Rem upgrade

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Rem upgrade

 · 
Posted: 08.10.2021 - 09:13  ·  #16
Dat zou je zeggen, maar zolang het remblok netjes tot aan de buitenrand van de grotere schijf ligt, maakt het wel degelijk verschil. ik kan het niet berekenen, maar het gaat om het krachtmoment op de as. Moment = kracht x arm waarbij de remkracht (druk) hetzelfde blijft (want dezelfde remklauw), maar wel met een groter blok waarbij de buitenrand 1cm verderaf van de kern van het wiel staat. Dat geeft je een grotere arm, dus grotere remkracht. En ik zit me te bedenken dat die buitenste centimeter van de schijf ook met meer snelheid langs het remblok raast dan de delen die dichter bij de kern liggen (uiteraard zelfde # omwentelingen als de rest van de schijf, maar wel met een grotere diameter), dus meer frictie genereert, dus meer hitte produceert, dus meer kinetische energie omzet in hitte, dus meer remt, maar ik kan me vergissen... zoals een collega (ingenieur) eens zei: "er zijn maar 2 soorten mensen, ingenieurs en inferieurs". Laat ik nou bij de laatste horen...
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Rem upgrade

 · 
Posted: 08.10.2021 - 09:39  ·  #17
Correct, die 2cm lijkt niet veel, maar merk je zeker wel.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Rem upgrade

 · 
Posted: 08.10.2021 - 09:42  ·  #18
Toevallig vorig jaar bij één van mijn motorfietsen een 2 cm grtere schijf i.c.m. een bracket en dezelfde klauw getest. Verschil is echt merkbaar!
Ik heb op mijn oude V70 T5 een Wilwood set gehad - ook heel fijn, maar prijstechnisch veel duurder dan de sets die door Adriaan worden aangeboden.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Rem upgrade

 · 
Posted: 20.11.2021 - 10:03  ·  #19
Ff een laatste remupdate. Ik heb uiteindelijk toch maar afgezien van een remupgrade (dacht ik). De remmen deden het eigenlijk wel prima alleen door een disbalans in 1 van de remschijven voor remde de auto vooral beroerd als ik moest remmen bij hoge snelheden op de Duitse Autobahn. Vervolgens wou ik dus deze week gewoon de remschijven voor laten vervangen en wat blijkt. Er zitten al een paar grotere remschijven en klauwen van een XC 90 op de auto (het viel mij al op dat ze nogal groot waren maar ik dacht dat zal wel zo horen...)
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Rem upgrade

 · 
Posted: 20.11.2021 - 10:33  ·  #20
Quote door FullThrottle

remde de auto vooral beroerd als ik moest remmen bij hoge snelheden op de Duitse Autobahn.


Wat moet ik mij daarbij voorstellen? remmen op hoge snelheden, ik merk zelf als ik in de R rijdt (met 330 mm schijven)of in die 850 (302 schijven) dat je in de stad of op de 70 km/h wegen dat die R (natuurlijk) een veel beter remvermogen heeft, maar bij hoge snelheden, je rijdt toch niet op het circuit ? :P

Ik heb onlangs bij de 850 bij Thuurbo Thuur de remmen aangepakt, voor en achter vervangen (schijven/blokken), het was wel nodig, ik kreeg er een opmerking over bij de APK keuring, volgende week nieuwe/gereviseerde remklauwen laten monteren, ik heb de Volvo al 11 jaar, ik heb de voorste remklauwen nog nooit vervangen, Thuur maakte er ook een opmerking over.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Rem upgrade

 · 
Posted: 20.11.2021 - 12:51  ·  #21
Quote door Gero


Wat moet ik mij daarbij voorstellen? remmen op hoge snelheden, ik merk zelf als ik in de R rijdt (met 330 mm schijven)of in die 850 (302 schijven) dat je in de stad of op de 70 km/h wegen dat die R (natuurlijk) een veel beter remvermogen heeft, maar bij hoge snelheden, je rijdt toch niet op het circuit ? :P

Ik heb onlangs bij de 850 bij Thuurbo Thuur de remmen aangepakt, voor en achter vervangen (schijven/blokken), het was wel nodig, ik kreeg er een opmerking over bij de APK keuring, volgende week nieuwe/gereviseerde remklauwen laten monteren, ik heb de Volvo al 11 jaar, ik heb de voorste remklauwen nog nooit vervangen, Thuur maakte er ook een opmerking over.


Doordat de remschijf voor aan de bijrijders kant niet helemaal recht was begint het stuur flink te trillen als je met zeg 160 of meer afremt.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Rem upgrade

 · 
Posted: 20.11.2021 - 15:07  ·  #22
Standaard onder een 2.4t5 zitten de xc90 remtangen met 316mm schijven. Remt niet slecht. Wil je beter dan gelijk naar een BBK gaan. Veel geld? Yup. Maar dan heb je echt wat.

Quote door FullThrottle

Ff een laatste remupdate. Ik heb uiteindelijk toch maar afgezien van een remupgrade (dacht ik). De remmen deden het eigenlijk wel prima alleen door een disbalans in 1 van de remschijven voor remde de auto vooral beroerd als ik moest remmen bij hoge snelheden op de Duitse Autobahn. Vervolgens wou ik dus deze week gewoon de remschijven voor laten vervangen en wat blijkt. Er zitten al een paar grotere remschijven en klauwen van een XC 90 op de auto (het viel mij al op dat ze nogal groot waren maar ik dacht dat zal wel zo horen...)
Mistique
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 141
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Rem upgrade

 · 
Posted: 20.11.2021 - 15:24  ·  #23
Je kan wel een BBK of grote schijven onder je auto hangen.
Maar als je slechte kwaliteit blokken heb, remt het niet goed.

Ik had ooit goedkope remblokken onder mijn vorige auto, nou wat kan daar nu fout aan gaan.
Ik remde en reed vol door rood.
Daarna race remblokken eronder, de hapte heel agressief.
Neus dook gelijk naar beneden, en merkte een groot verschil.
Het enige nadeel was dat ze heel erg veel remstof creëerde.
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Rem upgrade

 · 
Posted: 20.11.2021 - 23:35  ·  #24
Even de knuppel in het hoenderhok gooien hoor ;)

Ik lees meer van dit soort topics/bevindingen hier en ik blijf het bijzonder vinden dat mensen een remupgrade "moeten hebben" omdat ze anders de auto niet op tijd stil krijgen.
Daarmee implicerende dat Volvo -zeker op de wat vlottere modellen- bij lange na niet genoeg remkracht heeft berekend!
Want:
- als mijn auto gechipt is met 30 pk plus, is het al niet genoeg
- als ik er een setje blokken in zet van 5 euro goedkoper, rijdt ik door rode stoplichten

Mensen; er is meer aan dan alleen maar grote schijven en blokken en zelfs al rij je als een volslagen idioot; dan nog zit er meer dan voldoende overcapaciteit op je normale Volvo remsetje.
Leer eerst maar eens hoe je goed met een auto remt, hoe je de remmen het best tot hun recht laat komen, hoe je voorkomt dat je fading krijgt enzovoorts.
Je zal merken dat je al die onzin niet ens nodig hebt.

Ik bedoel; Volvo levert af-fabriek een auto die -zeg- 230 km/h kan en jij hebt een grotere schijven nodig omdat je een keer 160 rijdt?
Je zet er een ander blokje (was vast niet van papier gemaakt) in en je kan al niet meer stoppen voor een stoplicht?

Kom nou toch!
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Rem upgrade

 · 
Posted: 21.11.2021 - 01:23  ·  #25
Quote door James Dean

Even de knuppel in het hoenderhok gooien hoor ;)

Ik lees meer van dit soort topics/bevindingen hier en ik blijf het bijzonder vinden dat mensen een remupgrade "moeten hebben" omdat ze anders de auto niet op tijd stil krijgen.
Daarmee implicerende dat Volvo -zeker op de wat vlottere modellen- bij lange na niet genoeg remkracht heeft berekend!
Want:
- als mijn auto gechipt is met 30 pk plus, is het al niet genoeg
- als ik er een setje blokken in zet van 5 euro goedkoper, rijdt ik door rode stoplichten

Mensen; er is meer aan dan alleen maar grote schijven en blokken en zelfs al rij je als een volslagen idioot; dan nog zit er meer dan voldoende overcapaciteit op je normale Volvo remsetje.
Leer eerst maar eens hoe je goed met een auto remt, hoe je de remmen het best tot hun recht laat komen, hoe je voorkomt dat je fading krijgt enzovoorts.
Je zal merken dat je al die onzin niet ens nodig hebt.

Ik bedoel; Volvo levert af-fabriek een auto die -zeg- 230 km/h kan en jij hebt een grotere schijven nodig omdat je een keer 160 rijdt?
Je zet er een ander blokje (was vast niet van papier gemaakt) in en je kan al niet meer stoppen voor een stoplicht?

Kom nou toch!


Ja dat is toch echt exact hoe het is, bijzonder dat een merk als Volvo welke veiligheid hoog in het vaandel heeft staan in de jaren 90 en 00 nog dergelijke mini remmen op de grootste modellen zetten..

Uiteraard is het voor sommigen meer dan afdoende, maar ik en vele met mij kunnen er niet mee leven.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Rem upgrade

 · 
Posted: 21.11.2021 - 04:47  ·  #26
Vanuit het werk vele rijopleidingen gehad en het belang van goede remmen ingezien.

In normaal verkeer en zeker met 1600 kg in de bergen aan de haak merk ik echt het voordeel van grotere remmen.
Ja het is met de caravan helaas maar 3 a 4 keer per jaar. Maar gaat om mijn eigen veiligheid en die van anderen.
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Rem upgrade

 · 
Posted: 21.11.2021 - 07:46  ·  #27
Quote door James Dean

Even de knuppel in het hoenderhok gooien hoor ;)

Ik lees meer van dit soort topics/bevindingen hier en ik blijf het bijzonder vinden dat mensen een remupgrade "moeten hebben" omdat ze anders de auto niet op tijd stil krijgen.
Daarmee implicerende dat Volvo -zeker op de wat vlottere modellen- bij lange na niet genoeg remkracht heeft berekend!
Want:
- als mijn auto gechipt is met 30 pk plus, is het al niet genoeg
- als ik er een setje blokken in zet van 5 euro goedkoper, rijdt ik door rode stoplichten

Mensen; er is meer aan dan alleen maar grote schijven en blokken en zelfs al rij je als een volslagen idioot; dan nog zit er meer dan voldoende overcapaciteit op je normale Volvo remsetje.
Leer eerst maar eens hoe je goed met een auto remt, hoe je de remmen het best tot hun recht laat komen, hoe je voorkomt dat je fading krijgt enzovoorts.
Je zal merken dat je al die onzin niet ens nodig hebt.

Ik bedoel; Volvo levert af-fabriek een auto die -zeg- 230 km/h kan en jij hebt een grotere schijven nodig omdat je een keer 160 rijdt?
Je zet er een ander blokje (was vast niet van papier gemaakt) in en je kan al niet meer stoppen voor een stoplicht?

Kom nou toch!

Ik ben het zoverre met je eens " wanneer moet je hard remmen" maar als de tijd daar is en je moet hard remmen (bepaalde verkeerssituaties) dan ben je toch blij dat je goede remmen aan boord heb en je zegt het zelf , iemand die rustig rijdt die zal ook nooit extreem hard remmen of zo, maar als je een beetje van gas geven houdt dan is het een ander verhaal. :police:
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Rem upgrade

 · 
Posted: 21.11.2021 - 08:40  ·  #28
James Dean heeft zeker wel een punt.

We rijden hier allemaal niet op een circuit. Je zit in het verkeer, in het verkeer is het je aan de verkeersregels houden, anticiperen en de fouten oplossen/opvangen van een ander. Als het op een gegeven moment zo erg wordt dat je door een rood verkeerslicht vliegt, reed je of gewoon veel te hard of je bent te laat begonnen met remmen. Of een combinatie van de twee. Je bent dan in ieder geval niet 100% bezig met je rijdende taak, meer met de randjes opzoeken.

Ik heb nog nooit een Volvo of andere auto voorzien van groter remwerk. Ik heb het ook nooit gemist. Ik heb auto's gereden die een nog ​lager rempercentage hebben.

Ik heb in al die jaren en kilometers op de wegen ook al wat noodstops moeten maken. Omdat er bijvoorbeeld op de A29 recht voor m'n neus een aanrijding plaatsvond, er ineens een auto stilstond of er ineens een fietser de stoep afvloog. Ik stond alle keren tijdig stil zonder schadeformulieren. Met de standaardmaat remmen. Niet dat ik roomser ben dan de paus. Ook ik rijd niet altijd netjes 100 en mijn volgafstand zal ook zeker niet altijd precies 2 sec zijn. Dus kom nou niet aan met je rijdt vast als een opaatje die 200 meter volgafstand houdt.

Je moet het naar mijn mening toch wel bont maken wil je te weinig remvermogen hebben met onze Volvo's en een goed onderhouden remsysteem.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Rem upgrade

 · 
Posted: 21.11.2021 - 10:03  ·  #29
Ik wil eerst eens kijken hoe het remt met twee goede rechte remschijven. Met mijn nogal rustige rijstijl lijken mij deze remmen ruim voldoende, zeker in Nederland maar ik wil dus tzt ook wel even kijken hoe dit dan remt op de Autobahn met wat hogere snelheden (maar ook daar ben ik bepaald geen Josje). Dat was met een ietwat "kromme" remschijf van de berg af echt geen pretje.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Rem upgrade

 · 
Posted: 21.11.2021 - 10:29  ·  #30
Als je maar lang genoeg bergaf remt wordt de schijf vanzelf weer recht 😃
 
Selected quotes for multi-quoting:   0