Preventieve oliedrukherstel reparatie l

Dit is een echte sluipmodenaar !

 
 
 
 
 
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 30.11.2022 - 00:01  ·  #691
Toch griezelig als ik vertel dat de vorige eigenaar van mijn R dit probleem heeft meegemaakt. Motor was dus einde verhaal.
Er is toen een ruilmotor in gelepeld die 30.000km minder gelopen had dan de auto. Nu werd er beweerd dat de ringen meteen vervangen waren.
Ik heb dat enkele jaren geleden bij MMTS toch nog maar een keer laten controleren en wat schetste mijn verbazing, die waren echt niet best meer.

Dan vraag je je toch wel wat af:
Zijn ze überhaupt wel vervangen?
Zijn ze dan in een paar jaar tijd weer gaar?
Moet ik ze dan toch maar weer een keer laten controleren?
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 30.11.2022 - 08:14  ·  #692
Dat vindt ik wel een goede vraag eigenlijk. Wanneer zijn ze weer aan vervangin toe? En/of als het al uitgevoerd is hoeft het niet nog eens?
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 105
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 30.11.2022 - 09:36  ·  #693
Het is kunststof en rubber waar je mee te maken hebt. De belangrijkste factor is de chemische samenstelling van de olie. Als het blok niet te warm is geweest en de olie is altijd netjes op tijd vervangen, zou je geen problemen moeten hebben.

Da's de theorie in ieder geval.
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 02.12.2022 - 10:41  ·  #694
Goeie reacties! dank daarvoor. Heb een collega met T5 (B5244T5) die ze ook heeft laten vervangen. Het had niet gehoeven, niet helemaal rondom even dik maar plat is een groot woord.

Wat een goede toevoeging in ieder zn reactie zou zijn, is het melden van je motortype, liefst motorcode maar jaar/vermogen zegt ook al veel, en de km stand.

Quote door Steve

Toch griezelig als ik vertel dat de vorige eigenaar van mijn R dit probleem heeft meegemaakt. Motor was dus einde verhaal.
Er is toen een ruilmotor in gelepeld die 30.000km minder gelopen had dan de auto. Nu werd er beweerd dat de ringen meteen vervangen waren.
Ik heb dat enkele jaren geleden bij MMTS toch nog maar een keer laten controleren en wat schetste mijn verbazing, die waren echt niet best meer.

Dan vraag je je toch wel wat af:
Zijn ze überhaupt wel vervangen?
Zijn ze dan in een paar jaar tijd weer gaar?
Moet ik ze dan toch maar weer een keer laten controleren?


Welke R (jaar, motor) was dit precies?
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 02.12.2022 - 10:59  ·  #695
Quote door Blade

Geldt ook voor jouw motor. Verband tussen de vvt's is er niet.


Over het verband preventief oliedrukherstel > speling hydraulisch verstelbare nokkenassen

Dat de achterste VVT versteller bij mij lekt werd in Elst geconstateerd, ook zou er een melding zijn bij uitlezen (zelf zag ik die in Vida niet maar dat terzijde).

Als oorzaak werd de oliedruk aangewezen wat in de offerte staat toegelicht:

Quote
Speling hydraulische nokkenasverstellers, melding op versteller uitlaatzijde. Voorstel is om
eerst de oliedruk te herstellen (oorzaak kapotte verstellers) en daarna af te wachten of de
melding weg blijft.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 02.12.2022 - 11:46  ·  #696
Quote door Martinus83

Quote door Blade

Geldt ook voor jouw motor. Verband tussen de vvt's is er niet.


Over het verband preventief oliedrukherstel > speling hydraulisch verstelbare nokkenassen

Dat de achterste VVT versteller bij mij lekt werd in Elst geconstateerd, ook zou er een melding zijn bij uitlezen (zelf zag ik die in Vida niet maar dat terzijde).

Als oorzaak werd de oliedruk aangewezen wat in de offerte staat toegelicht:

Quote
Speling hydraulische nokkenasverstellers, melding op versteller uitlaatzijde. Voorstel is om
eerst de oliedruk te herstellen (oorzaak kapotte verstellers) en daarna af te wachten of de
melding weg blijft.


Ik vermoed dat ze wat anders bedoelen. 'Deze' reparatie (o-ringen) is om te voorkomen dat je oliedruk verliest. Als je oliedruk verliest gaan je VVT-poelies niet zozeer kapot, eerder je complete blok (krukaslagers) :P
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 02.12.2022 - 14:02  ·  #697
Quote door [-Tom-]

Quote door Martinus83

Quote door Blade

Geldt ook voor jouw motor. Verband tussen de vvt's is er niet.


Over het verband preventief oliedrukherstel > speling hydraulisch verstelbare nokkenassen

Dat de achterste VVT versteller bij mij lekt werd in Elst geconstateerd, ook zou er een melding zijn bij uitlezen (zelf zag ik die in Vida niet maar dat terzijde).

Als oorzaak werd de oliedruk aangewezen wat in de offerte staat toegelicht:

Quote
Speling hydraulische nokkenasverstellers, melding op versteller uitlaatzijde. Voorstel is om
eerst de oliedruk te herstellen (oorzaak kapotte verstellers) en daarna af te wachten of de
melding weg blijft.


Ik vermoed dat ze wat anders bedoelen. 'Deze' reparatie (o-ringen) is om te voorkomen dat je oliedruk verliest. Als je oliedruk verliest gaan je VVT-poelies niet zozeer kapot, eerder je complete blok (krukaslagers) :P


De gevolgen van luchtaanzuiging door niet afsluitende o-ringen is me wel bekend. Ik heb geen oliedruk verlies melding op mn dash voor de duidelijkheid.

Even los van de vraag of je bij een B5244T5 die ringen moet vervangen of niet.

Met de melding, bedoeld men de VVT. Maar er wordt door Blade uitgesproken dat VVT lekkage geen verband heeft met die olie druk, die je dus 'hersteld' door het vervangen van o-ringen.

Vond de opmerking op offerte daarom wat vreemd...
Zal nog eens nagaan wat die melding dan precies is, VVT speling (verkeerde timing) of toch oliedrukverlies, zo ja waar dan.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 02.12.2022 - 16:16  ·  #698
Lekkage bij de vvt poelie komt vaker doordat je PCV overdruk veroorzaakt waardoor overal langs dichtringen olie gaat lopen. Zelfs worden keerringen er dan gewoon uitgeblazen....
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 02.12.2022 - 16:27  ·  #699
Niet alleen dat, er komt door slijtage ook axiale speling op.
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 02.12.2022 - 16:41  ·  #700
Quote door Maarten-Jan

Lekkage bij de vvt poelie komt vaker doordat je PCV overdruk veroorzaakt waardoor overal langs dichtringen olie gaat lopen. Zelfs worden keerringen er dan gewoon uitgeblazen....


PCV test met de handschoen was goed, overduidelijk vaccuum. Al heb ik de hele set (ivm gescheurde slang naast de vuldop) wel al thuis liggen om te vervangen.



Quote door Blade

Niet alleen dat, er komt door slijtage ook axiale speling op.


Op de VVT pully zeg maar? ja dat klopt, en dan krijg je lekkage. Dat is ook het geval. Zal eens proberen een filmpje te maken van de speling die je voelt op de nokkenastandwielen.
Slijtage zal dus de oorzaak zijn, ik verwacht niet door een oliesmeer/drukprobleem.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 02.12.2022 - 16:59  ·  #701
Afhankelijk van hoeveel ervaring je blokje heeft en of de PCV ooit is vervangen, kan het ook de PCV zijn.
Bij mij zat het allemaal echt potdicht (had ook de VVT stuk en lekkage langs de nokkenaskeerringen)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 02.12.2022 - 19:54  ·  #702
Quote door Martinus83

Quote door Maarten-Jan

Lekkage bij de vvt poelie komt vaker doordat je PCV overdruk veroorzaakt waardoor overal langs dichtringen olie gaat lopen. Zelfs worden keerringen er dan gewoon uitgeblazen....


PCV test met de handschoen was goed, overduidelijk vaccuum. Al heb ik de hele set (ivm gescheurde slang naast de vuldop) wel al thuis liggen om te vervangen.



Quote door Blade

Niet alleen dat, er komt door slijtage ook axiale speling op.


Op de VVT pully zeg maar? ja dat klopt, en dan krijg je lekkage. Dat is ook het geval. Zal eens proberen een filmpje te maken van de speling die je voelt op de nokkenastandwielen.
Slijtage zal dus de oorzaak zijn, ik verwacht niet door een oliesmeer/drukprobleem.



Klopt, je kan het evt ook bij starten bekijken, de 1 start even en dan kijk jij of de poelies naar buiten komen bij het starten vd motor.

Als je eenmaal alles los hebt, en de nokkenassen gefixeerd hebt met speciaal gereedschap, dan kan je het ook handmatig voelen.

Ik heb ze zo versleten gezien dat de olie er uit spoot. Er is dan zoveel slijtage dat de keerring niet meer kan afdichten omdat de poelie te ver naar buiten komt. Dit is wel uitzonderlijk.

Beginnende slijtende vvt’s hoor je ook ratelen bij vooral een warme start.

Kmstand zegt niet zoveel, heb ze bij lage kmstanden vernieuwd, maar ook bij hogere.

Bij een gezonde motor met goede oliedruk slijten ze dus ook. Het is een slijtage onderdeel. Uiteraard zoals tom ook zegt kan een verstopte ventilatie ook voor lekkages zorgen. Soms kan je dus 2 problemen hebben.

Ik heb zo door de jaren heen heel wat motoren een zogenaamde stage 0 gegeven. Carterpan incl carterventilatie, distributies met vvt’s en waterpomp. En nog wat randdelen wanneer nodig of gewild. De meeste knapten er enorm van op, van minder olieverbruik tot meer vermogen zonder haperingen.

Succes!
Marcel@V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weurt
Leeftijd: 43
Berichten: 74
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 02.12.2022 - 21:07  ·  #703
Ik had een scheur in de rubber ring zitten, dus op tijd erbij geweest. Was zo rond de 275.000 km. Meteen de kunstof olieaanzuigbuis i.p.v. de metalen terug geplaatst. Die zat bij de o-ringen set compleet. Die zuigt de olie op een lager punt aan als ik het goed heb.

Ik heb hetzelfde blok de B5244T5.

Quote door Martinus83

Quote door Blade

Geldt ook voor jouw motor. Verband tussen de vvt's is er niet.


Uit ervaring?
Ik hoor meer geluiden dat het niet nodig is dan wel, maar uitsluiten kan je bij volvo schijnbaar nooit vandaar dat ik zocht naar B5244T5 eigenaren met ervaring :-). Kost toch een slordige 200 ex, wilt geen risicos gaan lopen maar de geldboom geeft ook nog steeds geen vrucht ;-)
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 05.12.2022 - 12:17  ·  #704
Quote door Blade


Klopt, je kan het evt ook bij starten bekijken, de 1 start even en dan kijk jij of de poelies naar buiten komen bij het starten vd motor.

Als je eenmaal alles los hebt, en de nokkenassen gefixeerd hebt met speciaal gereedschap, dan kan je het ook handmatig voelen.

Ik heb ze zo versleten gezien dat de olie er uit spoot. Er is dan zoveel slijtage dat de keerring niet meer kan afdichten omdat de poelie te ver naar buiten komt. Dit is wel uitzonderlijk.

Beginnende slijtende vvt’s hoor je ook ratelen bij vooral een warme start.

Kmstand zegt niet zoveel, heb ze bij lage kmstanden vernieuwd, maar ook bij hogere.

Bij een gezonde motor met goede oliedruk slijten ze dus ook. Het is een slijtage onderdeel. Uiteraard zoals tom ook zegt kan een verstopte ventilatie ook voor lekkages zorgen. Soms kan je dus 2 problemen hebben.

Ik heb zo door de jaren heen heel wat motoren een zogenaamde stage 0 gegeven. Carterpan incl carterventilatie, distributies met vvt’s en waterpomp. En nog wat randdelen wanneer nodig of gewild. De meeste knapten er enorm van op, van minder olieverbruik tot meer vermogen zonder haperingen.

Succes!


Goede info Blade! bedankt.
Zal de start check eens doen binnenkort.
Verder asap zelf de PVC vervangen.

Daarna eens kijken wat we met de rest, VVT+oliebuis, doen.
Ook mijn uitlaatspruitstuk pakking lekt, meteen van de gelegenheid gebruik maken om de turbo eens goed te bekijken of daar enige overmatig olie sporen te zien zijn.

Quote door Marcel@V70

Ik had een scheur in de rubber ring zitten, dus op tijd erbij geweest. Was zo rond de 275.000 km. Meteen de kunstof olieaanzuigbuis i.p.v. de metalen terug geplaatst. Die zat bij de o-ringen set compleet. Die zuigt de olie op een lager punt aan als ik het goed heb.

Ik heb hetzelfde blok de B5244T5.



Marcel, Bedankt voor je aanvulling, dit is goede ervaringsinformatie!
Wil je zeggen dat de metalen de zgn gemodificeerde aanzuigbuis is welke standaard in een B5244T5 zit?
Marcel@V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weurt
Leeftijd: 43
Berichten: 74
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 05.12.2022 - 23:17  ·  #705
Niet de metalen maar de kunstofbuis is de upgrade, dacht ik.

Quote door Martinus83

Quote door Blade


Klopt, je kan het evt ook bij starten bekijken, de 1 start even en dan kijk jij of de poelies naar buiten komen bij het starten vd motor.

Als je eenmaal alles los hebt, en de nokkenassen gefixeerd hebt met speciaal gereedschap, dan kan je het ook handmatig voelen.

Ik heb ze zo versleten gezien dat de olie er uit spoot. Er is dan zoveel slijtage dat de keerring niet meer kan afdichten omdat de poelie te ver naar buiten komt. Dit is wel uitzonderlijk.

Beginnende slijtende vvt’s hoor je ook ratelen bij vooral een warme start.

Kmstand zegt niet zoveel, heb ze bij lage kmstanden vernieuwd, maar ook bij hogere.

Bij een gezonde motor met goede oliedruk slijten ze dus ook. Het is een slijtage onderdeel. Uiteraard zoals tom ook zegt kan een verstopte ventilatie ook voor lekkages zorgen. Soms kan je dus 2 problemen hebben.

Ik heb zo door de jaren heen heel wat motoren een zogenaamde stage 0 gegeven. Carterpan incl carterventilatie, distributies met vvt’s en waterpomp. En nog wat randdelen wanneer nodig of gewild. De meeste knapten er enorm van op, van minder olieverbruik tot meer vermogen zonder haperingen.

Succes!


Goede info Blade! bedankt.
Zal de start check eens doen binnenkort.
Verder asap zelf de PVC vervangen.

Daarna eens kijken wat we met de rest, VVT+oliebuis, doen.
Ook mijn uitlaatspruitstuk pakking lekt, meteen van de gelegenheid gebruik maken om de turbo eens goed te bekijken of daar enige overmatig olie sporen te zien zijn.

Quote door Marcel@V70

Ik had een scheur in de rubber ring zitten, dus op tijd erbij geweest. Was zo rond de 275.000 km. Meteen de kunstof olieaanzuigbuis i.p.v. de metalen terug geplaatst. Die zat bij de o-ringen set compleet. Die zuigt de olie op een lager punt aan als ik het goed heb.

Ik heb hetzelfde blok de B5244T5.



Marcel, Bedankt voor je aanvulling, dit is goede ervaringsinformatie!
Wil je zeggen dat de metalen de zgn gemodificeerde aanzuigbuis is welke standaard in een B5244T5 zit?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0