Spontaan geen oliedruk door olielek

 
 
 
 
 
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 12:53  ·  #61
Quote door Musicus

Dat plugje/dopje/stopje, doe je het ook maar wil noemen is een bekend euvel bij de dieselmotoren. Eerst was deze van rubber, later is dit vervangen door een metalen exemplaar. Zie hier voor foto's:
https://problemcar.nl/topic/vo…gen-169518


Musicus,
Weet jij vanaf welk bouwjaar deze vriesstop van metaal gemaakt is?
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 12:58  ·  #62
Quote door Scootah


Hi Volterop,

Dank voor je reactie! Het wegvallen van de oliedruk ontstaat pas als het grootste deel van de oliedruk weggevallen is. Vind het wel jammer dat het lampje van het oliekannetje pas ging branden toen de olie negenoeg geheel weggelekt was, maar begrijp dat het waarschijnlijk niet anders kan aangezien bij een draaiende motor er niet veel olie passief onder in het carter blijft liggen.

Dus na het bijvullen van de olie is er wel weer oliedruk zodra de motor gestart wordt.
Vraag me wel af: als er bovenin het blok overdruk ontstaat tijdens het draaien vd motor, waar komt deze overdruk dan vandaan? Hier kan dan weer de oorzaak liggen voor een lekkende oliekeerring en/of een vriesstop, die er spontaan uit gedrukt is.....

Mijn overbuurman beweert dat het komt doordat ik te weinig toeren rijd en daardoor intern van alles dichtslibt.....maar wat zou dit dan veroorzaakt kunnen hebben?


Goed, géén oliedruk omdat er te weinig in het carter zat; dat begreep ik uit de topic niet.
En dus; kan van alles zijn.
Verdeel het olie systeem in de hoge- en lagedruk. Wat jij "bovenin" noemt en getest hebt met de handschoen, is het lagedruk deel. Dat staat overal, ook in het carter en noemen we dan ook "carterdruk".
Die ontstaat door de weglekkende gassen na ontbranding langs je zuigers. Dat dient natuurlijk afgevoerd te worden anders krijg je druk en problemen inderdaad als stoppen en keerringen die eruit ploppen.

Je buurman heeft deels gelijk; we "moeten" bij erg lage toeren al opschakelen maar (onder andere) EGR kleppen, zeker bij diesels
hebben het daar niet zo op. Het oliesysteem is daar wat minder van onder de indruk en daar gaat het er meer om; komt het allemaal op temperatuur? Schakel jij rustig maar komt de handel wel elke keer goed op temperatuur, zal het geen probleem zijn.

Het feit blijft dat je garage heeft gezegd dat het tussen de motor en bak vandaan komt en de enige conclusie is; het wordt dus duur, punt, niets anders van te maken. Als je dat eenmaal open hebt, ga je toch ook voor een nieuwe koppeling en eventueel vliegwiel........
Dan moet nog even onderzocht worden hoe het zit met die carterdruk; het kan toeval zijn en er is "gewoon" de keerring aan zijn einde gekomen, maar onderzoeken of die druk goed is, is key.

Die 1000 euro, gok je denk ik nog heel voorzichtig, maar dat ga je niet extra krijgen als je hem verkoopt. Misschien ten opzichte van wat je nu krijgt wel........maar ga er niet helemaal vanuit.
In jouw geval, en ik moest de arbeidsuren betalen, zou ik afstand nemen.

Edit; (even een gruwelijke spelfout weg gewerkt)
Misschien is het handig, om als je weet dat het toch écht tussen motor en bak vandaan komt, NIET de bak uit te laten bouwen gezien de kosten. Indien je natuurlijk afstand zou willen doen van de auto.
Dan ben je rustig alweer 4 a 500 kwijt aan diagnose........en je weet toch dat het maar 1 van de 2 dingen kan zijn als het daar vandaan komt.
Maar; wel heel zeker weten dat het daar tussen weg komt dan.

Tsjees, nóg een spelfout! Mag straks nog een diploma in gaan leveren.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 13:25  ·  #63
Quote door Volterop

Quote door Scootah


Hi Volterop,

Dank voor je reactie! Het wegvallen van de oliedruk ontstaat pas als het grootste deel van de oliedruk weggevallen is. Vind het wel jammer dat het lampje van het oliekannetje pas ging branden toen de olie negenoeg geheel weggelekt was, maar begrijp dat het waarschijnlijk niet anders kan aangezien bij een draaiende motor er niet veel olie passief onder in het carter blijft liggen.

Dus na het bijvullen van de olie is er wel weer oliedruk zodra de motor gestart wordt.
Vraag me wel af: als er bovenin het blok overdruk ontstaat tijdens het draaien vd motor, waar komt deze overdruk dan vandaan? Hier kan dan weer de oorzaak liggen voor een lekkende oliekeerring en/of een vriesstop, die er spontaan uit gedrukt is.....

Mijn overbuurman beweert dat het komt doordat ik te weinig toeren rijd en daardoor intern van alles dichtslibt.....maar wat zou dit dan veroorzaakt kunnen hebben?


Goed, géén oliedruk omdat er te weinig in het carter zat; dat begreep ik uit de topic niet.
En dus; kan van alles zijn.
Verdeel het olie systeem in de hoge- en lagedruk. Wat jij "bovenin" noemt en getest hebt met de handschoen, is het lagedruk deel. Dat staat overal, ook in het carter en noemen we dan ook "carterdruk".
Die ontstaat door de weglekkende gassen na ontbranding langs je zuigers. Dat dient natuurlijk afgevoerd te worden anders krijg je druk en problemen inderdaad als stoppen en keerringen die eruit ploppen.

Je buurman heeft deels gelijk; we "moeten" bij erg lage toeren al opschakelen maar (onder andere) EGR kleppen, zeker bij diesels
hebben het daar niet zo op. Het oliesysteem is daar wat minder van onder de indruk en daar gaat het er meer om; komt het allemaal op temperatuur? Schakel jij rustig maar komt de handel wel elke keer goed op temperatuur, zal het geen probleem zijn.

Het feit blijft dat je garage heeft gezegd dat het tussen de motor en bak vandaan komt en de enige conclusie is; het wordt dus duur, punt, niets anders van te maken. Als je dat eenmaal open hebt, ga je toch ook voor een nieuwe koppeling en eventueel vliegwiel........
Dan moet nog even onderzocht worden hoe het zit met die carterdruk; het kan toeval zijn en er is "gewoon" de keerring aan zijn einde gekomen, maar onderzoeken of die druk goed is, is key.

Die 1000 euro, gok je denk ik nog heel voorzichtig, maar dat ga je niet extra krijgen als je hem verkoopt. Misschien ten opzichte van wat je nu krijgt wel........maar ga er niet helemaal vanuit.
In jouw geval, en ik moest de arbeidsuren betalen, zou ik afstand nemen.

Edit; (even een gruwelijke spelfout weg gewerkt)
Misschien is het handig, om als je weet dat het toch écht tussen motor en bak vandaan komt, NIET de bak uit te laten bouwen gezien de kosten. Indien je natuurlijk afstand zou willen doen van de auto.
Dan ben je rustig alweer 4 a 500 kwijt aan diagnose........en je weet toch dat het meer 1 van de 2 dingen kan zijn als het daar vandaan komt.
Maar; wel heel zeker weten dat het daar tussen weg komt dan.


Volterop,

Dank voor je tips en het meedenken! Erg leerzaam voor mij.... :-) Ik zal dinsdag meteen even bellen voor de zekerheid voordat ze de bak gaan demonteren. Is het koppelingshuis los te maken zonder de bak te demonteren? Ik gok van niet, dus als de olielekkage uit het gaatje in het koppelingshuis komt, dan weet ik voldoende: niet meer laten repareren!

Het lijkt mij trouwens dat een te hoge carterdruk dan ook door versleten/lekkende zuigerveren kan ontstaan. Dan ben ik nog verder van huis..... :(
De motor komt wel op temperatuur, maar heb nu na de lekkage en de meldingen geen langere afstanden meer gereden. Daarvoor kwam hij normaal traag op temperatuur, zoals elke diesel.... ;-)

Kijkend naar mijn lijstje van vervangingen/vernieuwingen en het feit dat ik in totaal 2 sets licht metalen velgen heb, wat zou ik dan nog voor een 18 jaar oude Volvo V70 D5 met 432K op de teller kunnen krijgen als ik 'm zo in de verkoop zou doen?
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 13:34  ·  #64
Het koppelingshuis is de ruimte tussen de motor en bak; de versnellingsbak heeft een "grote kom" op de voorzijde en dat is (met bouten natuurlijk) één geheel met de bak. Dus nee, die ga je niet los van elkaar eraf halen, de bak moet erg echt af.

Te hoge carterdruk ontstaat ook door versleten zuigerveren (en olieschraapveren) ja.
Dat, een carterventilatie die verstopt zit, een turbo die defect is, zouden allemaal de oorzaak kunnen zijn.

Traag op temperatuur komen hoort tegenwoordig bij diesels; het rendement moest omhoog en dus warmte ontwikkeling wordt lager.
Renault gebruikte zo'n 14 jaar geleden al extra koelstiften (gewoon, die normaal in een diesel zitten) in het koelvloeistof systeem om de handel maar op temperatuur te krijgen.
Maar voor olie; dan hebben we het niet over een weekje hoor. Als het altijd maar koud blijft, zou het kunnen dat.......maar is wel ver gezocht.

Ik ben meer technicus dan prijzen expert, maar ik vrees dat je blij mag zijn als je er in deze staat 400 euro voor krijgt. Dat lijkt me geen goed nieuws en ik hoop voor jou dat ik het mis heb.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 14:18  ·  #65
Quote door Volterop

Het koppelingshuis is de ruimte tussen de motor en bak; de versnellingsbak heeft een "grote kom" op de voorzijde en dat is (met bouten natuurlijk) één geheel met de bak. Dus nee, die ga je niet los van elkaar eraf halen, de bak moet erg echt af.

Te hoge carterdruk ontstaat ook door versleten zuigerveren (en olieschraapveren) ja.
Dat, een carterventilatie die verstopt zit, een turbo die defect is, zouden allemaal de oorzaak kunnen zijn.

Traag op temperatuur komen hoort tegenwoordig bij diesels; het rendement moest omhoog en dus warmte ontwikkeling wordt lager.
Renault gebruikte zo'n 14 jaar geleden al extra koelstiften (gewoon, die normaal in een diesel zitten) in het koelvloeistof systeem om de handel maar op temperatuur te krijgen.
Maar voor olie; dan hebben we het niet over een weekje hoor. Als het altijd maar koud blijft, zou het kunnen dat.......maar is wel ver gezocht.

Ik ben meer technicus dan prijzen expert, maar ik vrees dat je blij mag zijn als je er in deze staat 400 euro voor krijgt. Dat lijkt me geen goed nieuws en ik hoop voor jou dat ik het mis heb.


Hi Volterop,
Met alles wat ik inmiddels gelezen heb, vrees ik dat je het bij het juiste eind gaat hebben met jouw diagnose. Uiteraard laat ik dinsdag weten waar de garage op uit is gekomen. Ik ga ondertussen nog wat harder op zoek naar vervanging en tot die tijd ook naar een huurauto voor de leveringen, die ik op heel korte termijn zal moeten doen....daar gaat mijn marge! :(
Maar goed, klanttevredenheid en klantrelatie is ook veel waard.... :-)
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 14:33  ·  #66
Ja, ik vind het rot voor je.
De arbeidsloon gaat je nekken, zeker als die bak eraf moet.
Dus; heel zeker weten dat het echt uit de koppelingsbel komt en niet erboven iets op staat te lekken oid en dat is genoeg om de kosten te voorspellen......
Die bak eraf halen kost geld en met de bak in de kofferbak verkoop je hem ook niet. Laat dus maar zitten dan.
Hoe dan ook; is het zeker dat het ertussen vandaan komt, vervang je toch de keerring én de vriesplug. Maar durf je het aan de koppeling te laten zitten? En het vliegwiel?

Je zou -om te zien of je zuigerveren nog redelijk zijn, in ieder geval niet de hoge carterdruk veroorzaken- een cilinderlektest kunnen laten doen.
Niet veel garagebedrijven kunnen dat en er zijn ook niet veel monteurs die het snappen echter. Plus; je bent even bezig........
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 14:53  ·  #67
Even kort, heb misschien een voorstelletje wat je handig uit zou kunnen komen.
Kom jij weg met een S60 voor tijdelijk?
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 15:08  ·  #68
Quote door Scootah

Musicus,
Weet jij vanaf welk bouwjaar deze vriesstop van metaal gemaakt is?


Nee. Misschien vanaf de facelift? Ik weet wel dat deze bij mij is vervangen is door metaal bij het plaatsen van een nieuwe koppeling en vliegwiel. Ik vroeg dat aan de garage en die vertelde me dat ze dit standaar doen bij de rubberen stop.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 21:16  ·  #69
Het is toch nog niet met zekerheid bepaald dat de (grote) olielekkage uit de bellhousing komt? Ik denk dat we op de zaken vooruit lopen. Voor het zelfde geld komt de olie van een andere plaats vandaan en is het voor een paar tientjes op te lossen...
Een beetje blowby langs de zuigerveren is normaal, maar dat moet wel weg kunnen (door een olievanger naar de luchtinlaat)
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 21:32  ·  #70
Ik meende toch echt te lezen dat het echt was vastgesteld dat het daar vandaan kwam.
Maar daarom schreef ik ook; "als het écht....." En als je dat dan 100% zeker weet, hoef je de bak er ook niet onder vandaan te halen als je de kosten niet aan wilt gaan.

Die blowby; ik zei ook niet dat als je dat hebt, er een probleem is. Ik schreef alleen dat daar de carterontluchting voor is. Het kán veel zijn en dat de ontluchting het dan niet aan kan. Maar dat suggereerde ik in eerste instantie niet; ik legde het systeem uit.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 21:41  ·  #71
@Volterop
Mijn post was ook zeker niet als kritiek op jouw post. (mocht je dat zo zien)
Ik vrees ook dat je uiteindelijk gelijk gaat krijgen.
Door de grote hoeveelheden tekst in dit topic heb ik ook niet de moeite genomen om het na te lezen of het nu echt was vastgesteld dat de olie uit de bellhousing kwam of dat er toevallig wat olie aan hing...
Die zekerheid is echt bepalend voor de toekomst van deze auto!
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 21:53  ·  #72
Ow, nee hoor, geen probleem!
Ik meende wat verwarring te zien ontstaan en wilde mijzelf verduidelijken. Kan dan wel eens kort, bondig en "zakelijk" zijn.
Op mijn werk ben ik omringt door geitewollen sokken en sandalen; kan je nagaan hoe dat gaat ;)
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 22.06.2020 - 13:27  ·  #73
Quote door Volterop

Ow, nee hoor, geen probleem!
Ik meende wat verwarring te zien ontstaan en wilde mijzelf verduidelijken. Kan dan wel eens kort, bondig en "zakelijk" zijn.
Op mijn werk ben ik omringt door geitewollen sokken en sandalen; kan je nagaan hoe dat gaat ;)


Geitenwollen sokken met lange tenen? ;-)
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 22.06.2020 - 13:29  ·  #74
Quote door Volterop

Even kort, heb misschien een voorstelletje wat je handig uit zou kunnen komen.
Kom jij weg met een S60 voor tijdelijk?


Kan een tijdelijke oplossing zijn. Heb mijn phone nummer in PM gestuurd. Top dat je zo meedenkt, waardeer ik enorm!
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 22.06.2020 - 13:46  ·  #75
Quote door Musicus

Quote door Scootah

Musicus,
Weet jij vanaf welk bouwjaar deze vriesstop van metaal gemaakt is?


Nee. Misschien vanaf de facelift? Ik weet wel dat deze bij mij is vervangen is door metaal bij het plaatsen van een nieuwe koppeling en vliegwiel. Ik vroeg dat aan de garage en die vertelde me dat ze dit standaar doen bij de rubberen stop.


Hi Musicus,

Dat is nu de hamvraag: laat ik dat koppelingshuis er nog af halen (als het lek inderdaad in het huis zit), het olielek afdichten (oliekeerring, vriesstop door metalen versie vervangen), eventueel ook meteen de koppelingsplaten vervangen en dan ook eventueel het 2-massa vliegwiel. Ik vrees dat mij dat kostenplaatje te hoog wordt voor een 18 jaar oude auto met 432K op de teller.
Ik zie nu Volvo V70 D5's staan voor ca. 3000,- met ca. 250K op de teller....
Er is al geconstateerd dat het olielek van rechts aan de bak-kant komt, maar nog niet gecheckt met draaiende motor. Mocht ik morgen te horen krijgen dat mijn D5 uit het koppelingshuis lekt, dan verkoop ik 'm in deze staat aan een Volvo-hobbyist, die deze vervanging zelf kan doen. Bij mijn Volvo zijn redelijk recentelijk al een aantal zaken vervangen, die volgens mij typisch kapot gaan bij een D5 met een paar ton op de teller (intercooler, radiateur, ankerplaten handrem, 2 injectoren, motorsteun (boven)). Zoals al eerder gesteld werd, zullen de arbeidskosten mij nekken...
Ik heb helaas zelf niet de kennis en de faciliteiten om dit zelf te doen.... :(
 
Selected quotes for multi-quoting:   0