Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 
 
 
 
 
Casejunkie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 13:14  ·  #1
Beste allemaal,

Ik wil over een 1,5 maand op jacht gaan naar een V70N. Dit gaat mijn eerste Volvo worden. Ik ben altijd gewend om Mazda te rijden maar de moderne Mazda's zijn helaas niet geschikt om LPG te laten lopen en de kwaliteit van de diesels laat helaas te wensen over. 1 van mijn wensen is om de auto op LPG te gaan laten lopen aangezien ik rond de 40.000km per jaar rij.

De keuze voor een Volvo V70 is dat ik graag een grote luxe stationwagon zoek die ook rond de 1700kg mag trekken. Dit in combinatie met dat ik een auto zoek met een stevig vermogen kwam ik al snel uit op een V70. Een andere optie was een A6 Avant met een 3.0 TDI maar qua gebruikskosten een stuk hoger uitvalt dan een V70.

Budget is ongeveer € 10.000,- excl. LPG installatie en standaard onderhoudskosten. Streven is om er 1 te vinden met ongeveer max 2 ton op de teller.

Verder heb ik begrepen dat ik de 5 bak automaat beter kan laten staan aangezien deze een negatief impact heeft op het sportievere rijgedrag.

Vragen die ik heb zijn:
Ik lees dat de 2.5 R wel eens problemen kan krijgen met scheurende cilinderwanden. Is dit probleem ook aanwezig bij de 2.5 T5?
Zijn beide wagen goed geschikt voor LPG?
Zo ja, welke bedrijven worden aangeraden voor het inbouwen van LPG.

Alle tips zijn welkom!
wout777
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 83
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 13:27  ·  #2
Ik heb zelf voor een T5 gekozen vanwege de sterkere motor en het lagere gewicht. Helaas voor jou is de T5 niet gebouwd met de 6-bak automaat.
Dus je kunt kiezen voor een R die er uiteraard dikker uitziet en de 6-bak heeft, maar wel als potentieel probleem de dunne cilinderwanden heeft en 2 klassen duurder valt in wegenbelasting. Daarnaast zaken als awd en 4c die wel iets toevoegen maar ook potentiële geldverslinders zijn. ;)

Of dus een T5 (is een 2.3 of 2.4, geen 2.5!) die er net zo tam uitziet als iedere V70, maar wel een degelijkere motor heeft en goedkoper om te rijden. O ja, en de vijfbak dan, die is inderdaad niet heel erg gericht op sportief rijden moet ik toegeven.

LPG kunnen ze allebei goed hebben. Al zou ik dit persoonlijk liever bij een T5 doen dan bij een R vanwege de genoemde cilinderwanden.
Goede inbouwers zijn o.a. Mesman, Boertien en Limburgse LPG technieken.

10000€ voor een R met zesbak (>MY06 ?) met max 2 ton wordt moeilijk trouwens!

Succes
Casejunkie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 13:34  ·  #3
Voorkeur heeft ook een handbak.

Is de V70N T5 ook met een 2.3 of 2.4 geleverd? Ik zie namelijk bijna alleen maar 2.5's langs komen van het V70N type. De rest is allemaal van voor 2004.
wout777
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 83
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 13:51  ·  #4
Vanaf MY05 heeft de handgeschakelde T5 ook een zesbak.
De 2.5t's die je ziet zijn LPT's. Heerlijke motoren, maar niet zo vlot als een R of T5. Wel veel verkrijgbaar.
Een V70 T5 facelift is heel zeldzaam, daar staan er momenteel misschien 2 van te koop in NL. Het klopt dus dat je die niet veel ziet.
Ik heb ook lang naar de juiste moeten zoeken.
Vanaf MY05 is dat in feite het R-blok, maar dan met een boring van 81mm i.p.v. 83mm. Vandaar 2.4.

Je zou Doeke Dobma kunnen contacten, die denkt erover om zijn auto weg te doen heb ik onlangs begrepen. Dat is een mooi exemplaar die ik zeker zou gaan bekijken.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 14:04  ·  #5
Even advocaat van de duivel spelen: met 40k per jaar sta je minimaal wel twee keer per week bij het benzinestation om LPG te tanken. Dat is met diesel een stuk minder.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 15:37  ·  #6
Met een automaat en t5 niet sportief kunnen rijden?
Wat verstaat men dan onder niet sportief?
Als we het zo benaderen is een Volvo al helemaal niet sportief.

Ik heb zelf sinds 2mnd een 2005 model v70 T5 met automaat.
De automaat laat zich heerlijk rijden wanneer je relaxed door het verkeer heen zoeft.
Bij meer gas geven schakelt de automaat terug.
Met 260pk en de automaat kan je prima leuk rijden hoor.
Mijn t5 staat op een sportief onderstel volgens Dennis van VS. Het ligt als een blok op de weg waarbij je bij een minder goed wegdek denkt "Dacht dat Volvo's zo gezapig waren en erg comfortabel".

Ik vind persoonlijk in file's, bebouwde kom e.d. met de hele tijd je poot op het koppelingspedaal en dat geroer in de versnellingsbak dat een automaat VEEEEL relaxter rijd. Wanneer ik zin heb om te jagen doet de automaat het meer dan prima.
Enig puntje van kritiek vind ik dat de automaat te snel terug schakelt. Mag van mij best meer op koppel.
Maar goed, daar wist Obbe wel wat op.

Ik ben specifiek voor het latere type T5 gegaan omdat de motor veel sterker is qua constructie. Had geen zin in cilinder scheuren oid.
wout777
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 83
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 16:21  ·  #7
Quote door Wimwerf

Met een automaat en t5 niet sportief kunnen rijden?

Enig puntje van kritiek vind ik dat de automaat te snel terug schakelt. Mag van mij best meer op koppel.



Dat is één van de nadelen inderdaad. Ik ben een vrij rustige rijder, maar als ik eens een stukje vlot doorrijd vind ik het vooral irritant dat je bij het nemen van een bocht altijd in de verkeerde versnelling zit. Dus vóór en in de bocht in een te hoge versnelling, maar zodra je op het gas gaat in een te lage.

Wordt weer aardig goedgemaakt door het comfort en rechtuit is het ook wel prima te doen.

Sportief is relatief, maar als je het vergelijkt met een handbak V70 is het verschil wel groot vind ik.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 16:23  ·  #8
Ik heb een T5 uit 2001 met een automaat en 274.000 km, sinds een maandje. Met automaat. 0-100 in 7 seconden. Moet het nog sportiever???? In die tijd kun je niet eens 3 x schakelen met de hand.

Je mag hem overigens overnemen als je wilt. Zit nog geen LPG in, maar ik vind hem erg dorstig (1:8,5 op benzine en ik rijd ook 50 k per jaar.). Bak, stuurhuis zijn gespoeld.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 17:27  ·  #9
Over de T5:
- 850/V70 classic: 2.5 turbo motor
- V70N MY00-MY04: 2.3 turbo motor
- V70N MY05-MY07: 2.4 turbo motor

Modeljaren lopen van halverwege het kalenderjaar. MY01 is dus van half 2000 tot half 2001. MY05 (dus de 2.4 motor) is dus vanaf half 2004 tot half 2005.
Voor wat betreft het T5 blok is het nog makkelijker; de V70's T5 van het facelift model (in kleur meegespoten stootstrips, heldere koplampen/achterlichten, HU650/850 radio) zijn allemaal de 2.4 motoren.
Casejunkie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 18:06  ·  #10
Quote door Doeke Dobma

Over de T5:
- 850/V70 classic: 2.5 turbo motor
- V70N MY00-MY04: 2.3 turbo motor
- V70N MY05-MY07: 2.4 turbo motor

Modeljaren lopen van halverwege het kalenderjaar. MY01 is dus van half 2000 tot half 2001. MY05 (dus de 2.4 motor) is dus vanaf half 2004 tot half 2005.
Voor wat betreft het T5 blok is het nog makkelijker; de V70's T5 van het facelift model (in kleur meegespoten stootstrips, heldere koplampen/achterlichten, HU650/850 radio) zijn allemaal de 2.4 motoren.


Duidelijk, dank je voor de info.

Zoals ik het begrijp kan ik beter voor een T5 gaan dan voor een R als ik op LPG wil gaan rijden omdat daar het cilinderwand probleem een stuk minder speelt?

Is er overigens ergens een mooi overzichtje welke verschillen er zijn tussen de V70 en de V70N buiten de genoemde optische zaken?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 18:11  ·  #11
He Tweaker ;) met een 5-bak kan je ook gewoon 'sportief' rijden. Althans, sportief genoeg voor dagelijks gebruik. Zolang je niet elke dag op de Nurburgring rijdt, voldoet de AW 5-bak automaat prima.
Overigens kan je na een tijdje rijden, de automaat aardig secuur zelf 'laten' schakelen. Dat ding is dan gewend aan jou rijstijl, en voelt (naar mijn idee) aardig aan wanneer jij precies wilt schakelen. Ook bij sportiever optrekken of net in/uit een bocht (is mijn ervaring).
Casejunkie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 18:19  ·  #12
Quote door [-Tom-]

He Tweaker ;) met een 5-bak kan je ook gewoon 'sportief' rijden. Althans, sportief genoeg voor dagelijks gebruik. Zolang je niet elke dag op de Nurburgring rijdt, voldoet de AW 5-bak automaat prima.
Overigens kan je na een tijdje rijden, de automaat aardig secuur zelf 'laten' schakelen. Dat ding is dan gewend aan jou rijstijl, en voelt (naar mijn idee) aardig aan wanneer jij precies wilt schakelen. Ook bij sportiever optrekken of net in/uit een bocht (is mijn ervaring).


Jupz, ik had op tweakers inderdaad een topic ook geopend om te kijken of er nog interessante opties voorbij zouden komen met mijn eisen. Maar dat viel "gelukkig" tegen. De A6 laat ik maar varen. Vriendinlief vindt de Audi een stuk mooier maar het verschil van gebruikskosten van ruim 150 euro per maand hakt er flink in en dan heb ik nog eens niet naar de onderhoudskosten/ onderdeelprijzen gekeken.

Met de info die ik tot nu toe hier krijg lijkt het mij een T5 te gaan worden.
Probleem is dat er momenteel meer R'en in mijn prijsklasse op marktplaats staan dan normale T5's. Maar goed dat kan over 1,5 maand tot 2 maanden helemaal anders zijn natuurlijk
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 18:25  ·  #13
Quote door Doeke Dobma

Over de T5:
- 850/V70 classic: 2.5 turbo motor
- V70N MY00-MY04: 2.3 turbo motor
- V70N MY05-MY07: 2.4 turbo motor
Aanvulling cq herstel. In zowel de 850 als x70 classic is de T5 alleen als 2.3 uitgevoerd, de 2.5 turbo motor van de 850/classic is de beruchte 2.5LPT die ze tot laat hebben gebruikt (en nog steeds want is de 2.4T geworden) en ja die 2.5 motoren willen wel eens scheuren. Zowel in de LPT als HPT versies.

De 2.3 motor is qua onderblok altijd praktisch gelijk gebleven, alleen zijn er op de cilinderkop veranderingen toegepast als bijvoorbeeld nokkenasverstellers, verstelbare nokkenaspoelies, penbobines ed.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 18:59  ·  #14
Quote door wout777

Quote door Wimwerf

Met een automaat en t5 niet sportief kunnen rijden?

Enig puntje van kritiek vind ik dat de automaat te snel terug schakelt. Mag van mij best meer op koppel.



Dat is één van de nadelen inderdaad. Ik ben een vrij rustige rijder, maar als ik eens een stukje vlot doorrijd vind ik het vooral irritant dat je bij het nemen van een bocht altijd in de verkeerde versnelling zit. Dus vóór en in de bocht in een te hoge versnelling, maar zodra je op het gas gaat in een te lage.

Wordt weer aardig goedgemaakt door het comfort en rechtuit is het ook wel prima te doen.

Sportief is relatief, maar als je het vergelijkt met een handbak V70 is het verschil wel groot vind ik.


Tja, tot je klaar bent met sportief doen. Dan mag je lekker in de rij auto's , koppelen/schakelen etc etc. Ik denk dan, heerlijk ontspanning. Een automaat brengt ook zijn voordelen.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 19:06  ·  #15
 
Selected quotes for multi-quoting:   0