Na vele Volvo's gereden te hebben en af en toe ook iets anders kijk ik nu naar een S80.
Waarom:
- Klassieke uitstraling, mooie grote sedan in de juiste proporties.
- Degelijke Volvo kwaliteit.
- Nog geen gedoe met al te veel bemoeienis van eco/veiligheids opties
- eventueel ook geschikt voor lpg
Maar dan de zoektocht, ik kijk naar auto's tot 10.000 euro. Als het heel raadzaam is om voor een nieuwere model te gaan en die kost 12 of 13 dan houdt dat in dat ik nog een jaartje langer moet sparen.
Als ik Autoweek erbij pak, dan zie ik modellen staan van 2006/2009, van 2009/2011, van 2011/2013 en 2013/2016.
Dat zijn nogal eens wat wisselingen waarbij ik me afvraag wanneer is er wat veranderd.
Ik ben een beetje huiverig voor het Ford/Geely effect (zie autobild duurtest bijvoorbeeld). Ik zou niet graag geconfronteerd willen worden met roest bijvoorbeeld. Of een automaat die niet helemaal lekker werkt.
Qua motor zie ik de 2.5T (lijkt me een heerlijk blok met diesel waardes), ik zie de 1.6 (geen optie), ik zie de 2 liter 4 cilinder (schijnt betrouwbaar en zuinig te zijn, maar Ford?) en ik zie de 3.2 (niet bekend mee, zuipt ie en is deze betrouwbaar?)
Is er eentje bij die meer dan wel minder geschikt is voor lpg? En vanaf wanneer worden de kilometerstanden wat problematischer? De 5 cilinders staan natuurlijk erg goed bekend.
Qua uitrusting:
Ik zie dat de nieuwere versies een relatief groot scherm hoog in de middenconsole hebben, ziet er goed uit, maar vanaf welke bouwjaar was dat?
Opties als premium audio (nog altijd Dynaudio?) en dubbele beglazing zijn wenselijk, net als een open dak. De standaard opties zoals climate control, cruisecontrol en 4 elektrische ramen zit er altijd wel in dacht ik.
De premium audio is te herkennen aan het logo van de center speaker?
Hoe herken ik de dubbele glazen zonder bij de auto te staan?
Tot slot, zijn er aandachtspunten die ik over het hoofd zie?
Dank alvast
Waarom:
- Klassieke uitstraling, mooie grote sedan in de juiste proporties.
- Degelijke Volvo kwaliteit.
- Nog geen gedoe met al te veel bemoeienis van eco/veiligheids opties
- eventueel ook geschikt voor lpg
Maar dan de zoektocht, ik kijk naar auto's tot 10.000 euro. Als het heel raadzaam is om voor een nieuwere model te gaan en die kost 12 of 13 dan houdt dat in dat ik nog een jaartje langer moet sparen.
Als ik Autoweek erbij pak, dan zie ik modellen staan van 2006/2009, van 2009/2011, van 2011/2013 en 2013/2016.
Dat zijn nogal eens wat wisselingen waarbij ik me afvraag wanneer is er wat veranderd.
Ik ben een beetje huiverig voor het Ford/Geely effect (zie autobild duurtest bijvoorbeeld). Ik zou niet graag geconfronteerd willen worden met roest bijvoorbeeld. Of een automaat die niet helemaal lekker werkt.
Qua motor zie ik de 2.5T (lijkt me een heerlijk blok met diesel waardes), ik zie de 1.6 (geen optie), ik zie de 2 liter 4 cilinder (schijnt betrouwbaar en zuinig te zijn, maar Ford?) en ik zie de 3.2 (niet bekend mee, zuipt ie en is deze betrouwbaar?)
Is er eentje bij die meer dan wel minder geschikt is voor lpg? En vanaf wanneer worden de kilometerstanden wat problematischer? De 5 cilinders staan natuurlijk erg goed bekend.
Qua uitrusting:
Ik zie dat de nieuwere versies een relatief groot scherm hoog in de middenconsole hebben, ziet er goed uit, maar vanaf welke bouwjaar was dat?
Opties als premium audio (nog altijd Dynaudio?) en dubbele beglazing zijn wenselijk, net als een open dak. De standaard opties zoals climate control, cruisecontrol en 4 elektrische ramen zit er altijd wel in dacht ik.
De premium audio is te herkennen aan het logo van de center speaker?
Hoe herken ik de dubbele glazen zonder bij de auto te staan?
Tot slot, zijn er aandachtspunten die ik over het hoofd zie?
Dank alvast