S80, maar welke is aan te raden?

Klaas76
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 16.07.2025 - 11:07  ·  #1
Na vele Volvo's gereden te hebben en af en toe ook iets anders kijk ik nu naar een S80.
Waarom:
- Klassieke uitstraling, mooie grote sedan in de juiste proporties.
- Degelijke Volvo kwaliteit.
- Nog geen gedoe met al te veel bemoeienis van eco/veiligheids opties
- eventueel ook geschikt voor lpg

Maar dan de zoektocht, ik kijk naar auto's tot 10.000 euro. Als het heel raadzaam is om voor een nieuwere model te gaan en die kost 12 of 13 dan houdt dat in dat ik nog een jaartje langer moet sparen.
Als ik Autoweek erbij pak, dan zie ik modellen staan van 2006/2009, van 2009/2011, van 2011/2013 en 2013/2016.
Dat zijn nogal eens wat wisselingen waarbij ik me afvraag wanneer is er wat veranderd.
Ik ben een beetje huiverig voor het Ford/Geely effect (zie autobild duurtest bijvoorbeeld). Ik zou niet graag geconfronteerd willen worden met roest bijvoorbeeld. Of een automaat die niet helemaal lekker werkt.

Qua motor zie ik de 2.5T (lijkt me een heerlijk blok met diesel waardes), ik zie de 1.6 (geen optie), ik zie de 2 liter 4 cilinder (schijnt betrouwbaar en zuinig te zijn, maar Ford?) en ik zie de 3.2 (niet bekend mee, zuipt ie en is deze betrouwbaar?)
Is er eentje bij die meer dan wel minder geschikt is voor lpg? En vanaf wanneer worden de kilometerstanden wat problematischer? De 5 cilinders staan natuurlijk erg goed bekend.

Qua uitrusting:
Ik zie dat de nieuwere versies een relatief groot scherm hoog in de middenconsole hebben, ziet er goed uit, maar vanaf welke bouwjaar was dat?
Opties als premium audio (nog altijd Dynaudio?) en dubbele beglazing zijn wenselijk, net als een open dak. De standaard opties zoals climate control, cruisecontrol en 4 elektrische ramen zit er altijd wel in dacht ik.
De premium audio is te herkennen aan het logo van de center speaker?
Hoe herken ik de dubbele glazen zonder bij de auto te staan?

Tot slot, zijn er aandachtspunten die ik over het hoofd zie?

Dank alvast
Nardus13
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 68
Subject:

· 
Posted: 16.07.2025 - 13:03  ·  #2
Ik ben vanaf 2024 in het bezit van een Volvo S80 3.2 automaat bj.2008, gekocht met 180000km heb er tot nu toe 20000 km bij gereden zonder problemen op het normale onderhoud na. Ik moet zeggen dat het een heerlijke auto is, alleen het benzine gebruik is gemiddeld 1 op 9.5 . Op lange afstanden gebruikt hij iets minder, maar in de stad mag ik blij zijn met 1 op 8.5.
Barre gaander
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 100
Subject:

Re: S80, maar welke is aan te raden?

· 
Posted: 16.07.2025 - 13:16  ·  #3
Welkom bij de club...mijn s80 3.0 zuipt ook als een tierelier.
Meter staat op 13/100km ,vooral stads verkeer hoor ik de draai kolk😵💫
Klaas76
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.07.2025 - 16:40  ·  #4
Misschien is de 6 pitter dan niet de beste keuze.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 16.07.2025 - 17:31  ·  #5
Quote door Klaas76

Misschien is de 6 pitter dan niet de beste keuze.

Met de kans dat eind van het jaar de accijnzen weer naar “normaal” niveau gaan 😬
Klaas76
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.07.2025 - 18:07  ·  #6
ikkelaurensz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.07.2025 - 19:53  ·  #7
De 3.2 non-turbo is toch goed geschikt voor LPG heb ik begrepen. Dat zou de brandstofkosten aardig kunnen drukken...
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 16.07.2025 - 20:10  ·  #8
Er was toch een 3.2 waar ook garages niet graag aan werken ? Is de de met of zonder turbo ?
Klaas76
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.07.2025 - 09:10  ·  #9
Ik kan me voorstellen dat dat de T6 is met 306 pk
vuurenaa
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Homepage: restauratieatelier…
Subject:

· 
Posted: 19.07.2025 - 12:59  ·  #10
Het zal wel weer een linkse keuze worden om de auto weer als melkkoe te gebruiken, ik wacht nog steeds op dat kwartje van Kok. Maar ik blijf lekker in mijn T6 rijden.
NK-XC60
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 20.07.2025 - 07:01  ·  #11
Ik heb ook een S80 3.2 gehad. Het blok is zonder turbo. De eerste series tot ongeveer 2010 hadden 238 pk en verbuikten ongeveer 1:10. De serie er na had 243 pk en ik had hem bij Obbe laten tunen tot 266 pk en verbruikte 1:12. Het blok liep prachtig, kracht genoeg en kwam ook zeker goed mee in het verkeer. Ik had GEEN awd wat dus wel een behoorlijke gewichtsbesparing is. Ik zou deze versie zeker aanraden, mits goed onderhoud is gepleegd.

Verder zijn er ook vele versies met nog meer verschillende opties: kinetic, momentum, summum en executive. Geloof niet direct wat de verkoper zegt maar ga kijken. Ik heb executive versies voorbij zien komen die kaler in de opties zaten dan een momentum en waar de verkoper de executive emblemen op de C-stijlen had geplakt.

Wat ik fijne opties vond: open dak, stoelverwarming, dynaudio, adaptive cruise, geventileerde voorstoelen
Opties waar ik minder waarde aan hechtte: achterbank verwarming, massage in de voorstoelen (je voelt het bij die versies bijna niet) en awd.
hetschaap
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 21.07.2025 - 10:43  ·  #12
Quote door Klaas76

offtopic (bijvoorbaat excuses) wat een reacties op autoweek zeg... dat terzijde, heeft iemand uberhaupt wat verder gelezen dan dit artikel? Zoek voor de grap gewoon eens op Emmision Trading System 2 (ETS2) op google; er komt voor end-users (automobilisten) dus geen extra directe belasting bovenop. De brandstofleveranciers/producenten daarentegen, moeten wel emissierechten gaan verhandelen. De 'kostprijs' van brandstof kan dus indirect wel wat stijgen, echter heb ik nog geen uitgebreide berekening gezien waarin dan ook beargumenteerd wordt of en hoeveel die brandstofkosten gaan stijgen en welke parameters daarin worden meegenomen.
Ondanks dat ik het eens ben met het sentiment dat er wel erg veel lasten bij doorsnee burgers worden neergelegd en dat stijging van brandstofprijzen onacceptabel is zolang de EV financieel en praktisch nog geen goed alternatief is voor de meerderheid van de weggebruikers, vind ik dit artikel eigenlijk vooral bangmakerij met heel weinig onderbouwde feiten.

Ontopic: met de 5 cilinder zit je eigenlijk altijd wel goed (je weet dat er ook een V8 in de S80 is geleverd he? en die schijnt met normaal rijden ook ongeveer 1:10 te doen). En qua bouwkwaliteit; ook tijdens de ford-periode zijn er gewoon prima auto's gebouwd, je moet dan gewoon even opletten welke motor/versnellingsbak je koopt. De automaten TF80SC of de AW55-50 (beiden van Aisin) evenals de AWD (Haldex) zijn zowel voor als tijdens de Ford periode gebruikt, en werden ook door merken als Toyota (versnellingsbakken) en audi, VW, bugatti (haldex) gebruikt. Wat nog rest is de afwerking, wat ik iets goedkoper vind aanvoelen, en het onderstel, wat tijdens de ford periode eigenlijk alleen maar fijner is geworden.
Klaas76
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 11:54  ·  #13
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 12:26  ·  #14
Een V8 zou ik alleen kopen als hij van onderen kurkdroog is, zo niet houdt een paar duizend euro apart voor het vervangen van diverse pakkingen. Het deksel aan de zijkant van de motor gaat vaak (licht tot fors) lekken. Dit kan alleen vervangen worden door de motor te demonteren uit de auto. Verder is een V8 een hele degelijke motor met weinig problemen.

Ik zou ook zeker naar de 6 cilinders kijken! Alleen als je het nieuwe model S80 hebt vanaf 2006/2007. Zowel de 3.0 T6 als de 3.2 zijn zeer betrouwbaar. Heb er al genoeg gezien met hoge km-standen. In mijn persoonlijke mening vanuit ervaring denk ik dat deze goedkoper hogere kmstanden halen dan een 5 cilinder. Bij de 5 cilinders heb je ook kwaaltjes zoals: lekkende uitlaatspruitstukpakkingen, lekkendr nokkenasverstellers, oliefilterhuis (pvc membraam), speling turbo (olieverbruik), scheur onderblok (zelden). Je hoort wel eens dat de 6 cilinders lastiger in onderhoud zijn maar als je er eens mee hebt gewerkt valt het wel mee.

De 4 cilinders zou ik mijden. De 2.0T met automaat (powershift) moet je in ieder geval zeker mijden. De 1.6 T3 geldt hetzelfde voor. Met handgeschakelde versnellingsbak zouden deze kunnen maar kennen ook problemen met injectoren, lekkende kleppendeksels en soms zelfs scheuren in het onderblok (weinig voorkomend)
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 14:10  ·  #15
Als je enorme kilometerstanden wil halen moet je een ongeblazen 2.4 met handbak van de P2 generatie nemen. Met goed onderhoud willen die prima naar 1.000.000km rijden. Niet bijzonder zuinig, niet heel snel (al is met een chiptune best 180pk en 1:15 te halen). Maar je hebt wel het allermooiste geluid: een roffelende 5 cilinder zonder de demping van een turbo. Daarnaast is deze motoruitvoering extreem goedkoop op de occasionmarkt. Je haalt een compleet uitgevoerde S80 met 2 ton en volledige onderhoudshistorie voor €3000.

De makkelijkste om te vinden is een 2.5T met automaat, want daar zijn er heel erg veel van. Die kosten niet heel veel extra, maar de 2.5T is wel de zwakste van alle 5-cilinders. De cilinderwand wil wel eens scheuren namelijk, en dan is de motor afgeschreven. Preventief zou je hem kunnen laten shimmen, maar dan mag je wel aardig wat geld voor neerleggen. Overigens heb je dan wel meteen een nieuwe distributieriem. De 2.5Ts rijden wel ontzettend lekker. Maximaal koppel al bij 1500 toeren icm een luie automaat maakt het een heel relaxte kilometervreter.

Selected quotes for multi-quoting:   0