Spontaan geen oliedruk door olielek

 
 
 
 
 
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 22.06.2020 - 14:11  ·  #76
Quote door Vogel

Het is toch nog niet met zekerheid bepaald dat de (grote) olielekkage uit de bellhousing komt? Ik denk dat we op de zaken vooruit lopen. Voor het zelfde geld komt de olie van een andere plaats vandaan en is het voor een paar tientjes op te lossen...
Een beetje blowby langs de zuigerveren is normaal, maar dat moet wel weg kunnen (door een olievanger naar de luchtinlaat)


Hi Vogel,

Mocht mijn Volvo alsnog te reanimeren zijn voor een redelijk bedrag, dan zal ook zeker naar de carterventilatie (en overflow-bak) gekeken moeten worden.
Weet niet of het uitkan om een compressietest op mijn cilinders uit te laten voeren, maar gok dat als de carterventilatie goed werkt, er wel een zekere carterdruk verwerkt kan worden.
Dat deel van jouw bericht van die "olievanger naar de luchtinlaat" begrijp ik niet. Bedoel jij die dikke slang van de EGR naar de motor-luchtinlaat (afkomstig van de intercooler)? Die heb ik al eens los gehad, zit vol dikke oliedrap....
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 23.06.2020 - 03:05  ·  #77
Ik heb nooit helemaal verdiept in welke slang waarvan is, maar volgens mij is het de slang die midden over het blok loopt.
De oliescheider haalt de oliedruppels uit de carterventilatie-gassen en laat de olie terugstromen in het carter.

De carterventilatie-gassen van een diesel bevatten uitlaatgassen (blow-by langs schraapveren) en oliedampen en mogen om milieuredenen niet in de open lucht terecht komen. Daarom worden ze naar de luchtingang van de turbo geleid (dus het lage druk gedeelte) en gaan dus opnieuw door de motor.

De EGR leidt uitlaatgassen uit het uitlaatspuitstuk (dus voor de turbo = hoge druk) terug naar het inlaatspruitstuk (ook hoge druk)
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 23.06.2020 - 09:56  ·  #78
Hi Vogel,

Dank voor de uitleg....weer wat geleerd! ;-)

Helaas zojuist slecht nieuws bevestigd gekregen....hij lekt olie uit het gaatje onder in het koppelingshuis....:(

Minimaal repareren zou nog altijd ca. Euro 500,- kosten (enkel en alleen vriesstop fixen).
Misschien is dit eerder wat voor een hobbyist, want de kosten zijn voornamelijk arbeidskosten....of een auto voor onderdelen....zou wel erg jammer zijn! Ik zet 'm binnenkort wel op Marktplaats....:(
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 24.06.2020 - 19:12  ·  #79
Trouwens, iedereen nog bedankt voor het reageren en meedenken/analyseren.... :-)

Ben inmiddels hard op zoek naar een vervanging en heb dan ook wat meer tijd om te bedenken wat ik nog met deze D5 wil...
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 24.06.2020 - 19:41  ·  #80
voor 500 euro weer te fixen? ik zou geen seconde twijfelen.. een nieuwe auto kost een veelvoud meer en betaal je al snel 500 euro afschrijving per kwartaal.
Ik reken altijd op 1000 tot 1500 euro onkosten per jaar (ga wel uit van een auto van meer dan 10 jaar oud en ik rijd 33000 per jaar).
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 24.06.2020 - 20:41  ·  #81
Dan moet je wel zeker weten dat de koppelingsplaten niet onder de olie zitten. Want anders ben je daarna weer aan de beurt.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 24.06.2020 - 20:59  ·  #82
Quote door Musicus

Dan moet je wel zeker weten dat de koppelingsplaten niet onder de olie zitten. Want anders ben je daarna weer aan de beurt.


En de oorzaak van de lekkende kering of vriesstop wegnemen. De vermeende carteroverdruk aanpakken.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 24.06.2020 - 21:19  ·  #83
Eens, ik was wat snel met mijn mening. Je zult inderdaad wel met wat meer kosten rekening moeten houden. Toch blijf ik bij dat een nieuwe auto je altijd meer kost. Een v70 D5 is bij 4 ton in ieder geval nog lang niet op! :)
De som zul je zelf moeten maken.

Quote door martijn-a

Quote door Musicus

Dan moet je wel zeker weten dat de koppelingsplaten niet onder de olie zitten. Want anders ben je daarna weer aan de beurt.


En de oorzaak van de lekkende kering of vriesstop wegnemen. De vermeende carteroverdruk aanpakken.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 24.06.2020 - 23:56  ·  #84
Quote door martijn-a

Quote door Musicus

Dan moet je wel zeker weten dat de koppelingsplaten niet onder de olie zitten. Want anders ben je daarna weer aan de beurt.


En de oorzaak van de lekkende kering of vriesstop wegnemen. De vermeende carteroverdruk aanpakken.


Martijn,
Klopt, het lijstje van wat vervangen zou moeten worden, is niet niks:
- vriesstop vervangen door metalen versie (de botte versie) (paar Euro excl arbeidskosten)
- meteen ook ff koppelingsplaten vervangen (ca. Euro 300,-)
- druklager vervangen (ca Euro 80,-)
- 2-massa vliegwiel vervangen (ca Euro 800,-, excl arbeidskosten)
- eventueel ook meteen krukas-oliekeerrring vervangen, en eventuele pakkingen (enkele tientjes)
- carterventilatie checken en evnetueel gedeeltelijk vervangen (complete set ca. Euro 300,-)
- etc.

Mijn uitdaging is dat ik voor ca. 3000,- een andere auto heb met essentieel veel minder kilometers op de teller.
Aan de andere kant vind ik het erg jammer dat ik van een verder vlekkeloos rijdende auto vanwege een rot-onderdeeltje (vriesstop, enkele Euro's als onderdeel kostend)) rationeel gezien afscheid moet nemen.....
Uiteraard heb ik geen enkele garanties met een nieuwere (2de hands) auto met ca. 250K kilometers op de teller, maar ik acht de kans wel groter dat ik niet meteen de hogere kosten voor mijn kiezen krijg met deze auto's.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 25.06.2020 - 00:04  ·  #85
Quote door koennie

voor 500 euro weer te fixen? ik zou geen seconde twijfelen.. een nieuwe auto kost een veelvoud meer en betaal je al snel 500 euro afschrijving per kwartaal.
Ik reken altijd op 1000 tot 1500 euro onkosten per jaar (ga wel uit van een auto van meer dan 10 jaar oud en ik rijd 33000 per jaar).


Quote door Musicus

Dan moet je wel zeker weten dat de koppelingsplaten niet onder de olie zitten. Want anders ben je daarna weer aan de beurt.


Quote door koennie

Eens, ik was wat snel met mijn mening. Je zult inderdaad wel met wat meer kosten rekening moeten houden. Toch blijf ik bij dat een nieuwe auto je altijd meer kost. Een v70 D5 is bij 4 ton in ieder geval nog lang niet op! :)
De som zul je zelf moeten maken.

Quote door martijn-a

Quote door Musicus

Dan moet je wel zeker weten dat de koppelingsplaten niet onder de olie zitten. Want anders ben je daarna weer aan de beurt.


En de oorzaak van de lekkende kering of vriesstop wegnemen. De vermeende carteroverdruk aanpakken.



Het druist ook tegen mijn gevoel in om enkel de vriesstop te fixen terwijl de hele boel eraf ligt....rationeel klopt het ook niet om dan enkel en alleen die vriesstop te vervangen....nog even los van hoeveel olie er op de koppelingsplaten zit.....

Ik zou er daarom ook vrede mee hebben als een hobbyist deze auto opknapt in zijn hobby-garage.....dan is het uurloon niet het punt en kun je nog een leuk bedrag vragen voor deze opgeknapte D5.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 25.06.2020 - 06:31  ·  #86
Het is een V70 uit 2002 toch? Ruim 4 ton op de klok. In goede staat levert ie 1000-1500 euro op. In de huidige staat Max 500, denk eerder 300. Klinkt grieplig, maar diesel, oud, pre-facelift, geen lage km-stand... levert echt helemaal niets op.
Dit om eea in perspectief te zetten. Iemand die deze koopt gaat hem niet opknappen maar in onderdelen verkopen.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 25.06.2020 - 12:00  ·  #87
Volledig eens met Doeke.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 25.06.2020 - 22:06  ·  #88
Quote door Doeke Dobma

Het is een V70 uit 2002 toch? Ruim 4 ton op de klok. In goede staat levert ie 1000-1500 euro op. In de huidige staat Max 500, denk eerder 300. Klinkt grieplig, maar diesel, oud, pre-facelift, geen lage km-stand... levert echt helemaal niets op.
Dit om eea in perspectief te zetten. Iemand die deze koopt gaat hem niet opknappen maar in onderdelen verkopen.


Quote door PvL

Volledig eens met Doeke.


Mede gezien het voorgaande wil ik 'm inderdaad verkopen zoals hij nu is....wel jammer dat ie vanwege die vriesstop, een onderdeeltje van een paar Euro, nu in feite "total loss" is....

Heb eind van de middag mijn volgende Volvo V70 2.4D5 gekocht....iets meer PK' s, iets jonger en slechts 200K op de teller....en automaat....;-)
Nu maar hopen dat ie er weer een paar jaar tegenaan kan zonder al te hoge kosten....:-)

Binnenkort meteen olie verversen, nieuw oliefilter, nieuw brandstoffilter en extreme dieselclean in de tank....
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 25.06.2020 - 22:09  ·  #89
Gefeliciteerd! Foto's?
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 26.06.2020 - 13:06  ·  #90
Quote door Musicus

Gefeliciteerd! Foto's?


Thanks Musicus!
ca 15 jaar en iets meer dan 200K op de teller, 163PK, automaat
Afgezien van wat mindere achterbanden en kleine gebruikskrasjes en mini-deukjes prima strakke auto...:-)
Heb ook de ingebouwde navigatie nog niet aan de praat gekregen, maar die stond ook niet in de advertentie mee aangeprijsd. Misschien is die nog te reanimeren.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0