Storing in auto Emissie service vereist.

Uitdraai Vida

grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Storing in auto Emissie service vereist.

· 
Posted: 03.03.2015 - 21:45  ·  #91
Je komt er vanzelf dichterbij. Heb dit deze zomer aan de hand gehad met de Fiat Panda. Emissielampje dat steeds vaker lang ging branden en uiteindelijk bleef branden. Garage kon het niet vinden. Ben ik zelf maar gaan zoeken. Heb injectoren laten reinigen en 1 vervangen, bougiekabels en bougies vervangen, air intake gereinigd, gasklephuis gereinigd, lambdasondes vervangen. Vrouw blij want lampje uit. Tot na een paarhonderd kilometer.

Ik Fiat nederland gebeld en uitgelegd. Bij een andere dealer binnengereden. Chef werkplaats gesproken. 'Kan merken dat u alles vervangen heeft. Hij loopt als de brandweer'. Afijn. Zijn ervaring: in de Panda is de kabelboom het zwakke punt. En die geeft na een aantal jaar een kortsluiting die leidt tot een vals emissielampje. Oplossing: vervangen van een kabelboom die door de hele motorruimte loopt met 5 of zes aftakkingen. Voor een ervaren monteur 8 uur werk. Kortom: het echte euvel heb ik opgelost, er was nl. wel echt wat mis. Het lampje dat nu heel af en toe aan gaat is gewoon de kabelboom. Zijn advies: als ie niet inhoudt, niets aan doen.

Terug naar de volvo: heb je al op lekkages gecheckt in aan de uitlaatzijde tussen motorblok en 2e lambdasensor? Heb je m al uitgelezen? Doen de lambdasensoren het naar behoren?
WiebeH
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 04.03.2015 - 19:02  ·  #92
Poeh, ik hoop dat dat me bespaart blijft.

Wat betreft het die lekken: nee, nog niet kunnen doen, omdat ik hem dan op de brug moet hebben?
Ik heb hem zelf uitgelezen en dan krijg ik nog steeds de ecm-250A
Dat moet volgens Vida dan de LLM, vacuum of te lage brandstofdruk zijn.

Heb tijdje geleden ook de wegenwacht gebeld :bandit: Daar kwamen de onderstaande dingen uit:
P0141 Zuurstof (Lambda) Sensor bank-1 sensor-2, verwarming, storing in circuit
P0102 Luchtmassameter (G70), signaal te zwak
P0113 Sensor voor de temperatuur aangezogen lucht (G42), signaal te sterk

Ik wil de koelvloeistof temperatuursensor ook nog vervangen. Zou dat ook de melding kunnen veroorzaken?. Dit lees ik bij op de site van gerritspeek over foutcode: P0141

P0141 Zuurstof (Lambda) Sensor bank-1 sensor-2, verwarming, storing in circuit:

Als de verwarming van de lambda-sensor op werktemperatuur komt, dan zal de lambda-sensor gaan reageren op de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen. De ECU bewaakt hoe lang het duurt voordat de lambda-sensor begint te reageren. Als de ECU (op basis van de koelvloeistoftemperatuur) vindt dat het te lang duurt, dan zal deze foutcode worden geconstateerd
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.03.2015 - 19:39  ·  #93
Als de voorverwarming van de lambda het wel doet en de koelvloeistofsensor niet zou ik eerder denken dat de ECU zou vinden dat de lambda te snel warm wordt (die melding bestaat overigens niet).

Vacuumlek kun je controleren met brake cleaner of sigarenrook. Even youtube checken bij Eric the Car Guy en Scotty Kilmer. Vacuumslangen zitten allemaal in de motorruimte.

De luchtmassameter kun je wellicht omwisselen om te testen als je een andere volvorijder in de buurt hebt?

Lambdasensor 2 een keer uitlezen real time. Geeft ie de goede waardes? (geldt ook voor de LMM trouwens).
WiebeH
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.03.2015 - 19:48  ·  #94
Dank je. Oke, dan heeft die sensor in ieder geval geen prioriteit.
Had idd het filmpje van Eric the car guy al even bekeken. Motor is nu koud, dus misschien kan ik dat even proberen. Wil alleen geen gedoe met brand lol :shame:

LMM heb ik inmiddels 3 andere geprobeerd ( wel allemaal gebruikt) de laatste besteld bij verwijst. Zou toch wel erg toevallig zijn dat ze allemaal kapot zijn. Of kan het ook in de spanning zitten die de lmm krijgt?

Dat realtime uitlezen moet ik allemaal nog leren. Heb nog niet echt uit kunnen vinden hoe dat precies werkt, maar ben wel steeds aan het zoeken om goede handleidingen daarvoor.
WiebeH
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.03.2015 - 20:32  ·  #95
Maar even met remreiniger aan het spuiten geweest en vooralsnog geen rare dingen gehoord.
Nou weet ik niet of ik op alle juiste plekken heb gespoten natuurlijk, maar het meeste wel volgens mij lol.

Wanneer ik achter de motor er wat tussendoor mik lijkt het wel alsof er een soort pasta/kit om de voorste lambda zit(?) Misschien dat het ook de moeite is die eens aan een nadere inspectie te onderwerpen.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 04.03.2015 - 20:42  ·  #96
ik lees al een paar keer je vraag naar die koelvloeistoftemperatuur, maar er stáát "Lambdasonde, verwarming, storing in circuit"
het gaat dus om een elektrische (voor)verwarming ìn de lambdasonde, die de temperatuur van de LS sneller helpt stijgen, buiten de motortemperatuur om..
Als je de lambdasonde al uitgewisseld hebt en je houdt de melding storing verwarming, zou ik naar de bedrading / stekker daarvan gaan kijken.. wat voor spanning hóórt ie te krijgen op de voedingsdraden van de verwarming?
en krijgt ie die ook?
vacuümlekken kan je ook met ether (start pilot) of aanstekergas (met een vacuümslangetje erop) zoeken zoals Eric ook al zegt, stuk minder gevaarlijk dan vloeibaar, het "ontploft en is weg" en blijft niet liggen branden op je kabelboom of iets anders wat er niet tegen kan..
WiebeH
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.03.2015 - 20:52  ·  #97
Tja, ik ben echt een leek op het gebied van auto's, dus ik zal wel vaker rare dingen zeggen :shame:
Ik zal wat hulp zien in te roepen voor de spanning te meten e.d. die je noemt. Dat gaat mij allemaal een beetje boven de pet
Ook bedankt voor de tip van de ether en/of het aansteker gas :thumb:
WiebeH
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2015 - 16:01  ·  #98
Vandaag maar even aan het leren met Vida om dingen realtime uit te kunnen lezen.
Volgens begin ik nu redelijk door te krijgen hoe dat werkt.

Onderstaand al wat metingen gedaan en ik ben even benieuwd of dat de juiste manier is? Kan iemand misschien aangeven welke waarden belangrijk zijn om realtime uit te lezen i.v.m. deze storing?

Ik ben vanochtend ook even langs een kennis gereden om de CO te laten meten, maar die is zoals verwacht dramatisch. Stationair gaat hij soms haast naar 9. Op een 2500 toeren zakt hij wel weer naar de juiste CO waarde en/of rond die waarde.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
WiebeH
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2015 - 14:55  ·  #99
Toch weer even stalken :shame:

Via via de voorste lambda getest ( althans hoop ik lol). Bij stationair schiet hij van 1,10 tot haast 1,30. Wanneer ik gas geef dan gaat hij naar rond de 0,98 en blijft daar. Zit er een overeenkomst in met het feit dat de CO veel te hoog is op stationair en op toeren hij wel naar de juiste waarden zakt?
Is het zinvol de voorste lambda ook te vervangen n.a.v. waarden, of praat ik weer onzin.

Mocht het weer een domme redenering/vraag zijn, alvast mij excuus, ik ben druk lerende en probeer het allemaal wat te snappen :shame:
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2015 - 15:35  ·  #100
Voorate lambda moet continuspanning geven stationair van 1.1V. Dus ik denk dat je gevonden hebt waar t zit. Denso dox1409 is via carpartsdirect 129 euro meen ik.
WiebeH
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2015 - 15:51  ·  #101
Top, dank je! Ga ik die eerst ook maar vervangen en dan zien wat het gaat doen :thumb:

Even een heel ander vraagje tussendoor zonder het topic te vervuilen. Ik was even bezig en zie hier een losse massakabel hangen (achter de bovenste motorsteun). Enig idee waar die aan vast hoort te zitten? Zal misschien geen kwaad kunnen, maar lijkt me niet zinvol dat hij daar los hangt
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2015 - 17:20  ·  #102
Weet niet waar hij hoort maar je kunt m overal op zetten volgens mij (motor, chassis etc.)
WiebeH
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2015 - 17:23  ·  #103
Bedankt weer grrroovedude, ga ik hem weer ergens zien te bevestigen :thumb:

Edit: stom, zag nu op mijn eigen foto een gaatje in de motorsteun. Oude even bekeken en waarschijnlijk zelf vergeten te bevestigen bij het vervangen van de bovenste motorsteun :shame:
WiebeH
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.03.2015 - 08:57  ·  #104
Hoi allen,

Toch nog even een vraagje m.b.t. de voorste lambda sonde. Zoals te zien gaan de waarden heel erg heen en weer en zoals ik begrepen heb kan dat de veroorzaker wel eens zijn (ik hoop het, zodat ik eindelijk van de storing af ben).
Nu zag ik echter dat er ook wat rotzooi ( pasta oid, maar keihard) om het gat waar de lamba in zit is gesmeerd. We zagen geen lekken o.i.d., maar mocht er wel een lek in zitten kan dat de flucterende waarden van de lamba ook veroorzaken?

Dit even voor de zekerheid dat ik de voorste lambda ga vervangen terwijl misschien een lek de veroorzaker is. Dit i.c.m. het erg hoge CO ip stationair en een goede CO waarde op hogere toeren.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.03.2015 - 09:04  ·  #105
Foto van de pasta? Zit daar niet gewoon een lek? Ik kan me voorstellen dat iemand een gat op die plek met gungum oid dicht met de gedachte 'werkt t dan werkt t', want t is een gecombineerd kat/spruitstuk deel. Duur om te vervangen...

Als daar een lek zit verklaart dat wel fluctuerende waarden. Maar als dat lek de oorzaak is zou een nieuwe laag gungum ook het probleem weer tijdelijk moeten verhelpen. Let wel: de lambdasonde is er normaal al moeilijk uit te krijgen (gaat een stuk makkelijker met hete motor, trouwens, uitkijken voor je armen), maar als ie helemaal vastgeplakt met gungum zit zul je wel een moordenaar nodig hebben (en de kans je spruitstuk verder te beschadigen).

Bij mij zit de lambdasonde iig gewoon erin geschroefd zonder pasta.

Selected quotes for multi-quoting:   0