rijhoogte bij achteras

 
 
 
 
 
V70 black
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 28.03.2016 - 22:15  ·  #1
Hallo,

ik heb sinds kort een V70 en heb laatst met een autoambulance achter de auto gereden. Dat ging allemaal prima, maar vond wel dat de achterkant wat doorhing.

Nu ben ik benieuwd wat eigenlijk een standaard rijhoogte is van een V70. Gewoon zonder belading eens meten van af spatbordrand (midden boven de as) tot hart as gemeten.

Zouden een aantal mensen dat eens voor mij willen doen? en misschien de hoogte meten van de bovenkant kogel tot de vloer als een trekhaak gemonteerd zit natuurlijk?

Met deze twee waardes kan ik eens kijken of ik wat moet/kan aanpassen aan mijn vering door bijvoorbeeld Nivomatics te plaatsen icm de standaard veren( die bij mijn auto wat doorgezakt zijn vermoedelijk).

Ik zag dat er beugels te koop zijn om de Nivomatic lager in de draagarm te monteren. misschien is daarmee een leuke oplossing te maken.

Omdat er bij mij al een trekhaak gemonteerd zit voor een V70 zonder nivomatics wil ik hier wat mee rekenen.

Dus als men wat wil meten voor mij ben ik zeer dankbaar. Natuurlijk deel ik mijn bevindingen.

Mijn vorige auto had vol automatische luchtvering op de achteras en dat was ideaal met het rijden met aanhangwagens; enkel- en dubbelassers.

Ik zie graag wat waardes.

Groeten Rick
V70 black
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 29.03.2016 - 22:20  ·  #2
hallo

het gaat mij om deze maat!


Zou iemand mij willen helpen aan deze maat?
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 29.03.2016 - 22:59  ·  #3
Het lijkt me, dat het belangrijker is, de kogeldruk te meten en dus de belading van de aanhanger te regelen, dan de invering van de auto tengevolge van die kogeldruk. Natuurlijk werken niveaumats (en luchtvering)mee, aan het horizontaal houden van de auto, maar een te hoge kogeldruk bepaalt de wegligging en dus het bestuurbaar houden van de auto.
V70 black
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 30.03.2016 - 23:09  ·  #4
Weten wat de kogeldruk is leuk, maar als je niet weet of je auto een normale rijhoogte heeft, weet je ook niet of je vering te veel doorzakt.

dat was de reden waarom ik geprobeerd heb om aan een paar maten te komen van verschillende auto's.

Ik heb voor mijn werk 14 jaar luchtveringsystemen ontwikkeld voor lichte bedrijfswagens en heb een beetje ervaring met veersystemen in het algemeen.

Om te weten hoe de staat van de vering van een voertuig, is het wenselijk/belangrijk te weten wat de design hoogte is.

mijn V70 heeft 300.000km gereden en ik weet niet onder welke omstandigheden. ik vind de achterdempers van mijn auto te slap en heb het idee dat de schroefveren ook moe zijn.

Vandaar dat ik hier de vraag stel..............................................
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 10.04.2016 - 20:36  ·  #5
Luchtvering voor lichte bedrijfswagens.. Een hele fijne oplossing! (op mn werk gebruiken we dat ook op de Crafters, werkt top!).

Maar ik ben het met je eens dat het mooi zou zijn als je die orginele hoogte zou hebben, maar dat hangt van meerdere dingen af, zoals het formaat wielen. Misschien is het beter om vóór, en ná belading (aankoppelen) te meten. Dan heb je een gegeven van wat de auto zakt, en daarmee kan je misschien bepalen of dat teveel is en dus veren kan gaan vervangen.
V70 black
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 10.04.2016 - 22:48  ·  #6
Hallo PDJ,

zit er toevallig luchtvering op van VB air-suspension? Zo ja dan weet ik wel wie dat ontwikkeld heeft.....................

Dat de wielen ook bepalend zijn voor de rijhoogte is ook de reden waarom ik vroeg de maat te meten van spatbordrand tot hart as.

Ik heb een paar nivomatics met bijpassende veren gekocht en als ik het zo lees hier is dat het beste wat je kunt hebben voor de V70 waar je lading/aanhangwagens aan koppelt.

Groeten Rick
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 11.04.2016 - 07:51  ·  #7
Vergeet niet dat je ook de bovenste veerschotel aan de achterkant moet vervangen, die is ook anders voor een nivomat schokdemper.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 11.04.2016 - 13:27  ·  #8
ik heb vorig jaar de schokdempers achter vervangen, er zaten nivomats onder en ik heb er gewone onder gezet. ik wist niet dt er verschil is in de houder aan de bovenkant, dus de "verkeerde" zit er nog onder.
Misschien kunnen we ruilen?
(gaat om een V70N van 2000)
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 11.04.2016 - 13:34  ·  #9
Zal vanavond even voor je gaan meten, heb onder mijn v70 net 2 nieuwe schokbrekers (achter) incl nieuwe schotels laten monteren.
Zijn geen nivomats en is incl gewone trekhaak, volgens mij zoals jou situatie.
De mijne werd zweverig vooral op de snelweg, na montage nieuwe schokbrekers stond hij iets hoger en reed zóveel strakker.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 11.04.2016 - 15:02  ·  #10
Quote door Arnoud_

Vergeet niet dat je ook de bovenste veerschotel aan de achterkant moet vervangen, die is ook anders voor een nivomat schokdemper.


Geld deze afwijking voor de veerschotel of voor de plaat waar de demper inzit.
Volgens mijn weten dezelfde, ik heb namelijk de veren laten zitten en alleen de nivomat schokdemper gezet, en ben zeer content met het resultaat.

Gr. Wibo
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 11.04.2016 - 15:28  ·  #11
Achter is het één stuk:



Hier heb je een nivomat en een non-nivomat versie van. Omdat nivomat dempers aan de bovenkant breder zijn dan normale schokbrekers is ook de uitsparing in het midden groter voor die veerschotels.

Het zou kunnen zijn dat je dempers nu niet helemaal netjes aansluiten bovenaan.

Als je van nivomat naar normale dempers gaat zou het volgens mij niet zo heel veel uit maken, maar voor de zekerheid vervang ik ze toch maar door het juiste type.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 11.04.2016 - 20:22  ·  #12
Quote door V70 black

Hallo PDJ,

zit er toevallig luchtvering op van VB air-suspension? Zo ja dan weet ik wel wie dat ontwikkeld heeft.....................

Groeten Rick


Geen idee van welk merk ze zijn. We hebben nog een set klaar liggen voor montage, ik zal eens kijken of ik een merknaam kan vinden.
Misschien kan je eens een adviesje oid voor een crafter lengte 3 / hoogte 2 met enkellucht geven? Gaat in de toekoms nog wel wat gebeuren denk ik ;-)
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 11.04.2016 - 20:51  ·  #13
Onderkant staal tot center velg ca. 39cm, en dit is met af fabriek Nivomats.
V70 black
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 11.04.2016 - 22:15  ·  #14
Ik zal een opzetje maken van de bevindingen en als ik er uit ben meld ik het hier.

Jack; bedankt voor het meten daar kan ik wat mee.

PDJ; volgens mij heb jij het over hulpluchtvering als ik het zo lees. de originele bladveren zitten er nog onder en er is een luchtbalgje bijgeplaatst, heb ik dat goed?

Arnoud: de dempers die ik gekocht heb zijn compleet met bijhorende veerschotel, maar bedankt voor het meedenken.

Ik hoop dat ik deze week de schroefveren en dempers kan monteren. De uitkomst laat ik dan weten.

Groeten Rick
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 12.04.2016 - 07:44  ·  #15
Quote door V70 black

Ik zal een opzetje maken van de bevindingen en als ik er uit ben meld ik het hier.

Jack; bedankt voor het meten daar kan ik wat mee.

PDJ; volgens mij heb jij het over hulpluchtvering als ik het zo lees. de originele bladveren zitten er nog onder en er is een luchtbalgje bijgeplaatst, heb ik dat goed?

Arnoud: de dempers die ik gekocht heb zijn compleet met bijhorende veerschotel, maar bedankt voor het meedenken.

Ik hoop dat ik deze week de schroefveren en dempers kan monteren. De uitkomst laat ik dan weten.

Groeten Rick


Hoe hoog staat jouw auto als ik vragen mag? Want je twijfel komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen.

Ohja, met een geladen autoambulance waarbij de auto redelijk achterop staat zodat het motorblok net voor de voorste as komt zakt de V70 een kleine 1-2cm. Aanhanger is ca. 550kg en er stond een Suzuki Swift op van pakweg 1.000kg.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0