Remmen zijn aan vervanging toe.

 
 
 
 
 
Green machine
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Herpen
Leeftijd: 50
Berichten: 5
Geregistreerd: 09 / 2022
Subject:

Remmen zijn aan vervanging toe.

 · 
Posted: 07.09.2022 - 19:22  ·  #1
Beste forumleden, sinds kort mag ik hier lid zijn en dit is dan ook pas mijn tweede post.
Foto´s ben ik nog aan het uitvogelen hoe ik die er op krijg, dat zal uiteindelijk wel een keer lukken.

Na een half jaar geleden mijn eerste Volvo gekocht te hebben begint het virus mij ook te pakken te krijgen, ik heb er goede schik mee maar een paar dingen wil ik op den duur toch aan gaan pakken.
Als eerste ga ik aan de slag met de remmerij rondom, schijven blokken en misschien ook de klauwen. Daarna het lakwerk, op plaatsen komt de blanke lak los en dat ziet er niet fraai uit.
Dan is er nog de wens om de lederen stoelen er weer een beetje fris uit te laten zien, zijn niet kapot maar het leer is erg verweerd. En dan lees ik nog het een en ander over een grotere downpipe. Genoeg te doen dus, meeste zal ik zelf doen, ik heb de ruimte en zit redelijk in het gereedschap. Sleutelen doe ik graag dus dat moet met wat ondersteuning van jullie wel goed komen denk ik zo.

Om dan maar gelijk door te pakken met de remmerij, ik heb al redelijk wat gelezen hier op het forum en had al websites gevonden als Autodoc en ABS in Utrecht.
We komen net terug uit Oostenrijk en op de autobahn had ik het gevoel dat de remmen wel beter mogen, bij hoge snelheid en dan goed afremmen dat het remvermogen afneemt. Lijkt me niet dat het zo hoort maar goed ik weet voor nu ook niet wat er op zit aan blokken en remmen. We waren natuurlijk wel op vakantie met een volle auto, dat zal er ook echt wel aan bijgedragen hebben.
Ik heb laatst de diameter voor gemeten en dat was 305mm. Ik ga er even vanuit dat er orgineel spul op zit aangezien de garage waar de auto is aangekocht.
Zou het nodig zijn om te upgraden?

Om bij het begin te beginnen, is het ergens meetbaar te maken om er achter te komen of de remklauwen hun werk nog goed doen? de auto trekt niet bij het remmen maar het gaat me eigenlijk om de remverhouding voor/achter. heeft iemand hier een antwoord op?
De schijven en blokken moet ik zoiezo rondom vervangen. Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik ben op zoek naar een set waarbij ik niet al te veel hoef aan te passen maar wat wel stopt, ook op de autbahn.

Wie heeft er een goed stuk advies?
Alvast bedankt!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Remmen zijn aan vervanging toe.

 · 
Posted: 07.09.2022 - 20:05  ·  #2
Ik zou gewoon eerst nieuwe blokken, schijven en remolie doen en dan nog eens kijken hoe die remt.
De verhouding voor - achter lijkt mij niet zo interessant.
Het is wel bekend hier dat de standaard remmerij iets ondermaats is bij hogere snelheden. Maar 305mm is volgens mij al een upgrade.
Mocht je nadat er nieuw spul onder zit nog twijfelen, dan zou ik de klauwen rondom eens reviseren. 4 revisiesetjes kost geen drol en je zult het verschil zekers merken
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Remmen zijn aan vervanging toe.

 · 
Posted: 07.09.2022 - 20:22  ·  #3
305 is ook erg klein ja, de bekende upgrades zijn R remmen rondom (prijzig) of de XC90 remmen van 336mm.

Ik heb beide eventueel wel voor je mocht je interesse hebben in een upgrade.
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 742
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Remmen zijn aan vervanging toe.

 · 
Posted: 07.09.2022 - 22:07  ·  #4
En bestellen uit Duitsland wil ook nog weleens lonen. Motointegrator.de of daparto.de
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Remmen zijn aan vervanging toe.

 · 
Posted: 07.09.2022 - 22:07  ·  #5
Erg klein is ook overdreven...
Ik zou eerst eens beginnen met verse schijven, blokken en remvloeistof
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Remmen zijn aan vervanging toe.

 · 
Posted: 07.09.2022 - 22:13  ·  #6
Volgens mij zijn de 305 mm al de grotere versie van degene die op de 140 en 170 pk, die hebben niet eens deze afmetingen.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1527
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Remmen zijn aan vervanging toe.

 · 
Posted: 07.09.2022 - 23:01  ·  #7
Wat zit er nog onder die 140-170 pk versie remmen, 286 mm ?
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 712
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Remmen zijn aan vervanging toe.

 · 
Posted: 08.09.2022 - 08:14  ·  #8
Quote door MTE

Wat zit er nog onder die 140-170 pk versie remmen, 286 mm ?


Klopt helemaal. Ik heb er ook 286 mm onderzitten. En de nieuwe set remt als een malle.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Remmen zijn aan vervanging toe.

 · 
Posted: 08.09.2022 - 09:45  ·  #9
Quote door V70R^2

305 is ook erg klein ja, de bekende upgrades zijn R remmen rondom (prijzig) of de XC90 remmen van 336mm.

Ik heb beide eventueel wel voor je mocht je interesse hebben in een upgrade.


Niet mensen bang maken.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Remmen zijn aan vervanging toe.

 · 
Posted: 08.09.2022 - 12:03  ·  #10
Quote door sw2983

Quote door V70R^2

305 is ook erg klein ja, de bekende upgrades zijn R remmen rondom (prijzig) of de XC90 remmen van 336mm.

Ik heb beide eventueel wel voor je mocht je interesse hebben in een upgrade.


Niet mensen bang maken.


Ok ok, is prima onder normale omstandigheden. Maar soms wil je gewoon wat meer, autobahn, of simpelweg extra marge voor je geweten/gevoel.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Remmen zijn aan vervanging toe.

 · 
Posted: 08.09.2022 - 12:34  ·  #11
140pk/170pk hebben standaard de 286 remschijven. Ombouw naar 305 werd vaak gedaan. Relatief eenvoudig en iets meer over capaciteit. Voor serieus werk idd 336 oid.

Ik heb zelf een rembank dus ik kan makkelijk zien welke remklauw niet goed werkt. Je zou eens bij een universeel garagebedrijf kunnen vragen of je daar even op de remmenbank een test mag laten doen, dan weet je het absoluut zeker.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Remmen zijn aan vervanging toe.

 · 
Posted: 08.09.2022 - 12:53  ·  #12
@TS
Gewetensvraag? Wanneer heb je het laatst je remmerij een beurt gegeven?

Waarom?
Persoonlijk met 3 volwassenen waarvan twee dames, plus 2 honden samen goed voor 335kg (honden 125kg, ik 108) bagage en 1350 kg aanhanger door de bergen bij buitentemperaturen van 30+ in de schaduw WEER geen enkel probleem kunnen constateren met remvermogen of fading, óók niet op de lokale bergwegen.
En eer iemand zegt je rijd zeker als een dooie diender! Nee ik rij eigenlijk altijd eerder te snel dan te traag.
(Met 305mm ATE powerdiscs, ATE ceramische blokken, Goodridge staalomvlochten remleidingen en ATE type 200 remvloeistof)

Remvloeistof ververs ik ieder jaar en als je je aanwent om dan ook even de schijven inwendig en de pennen en geleidebussen te controleren, schoon te maken en de laatstgenoemde twee van een lik vet te voorzien dan werkt het systeem prima.
Dus ook bij hoge snelheden en hoge temperaturen.

Om rally te rijden adviseer ik sowieso een andere wagen daar is een V70 met het lange slappe chassis, zware voorkant, hoog zwaartepunt en front (georiënteerde) aandrijving niet echt da bomb, maar dat is een andere discussie.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Remmen zijn aan vervanging toe.

 · 
Posted: 08.09.2022 - 13:03  ·  #13
:lol:
Ik merkte bij mij echt een duidelijke verbetering toen ik mijn remvloeistof had vervangen. Met het juiste gereedschap is dat echt een karweitje van niks
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Remmen zijn aan vervanging toe.

 · 
Posted: 08.09.2022 - 13:32  ·  #14
Heel vaak wordt dat “gewoon” vergeten, zelfs ook door garagisten.
Volvo schrijft voor om te verversen na 24000km of na maximaal 2 jaar.
Persoonlijk vind ik dat te lang, uiteindelijk zijn die intervallen gebaseerd op een gezochte balans tussen “voldoende maar niet meer optimale werking” en zo aantrekkelijk mogelijk ogende onderhoudskosten.
Ik denk dan voor die 25 piek per jaar tegen 25 per twee jaar heb ik wél een optimaal onderhouden (want dat is het logische gevolg van wat extra liefde) en werkend remsysteem….
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Remmen zijn aan vervanging toe.

 · 
Posted: 08.09.2022 - 14:01  ·  #15
Remvloeistof vervangen is niet alleen zinvol voor de prestaties van de remmen. Het beschermt remleidingen en remklauwen ook tegen corrosie door vocht in de remvloeistof. Wie een keer fading heeft meegemaakt in een bergrit is overtuigd van de zin van het regelmatig verversen van remvloeistof.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0