Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 
 
 
 
 
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 105
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 22.01.2024 - 14:21  ·  #1
https://www.autoblog.nl/nieuws…pt-3605106

"De bedoeling is dat het om auto’s van 15 jaar of ouder gaat die ernstige gebreken vertonen. Als blijkt dat reparatie duurder is dan de waarde van de auto, dan wordt het verboden om je occasion te repareren of door te verkopen. Althans, dat is het voorstel."

Bron: https://english.elpais.com/lif…ones.html#

Bizarre ideeën...
Gummiebeer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 43
Berichten: 140
Geregistreerd: 09 / 2022
Subject:

Re: Onderhoud in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 22.01.2024 - 15:49  ·  #2
De soep zal wel niet zo heet gegeten worden..
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Onderhoud in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 22.01.2024 - 15:57  ·  #3
Ja hoor, en dat gaat echt werken ........

https://www.telegraaf.nl/finan…rbelasting

Zie het nog niet gebeuren en anders is er vast nog wel een geitenpaadje, dat is onze overheid niet onbekend inmiddels.
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Onderhoud in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 22.01.2024 - 17:37  ·  #4
Ach, mijn Volvo en mijn motoren zijn beslist niet onveilig. Dus dikke vinger naar Brussel.
Bartb
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hardenberg
Leeftijd: 62
Berichten: 46
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Re: Onderhoud in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 22.01.2024 - 18:03  ·  #5
MarcO
40forum team
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 45
Homepage: volvo40forum.nl
Berichten: 190
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Onderhoud in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 22.01.2024 - 18:18  ·  #6
Dit is natuurlijk wel weer een manier om oudere wagens eerder van de weg te krijgen en mensen op de dringen om een electrische te kopen.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3191
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Onderhoud in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 22.01.2024 - 19:44  ·  #7
Haha die EU toch... Stel ongekozen idioten bij elkaar, kijken hoe ver ze kunnen gaan om burgers het geld uit de zak te kloppen, niet gehinderd door enige kennis.
Het enige waar ze echt bang voor zijn daar is een zelf denkende goed geïnformeerde burger die niet mee doet met hun spelletjes ;)
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Onderhoud in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 22.01.2024 - 21:35  ·  #8
Wat ik eigenlijk belangrijker vind is wie er tegen gas geeft bij dit idee.

Kijkend naar het wagenpark van de doorsnee Nederlander dan kan je zien dat er heel veel voertuigen ouder zijn dan 15 jaar. Daarbij komt dat we een jaarlijkse controle hebben in de vorm van de apk en dat is weliswaar een minimale basis, maar dat haalde wel de wrakken van de weg wie kent niet het programma “wrak van de weg” niet.

Ook niet onbelangrijk als we met z’n allen in staat zijn om in zo’n rijdende wasmachine te kopen, ikzelf wil dat zolang als mogelijk uitstellen, dan is er ook nog de elektriciteit problematiek. Het netwerk is nu al overbelast en wat denk je wat er dan gebeurt als iedereen elektrisch moet rijden?

Dit soort proefballonnen zijn m.i. alleen ontstaan door EU parlementariër die zich wil profileren.
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Onderhoud in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 22.01.2024 - 22:37  ·  #9
Maar......ik neem aan dat men bedrijven gaat/kan verbieden om ze te repareren; hoe zit dat met particulieren?
Ik onderhoud en repareer mijn auto's zelf: lijkt mij dat ze dit niet kunnen verbieden.
DAN krijg je een wildgroei van "ome Kees bedrijfjes", allemaal zwart, die de auto van 'hun neefje' repareren........
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3191
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Onderhoud in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 22.01.2024 - 23:03  ·  #10
Ja of verkoop van onderdelen, als ze echt willen vinden ze wel wat.

Quote door WillemV
Dit soort proefballonnen zijn m.i. alleen ontstaan door EU parlementariër die zich wil profileren.


Gestuurd door de klimaat lobby, en de belofte voor een mooi hoog baantje bij de 'groene' bedrijven.
Draait uiteindelijk allemaal om dat eeuwige geld en eigen belang.
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Onderhoud in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 22.01.2024 - 23:13  ·  #11
Overigens wil ik wel een kanttekening hierbij plaatsen: alle artikelen die ik er voor nu over gelezen heb, gaan over reparaties.
Hier in de topic spreken we over onderhoud......zelfs in de titel: zit wel degelijk verschil in.

Je 16 jaar oude auto mag gewoon een beurtje hebben, maar niet stuk gaan: dan moet hij naar de sloop!
DAT is lekker 'duurzaam'........
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1466
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Onderhoud in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 23.01.2024 - 00:09  ·  #12
Mensen....niet alles geloven wat je leest!
Zo staat er op het VolvoV70Forum geschreven dat de EU groene Marsmannetjes heeft uitgenodigd om orde op zaken te stellen in de wereld.

Kijk maar:
De EU heeft groene Marsmannetjes uitgenodigd om orde op zaken te stellen in de wereld.

Het is overigens al ontkracht. (zie https://aftersalesmagazine.nl/…dium=email met dank aan Bartb)

Het heet 'clickbait', een belachelijke titel, soms met een belachelijk artikel. Veel mensen gaan erop klikken en dan de link doorsturen aan hun kennissen.
Bedenk altijd: de schrijver wordt betaald door advertenties op de site en die advertenties betalen per persoon die de pagina bezoekt. Je kan belachelijk veel geld verdienen door absurde artikelen uit je duim te zuigen. Hoe controversiëler, hoe beter het werkt.
En de fantast lacht zijn ballen uit zijn broek en gaat er met de knaken vandoor, terwijl mensen die serieus beleid moeten maken achterblijven met een puinbak van (meestal onterechte) meningen.
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 137
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Onderhoud in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 23.01.2024 - 01:54  ·  #13
Quote door WillemV

Wat ik eigenlijk belangrijker vind is wie er tegen gas geeft bij dit idee.

Kijkend naar het wagenpark van de doorsnee Nederlander dan kan je zien dat er heel veel voertuigen ouder zijn dan 15 jaar. Daarbij komt dat we een jaarlijkse controle hebben in de vorm van de apk en dat is weliswaar een minimale basis, maar dat haalde wel de wrakken van de weg wie kent niet het programma “wrak van de weg” niet.

Ook niet onbelangrijk als we met z’n allen in staat zijn om in zo’n rijdende wasmachine te kopen, ikzelf wil dat zolang als mogelijk uitstellen, dan is er ook nog de elektriciteit problematiek. Het netwerk is nu al overbelast en wat denk je wat er dan gebeurt als iedereen elektrisch moet rijden?

Dit soort proefballonnen zijn m.i. alleen ontstaan door EU parlementariër die zich wil profileren.


Ben ook benieuwd hoe ze dan verwachten dat de gemiddelde jongere/afgestudeerde persoon aan een auto gaat komen. Elektrische auto's onder de 10000 euro bestaan (nagenoeg) niet. Wat je dan wel hebt zijn nissan leafs/renault zoë. Hopen dat zulke ideeën zo lang mogelijk worden uitgesteld, anders ben ik benieuwd hoeveel zwart werkers erbij gaan komen :)
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 105
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 23.01.2024 - 09:35  ·  #14
Quote door Veldweg

Overigens wil ik wel een kanttekening hierbij plaatsen: alle artikelen die ik er voor nu over gelezen heb, gaan over reparaties.
Hier in de topic spreken we over onderhoud......zelfs in de titel: zit wel degelijk verschil in.

Je 16 jaar oude auto mag gewoon een beurtje hebben, maar niet stuk gaan: dan moet hij naar de sloop!
DAT is lekker 'duurzaam'........


Terecht punt, titel aangepast.
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 105
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 23.01.2024 - 09:42  ·  #15
Quote door Vogel

Mensen....niet alles geloven wat je leest!
Zo staat er op het VolvoV70Forum geschreven dat de EU groene Marsmannetjes heeft uitgenodigd om orde op zaken te stellen in de wereld.

Kijk maar:
De EU heeft groene Marsmannetjes uitgenodigd om orde op zaken te stellen in de wereld.

Het is overigens al ontkracht. (zie https://aftersalesmagazine.nl/…dium=email met dank aan Bartb)

Het heet 'clickbait', een belachelijke titel, soms met een belachelijk artikel. Veel mensen gaan erop klikken en dan de link doorsturen aan hun kennissen.
Bedenk altijd: de schrijver wordt betaald door advertenties op de site en die advertenties betalen per persoon die de pagina bezoekt. Je kan belachelijk veel geld verdienen door absurde artikelen uit je duim te zuigen. Hoe controversiëler, hoe beter het werkt.
En de fantast lacht zijn ballen uit zijn broek en gaat er met de knaken vandoor, terwijl mensen die serieus beleid moeten maken achterblijven met een puinbak van (meestal onterechte) meningen.


Ik vind dat het artikel het nog niet helemaal ontkracht:
"De Europese Unie werkt aan een tekst die nader moet omschrijven wanneer een auto aan het einde van diens leven is en wat er dan mee moet gebeuren."

Ofwel de EU gaat wel degelijk bepalen wanneer mijn auto juridisch beschouwd "klaar" is en wat ik er vervolgens mee moet gaan doen.
Als youngtimer fan blijf ik de ontwikkelingen in Europa toch even volgen...

Nu nog even op zoek naar de groene marsmannetjes ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0