uitdaging met de automaat bak

 
 
 
 
 
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 16.02.2021 - 09:28  ·  #1
Dag allemaal.

Vorig jaar heb ik mijn auto voorzien van een complete kop revisie, samen met nog een aantal andere hoognodige zaken
is hiermee de auto weer aardig aan de Stage 0 gekomen.

vlak daarna merkte ik dat de bak begon mekkeren als deze even stationair had gedraaid en weer in de versnelling werd gezet, met andere woorden, de bak moest de druk hoger opbouwen om hem in de versnelling te krijgen met de welbekende bonk
erbij.

in de tussentijd een CFE gekocht en tot de conclusie gekomen dat wanneer ik de auto stationair draait de bak langzaam aan oploopt richting de 100 graden en zodra deze boven de 90 is problemen geeft met het in zijn versnelling zetten.

omdat de bak nog nooit gespoeld is met zijn nagenoeg 5 ton op de klok, is dit natuurlijk een eerste gegadigde!

vorige week woensdag is dus de bak gespoeld met 12 liter Mobile JWS-3309 zonder toevoegingen (kleurstof oa)
met het adapteren kreeg ik de opmerking dat dit de best schakelende 5 tonner is welke hij had gevoeld, als nieuw zeg maar.

ik blij dus! gisteren na een weekendje weg wou de zoon nog erg graag bij KFC even een vette mond halen, dus hup de drive in.
omdat de rest geen KFC wilde had de dochter Mac donalds besteld en ik met mijn vrouw een broodje sub (lekker makkelijk, alles bij elkaar op 1 terrein!)

omdat er toch wel her en der een paar auto's voor ons stonden moesten we dus stationair wachten, en je raad het al! een zeer mooie proef om te kijken hoe de automaat nu gaat reageren!

nou, het verhaal deze bak is als fabrieks nieuw smolt net zo hard als de sneeuw die daar nog lag! in rap tempo dus!!

de spoeling van de Olie heeft totaal geen nut gehad en ben nog net zo ver als een week geleden.

wie weet wat dit kan zijn, overigens moet ik opmerken, in normale omstandigheden is de bak zo'n 70 graden en schakelt deze inderdaad ontzettend lekker, enige kanttekening is dat wanneer de bak koud is deze een hik geeft van 2 naar 3.

zie graag jullie reactie tegemoet, na de uitgaven van vorig jaar wil ik de auto namelijk niet gaan afschrijven op een automaat, maar heb ook weinig trek om er weer duizenden euries in te pompen om de automaat weer goed te krijgen!
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 16.02.2021 - 10:15  ·  #2
Is bak gespoeld met of zonder reiniger?
Denk dat je het best naar een van onze forumsponsoren kan gaan zij geven een ongezouten mening over de staat van je bak.
Je weet dan in iedergeval waar je aan toe bent en met een "powerflush" en het opnieuw inleren van de bak krijgen ze hem meestal weer redelijk goed. Tenzij er natuurlijk echt iets stuk is.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 16.02.2021 - 11:34  ·  #3
500.000 km is ook gewoon wel echt veel voor een automaat denk ik, zeker als die nog nooit gespoeld is... Intern verslijt de boel ook gewoon natuurlijk, en slijtage los je niet op met een powerflush...
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 16.02.2021 - 12:23  ·  #4
Ik verwacht inderdaad dat de bak op is en vervangen moet worden. Naar mijn mening moet je alleen preventief spoelen, en als de bak verder goed functioneert. Dus gewoon als onderhoud, met een onderhoudscontract. Problemen spoel je zeer zelden echt weg. Problemen zijn na spoelen misschien tijdelijk weg, maar komen vrijwel zeker terug.

Goede diagnose stellen, misschien heb je alleen een brein nodig, of misschien alleen een koppelomvormer. Feit is wel dat het veel geld gaat kosten ;)
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 16.02.2021 - 13:51  ·  #5
wat ik er nog ben vergeten bij te vertellen, er zat NUL 0 slijpsel op de magneet plug en de oude olie was gewoon helder van kleur.

neemt helaas niet weg dat de staat van de olie weinig zegt gezien het feit hij bonkt als hij te warm wordt!

aangaande de mededeling van Mark, nee hij is niet met een reiniger gespoeld.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 16.02.2021 - 14:46  ·  #6
Als de olie nog helder(rood) was is is er reeds eerder gespoeld / of ander olie op gekomen.
Na 80.000 km is de olie sowieso donker en niet meer helder.

Met een reiniger er op worden ook alle leidingen gereinigd daar kan met "gewoon" spoelen nog rotzooi achterblijven waardoor het probleem blijft bestaan.

Op de site van GS Powerflush kan je hier wel een en ander over lezen.

Eigen ervaring:
De auto van mijn moeder een Mercedes B met automaat bak liep onwijs beroerd, bonken slippen ding reed echt beroerd.
Bij Mercedes gebracht met ATF olie gespoeld en probleem bleef bestaan. Advies van Mercedes vervangen van de bak, auto had pas 70.000 km gelopen.

Ik ben met de auto bij Powerflush Twente geweest spoelen met reiniger daarna was de bak weer helemaal in orde ze heeft er nog jaren zonder problemen mee gereden.
Neemt niet weg dat het natuurlijk geen wondermiddel is. Met 5 ton is de kans wel aannemelijk dat er ook nog wat anders aan schort. Advies is laat er een specalist naar kijken.
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 16.02.2021 - 17:01  ·  #7
Quote door Mark

Als de olie nog helder(rood) was is is er reeds eerder gespoeld / of ander olie op gekomen.
Na 80.000 km is de olie sowieso donker en niet meer helder.

Met een reiniger er op worden ook alle leidingen gereinigd daar kan met "gewoon" spoelen nog rotzooi achterblijven waardoor het probleem blijft bestaan.

Op de site van GS Powerflush kan je hier wel een en ander over lezen.

Eigen ervaring:
De auto van mijn moeder een Mercedes B met automaat bak liep onwijs beroerd, bonken slippen ding reed echt beroerd.
Bij Mercedes gebracht met ATF olie gespoeld en probleem bleef bestaan. Advies van Mercedes vervangen van de bak, auto had pas 70.000 km gelopen.

Ik ben met de auto bij Powerflush Twente geweest spoelen met reiniger daarna was de bak weer helemaal in orde ze heeft er nog jaren zonder problemen mee gereden.
Neemt niet weg dat het natuurlijk geen wondermiddel is. Met 5 ton is de kans wel aannemelijk dat er ook nog wat anders aan schort. Advies is laat er een specialist naar kijken.


Olie was Helder bruin, net zoals de nieuwe olie die erin kwam
weten jullie nog specialisten in Zuid-Limburg?
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 711
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 16.02.2021 - 18:16  ·  #8
Ik heb een Renault Vel Satis 3.5 V6 met 270 k op de klok gehad met dezelfde automatische bak. Bonken bij stilstaan en wegrijden uit die stilstand. Bij Gerry van GSpowerflush de bak laten flushen en dat hielp een kleine vijfduizend km en daarna was het gebonk weer aanwezig.

Het advies was om de solinoids te vervangen.
Dit is zelf te doen. Er staan goede beschrijvingen op het www en in USA zijn ze voor een redelijke prijs te koop. Wel op het juiste baknummer zoeken.

Voor mij was de druppel die nodig was om afscheid te nemen van de Vel Satis, zelden zoveel geld gestopt in een auto.

Succes.

Gr.,
Willem
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 711
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 16.02.2021 - 18:22  ·  #9
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 16.02.2021 - 18:40  ·  #10
als toevoeging wil ik graag even volgend topic aanwenden, topic.php?t=13842

hierin geeft Gerry aan dat dit waarschijnlijk door te slechte koeling komt.
Nu gebeurt het bij mij wanneer de bak stil staat en dan loopt de temperatuur zachtjes op (tussen de 20 en 30 graden binnen een half uur)
wanneer ik stil sta draait de motor wel, maar wanneer deze in neutraal staat heeft deze in mijn ogen weinig te makken, nu is er natuurlijk geen
rijwind waardoor deze kan koelen, maar kan dit niet een probleem in de koeling zijn?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 16.02.2021 - 19:14  ·  #11
Jij zegt het en mijn eerste gedachte was het. Een koel probleem.
Wanneer de olie nog heter wordt dan gebruikelijk wordt deze ook dunner. In combinatie met de interne slijtage van de bak, zeker gezien z’n gereden kilometers, zal dat zeker leiden tot een minder goed werkend geheel.
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 711
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 16.02.2021 - 19:24  ·  #12
Ik heb het stukje over koeling gelezen en bij de topicstarter kwam het met name naar voren bij een dag rijden en met vollast.

Bij jouw bak zie ik dezelfde problematiek als bij mijn toenmalige Vel Satis (geweldige reiswagen en helaas heel veel electronische problemen).
De huidige eigenaar heeft de solinoids vervangen en problemen met de bak zijn naar ik weet opgelost.

Succes
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 16.02.2021 - 21:27  ·  #13
Quote door DJ--NeO--

Quote door Mark

Als de olie nog helder(rood) was is is er reeds eerder gespoeld / of ander olie op gekomen.
Na 80.000 km is de olie sowieso donker en niet meer helder.

Met een reiniger er op worden ook alle leidingen gereinigd daar kan met "gewoon" spoelen nog rotzooi achterblijven waardoor het probleem blijft bestaan.

Op de site van GS Powerflush kan je hier wel een en ander over lezen.

Eigen ervaring:
De auto van mijn moeder een Mercedes B met automaat bak liep onwijs beroerd, bonken slippen ding reed echt beroerd.
Bij Mercedes gebracht met ATF olie gespoeld en probleem bleef bestaan. Advies van Mercedes vervangen van de bak, auto had pas 70.000 km gelopen.

Ik ben met de auto bij Powerflush Twente geweest spoelen met reiniger daarna was de bak weer helemaal in orde ze heeft er nog jaren zonder problemen mee gereden.
Neemt niet weg dat het natuurlijk geen wondermiddel is. Met 5 ton is de kans wel aannemelijk dat er ook nog wat anders aan schort. Advies is laat er een specialist naar kijken.


Olie was Helder bruin, net zoals de nieuwe olie die erin kwam
weten jullie nog specialisten in Zuid-Limburg?


Als de olie helder rood of bruin is dan is de bak echt ooit wel gespoeld of ververst.
Als er nooit wat wat aan gedaan zou zijn is het echt ZWART.
De olie van mijn ex S60 automaat was zwart met 580K en schakelde eigenlijk niet slecht maar heb laten flushen en bij 630K weer een keer.
Met 650K heb ik hem verkocht (jaar geleden) maar hij rijdt nog steeds rond.
Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk ;-)
Succes in elk geval want is best lastig hoor ik begrijp je wel.

Gr . Bas
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 16.02.2021 - 21:51  ·  #14
De TS heeft het over de bak spoelen. Spoelen is niet hetzelfde als de bak flushen met behulp van een externe machine. Zoals Gerry gebruikt. Een zogenaamde Powerflush dus. Ik ben dus wel benieuwd wat er nu precies is gebeurt.
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 17.02.2021 - 10:21  ·  #15
Quote door Turbodesk

De TS heeft het over de bak spoelen. Spoelen is niet hetzelfde als de bak flushen met behulp van een externe machine. Zoals Gerry gebruikt. Een zogenaamde Powerflush dus. Ik ben dus wel benieuwd wat er nu precies is gebeurt.


procedure is als volgt gegaan

- 4 liter olie afgelaten middels de plug onder op de bak
- 4 liter nieuwe olie toegevoegd middels het spoel apparaat (zelfde soort als Gerry heeft)
- half uur rijden en adapteren
- spoelen met 12 liter nieuwe olie.

dit alles is gedaan zonder de toevoeging van cleaners.

overigens volgens mij al eerder gemeld, problemen zijn niet ontstaan door t spoelen van de bak en waren hiervoor al aanwezig.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0