Spontaan geen oliedruk door olielek

 
 
 
 
 
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 19.06.2020 - 11:03  ·  #31
Ik denk dat die foto niet duidelijk genoeg is om aan te geven waar het zit. Lekkende olie verspreid zich rijdend heel snel overal naartoe. Je zal eerst een diagnose door de garage moeten laten stellen, tot die tijd valt er vanuit hier weinig meer te melden (in de zin dat alles al is gezegd...).
Als je echt graag zelf meer wilt onderzoeken, dan zet je de auto aan de voorkant op assteunen, haal je de beschermkap er onder vandaan, maak je het blok schoon met remmenreiniger en veel doeken en ga je daarna eerst eens een klein stukje rijden. Gewoon, letterlijk een (straten) blokje om. Daarna weer op bokjes zetten en kijken waar het zit. Zie je niks, dan hetzelfde herhalen maar iets langer rijden. Warme olie is iets dunner waardoor je dan misschien wel sporen gaat zien.
Dit alles natuurlijk wel op eigen risico :)
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 19.06.2020 - 11:12  ·  #32
Precies.
Die foto zie je niks op. Ik had bij mijn 1.4 hdi een klein lek aan het kleppendeksel, maar toch zat het hele blok aan de voor en achterkant onder de olie.
Ik zou doen wat. Doeke zegt, of gewoon naar de garage brengen. Tot die tijd kunnen wij natuurlijk 1001 dingen opnoemen waar de lekkage vandaan komt, maar daar wordt je alleen maar naar van 😅
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 19.06.2020 - 11:19  ·  #33
Quote door Doeke Dobma

Ik denk dat die foto niet duidelijk genoeg is om aan te geven waar het zit. Lekkende olie verspreid zich rijdend heel snel overal naartoe. Je zal eerst een diagnose door de garage moeten laten stellen, tot die tijd valt er vanuit hier weinig meer te melden (in de zin dat alles al is gezegd...).
Als je echt graag zelf meer wilt onderzoeken, dan zet je de auto aan de voorkant op assteunen, haal je de beschermkap er onder vandaan, maak je het blok schoon met remmenreiniger en veel doeken en ga je daarna eerst eens een klein stukje rijden. Gewoon, letterlijk een (straten) blokje om. Daarna weer op bokjes zetten en kijken waar het zit. Zie je niks, dan hetzelfde herhalen maar iets langer rijden. Warme olie is iets dunner waardoor je dan misschien wel sporen gaat zien.
Dit alles natuurlijk wel op eigen risico :)


Doeke,
Dank voor je (snelle!) reactie! Ik heb helaas geen assteunen + pompkrik. Ik probeer een garage in de buurt zover te krijgen om mijn auto daarheen te laten slepen (kreeg het advies om er even niet meer mee te rijden omdat olie waarschijnlijk niet meer goed rondgepompt wordt), maar de autobedrijven/garages in Zoetermeer, die ik benaderd heb, hebben het kennelijk allemaal erg druk. Heb ook al geprobeerd om vrienden hierheen te krijgen, maar die wonen allemaal verder weg en kunnen dit weekend pas. Daarom mijn actie met de "endoscoop camera".....bij gebrek aan beter...;-)
Zonder een goede diagnose kan ik ook immers geen plannen voor een oplossing maken.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 19.06.2020 - 11:26  ·  #34
Quote door koennie

Precies.
Die foto zie je niks op. Ik had bij mijn 1.4 hdi een klein lek aan het kleppendeksel, maar toch zat het hele blok aan de voor en achterkant onder de olie.
Ik zou doen wat. Doeke zegt, of gewoon naar de garage brengen. Tot die tijd kunnen wij natuurlijk 1001 dingen opnoemen waar de lekkage vandaan komt, maar daar wordt je alleen maar naar van 😅


Koennie,

Ook jij bedankt voor je reactie! Ik word er nu al naar van aangezien ik zelf zonder brug/pompkrik + assteunen weinig anders kan doen dan beredeneren wat de oorzaak zou kunnen zijn op grond van eerdere symptomen zoals weinig toeren rijden, verstopte EGR, foutmeldingen, handschoenproef, mogelijke locatie en "snelheid" van de lekkage en gedrag kort voor/tijdens de foutmeldingen.
Als een auto rijdt is het een stuk vrijheid, als ie kapot is, dan is het een blok aan je been....
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 19.06.2020 - 11:28  ·  #35
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 19.06.2020 - 11:28  ·  #36
Wat wil je nu horen?

Als je dan zo graag naar het advies van je garage luistert, doe dat dan.
Waarom blijf je dan vragen stellen terwijl je zelf niks kan, je hebt nog geen krik, door blijft rijden terwijl je een EGR hebt die vermoedelijk dichtzit, zielig blijft doen over het feit dat je bent aangesproken over het niet nakomen van een afspraak.

Denk je dan echt dat men zich gewaardeerd voelt in denkkracht om jou te helpen?
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 20.06.2020 - 13:31  ·  #37
Quote door martijn-a

Wat wil je nu horen?

Als je dan zo graag naar het advies van je garage luistert, doe dat dan.
Waarom blijf je dan vragen stellen terwijl je zelf niks kan, je hebt nog geen krik, door blijft rijden terwijl je een EGR hebt die vermoedelijk dichtzit, zielig blijft doen over het feit dat je bent aangesproken over het niet nakomen van een afspraak.

Denk je dan echt dat men zich gewaardeerd voelt in denkkracht om jou te helpen?


Martijn,
Volgens mij zijn alle reacties hier op basis van vrijwilligheid, dus mocht je je niet gewaardeerd voelen in jouw "denkkracht", dan zou ik vooral geen tijd, denkkracht en typkracht aan dit forum-item verspillen. Bedenk wel dat je slechts één inhoudelijke reactie op dit forum-onderwerp gegeven hebt en twee reacties over iets wat jou kennelijk niet zint. Dus meer typkracht dan denkkracht!

Uiteraard is het ook jouw goed recht om je frustraties over al dan niet supporting forum-leden te spuien, maar klaag dan niet over dat je je niet gewaardeerd voelt in je "denkkracht". Er zijn hier vast onderwerpen waar je minder typkracht en meer denkkracht kunt besteden.

Ik waardeer alle inhoudelijke reacties van iedereen hier en ook als men aangeeft: die mening is prima, maar nu weer back on topic. Groot gelijk, was ik toen ook al van plan en dat heb ik vervolgens ook gedaan.

Daarnaast wist ik niet dat alleen mensen op dit forum welkom zijn, die een eigen "hobby-garage" hebben met brug, pompkrik, etc. Mijn auto staat op de openbare weg, dus mijn mogelijkheden om van alles uit elkaar te halen zijn erg beperkt. Allicht ben ik dan in jouw ogen een "prutser", maar ik informeer mij graag zo goed mogelijk alvorens ik reparaties laat verrichten en probeer best nog wel wat zelf te doen, al zijn mijn mogelijkheden en ook de kennis daartoe beperkt. Mede daarom probeer ik hier ook dingen te leren over mijn eigen auto, al ben ik geen monteur van beroep.

Wat jij "zielig doen" noemt, was enkel het reageren op een goedbedoelde suggestie van iemand hier en het nader onderbouwen van mijn reactie daarop. Daarnaast heb ik het goede recht om offertes elders op te vragen en ook om een afspraak ruim van tevoren te annuleren. Ik bepaal immers zelf aan wie ik mijn geld uitgeef. Had ik last-minute geannuleerd, dan was het een heel ander verhaal.

Maar zoals reeds gezegd, als je je niet gewaardeerd voelt in jouw denkkracht, dan vooral geen tijd meer aan dit item besteden.

Mazzel!
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 20.06.2020 - 14:46  ·  #38
Laten we proberen het gezellig te houden met zijn allen.

Het is inderdaad lastig als je graag zelf op onderzoek uit gaat en ook zelf wil/kan sleutelen, maar geen plek hebt om dit te doen. Ik denk dat je beter de auto naar een garage brengt en een grondige diagnose laat doen, of misschien kun je dat samen met een monteur doen.

Als er een diagnose is dan weet jij waar je aan toe bent, en dan kunnen wij ook makkelijker met je meedenken of met ideeën komen. Aan giswerk gebaseerd op niets en een onduidelijke foto heb jij uiteindelijk ook niets.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 20.06.2020 - 15:29  ·  #39
Quote door headlight

Laten we proberen het gezellig te houden met zijn allen.

Het is inderdaad lastig als je graag zelf op onderzoek uit gaat en ook zelf wil/kan sleutelen, maar geen plek hebt om dit te doen. Ik denk dat je beter de auto naar een garage brengt en een grondige diagnose laat doen, of misschien kun je dat samen met een monteur doen.

Als er een diagnose is dan weet jij waar je aan toe bent, en dan kunnen wij ook makkelijker met je meedenken of met ideeën komen. Aan giswerk gebaseerd op niets en een onduidelijke foto heb jij uiteindelijk ook niets.


Hi Headlight,

Ben het met je eens dat we het gezellig moeten houden, maar ben niet het type dat over zich heen laat lopen. Ik heb mijn zeggie nu gedaan, dus wat mij betreft is het klaar.....en zoals al gezegd: ik waardeer alle goedbedoelde suggesties en vooral zaken, die ik met beperkte middelen en kennis zelf kan testen/repareren.

Mijn auto staat sinds vanochtend bij een garage. Heb al wel met de jaren gemerkt dat niet elke garage zin in/diepgaande kennis van Volvo's heeft. Voor diagnose nu bij een (voor mij) nieuwe garage hier in Zoetermeer.....hoor het hopelijk zometeen. De testen, die ik gedaan had, vonden zij wel nuttig (o.a. handschoentest) maar gaven ook aan dat het olielek dan nog steeds meerdere mogelijke bronnen kan hebben, oftewel: auto op de brug, bodemplaat eraf, globaal schoonmaken en dan motor starten en kijken wat er gebeurt.....ben errug benieuwd wat eruit komt. In het slechtste geval loont het de moeite niet meer om het euvel te verhelpen.... :(
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 20.06.2020 - 15:34  ·  #40
Verstopt carter kan inderdaad ongerelateerd aan het olielek zijn. Maar laten we hun oordeel eerst even afwachten.
Ik hoop dat het meevalt!
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 20.06.2020 - 17:16  ·  #41
Als het een van je keerringen is kost het sowieso geld.
Aan de distributie kant: is het je nokkenas aandrijving (bij een diesel zit daar maar één keerring toch), dan ben je wat sneller klaar. Zit het bij je krukas aan de distributie kant, dan kost het al meer.
Zit het echter aan je bak kant, dan moet je hele bak en koppeling er af. Vaak is het dan verstandig de koppeling en vliegwiel mee te nemen. Doe je dit niet, heb je kans dat je het later alsnog moet doen.

De garage zal je vast een passende offerte kunnen aanmeten op basis van jouw budget.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 20.06.2020 - 21:53  ·  #42
Eind vd middag garage gesproken. Andere werkzaamheden waren uitgelopen, dus hadden slechts tijd gehad om de auto op de brug te zetten en de bodemplaat er onder vandaan te schroeven. De lekkage zit duidelijk aan de kant van de versnellingsbak. Vermoeden van monteur is dat het de keerring van de krukas is. Deze schijnt binnen het "koppelingshuis" (of zoiets) te zitten waar onderaan een "spill-over" gaatje zit. Nu had ik van eerdere suggesties en van Frans van ETS al begrepen dat daar ook ergens de "vriesstop" zit en dat die bij mijn model nog van kunststof is....en dat dat met de jaren verweerd....

Dinsdag is deze garage weer geopend en dan gaan ze weer verder onderzoeken. Ik vrees dus dat het lek aan de "dure kant" zit en de vraag is of het nog de moeite loont om hem te laten repareren......18 jaar oud en 432K op de teller.

Ik wacht de definitieve diagnose af, maar vrees met grote vrezen..... :(
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 20.06.2020 - 22:34  ·  #43
Ik weet niet hoe je auto er verder uit ziet, maar een d5 met slechts 4 ton is het sowieso wel waard. Ik bedoel, die loopt nog wel een paar ton door. Of je het geld er in wil steken moet je zelf bepalen.
Een koppeling vervangen kost al snel 1500 tot 2000 euro inclusief vliegwiel en koppeling (hoe oud is je huidige koppeling en vliegwiel?) . De keerring kost een tientje ofzo. Je kunt natuurlijk alleen de keerring vervangen, scheelt je zo'n 800/900 eu voor de koppeling en vliegwiel.

Ik weet niet wat een vriesstop is, maar ik zet mijn geld op een lekke krukas keerring bij de koppeling.

Wat kost een nieuwe andere auto? Als je dat liever doet is jouw keuze, maar dan ga je weer afschrijving betalen.
Voor het idee: ik heb mijn 13 jaar oude v70 gekocht met in het achterhoofd dat ik de komende 5 jaar de koppeling ook ga vervangen, de kop ga reviseren en waarschijnlijk alle draagarmen en dempers vervangen. Dit doe ik nog steeds liever dan afschrijving betalen ;)
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 20.06.2020 - 22:39  ·  #44
Vriesstopje ziet er zo uit, als de kunstof variant vervangen is door een metalen exemplaar.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 20.06.2020 - 23:33  ·  #45
Nu heb ik niet de hele topic minuscuul doorgelezen, maar als ik mij toch even mag bemoeien;
klopt het dat je zegt: "hij lekt olie en daarom valt mijn druk weg"?
De druk is niet te laag omdat er door een lekkage te weinig olie in zit, dat niet, toch?

Ik kan je met redelijke zekerheid zeggen, dat -als het zo is dat er genoeg olie in zit en toch de druk weg valt- het géén keerring is.
Dat moet in het drukgebied zitten, dat lek dan.
De oliepomp maakt de druk niet.
Dus geen keerring, carterpanpakking, klepdekselpakking enz.
Ik zou toch even goed laten kijken naar de drukleiding van de turbo bijvoorbeeld.

Algemene vraag voor de Volvo kenners; dat vriesplaatje......zit die echt op een oliekanaal? Dat is wel apart.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0