problemen stuurhuis

trillingen

GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: problemen stuurhuis

· 
Posted: 10.08.2016 - 13:16  ·  #46
Tja Steve ik meen dat je toch ook nog wat vet op de stuurstang in het stuurhuis gedaan had? dat was bij mij de oplossing, denk ik nog steeds. gaat nu 40.000 km goed. als t bij je terug komt gewoon nog eens proberen.. bij mij blijft t goed sinds ik er van dat blauwe vet op gesmeerd heb ipv gewoon lithium vet.

kan natuurlijk ook nog steeds de flush of toeval zijn, als t maar werkt :D :thumb:
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 10.08.2016 - 13:40  ·  #47
Dat vet klopt Frank. Evenals het inspuiten van de kruiskoppeling.

Als deze handelingen de oplossing geweest zijn dan valt niet te verklaren waarom op de eerste dag van de vakantie reis er in het begin niets meer van een weerstand merkbaar was en pakweg de laatste 100km, vanuit het niets na een stop, een weerstand te voelen was. Zo erg had ik 'm nog nooit eerder gevoeld zelfs. Rotondes nemen was geen pretje.

Zoals gezegd, de volgende dag ook weer uit het niets verdwenen.

Ik ga eerlijk gezegd denken aan een elektronisch iets aangezien het er ineens was, ineens verdwenen was, ineens weer terug kwam om weer ineens weg te zijn.

Ik weet dat mijn stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk is. Kan dus heel goed zijn dat daar het probleem is omdat er een z.g. Intern lek gemaakt wordt als de snelheid hoog is.

Ik wil 'm binnenkort even op de brug hebben vanwege een rammel dus dan kan ik meteen de stekker van het stuurhuis los halen en een proefrit maken om te zien/ervaren wat voor effect dat heeft
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2016 - 15:07  ·  #48
dat lijkt me een goed plan het houdt de gemoederen bezig :thumb:
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 10.08.2016 - 17:48  ·  #49
Ben nieuwsgierig wat hier uit gaat komen..., blijft vreemd.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.08.2016 - 23:27  ·  #50

Ben nieuwsgierig wat hier uit gaat komen..., blijft vreemd.

Vanavond met Maarten naar Frank geweest en de R op de brug uitvoerig van onderen bekeken. Er rammelt iets, ik vermoedde de cardan as maar die lijkt geen rariteiten te vertonen. Binnenkort maar eens de auto met de wielen van de grond zetten zodat ik de as ook kan draaien want de rammel is er nog.

Maargoed, de stekker op het stuurhuis. Goed dat Maarten mee was want hij heeft de langste vingers onder ons en kon de stekker los halen en later weer vastzetten. Het grote voordeel van een R is dat je dus nergens bij kunt. :thumb:

Het effect van de losse stekker was zoals verwacht dat bij een lage snelheid het stuur zwaarder gaat dan wanneer de stekker erop zit. Vanaf zo'n 25km/h was er geen verschil te merken dus de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging werkt gewoon.
De weerstand die ik in het stuur had en waar ik de oorzaak van zoek hebben we dus niet kunnen opwekken. Ik heb wel een mogelijke oplossing gevonden voor als het weer terugkomt.

Gewoon met m'n caravan gaan rijden dus :'( .......zo raar dit :sick:
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.08.2016 - 00:05  ·  #51
Op de voorste aansluiting van de cardanas leek de as iets op en neer te bewegen te zijn in het aanhechtingspunt. echter wij hadden geen kennis of dit normaal is of dat ie voor helemaal strak moet zitten. Wie o wie?

Daarnaast kon het tussenlager van de rechter aandrijfas iets bewegen in de lager bevestiging aan het blok. daar nog weer over nadenkend: dat hoort volgens mij beste weten toch echt niet. verder iemand ervaring mee? toch even loshalen en inspecteren zou ik denken. (twee boutjes los is te doen, was makkelijk te doen geweest op de brug :-( )
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.08.2016 - 07:01  ·  #52
Op de weg terug naar huis nog even gesproken over de speling van dat lager. Simpele test is om de lagerkap er af te halen en tussen het lager en de lagerkap een strookje binnenband te doen. Dan zal de speling weg zijn en kan er met een proefrit gekeken worden welk effect dat heeft.
Het kan goed dat de resonantie en brom die ik voel en hoor daar vandaan komt.
Het tikkende geluid wat af en toe in de auto waar te nemen is en niet altijd opspeelt en gerelateerd lijkt aan snelheid, was op de terugweg ook duidelijk te horen. Het geluid lijkt op het tikken tegen de uitlaat of cardanas. Daarom is dat gebied op de brug uitvoerig bekeken maar niets gezien wat het zou kunnen zijn. Wel zat de demper dichtbij een hitteschild alleen als dat 't zou moeten zijn zie ik niet in waarom dat dan met de snelheid gekoppeld zou zijn.

We gaan nu wel heel ver van het topic af....
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.08.2016 - 21:28  ·  #53
Geen schot los in je uitlaat ?
Je zou niet de eerste zijn.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.08.2016 - 21:39  ·  #54

Geen schot los in je uitlaat ?
Je zou niet de eerste zijn.

Aan gedacht maar toen ik onder de auto stond en de uitlaat heen en weer bewoog rammelde er niets.
Maar dan nog, dan zou het rammelen/tikken met de toeren van de motor meelopen en niet met de snelheid mee lijkt me.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.08.2016 - 23:01  ·  #55
Heeft meer met resonantie te maken.
Heb het zelf ook gehad.
Maar goed, het kan, maar reproduceren zou het mooiste zijn.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 18.08.2016 - 12:53  ·  #56
Quote door GRUNNS60

Op de voorste aansluiting van de cardanas leek de as iets op en neer te bewegen te zijn in het aanhechtingspunt. echter wij hadden geen kennis of dit normaal is of dat ie voor helemaal strak moet zitten. Wie o wie?

Daarnaast kon het tussenlager van de rechter aandrijfas iets bewegen in de lager bevestiging aan het blok. daar nog weer over nadenkend: dat hoort volgens mij beste weten toch echt niet. verder iemand ervaring mee? toch even loshalen en inspecteren zou ik denken. (twee boutjes los is te doen, was makkelijk te doen geweest op de brug :-( )

Als de cardanas enige roterende speling heeft lijkt me dat een dingetje van het differentieel en niet per se schadelijk. lateraal bewegen van de as (dwars op de lengterichting) in zijn spline hoort niet, voor zover ik weet.

tussenlager hoort ook strak te zitten anders heb je geen lager nodig lijkt me

Het klinkt mij in de oren alsof er een verband tussen de twee zit. Heb je ook speling bij de bevestiging in de achterste differentieel?
stevanom
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 23.08.2016 - 14:33  ·  #57
lateraal mag de as niet kunnen bewegen... Dan moet je waarschijnlijk (zoals bij mij) de moer van je as aan het wiel aandraaien. Ik heb ook de stofkappen weer lekker vol vet gepropt. Dat samen met dat productje in de stuurolie na de flush, heeft van mijn s60 een heel andere auto gemaakt.

Selected quotes for multi-quoting:   0