Spontaan geen oliedruk door olielek

 
 
 
 
 
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 15.06.2020 - 19:31  ·  #16
Quote door Duidelijk

Quote door Scootah

Quote door Duidelijk

Dag Scootah,

Hier een link naar een YouTube filmpje.
Dit kan een oorzaak zijn voor lekkage.
https://youtu.be/-nfLL5GpgxQ


Frans, dank voor de tip! Net de handschoentest gedaan. Handschoen wordt helaas opgeblazen....dus geen vacuum zuiging. Wat valt hieruit af te leiden?


Zit nu te twijfelen: nog geld stoppen in dure reparatie of Volvo voor onderdelen verkopen?
Overwegingen die daarbij ook een rol spelen is dat vanuit de overheid diesel rijden ook steeds onaantrekkelijker gemaakt wordt en je in veel landen met een oude diesel de steden niet meer in komt.....



* Wat je hieruit kan afleiden is dat de PCV (Positive Carter Ventilation) is verstopt. Hierdoor wordt er teveel druk opgebouwd in het carter. Deze druk duwt als het ware op de keerringen die de olie tegen moet hoeden. Bij hogere toerentallen wordt de duk nog hoger. Persoonlijk denk ik aan een keerring ipv de plug omdat je bij koude olie geen verlies hebt. ( maar dat is puur speculatief)

* Wat je moet doen is voor mij lastig voor je te bepalen. dat zul je toch zelf moeten afwegen. Zoals meer leden hier voorstellen is het probleem eerst te onderzoeken, pas dan kun je een inschatting maken.


Frans, dat beeld begin ik inderdaad ook te krijgen. De vraag blijft natuurlijk wat het zwakste punt was dat het heeft begeven bij de hogere druk. Daarom probeer ik mijn auto nu op een brug te krijgen en zonder bodemplaat de motor kort te laten draaien (met vers gevulde olie). Ben ervan overtuigd dat het grootste lek dan snel te vinden is. Wat de hogere druk nog meer voor schade aangericht heeft en of de lagers, zuigerveren, etc. al schade opgelopen hebben, zal daarna moeten blijken.

Op grond van de diagnose op de brug zal ik mijn plan moeten trekken. Vrees toch voor hoge kosten....maar goed, even afwachten wanneer het autobedrijf, waar ik hier in Zoetermeer contact mee gehad heb, mij kan slepen naar zijn brug.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 15.06.2020 - 19:35  ·  #17
Quote door hermanusb

Als de handschoen opgeblazen word is toch een probleem met de carterventilatie?
Als de druk oploopt kan hij dan een oliekeerring eruit drukken.
Dat kan aan de bakzijde gebeurt zijn.
Maar uiteraard ook de nokkenas keerringen.
Ik heb beide reparaties indertijd bij Martin laten doen.


Herman,
Dat vermoed ik inmiddels ook dat de carterventilatie de oorzaak van het probleem is. Vraag is nu wat/waar de gevolgschade is.
Hoeveel was jij kwijt voor jouw reparaties en waar zit Martin?

Thanks!
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 15.06.2020 - 19:41  ·  #18
Quote door ohz274

Quote door Klaasw

Handschoen proef is toch alleen voor atmosferische motoren ?


Ik dacht ook dat diesels daar geen last van hadden.
Ik had laatst ook ineens een flink olieverlies na een 10 min plankgas te hebben gereden.
Ik heb nog geen tijd gehad om het te onderzoeken, maar ik vermoed dat het ergens bij het resonantiehuis vandaan komt.


Klaas, dank voor je input! Dit schijnt wel voor turbo-diesels te gelden dat er vacuum gezogen wordt in het blok.
Ik rij overigens vaak langere afstanden en rij redelijk rustig.....ik zie mijn Volvo eerder als werkpaard dan als race-paard.....;-)
Gemiddeld rij ik ca. 55.000 km/jaar.
Volvo70V
 
Avatar
 
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 15.06.2020 - 20:44  ·  #19
Allereerst weet ik niet precies wat je auto mankeert... vertel hieronder enkel wat mij overkomen is met een V50...

Nou ja.. een carterontluchting vervangen zou je zelf ook kunnen doen... Heb 2 auto's terug een V50 gehad 2.0 welke olie en diesel ging mengen... weg blok.. alleen die lekte geen olie.. enkel gingen alle meters omhoog, en tijdje maximaal toeren... enorme zwarte rookwolken... maar goed daarna naar de garage....
Carteronluchting was de oorzaak en het niet onderhouden van turbopatronen (werd mij verteld)... maar daar kom je later pas achter, ook hoe je het had kunnen voorkomen....

Dus zou er zo weinig mogelijk mee rijden.. idd op een brug, checken onderkant, en carter/ turbo heel goed checken..en eventueel een complete motorreiniging.. succes!
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 15.06.2020 - 21:04  ·  #20
Quote door Volvo70V

Allereerst weet ik niet precies wat je auto mankeert... vertel hieronder enkel wat mij overkomen is met een V50...

Nou ja.. een carterontluchting vervangen zou je zelf ook kunnen doen... Heb 2 auto's terug een V50 gehad 2.0 welke olie en diesel ging mengen... weg blok.. alleen die lekte geen olie.. enkel gingen alle meters omhoog, en tijdje maximaal toeren... enorme zwarte rookwolken... maar goed daarna naar de garage....
Carteronluchting was de oorzaak en het niet onderhouden van turbopatronen (werd mij verteld)... maar daar kom je later pas achter, ook hoe je het had kunnen voorkomen....

Dus zou er zo weinig mogelijk mee rijden.. idd op een brug, checken onderkant, en carter/ turbo heel goed checken..en eventueel een complete motorreiniging.. succes!


Volvo70V, dank voor het delen van jouw ervaring. Is bij mij nu ook de vraag wat de reeds opgelopen schade is.....en of het nu daadwerkelijk de carterontluchting is. Daar lijkt het wel steeds meer op als ik hoor wat het effect is van een niet-werkende carterontluchting/-ventilatie.

Weet alleen niet wat "turbopatronen" zijn....
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 16.06.2020 - 00:21  ·  #21
Quote door Scootah

Quote door hermanusb

Als de handschoen opgeblazen word is toch een probleem met de carterventilatie?
Als de druk oploopt kan hij dan een oliekeerring eruit drukken.
Dat kan aan de bakzijde gebeurt zijn.
Maar uiteraard ook de nokkenas keerringen.
Ik heb beide reparaties indertijd bij Martin laten doen.


Herman,
Dat vermoed ik inmiddels ook dat de carterventilatie de oorzaak van het probleem is. Vraag is nu wat/waar de gevolgschade is.
Hoeveel was jij kwijt voor jouw reparaties en waar zit Martin?

Thanks!


De nokkenas heb ik gelijk de distributie laten vervangen. Dan ligt het toch al open.
Beide reparaties is arbeidsloon de kostenpost.
De keerringen kosten 2 tientjes
Maar de automaat. Eraf slopen kost gewoon een dag werk incl montage.

Als je het uurloon weet ben je er wel.

Je zit niet ver van Poika af.
De preventie oluedruk reparatie kost ook incl olie 300 misschien wat minder.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 16.06.2020 - 14:45  ·  #22
Herman,

Dank voor je info. Ik wil eerst hier in mijn omgeving (auto moet gesleept worden) een nadere diagnose laten stellen zodra ie op een brug gezet kan worden.

Poika ken ik en had ik in eerste instantie een erg positieve ervaring mee, Mijn 2de ervaring was echter veel minder, niet vak-technisch, maar eerder de manier van zaken doen. Ik had bij hem een offerte opgevraagd voor de vervanging van de intercooler (was lek en vol smurrie) en tevens een afspraak gemaakt. Toen ik een veel aantrekkelijkere offerte van een Volvo-garage dichter bij huis kreeg had ik de afspraak bij Poika afgezegd (een week voor de afspraak), waarop hij uit z'n plaat ging. Hij beweerde de onderdelen al ingekocht te hebben en dat hij ze niet meer kon retourneren. Dat terwijl hij mij juist bij onze eerste kennismaking verteld had dat hij een vaste leverancier heeft voor onderdelen en dat deze heel flexibel is en o.a. onderdelen makkelijk weer terugneemt. Ik heb een goed geheugen en dit vond ik geen nette manier van zaken doen om een (nieuwe) klant moreel onder druk te zetten om alsnog een opdracht te krijgen/behouden. Heb de intercooler toen ook niet bij hem laten vervangen. Ik vond dit erg jammer omdat ik juist gehoopt had nu eindelijk een goede en betaalbare Volvo-expert gevonden te hebben. Maar goed, dit is mijn ervaring en ik begrijp dat iedereen hier alleen maar positieve ervaringen met hem heeft.....
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 16.06.2020 - 19:08  ·  #23
Dat is jammer te horen.
Echter, Poika is een monteur en geen commerciële man.
Ik heb een aantal malen werkzaamheden door hem uit laten voeren.
Hij had hier ook vooraf een offerte voor gemaakt, overigens zonder dat ik hier specifiek naar gevraagd had.
En inderdaad, niet de goedkoopste.
(An zich heb ik hier ook geen moeite mee, daar ik meer waarde leg aan de geleverde kwaliteit)
De Eindafrekening op zich lag een heel stuk lager, dit verbaasde mij en ik heb hem ook gevraagd waarom.
Met het maken van een offerte gaat hij van de meest ongunstige situatie uit, hetgeen mijns inziens zelden voorkomt.
Hij is van mening dat de rekening nooit tegen mag vallen.
Meevallen is bij hem geen punt.
Op zich heel eerlijk, maar aan de andere kant niet erg commercieel.
En over het geleverde werk kan ik maar een ding zeggen, strak werk volgens de normen van Volvo zelf.
Ik ken weinig garages, waar dit ook het geval is, dealers meegerekend.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 16.06.2020 - 20:00  ·  #24
Quote door Bigdog

Dat is jammer te horen.
Echter, Poika is een monteur en geen commerciële man.
Ik heb een aantal malen werkzaamheden door hem uit laten voeren.
Hij had hier ook vooraf een offerte voor gemaakt, overigens zonder dat ik hier specifiek naar gevraagd had.
En inderdaad, niet de goedkoopste.
(An zich heb ik hier ook geen moeite mee, daar ik meer waarde leg aan de geleverde kwaliteit)
De Eindafrekening op zich lag een heel stuk lager, dit verbaasde mij en ik heb hem ook gevraagd waarom.
Met het maken van een offerte gaat hij van de meest ongunstige situatie uit, hetgeen mijns inziens zelden voorkomt.
Hij is van mening dat de rekening nooit tegen mag vallen.
Meevallen is bij hem geen punt.
Op zich heel eerlijk, maar aan de andere kant niet erg commercieel.
En over het geleverde werk kan ik maar een ding zeggen, strak werk volgens de normen van Volvo zelf.
Ik ken weinig garages, waar dit ook het geval is, dealers meegerekend.


Hi Bigdog,
Ik ben het met jou eens dat deze monteur een goede technische en kundige jongeman is en goed werk aflevert, wat zeker ook veel waard is (had hem initiëel zelfs een erg positieve Google-review gegeven). Aangezien hij echter zijn eigen bedrijf heeft, moet hij toch ook wat communicatieve en commerciële skills onder de knie krijgen. Ik had er ook geen moeite mee dat zijn offerte een behoorlijk stuk hoger lag, alleen begreep ik later pas hoe dat kwam ondanks dat zijn uurtarief significant lager ligt dan dat van veel andere dealers/garagebedrijven. Hij ging er bij het vervangen van de intercooler vanuit dat de radiateur van de motorkoeling ook gedemonteerd (afgetapt en weer gevuld/ontlucht) moest worden. De Volvo-vakgarage kreeg de intercooler kennelijk tussen de airco-condensor en radiateur uit gepeuterd, dus hoefte minder te demonteren/monteren/opnieuw afvullen.

Ik had Poika's naam trouwens ook van jou gekregen en was er in eerste instantie ook heel blij mee. Ik vind het echter niet fijn als mensen bij mij een griepverhaal op gaan hangen en mij onder morele druk proberen te zetten, daarbij denken dat ik vergeten ben wat ze mij zelf enkele maanden daarvoor uitgelegd hadden over hun onderdelen-leverancier. Dat volgende contact vond ik daarom niet ok ook al is hij geen commerciële man. Ook op dat moment hoor je nog steeds eerlijk te zijn en te accepteren dat een klant alsnog voor een ander autobedrijf kiest. Vooral als ik niet last-minute de afspraak afzeg. Uiteraard had ik hem met alle plezier toegelicht hoe ik tot mijn besluit was gekomen, maar daar was het na de korte "confrontatie" niet meer van gekomen en dat deed er toen blijkbaar ook niet meer toe. Ik vond dat oprecht erg jammer....

Het is trouwens niet mijn bedoeling om hier individuele monteurs/autobedrijven te beoordelen, laat staan te veroordelen, maar aangezien in een eerder bericht opgemerkt werd dat ik niet ver van Nieuwveen/Poika verwijderd zit, wilde ik toch even nader toelichten waarom ik niet genegen ben contact met hem op te nemen.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 16.06.2020 - 21:53  ·  #25
Quote door Scootah


Het is trouwens niet mijn bedoeling om hier individuele monteurs/autobedrijven te beoordelen, laat staan te veroordelen, maar aangezien in een eerder bericht opgemerkt werd dat ik niet ver van Nieuwveen/Poika verwijderd zit, wilde ik toch even nader toelichten waarom ik niet genegen ben contact met hem op te nemen.


Het is misschien niet je bedoeling, maar ondertussen toch maar even gedaan!
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1615
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 16.06.2020 - 22:02  ·  #26
Quote door Ed

Quote door Scootah


Het is trouwens niet mijn bedoeling om hier individuele monteurs/autobedrijven te beoordelen, laat staan te veroordelen, maar aangezien in een eerder bericht opgemerkt werd dat ik niet ver van Nieuwveen/Poika verwijderd zit, wilde ik toch even nader toelichten waarom ik niet genegen ben contact met hem op te nemen.


Het is misschien niet je bedoeling, maar ondertussen toch maar even gedaan!

Mwah.. dat valt wel mee. (Ik hoor ook liever alleen positieve verhalen over monteurs en forumsponsororen)
Maar mijn indruk is dat Robin zich erg voorzichtig uitdrukt. Ik zie daar geen oordeel in.
En nee, ik heb alleen positieve ervaringen met Poika.

Maar als ik bv naar mezelf kijk, dan kan ik het best voorstellen dat mensen een keer wat mindere ervaringen met mij gehad hebben.. Dat is niet zo erg in feite, daar leren we van!
DJ
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 16.06.2020 - 23:52  ·  #27
Gaat dit topic nu over een motorprobleem of is het review over een zelfstandig ondernemer?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 17.06.2020 - 07:40  ·  #28
Goed punt.
back on topic alstublieft.

Bij zowel positieve als negatieve ervaring kan je in dit topic kwijt:
recensies forumsponsers
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 17.06.2020 - 16:59  ·  #29
In afwachting van de sleeprit naar de garage/brug zelf nog wat meer onderzoek gedaan, in dit geval met een "endoscoop camera", die ik nog had liggen. De kwaliteit van de opnames viel op zich tegen, maar één scherpe foto kunnen maken van de rechter achterkant (als je voor de auto staat) onder het motorblok. Ook met de zaklantaarn is te zien dat de lekkage vooral rechts achter en meer aan de onderkant van het motorblok zit. Zie ook bijgaande foto (als het toevoegen gelukt is).

Daarnaast bedacht ik mij een ander feit, dat ik nog vergeten was te vermelden. Ik heb ca. anderhalve maand geleden mijn systeem uit laten lezen. De enig actieve code had betrekking op mijn EGR, die verstopt (b)lijkt te zijn: ECM-4405
Had echter ook al eens gehoord dat dit het gevolg is van weinig toeren rijden, hetgeen wel kan kloppen. Ik rijd grote afstanden (500 - 700 km/rit), maar meestal ca. 100 km/uur. Volgens de persoon met VIDA was een verstopte EGR niet perse dramatisch, je hebt alleen wel meer uitstoot.

Allicht dat een verstopte EGR verband kan houden met een blokkade in de carterventilatie? Geen idee....

Het oliepeil is sinds zaterdag ook niet verder gezakt (stond toen net onder minimum-streepje). Heb er sinds die tijd uiteraard niet meer mee gereden.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 19.06.2020 - 10:50  ·  #30
Geen reacties meer nu ik "back on topic" ben? Of mag ik hier uitsluitend positieve ervaringen vermelden als iemand naar mij toe voorstelt om hulp in te roepen van een supporting member waar ik zowel een positieve, maar ook een negatieve ervaring mee heb?
Wat Bigdog al aangeeft: allicht een leermoment voor de persoon in kwestie. Ik heb enkel feitelijk weergegeven wat zich afgespeeld heeft en welk gevoel mij dat gaf (lees nog maar eens terug), waardoor ik niet genegen ben om op die specifieke hulp-suggestie in te gaan. Ook logisch dat ik dat toelicht, anders is het ook grieplig voor degene die mij goedbedoeld verwijst....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0