Rem probleem?

Noodstop en toen,

 
 
 
 
 
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Rem probleem?

 · 
Posted: 02.04.2019 - 21:44  ·  #1
Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar toch ook even jullie deskundigheid.

Na vorige week eens hard temoeten remmen voor een dwaas op de weg vond ik dat me auto opeens in zijn geheel trilde. Lag aan mij, althans dat dacht ik. Paar km verder en het was weer weg.

Nu nog eens een nood stop moeten maken. Wederom een dwaas die het leuk vond om op het laatste moment uittevoegen voor me bumper met 100km pu. Dus wederom hard moeten afremmen om hem niet kennis telaten maken met de 1500kg aan zweeds staal. Wederom een mega trillende auto. Gestopt op de vluchthaven. Stuur sloeg nog net niet heen en weer. Voelend aan de remmen. En jawel. Me linker voor velg bloed warm. Zo ook de remklauw en schijf. Eenmaal even gestaan. Nog geen 5 min reed de auto weer redelijk trillings vrij.

Moet ik nou gaan denken aan een vastgelopen remklauw. Denk het haast wel,
RoyS60T5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Limburg
Leeftijd: 34
Berichten: 58
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Rem probleem?

 · 
Posted: 03.04.2019 - 01:45  ·  #2
Ik denk dat je schijven krom zijn. En doordat hij krom is komt 1 vlak steeds tegen de blokken aan wat het trillen veroorzaakt maar dat is ook wrijving dus het word warm.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Rem probleem?

 · 
Posted: 03.04.2019 - 06:17  ·  #3
Quote door RoyS60T5

Ik denk dat je schijven krom zijn. En doordat hij krom is komt 1 vlak steeds tegen de blokken aan wat het trillen veroorzaakt maar dat is ook wrijving dus het word warm.


Dus het wordt warm? Mijn velg was bloed heet.

Wat dan ook niet teverklaren is dat het pas na een paar km begon met trillen na de rem actie en erger werd. Net of de klauw druk hield. Als het me schijf zou zijn dan zou die juist afkoelen met de rijwind er na. Of denk ik onlogisch?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Rem probleem?

 · 
Posted: 03.04.2019 - 06:56  ·  #4
Ik denk door je omschrijving ook aan een remklauw die niet helemaal goed lost.

Zeker als je aangeeft dat na afkoeling, zo lees ik het vanwege:
Quote

Paar km verder en het was weer weg.

en
Quote

Eenmaal even gestaan. Nog geen 5 min reed de auto weer redelijk trillings vrij.


Het is wel vrij normaal dat de remmen warm worden als je ze gebruikt uiteraard, maar het lijkt mij niet te verwachten dat er een heel groot verschil zal zijn in temperatuur tussen links en rechts.


Ik denk zo wie zo dat het verstandig is je remklauwen en geleiders eens goed schoon te maken en op gangbaarheid te controleren, dat kan natuurlijk nooit kwaad.

Heb je ook kleurverschil tussen de schijf links en de schijf rechts?
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Rem probleem?

 · 
Posted: 03.04.2019 - 07:05  ·  #5
Kleur verschil zal ik straks bekijken in het dag licht.

Dat remmen warm worden dat is logisch. Het is en blijft wrijving. Maar zo erg dat ik nog geneens me hand op de velg kon leggen is iets tě warm lijkt me.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Rem probleem?

 · 
Posted: 03.04.2019 - 07:16  ·  #6
Quote

Maar zo erg dat ik nog geneens me hand op de velg kon leggen is iets tě warm lijkt me.


Verschil tussen links en rechts?
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Rem probleem?

 · 
Posted: 03.04.2019 - 07:17  ·  #7
Ja. Links bloed heet. Rechts niks aan de hand......
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Rem probleem?

 · 
Posted: 03.04.2019 - 07:20  ·  #8
Controleer de temperatuur ook nog maar even na een rit zonder noodstop.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Rem probleem?

 · 
Posted: 03.04.2019 - 07:23  ·  #9
Enneuuh, het zal me niet verbazen als de linker remschijf iets blauwer is dan de rechter...…

Ga er maar vanuit dat links niet goed lost, zoals gezegd, eerste actie is klauw demonteren en geleiders even goed schoonmaken. Met een beetje pech zit de zuiger vast, dan moet je je klauw reviseren of vervangen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4104
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Rem probleem?

 · 
Posted: 03.04.2019 - 08:13  ·  #10
Een vastzittende klauw kan je goed voelen door na een kort snelwegritje van 10 minuten oid ergens een tankstation of parkeerplaats op te draaien zonder te remmen (langzaam laten uitrijden en de laatste paar meter stoppen met de handrem) en als de klauw normaal functioneert dan zou je gewoon je hand op je remschijf moeten kunnen leggen en geen of weinig temperatuurverschil moeten voelen tussen de beide zijden. Als je velg ook al heet is dan is de schijf echt gigantisch heet geworden en is er echt iets niet goed. Bij mijn Benz meerdere keren gehad, geen verkleurde remschijven gehad, geen bibberende remmen naderhand, maar wel een bijkans gloeiende schijf.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Rem probleem?

 · 
Posted: 03.04.2019 - 08:24  ·  #11
Ik zal kijken of ik verkleuring zie, en ik zal even gaan zien wat die doet als ik na 10km rijden op de helling sta bij de brug waar ik altijd voor rood licht sta tewachte. Rolt die vrij dan is er hoop. Staat die vast....... dan sta ik stil.😅
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Rem probleem?

 · 
Posted: 03.04.2019 - 09:06  ·  #12
niet goed vrijkomende remklauw lijkt me heeel aannemelijk bij dit verhaal. Loshalen en kijken of ie gewoon gangbaar te maken is. en het komt vaker voor dus..
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Rem probleem?

 · 
Posted: 03.04.2019 - 09:29  ·  #13
Dat het vaker voor komt weet ik, alleen het grappig is dat deze linker voor remklauw als eens vervangen lijkt tezijn door de vorige eigenaar. Alle andere zijn vuil/bruin zoals je verwacht na de jaren. En de warm gelopen is al vanaf dat ik hem kocht zilver zeg maar net of die dus nieuwer is dan de rest.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Rem probleem?

 · 
Posted: 03.04.2019 - 09:41  ·  #14
Quote

Alle andere zijn vuil/bruin zoals je verwacht na de jaren. En de warm gelopen is al vanaf dat ik hem kocht zilver zeg maar net of die dus nieuwer is dan de rest.


Misschien al eens gereviseerd maar toch net niet helemaal goed?
Of, want dat kan natuurlijk ook gezien mijn ervaring met een Vectra die ik gehad heb, heeft de auto een keer een tik gehad op de voorpoot en staat de remklauw niet recht t.o.v. de schijf. Dat kun je zien aan de slijtage van he remblokken. Zijn ze scheef dan zegt dat het. Is de fusee krom, de houder van de remklauw, dan wil due ook wel wat vervelend gaan doen. Zo had ik constant kromme remschijven tot is zag dat ‘t fusee krom was. Vervangen en probleem voorbij.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Rem probleem?

 · 
Posted: 03.04.2019 - 10:39  ·  #15
Quote door Bolbo

Een vastzittende klauw kan je goed voelen door na een kort snelwegritje van 10 minuten oid ergens een tankstation of parkeerplaats op te draaien zonder te remmen (langzaam laten uitrijden en de laatste paar meter stoppen met de handrem) en als de klauw normaal functioneert dan zou je gewoon je hand op je remschijf moeten kunnen leggen en geen of weinig temperatuurverschil moeten voelen tussen de beide zijden. Als je velg ook al heet is dan is de schijf echt gigantisch heet geworden en is er echt iets niet goed. Bij mijn Benz meerdere keren gehad, geen verkleurde remschijven gehad, geen bibberende remmen naderhand, maar wel een bijkans gloeiende schijf.


+1

Mooier is nog met een infrarood thermometer 😎 krijg je ook geen vieze handjes.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0