problemen stuurhuis

trillingen

stevanom
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

problemen stuurhuis

· 
Posted: 28.02.2016 - 11:49  ·  #1
Hallo,
Mijn s60 van 2001 reed perfect normaal. Plots constateerde ik dat na 25 a 30 km op de snelweg mijn stuur begon te trillen, wat erger en erger werd. Op de duur leek het wel of er iemand aan je stuur rukte.
Als de auto een paar uur stil gestaan had was dit weg, maar het kwam terug na 25 a 30 km.
Nadat de banden zelfs gescand waren (en perfect in orde) kreeg ik de raad de olie in het servo gedeelte van de stuurinrichting na te kijken : er was duidelijk te weinig in en het leek wel rode maar ontzettend smerig.
Ik verving door rode, kreeg wat trillingen in het stuur vlak na het verversen, maar dat verdween.
MAAR plots kreeg ik de boodschap dat het groene olie moest zijn voor zo'n s60.
Dus maar weer ververst, en deze keer met groene olie.
Het effect is dat mijn stuur trilt wanneer ik het ongeveer 20 graden draai, en deze keer gaat het niet weg.
Iemand enige suggesties?
De auto heeft 288500 km en ik ben nog maar amper bekomen van de 1750 euro klosten aan de airco zes maanden geleden, dus ik ga niet meer over tot dure herstellingen.
Vast bedankt
steven v70
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Re: problemen stuurhuis

· 
Posted: 28.02.2016 - 11:52  ·  #2
Naast dat de stuurhuizen aardig wat kuren kunnen vertonen, zou het misschien ook nog een aandrijfas kunnen zijn.

Waardoor denk je zo zeker aan het stuurhuis?

groet
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 28.02.2016 - 15:40  ·  #3
kenmerkende problemen met de stuurhuizen zijn lekken, zwaar sturen en stotend terugsturen in de bocht. naast idd verkeerde olie.
trillengen eerder in uitlijning, banden en ophanging, naast assen(maar dat bij meestal alleen bij optrekken.http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=13942&page=1&fup=208742#real208742
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 29.02.2016 - 08:07  ·  #4
Trilt het stuur of de hele auto? Hoor je wellicht een Klak klak geluid bij het insturen en optrekken als je stuur gedraaid is?

Mijn auto schud nl zo hard dat mensen beginnen te seinen met hun lichten .. :'(
stevanom
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.03.2016 - 23:41  ·  #5
Ondertussen is het trillen bij het draaien weg. Maar het probleem blijft : ik rijd dertig km op de snelweg en ik begin iets te voelen. na vijftig kilometer krijg ik rukjes in het stuur alsof er iets aan de band rukt. Voelt als met een platte band rijden. Kunnen banden vervormen bij het warm worden? Kan er iets in het stuur fout gaan bij het warm worden? Of kan het dat de bekrachtigingspomp dan begint onregelmatig te werken? Het peil van de groen olie is perfect. Hoe kan een aandrijfas dit eventueel veroorzaken?
Normaal gezien vertrekken wij volgende week vrijdag naar Zweden, maar zoals de auto nu is durf ik niet vertrekken.
Eens koud is alles weer normaal
Snap er niks van :'(
PS : geen enkel abnormaal geluid en dit gebeurt dus bij gewoon rechtuit rijden...
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 16.03.2016 - 02:17  ·  #6
heb je de ophanging gecontroleerd ? ik heb zoiets gehad met een CITROEN die speling op de stuurkogel had?
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 16.03.2016 - 08:01  ·  #7
Afgelopen weken heb ik veel problemen gehad van schudden van mijn auto, als hij koud was reed hij prima en na ca. 20 km begon deze te schudden. Bij gas geven was het probleem weg en bij gas los schoot het er gelijk weer in.
Uiteindelijk bleken het bij mij de aandrijfassen te zijn, te weinig vet, waardoor de mijn helaas zijn overleden..
Dus laat je aandrijfassen controleren op speling en hoeveelheid vet dat nog aanwezig is dit geeft echt de meest vage klachten.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 16.03.2016 - 10:02  ·  #8
Gezien de symptomen én de ATF in het reservoir vrees ik voor een kapotte stuurpomp, een kapot stuurhuis of allebei. De symptomen die je beschrijft herken ik wel van mijn terugrit uit Frankrijk met een kapot stuurhuis. ATF vreet bij alles vanaf 2000 de afdichtingen in het stuurhuis op. Vorige week iemand geholpen wiens stuurpomp door de ATF was vastgelopen (resultaat: kapotte multiriem). Pomp heeft hij van onderdelenlijn gehaald voor 61 euro dus dat zijn de kosten niet. Ik zou beginnen met de ophanging en inderdaad de aandrijfassen na te lopen (voor de zekerheid), nogmaals de stuurolie te verversen tot echt alle ATF eruit is (reken op een liter of 3 om te spoelen) en als dat niet werkt eerst de stuurpomp en daarna evt het stuurhuis te vervangen. Dan werk je van goedkoop naar duur.

Check overigens om te beginnen of het pijpje in het stuuroliereservoir niet is afgebroken.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 16.03.2016 - 10:52  ·  #9
Quote door stevanom

Kunnen banden vervormen bij het warm worden? Kan er iets in het stuur fout gaan bij het warm worden?

eerder andersom: tot 30 km kun je flat-spots hebben die er warm juist uit moeten zijn.. tenzij de banden koud van de wagen af gehaald zijn om te balanceren: dan komt er onbalans in als ze warm zijn..
stevanom
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.03.2016 - 11:27  ·  #10
update : Het ligt niet aan :
- de aandrijfassen
- de stuurpomp
- lekje of verstopping in het reservoir
- de banden (want vanuit mijn ervaring klopt de uitspraak van 626Ronin, zo heb ik het tot nog toe ook altijd ervaren)

Het ligt echter WEL aan een intern lek in het stuurhuis. De dichtingen van de klepjes lekken lichtjes waardoor bij warmer wordende olie, lekkage ontstaat... Ik stond voor de keuze :
- nieuw stuurhuis (na de zware kosten van amper zes maanden geleden, was ik hier niet echt fan van aangezien dit opnieuw zware kosten zijn)
- de schroothoop want ik heb het wel even gehad
- proberen het ding te verkopen (maar ik wil niemand oplichten dus wel met de waarheid er bij)
- een additief proberen dat mij aangeraden werd door een oude rot in het vak van de handel in auto toebehoren en onderdelen.

Dus ik kocht voor 14.95 euri een klein busje "LECWEC" waarvan ik amper 30ml bij het reservoir mocht gieten. Dit zou de pakkingen doen zwellen en terug afsluiten.
Dadelijk een lange rit naar Eindhoven heen en weer (160 km)
en nu heb ik terug een super stabiel stuur!!! Dus zoals Groovedude zei : van goedkoop naar duur gewerkt...
Het effect zou langdurig zijn...
Maar ik twijfel toch om het ding te verkopen.
Na mijn ervaringen van de laatste zes maanden is het vertrouwen een beetje weg. Met Toyota nooit meegemaakt...
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 20.03.2016 - 11:59  ·  #11
Denk dat je wel weer een tijdje voort kan. Heb je de stuurolie inmiddels vervangen door groen? Anders is t dweilen met de kraan open.

Btw mooi dat mn diagnose klopte. Voor mij dan.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 20.03.2016 - 13:00  ·  #12

Dus ik kocht voor 14.95 euri een klein busje "LECWEC" waarvan ik amper 30ml bij het reservoir mocht gieten. Dit zou de pakkingen doen zwellen en terug afsluiten.
Dadelijk een lange rit naar Eindhoven heen en weer (160 km)

Klinkt heel interessant!!

Laatst met Frank van mijn V70R de stuurbekrachtigings olie ververst en toen was bij het leegzuigen de spuit bijna niet uit te trekken. Na de eerste olie wissel was dat een stuk beter.
De weerstand bij het sturen die de R had was niet meteen weg maar na een paar dagen opeens verdwenen. Afgelopen week bemerkte ik het wel weer en het verdwijnt dan ook weer net zo makkelijk. Lekke ventieltjes of vuervuiling zou zo maar kunnen dus.
Ben erg benieuwd naar de duur van het resultaat van dit additief. Hou ons maar op de hoogte.
Bert West2
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 20.03.2016 - 14:02  ·  #13
Quote door Steve

Laatst met Frank van mijn V70R de stuurbekrachtigings olie ververst en toen was bij het leegzuigen de spuit bijna niet uit te trekken. Na de eerste olie wissel was dat een stuk beter.

Hoe bedoel je dat? Je kon de plunjer van de spuit niet omhoog bewegen en de vloeistof opzuigen? Vanwege de dikte van de vloeistof? Of anders..?
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 20.03.2016 - 21:12  ·  #14
Ik heb ook goede (langdurige) ervaringen* met LecWec of LeakLoc zoals het ook wel verkocht wordt!
zaak is het inderdaad om er (zeker bij het stuurhuis) niet teveel in te gooien anders zwellen de keerringen zo op dat je stuurhuis vast komt te staan (heb ik gelezen op ander forum: hele fles in stuurcircuit: stuur vast, alsnog nieuw stuurhuis.. (maar zo goed werkt dat spul dus)
*twee stuurpompkeerringen van verschillende auto's, nog een carterpakking van een aflopend project van een maat van me en de oliekoeler van mijn classic die zweette en nu al een jaar niet meer..
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 20.03.2016 - 21:31  ·  #15

Hoe bedoel je dat? Je kon de plunjer van de spuit niet omhoog bewegen en de vloeistof opzuigen? Vanwege de dikte van de vloeistof? Of anders..?

Inderdaad de plunjer van de spuit. Die ging erg zwaar

Selected quotes for multi-quoting:   0