Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 
 
 
 
 
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1469
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 25.01.2024 - 02:15  ·  #16
Quote door Steven


Ik vind dat het artikel het nog niet helemaal ontkracht:
"De Europese Unie werkt aan een tekst die nader moet omschrijven wanneer een auto aan het einde van diens leven is en wat er dan mee moet gebeuren."

Ofwel de EU gaat wel degelijk bepalen wanneer mijn auto juridisch beschouwd "klaar" is en wat ik er vervolgens mee moet gaan doen.
Als youngtimer fan blijf ik de ontwikkelingen in Europa toch even volgen...

Nu nog even op zoek naar de groene marsmannetjes ;)

Denk daarbij aan de export van wrakken. Wrakken gaan vaak naar Afrika en Oost Europa om daar nog jaren lang een gevaar op de weg te zijn en eindigen ergens kapot in een jungle of op een veld waar ze niet op de juiste (milieu verantwoorde wijze) gerecycled worden.
Het gaat daarbij dus om dat ieder werelddeel verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen afvalverwerking en het in circulatie houden van grondstoffen.
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 108
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 25.01.2024 - 09:09  ·  #17
Eens, de export van wrakken met alle gevolgen van dien zou voorkomen moeten worden.

En tegelijkertijd betekent dat niet dat de EU/overheid voor mij moet gaan bepalen of het nog toegestaan is om MIJN auto nog te (laten) repareren.
Zolang ik ervoor kan zorgen dat deze auto voldoet aan de geldende wet- en regelgeving, wil ik nog altijd zelf kunnen bepalen of ik voor bijvoorbeeld een motorrevisie of een nieuw(ere) auto kies.
Vaak raak ik nou eenmaal gehecht aan mijn vierwieler... en ik ben niet zo'n fan van het adagium you'll own nothing and be happy.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1469
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 25.01.2024 - 21:54  ·  #18
En dat is dus de clickbait.
Het absurde verhaal wat niets met de werkelijkheid te maken heeft, maar er wel voor zorgt dat de video viral gaat.
De verontwaardiging die tn onrechte ontstaat en zorgt dat de leugenaar vet binnenloopt.
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 26.01.2024 - 15:19  ·  #19
ik vind het wel goed dat de EU nadenkt over hoe je zo goed mogelijk met de hele levensloop van producten om moet gaan. Niet alleen schaarse grondstoffen voor hergebruik, maar ook om te zorgen dat het op een goede manier wordt opgeruimd. In Nederland zijn we daar best wel ver mee, maar in de rest van Europa is het nog een zooitje.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 23.02.2024 - 15:22  ·  #20
We mogen blij wezen dat we onze "oude" auto's nog zelf kunnen repareren.
Bij de nieuwere auto's wordt het langzaam maar zeker onmogelijk gemaakt.
Kijk maar wat deze twee heren voor een toekomstbeeld schetsen in Deze
Video.
Met een eventueel verbod op repareren van oude auto's en de onmogelijkheid om nieuwere auto's zelf te repareren zal het privébezit van een auto snel verdwijnen.

Hoe ging die WEF-spreuk ook alweer?
"You"ll own nothing and be happy".
🤔🤬
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 23.02.2024 - 15:42  ·  #21
Tja, elk nadeel heb z'n voordeel, zei Cruyff toch?
Ik ben ook een hobbysleutelaar en alhoewel het nog wel even zal duren voor het zover is, misschien komt er een tijd dat gedeeld vervoer de nieuwe standaard is en de kosten te overzien zijn. Door het mogelijk ontbreken van een chauffeur in de toekomst, kan een zelfrijdende auto in theorie vrij goedkoop opereren, en schoon obv hernieuwbare energie. Tuurlijk, allemaal toekomstmuziek en wie weet hoe ver, maar ik ben er vrij zeker van dat mijn dochtertje dit nog wel zal meemaken. Misschien ik zelf ook wel. Als men wil kan het snel gaan, als men niet wil niet. Als je de staat van het klimaat ziet dan zal wat rapper wel nodig zijn eigenlijk. Uit kostenoogpunt diesel ik nog wel even door, maar beetje bij beetje met meer tegenzin - wellicht onder invloed van de 'klimaatpropaganda', maar ik zie daar het nut wel van in. Veranderen is niet makkelijk, maar wel noodzakelijk willen we de aardkloot nog bewoonbaar houden voor toekomstige generaties.
En als je een liefhebber van techniek, kan je eigenlijk ook niet ontkennen dat een verbrandingsmotor - ondanks dat het een prachtig doorontwikkeld stuk techniek is en de mensheid geweldig veel ontwikkeling gebracht heeft - inherent een eeuw oude techniek is, heel inefficient (iets van 30% van de energie die erin gaat wordt uiteindelijk maar omgezet in beweging, en vooral heel veel in onnodige warmte), en ook niet echt logisch door een lineaire beweging (zuiger in cilinder) om te zetten naar een draaiende (wielen) als er technieken zijn die direct draaiing kunnen genereren zonder alle bijkomende verliezen en overbrengingen. En daar komt nog de terugwinning van kinetisch energie bij... remmen is noodzakelijk maar eigenlijk is het zo dom dit te doen door frictie / hitte te creëren en daarmee je net (al inefficiënt) verbrande brandstof nog verder weg te laten sijpelen als hitte via de remschijven.
Al die gassen uit de uitlaatpijp... als ik 's ochtends al die dampende auto's voor me zie staan (ja, ik sta daar zelf ook tussen) dan denk ik meer en meer dat het toch ook eigenlijk niet normaal is dat ik giftige gassen produceer die anderen en ikzelf inademen, net alsof het niet geeft dat het in de atmosfeer verdund wordt zodat je het niet direct merkt, maar omdat je het niet ziet wil niet zeggen dat het weg is. Zet je auto (m.n. met koude motor) maar even aan in de garage en je weet niet hoe gauw je weg moet komen... doe mij maar een elektrische of andere schone wagen zodra ik het betalen kan, dan kan ik weer met een iets schoner geweten onderweg. Tuurlijk, batterijen enzo zijn ook niet schoon (nu), maar daar wordt veel harder en met een andere mindset aan ontwikkeld dan de verbrandingsmotor tegenwoordig.
Excuus voor de preek! Welke olie is het best voor mijn motor? :D
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 23.02.2024 - 16:05  ·  #22
Quote door ohz274

We mogen blij wezen dat we onze "oude" auto's nog zelf kunnen repareren.
Bij de nieuwere auto's wordt het langzaam maar zeker onmogelijk gemaakt.
Kijk maar wat deze twee heren voor een toekomstbeeld schetsen in Deze
Video.
Met een eventueel verbod op repareren van oude auto's en de onmogelijkheid om nieuwere auto's zelf te repareren zal het privébezit van een auto snel verdwijnen.

Hoe ging die WEF-spreuk ook alweer?
"You"ll own nothing and be happy".
🤔🤬

Lees de uiteenzetting van 'Vogel' eens, de soep wordt niet zo heet gegeten.. En die WEF wappiepraat kan je denk ik beter buiten het forum laten denk ik
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 23.02.2024 - 17:09  ·  #23
Quote door [-Tom-]

Quote door ohz274

We mogen blij wezen dat we onze "oude" auto's nog zelf kunnen repareren.
Bij de nieuwere auto's wordt het langzaam maar zeker onmogelijk gemaakt.
Kijk maar wat deze twee heren voor een toekomstbeeld schetsen in Deze
Video.
Met een eventueel verbod op repareren van oude auto's en de onmogelijkheid om nieuwere auto's zelf te repareren zal het privébezit van een auto snel verdwijnen.

Hoe ging die WEF-spreuk ook alweer?
"You"ll own nothing and be happy".
🤔🤬

Lees de uiteenzetting van 'Vogel' eens, de soep wordt niet zo heet gegeten.. En die WEF wappiepraat kan je denk ik beter buiten het forum laten denk ik


Wappiepraat?
Wat bedoel je daarmee?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 23.02.2024 - 18:31  ·  #24
Quote door Bolbo
Uit kostenoogpunt diesel ik nog wel even door, maar beetje bij beetje met meer tegenzin - wellicht onder invloed van de 'klimaatpropaganda',


Laat je niet gek maken door die klimaatdrammers he. Grootste deel van het volk heeft best door EV niet beter is voor het klimaat.
En je zegt het al, uit kostenoogpunt blijf je dieselen. Dat is precies het probleem, je kan meer belasting afdragen dan nu en dat zien ze graag.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 24.02.2024 - 18:00  ·  #25
Het zal mijn tijd wel uitzingen.
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 137
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 24.02.2024 - 18:19  ·  #26
Quote door Bolbo

Uit kostenoogpunt diesel ik nog wel even door, maar beetje bij beetje met meer tegenzin - wellicht onder invloed van de 'klimaatpropaganda', maar ik zie daar het nut wel van in.


Toen mijn ouders een aantal maanden terug twijfelden tussen een D4 of T4/5 kwamen we een mooi artikel tegen van een belgisch bedrijf (volgens mij een universiteit). Wat bleek? De lucht uit de uitlaat van een moderne diesel was schoner dan de omgevingslucht. Uiteraard een moderne diesel met adblue installatie.

(na even zoeken het stukje gevonden: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2…auto-s-di/)

Op internet vind je hier gemixte signalen over, maar hoe ik het zie is de meerderheid van de kanalen het hier mee eens. Als ik wat over het hoofd zie ben ik daar ook zeker benieuwd naar :) . Tot die tijd blijf ik lekker verder dieselen in mijn V40 met de VEA dieselmotor.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 24.02.2024 - 19:58  ·  #27
Dat kan waar zijn, als het geen sjoemeldiesel is, de EGR niet werd afgedopt, het dpf nog in orde is...en het een Euro 6d is met werkend adblue (daar hoor je ook veel ellende van...) , maar dat gaat niet op voor mijn euro4 (wel met dpf en egr intact).
Anyway, gelukkig helpt dit forum om deze bolides nog wel even in goede conditie op de weg te houden.
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 330
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 24.02.2024 - 20:00  ·  #28
Het gaat erom wat op papier staat, wat je erna in de praktijk sjoemelt of achterwege laat wordt niet in de cijfers opgenomen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 24.02.2024 - 20:02  ·  #29
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 24.02.2024 - 23:06  ·  #30
https://www.ad.nl/auto/moderne…~a5630fdd/

Zoiets? Artikel is gewoon alweer jaren oud. Zoiets kunnen ze nu niet meer maken joh, dat krijgen ze de klimaatlobby over zich heen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0