Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 
 
 
 
 
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 68
Berichten: 306
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 28.02.2024 - 19:04  ·  #46
Quote door ohz274

https://publications.tno.nl/pu…R10736.pdf

Dit gevonden. Zal ik eens even doorlezen.


Is een ouder verhaal. Ik denk dat dit deels niet meer up-to date is.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 29.02.2024 - 14:38  ·  #47
Quote door ohz274

Ik ben eigenlijk toch wel benieuwd naar die scriptie. Vooral hoe het regenereren precies in zijn werk gaat en in welke vorm het roet er nu precies uitkomt. Ik lees altijd met veel interesse dergelijke onderwerpen, maar heb hier nog nooit een wetenschappelijk artikel over gelezen.
Waarom zouden fabrikanten een dieselauto met een roetfilter uitrusten als tijdens het regenereren het roet er nog veel fijner weer wordt uitgeblazen?
Zomaar een vraag die in mij opkomt als ik bovenstaand betoog lees.
Ik ben serieus geïnteresseerd.


OMdat ze zo wel door de goedkeuring komen (dezelfde reden waarom er 'sjoemelsoftware' was en dezelfde reden waarom auto's de testcyclus herkenden op de testbank en zo een zuinige mapping gingen gebruiken).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 29.02.2024 - 14:45  ·  #48
Quote door [-Tom-]

Quote door ohz274

Ik ben eigenlijk toch wel benieuwd naar die scriptie. Vooral hoe het regenereren precies in zijn werk gaat en in welke vorm het roet er nu precies uitkomt. Ik lees altijd met veel interesse dergelijke onderwerpen, maar heb hier nog nooit een wetenschappelijk artikel over gelezen.
Waarom zouden fabrikanten een dieselauto met een roetfilter uitrusten als tijdens het regenereren het roet er nog veel fijner weer wordt uitgeblazen?
Zomaar een vraag die in mij opkomt als ik bovenstaand betoog lees.
Ik ben serieus geïnteresseerd.


OMdat ze zo wel door de goedkeuring komen (dezelfde reden waarom er 'sjoemelsoftware' was en dezelfde reden waarom auto's de testcyclus herkenden op de testbank en zo een zuinige mapping gingen gebruiken).


Ik heb begrepen dat de roet verbrand wordt en als as in het filter over blijft.
Elke regeneratie blijft er as over die niet uit het filter verdwijnt.

Na X aantal regeneraties zit je filter vol en moet er een nieuwe onder, incl de software aanpassing dat je auto weet dat er een nieuwe onder de auto hangt.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 29.02.2024 - 22:48  ·  #49
Ik begreep uit de beschrijvingen dat de as restanten van verbrande olie in het filter was. De roet van de diesel verbrand tot "netjes" tot CO2. maar ja het fijne weten we nu nog steeds niet. en er komen altijd wat deeltjes uit volgens de deeltjesteller dus...
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Reparatie "oude" auto's in de toekomst verboden?

 · 
Posted: 03.03.2024 - 13:08  ·  #50
hoe je het ook keert of wendt, als je verbrandt zijn er reststoffen, al dan niet vluchtig. Het is afhankelijk van de agenda waar je de nadruk op wilt leggen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0