Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 
 
 
 
 
Volvofiel2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 124
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 · 
Posted: 10.07.2022 - 15:09  ·  #76
Quote door deusjevo

Dan loop je helemaal vast in de Rhône vallei.
Ik zou zondagmorgen heel vroeg vertrekken richting Marseille, dan kan je redelijk doorrijden.

Wij vertrekken morgenochtend uit 010 richting Dordogne rond 05.00 en zijn dan om een prettige tijd bij Parijs.


Alternatief is op vrijdagavond vertrekken en dan de nacht doorrijden, maar dat lijkt me erg zwaar en niet bijdragen aan het vakantiegevoel. Op zaterdag vertrekken is vragen om nog meer opstoppingen.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 · 
Posted: 10.07.2022 - 22:06  ·  #77
Vanmorgen om 05.30 weggereden, om waren we 09.30 bij Charles de Gaulle en een half uurtje later waren we Parijs alweer voorbij.

Ivm file oostelijk op de A86 werden we door de duplextunnel genavigeerd.
Was voor mij voor het eerst die duplextunnel, verder totaal geen oponthoud gehad in Parijs, niet stilgestaan.

Om 15.30 waren we bij onze stalling vlak voor Sarlat, helemaal prima.
De stallingsbaas had z’n enkel gekneusd en kon niet autorijden vandaar dat we de Knaus zelf opgepikt hebben.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 · 
Posted: 11.07.2022 - 10:54  ·  #78
Quote door ohz274

Wie heeft er tips om de grootste drukte te vermijden op een zwarte zaterdag eind juli?
Bestemming rond Marseille.
Vertrek vanuit NL zaterdag op tijd of eventueel vrijdagavond.

Nooit op vrijdagavond en op zaterdagochtend rijden. Gewoon vermijden, het wordt echt gi-gan-tisch druk, omdat naar verwachting mensen massaal voor autovakanties kiezen dit jaar. Zelfs 's nachts staan er files. De Fransen willen allemaal in de middag bij hun van zaterdag op zaterdag gehuurde appartement, chalet of caravan zijn. Fransen kamperen niet veel, dat vinden ze armoedig.
Ik zou zaterdagavond laat gaan rijden en dan vroeg op zondagochtend aankomen, maar dat moet dan ook maar net kunnen in je situatie. Ikzelf ga altijd in de nacht van zaterdag op zondag rijden, dan is er ook geen vrachtverkeer.
(Intussen heb ik nog niets geboekt omdat ik het weerbericht wilde afwachten en zie de ene na de andere camping al volgeboekt zijn, dus ik heb wat andere dingen om me zorgen over te maken dan de drukte)
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 · 
Posted: 12.07.2022 - 07:57  ·  #79
Wij gingen vroeger meestal op dinsdagavond, vertrokken dan om 21.00 en waren dan om 6.30-7.00u in de buurt van de camping.
De kinderen vonden het geweldig dat ik dan bedjes achter in de auto maakte door de achterbank plat te leggen.
Die sliepen de hele nacht, werden alleen zo nu en dan wakker als we moesten tanken en met de regelmatige rustmomenten.
Achteraf denk je Jesus man je nam wel risico zo met de kinderen, maar ja andere tijden…
‘S nachts rijden moet je liggen, zorgen dat je goed uitgerust bent, niet op de dag zelf inpakken of ruim op tijd zorgen dat de auto/caravan volledig reisklaar staan en dan echt gaan rusten.
Was altijd maar één moment tijdens de reis waar ik het zwaar kreeg en mijn vrouw wakker maakte, het moment van zonsopkomst.
‘S nachts terugrijden heb ik een keer gedaan en nooit meer.
Blijkbaar is je ritme dan dermate vertraagd dat je lijf gewoon die onzin niet wilt of aankan.
Terugrijden deden we daarna altijd via de Bison Futé in 2-3 dagen.
Wat kortere vakantie op de bestemming maar daartegenover veel leuke en mooie plekjes “ontdekt”
Tegenwoordig gaan we niet (zo vaak) meer in het hoogseizoen en als we dat al doen dan zoek ik uit wanneer het het rustigst is op de weg.
Een van de weinige voordelen van ouder worden hahaha.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 · 
Posted: 12.07.2022 - 08:03  ·  #80
Vroegah had ik een hekel aan 's nachts rijden maar nu maakt het me weinig meer uit. Ook ik krijg een moment dat het niet meer gaat, maar na een uurtje de oogjes dicht kan ik er weer tegenaan.
Grootste voordeel van 's nachts rijden is dat het rustig is op de achterbank. 😆
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 · 
Posted: 06.08.2022 - 18:23  ·  #81
Quote door brinkie


Nooit op vrijdagavond en op zaterdagochtend rijden. Gewoon vermijden, het wordt echt gi-gan-tisch druk, omdat naar verwachting mensen massaal voor autovakanties kiezen dit jaar. Zelfs 's nachts staan er files.


Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, maar ik zal even mijn ervaring delen. 2 weken geleden naar de Auvergne gereden, ten zuiden van Issoire. Eerste deel op vrijdag tot een half uur boven Parijs. Daar overnacht en op zwarte zaterdag rond 9.00 vertrokken voor het 2e deel. Dat komt dus qua tijd overeen met in de ochtend rond 6.00 van huis vertrekken.

File's? Op vrijdagmiddag was het ontzettend druk tot Antwerpen. Op zwarte zaterdag? Geen enkele van betekenis. Ik ben via de A77 gereden ipv de A71 en heb hoogstens 5 minuten voor een tolpoortje staan wachten. Ik heb ook geen kastje, maar gebruik gewoon mijn creditcard.

Vandaag terug gereden (wederom op een zwarte zaterdag). Om 6.20 vertrokken en om 16.00 waren we weer thuis inclusief 3 stops. Ditmaal via de A71 gereden en de Periferique aan de westkant. Geen enkel probleem.

Het is natuurlijk afhankelijk van waar je naartoe gaat, maar om nou te zeggen dat het zo'n drama is. Absoluut niet
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 · 
Posted: 06.08.2022 - 21:55  ·  #82
Hier ook een actueel bericht uit Frankrijk.
2 weken geleden vertrokken op donderdag en na 2 stops via parijs richting toulouse geen noemenswaardige file gehad. Na een weekje onder Toulouse richting de middelanse zee en iets omhoog, beetje file maar geen heftigheid.
Vandaag terug voorbij Lyon ook niet echt file (wel de andere kant op). Morgen nog een stopje tegen de belgische grens aan en dan maandag de laatste etappe naar huis.
De tolbadge is erg fijn. Alhoewel er nergens lange rijen stonden is het wel relax om gewoon helemaal niet te hoeven stoppen.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 · 
Posted: 06.08.2022 - 22:14  ·  #83
Vorige week vrijdagavond vertrokken en 's nachts doorgereden. Vòòr Lyon (Maçon) erafgegaan en een ruime tussenstop gepland aan het Lac du Bourget.
Vervolgens via Grenoble en Gap richting Aix-en-provence gereden.
Geen enkele file gezien, bij de tolpoortjes op de A51 kon je gewoon doorrijden, ook zonder badge.
Hoewel deze route zekers 3á4 uur langer duurde, was deze waarschijnlijk toch zekers net zo snel als de A7 Lyon-Aix, waar volgens de anwb zekers +3uur voor stond.
En beter genieten van een mooie route met de mogelijkheid om tussentijds even te stoppen waar je wilt, dan 3 á 4 uur tussen 2 vangrails gaar liggen te koken.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 · 
Posted: 07.08.2022 - 07:54  ·  #84
Wij gaan woensdagochtend richting Colmar in de Vogezen. Ik ga hier bij Arnhem de grens over en rij dan de A3 af en ga bij Trier richting Luxemburg (de tanken :P) en dan richting Metz, Nancy. Volgens Google maps geen tolwegen. Maar ik heb de tolbadge in de auto liggen.
Ik hoop alleen dat die het nog doet, op de badge staat t/m 2025, hopelijk hebben die Fransen het bij het rechte eind :P
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 · 
Posted: 07.08.2022 - 08:19  ·  #85
Ff bij de anwb dat ding laten checken. Reuze irritant als je anders klem zit in de rij :-)
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 · 
Posted: 07.08.2022 - 08:48  ·  #86
Quote door [-Tom-]

Wij gaan woensdagochtend richting Colmar in de Vogezen. Ik ga hier bij Arnhem de grens over en rij dan de A3 af en ga bij Trier richting Luxemburg (de tanken :P) en dan richting Metz, Nancy. Volgens Google maps geen tolwegen. Maar ik heb de tolbadge in de auto liggen.
Ik hoop alleen dat die het nog doet, op de badge staat t/m 2025, hopelijk hebben die Fransen het bij het rechte eind :P


Als je op de A31 rijdt (Thionville, Metz, Nancy etc.) begint de Peage richting het zuiden (Langres, Dijon, Lyon) net voorbij Toul bij Gye... Alvast een mooie reis gewenst!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 · 
Posted: 07.08.2022 - 08:59  ·  #87
Viel me wel op tijdens het gebruik van de badge dat veel tolpoortjes, en dan met name op de minder drukke trajekten, niet direct open gingen. Je moest er pal voor gaan staan voordat er beweging in kwam.
1 keer zelfs helemaal geen respons, dus moest ik in de achteruit. Gelukkig stond er niks achter mij.
Misschien toch de badge niet helemaal juist geplakt? Ik hem hem links naast de spiegel, op het zwarte stuk.
Op dezelfde plaats maar dan rechts heb ik mijn bropas badge, welke altijd wel een snelle respons geeft.
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 · 
Posted: 07.08.2022 - 08:59  ·  #88
Quote door MTE

Ff bij de anwb dat ding laten checken. Reuze irritant als je anders klem zit in de rij :-)


Hebben wij gedaan, voor Italië. Was nog goed.
1ste poort gaat open, maar eraf mooi niet open.
2de poort nog een keer, open wel maar eraf dus weer niet.
Daarna niet meer gebruikt.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 · 
Posted: 07.08.2022 - 11:33  ·  #89
Had na de zomer vorig jaar een nieuwe badge besteld (en de oude niet werkende teruggestuurd). Hiermee zonder problemen alle poortjes doorgegaan. Wellicht helpt het dat deze zgan is (is ook een ander model ). Zit direct rechts naast de spiegel, zo stond het in de handleiding. Maar daarvoor ook paar keer gebruikt door m met de hand voor de ruit te houden, dat werkte ook..
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Tip voor de Frankrijk vakantiegangers

 · 
Posted: 07.08.2022 - 15:08  ·  #90
Achter de ruit of buiten de auto, maakte geen verschil....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0