Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 25.02.2024 - 04:00  ·  #31
Geen enkel vervoersmiddel is schoon.
Benz / diesel/ electra.
De laatste lijkt schoon maar de energie opwekken is ook niet schoon.
Nog afgezien vd kinderarbeid om de grondstoffen te delven voor de accu.

Ik blijf diesel rijden zolang als het nodig is.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1690
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 25.02.2024 - 09:52  ·  #32
Quote door V70train

Quote door Bolbo

Uit kostenoogpunt diesel ik nog wel even door, maar beetje bij beetje met meer tegenzin - wellicht onder invloed van de 'klimaatpropaganda', maar ik zie daar het nut wel van in.


Toen mijn ouders een aantal maanden terug twijfelden tussen een D4 of T4/5 kwamen we een mooi artikel tegen van een belgisch bedrijf (volgens mij een universiteit). Wat bleek? De lucht uit de uitlaat van een moderne diesel was schoner dan de omgevingslucht. Uiteraard een moderne diesel met adblue installatie.

(na even zoeken het stukje gevonden: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2…auto-s-di/)

Op internet vind je hier gemixte signalen over, maar hoe ik het zie is de meerderheid van de kanalen het hier mee eens. Als ik wat over het hoofd zie ben ik daar ook zeker benieuwd naar :) . Tot die tijd blijf ik lekker verder dieselen in mijn V40 met de VEA dieselmotor.


Quote uit het article
"Hier beperken we ons tot fijnstof en stikstofoxiden"

Ik daag je uit om even 5 minuten direct de lucht uit de uitlaat in te ademen. Kijken hoe je je voelt daar na.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 25.02.2024 - 10:07  ·  #33
En daarna 5 minuten boven de pijp van de elektriciteits centrale ;)

Linksom of rechtsom, alles vreet energie en we blijven voorlopig nog sterk afhankelijk van fossiel.
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 27.02.2024 - 13:42  ·  #34
Het stukje dat een diesel schonere lucht uitstoot dan erin gaat wil ik wel graag even op inhaken (sort of).

Gaat in dit geval even over de roetdeeltjes: die waren slecht, want klein, longblaasjes en ga zo maar door. Het was een fijnstof en dermate klein, dat het zich hecht aan je longblaasjes (of erin gaat oid, ben geen dokter).
Dus nu hebben we roetfilters.
Die gaan vol zitten.
Dan gaan ze regenereren.

REGENEREREN is geen toveren!
Want zo wordt het bekeken: ik heb een filter vol met roet en ineens: POEF, het roet is opgehouden te bestaan!!

Regenereren, al dan niet ineens of met hulpmiddeltjes die het steeds een klein beetje doen of wat dan ook, betekend eigenlijk: we gaan het extra verbranden zodat het nog veel KLEINERE ROETDEELTJES worden, DAT is regenereren.
Daar waar de eerste versie al niet goed voor je was omdat het zo klein is, stoten we het nu -bijvoorbeeld op een snelweg, jij rijdt erachter- INEENS ALLEMAAL uit in nog veel kleinere vorm!
Dat is wel heel goed voor je gezondheid namelijk.

Zoals bijna alles: het is een schijnoplossing en kost alleen maar geld, voornamelijk voor de burger.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 27.02.2024 - 14:24  ·  #35
Nou... op zich ben ik het niet met je oneens en ik ken de chemie binnen het roetfilter niet precies, maar ik denk dat dat een iets te eenvoudige voorstelling van zaken is. Opgehoopt roet verbranden bij 600+ graden hoeft niet per sé te betekenen dat de roetdeeltjes enkel kleiner gemaakt worden. Als er daadwerkelijk verbrand wordt, dan is dat in principe een chemische reactie met zuurstof, en kan het ook zijn dat de roet (in principe met name koolstof [C]) wordt gebonden aan zuurstof [O2] en zo CO2 (gas) ontstaat, waarna er een kleinere hoeveelheid vaste stof (niet verbrandbare as) achterblijft (en waarschijnlijk gedeeltelijk wordt uitgeblazen) - die as zorgt ervoor dat een roetfilter op den duur onbruikbaar wordt (want te vervuild met deeltjes die het filter verstoppen en die niet meer kunnen worden verbrand = het filter kan niet meer geregenereerd worden.
Het is een feit dat de vervuiling alsnog wordt uitgestoten, maar het idee is dat dat in een iets betere vorm gebeurt dan ongefilterd en on-herverbrand, en op een plaats (doorgaande weg) waar die in principe minder ophoping geeft dan bijv. in de stad (daar zal een auto niet regenereren, vanwege de software die dat aanstuurt).
Uiteindelijk blijft het een fossiele brandstof met voors en tegens. De schoorsteenpijp van een kolen- of gascentrale is ook niet schoon, maar wel industrieel gecontroleerd en een stuk kostenefficiënter dan duizenden roetfilters die allemaal in verschillende staat van gezondheid verkeren of zelfs doorgeboord zijn, dus ik denk dat het op de lange duur het verkiesbaar is om te laden met 'grijze' stroom (opgewekt uit niet-herbruikbare bronnen) dan elk individueel fossiele brandstoffen te blijven verstoken - waarbij groene stroom (of waterstof...) uiteraard verkiesbaar is.
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 27.02.2024 - 23:08  ·  #36
Ja, ik ben ondertussen wel gewend dat mijn technische kennis in twijfel getrokken wordt hier.
Zelfs door mensen die zelf aangeven "ik ken de chemie niet precies", maar toch weten te vertellen dat iemand die er een afstudeerproject over had, ernaast zit.
En nee, dat stond er niet bij, maar ik schrijf het hier als een feit, geen "ik denk dat er misschien......"

Leuk forum geweest hier.
Owja, je hebt helemaal gelijk natuurlijk!! Mijn excuses!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 27.02.2024 - 23:23  ·  #37
Oh boehoe.
Wat ik schrijf is ook geen totale onzin bij mijn weten (+disclaimer bij aanvang), maar mocht dat wel zo zijn dan sta ik open voor verbetering.
Had dan een link gedeeld naar je afstudeerproject, dan had ik dat met interesse gelezen en er waarschijnlijk nog wat van opgestoken ook.
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 27.02.2024 - 23:32  ·  #38
Boehoe?
Volwassen.
Je weet er niets van, maar spreekt wel gelijk tegen; dat onderzoek zou je ook nog onderuit proberen te halen, bronnen in twijfel trekken enzo.
Nee, blijf jij maar lekker de betweter, grote jongen.

"Ik weet er niets van, maar wat een ander zegt is altijd fout"
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 27.02.2024 - 23:52  ·  #39
Kunnen we het gezellig houden.
Dit gehakketak haalt het niveau zo naar beneden.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 27.02.2024 - 23:55  ·  #40
Tjonge jonge dit heeft niets meer te maken met een gezonde discussie. graag ophouden met dit soort reacties, daar hebben we niets aan en maakt t zeker niet leuker. .


o je was me net voor
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 28.02.2024 - 00:06  ·  #41
Het niveau wordt onderuit gehaald door gestaafde feiten die hier te lezen staan, domweg onderuit te halen.
Door te zeggen dat men er geen verstand van heeft, maar toch een ander onderuit probeerd te halen omdat men zichzelf beter wil laten lijken.
Door "OH BOEHOEE" te schrijven.

Maar prima hoor, succes hier met de man die alles beter weet.
Luister maar naar hem: hij heeft er geen verstand van maar weet er alles van.
Bye.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 28.02.2024 - 00:11  ·  #42
Ik ben eigenlijk toch wel benieuwd naar die scriptie. Vooral hoe het regenereren precies in zijn werk gaat en in welke vorm het roet er nu precies uitkomt. Ik lees altijd met veel interesse dergelijke onderwerpen, maar heb hier nog nooit een wetenschappelijk artikel over gelezen.
Waarom zouden fabrikanten een dieselauto met een roetfilter uitrusten als tijdens het regenereren het roet er nog veel fijner weer wordt uitgeblazen?
Zomaar een vraag die in mij opkomt als ik bovenstaand betoog lees.
Ik ben serieus geïnteresseerd.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 28.02.2024 - 05:52  ·  #43
S.v.p. on topic blijven en inhoudelijk reageren.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1540
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 28.02.2024 - 09:23  ·  #44
Quote door ohz274

Ik ben eigenlijk toch wel benieuwd naar die scriptie. Vooral hoe het regenereren precies in zijn werk gaat en in welke vorm het roet er nu precies uitkomt. Ik lees altijd met veel interesse dergelijke onderwerpen, maar heb hier nog nooit een wetenschappelijk artikel over gelezen.
Waarom zouden fabrikanten een dieselauto met een roetfilter uitrusten als tijdens het regenereren het roet er nog veel fijner weer wordt uitgeblazen?
Zomaar een vraag die in mij opkomt als ik bovenstaand betoog lees.
Ik ben serieus geïnteresseerd.



In principe voegen fabrikanten niks toe als het niks doet en wel kosten meebrengt.

Heel goed mogelijk dat men door een dergelijke toepassing onder een norm kan komen die door overheden is gesteld .
Dat maakt iets dus niet beter of gezonder, maar het voldoet aan wat een wetgever correct acht.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 28.02.2024 - 09:34  ·  #45
 
Selected quotes for multi-quoting:   0