Warmrijden van je Volvo

 
 
 
 
 
Beerta1992
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 90
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 22.03.2021 - 13:16  ·  #1
Was wel even nieuwsgierig hoe jullie je Volvo warm rijden.

Ik zelf met een 2.0 T 5cilinder. Laat hem altijd ff draaien totdat ie zijn verhoogd toerental laat zakken van 1500 toeren na circa 1000-1100 toeren. Ik rij voornamelijk woon/werk verkeer van 24km enkel. En daarvan 20km snelweg. Ik kom dan meestal ook niet boven de 100km/u uit ondanks veel diensten na 7uur in de avond, en blijf meestal onder de 2500 toeren met optrekken. Laat ook altijd de turbo een halve minuut tot minuut even nadraaien. Buiten werk om met langere ritten, rijd ik sowieso 20min rustig om dan echt eens het pedaal in te trappen. Blijft ie lekker wakker van. Heel af en toe weleens een korte rit van 5km. Maar dat mag geen probleem zijn.

Heb mijn Volvo inmiddels 5 maand en geniet er nog elke dag van.
Mistique
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 141
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 22.03.2021 - 13:31  ·  #2
Tja, wat is rustig warm rijden.

Ik denk dat er een verschil is tussen snelheid en toeren van de motor.
Zoals jij aangeeft rij je netjes 100, maar als je 130 gaat rijden zal je zien dat het qua toeren niet echt veel uitmaakt.

80km/pu in zijn 4de versnelling is slechter dan 130 in zijn 6.

Als ik op de autobahn rij, rij ik altijd hard.
Bij 220km/pu draai ik maar 3500 toeren, eigenlijk doet de motor het best rustig aan ondanks de snelheid.
Maar dan is de motor uiteraard warm.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 22.03.2021 - 14:28  ·  #3
Denk dat het aan de motor ligt. De D4 is niet te vergelijken met een 2.0T 5 cil. Ervan uitgaande dat het de 2.0T uit de p2 serie is (2000-2007). Daar is best een verschil in toerental bij 100 of 130 km pu. Ook is het een 5 bak, hiermee kun je prima 80 in z'n 4 rijden en dan zit je nog lekker in de toeren.

Volgens mij zoals jij het doet ga je heel goed met je motor om.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 22.03.2021 - 14:35  ·  #4
2.5T hier. Ik laat het toerental ook zakken naar 1000/900 toeren. Verder rij ik er gewoon 'normaal' mee. Ik moet vaak direct de provinciale weg op, en dan trek ik gewoon 'normaal' op. Niet tot het rood, maar ook niet extra sloom. Na 5 km begint hier de snelweg al (A18), ook daar accelereer ik gewoon normaal (meestal altijd vlotter dan de rest). Daar moet het blok maar tegen kunnen.
Nadraaien doe ik nooit, heb ik geen zin in/tijd voor, en ook daar moet de boel maar tegen kunnen (en het heeft ook weinig zin denk ik, als de vorige eigenaar/eigenaren dat nooit gedaan hebben).
TL;DR: ik rij niet extra sloom, maar gewoon normaal :P
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 22.03.2021 - 15:14  ·  #5
Laten na-draaien van de turbo hoeft volgens mij ook helemaal niet, tenzij de turbo draait op volle belasting en de auto ineens word uitgezet dan draait deze droog en kan stuk gaan volgens mij.
Maar bij normaal gebruik is dat volgens niet niet nodig.
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 711
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 22.03.2021 - 15:48  ·  #6
Alhier een 2.4 turboloos. Van de veertien dagen wordt de auto in de stad gebruikt en dan blijft het toerental laag. Daarnaast ga ik om de twee weken naar kantoor en dat is pakweg 30 km van mijn huis. Het eerste deel kom ik niet boven de 90 km/u met een laag toerental. Daarna moet ik een deel de 80 km zone van Amsterdam door. De laatste 5 km zit ik tegen de 100 km/u en ook daar zonder een hoog toerental.

Lange stukken op de snelweg worden saai door de beperkingen van de snelheid en dus ook weinig toeren. Behalve bij snel inhalen dan gaat deS60 eventjes opzien donder krijgen.

Al met al weinig toeren en gas geven. Saai......
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 694
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 22.03.2021 - 16:03  ·  #7
Heb altijd begrepen dat een motorblok pas helemaal warm is na 30 km. Natuurlijk maakt het wel uit of het zomer is met plus 30 on winter met -15. Zelf houd ik de motor altijd onder de 3.000 toeren totdat ie helemaal warm is na 30 km. En dat is inderdaad saaaaaaaaaai.
Nadraaien van een turbo hoeft inderdaad alleen als je net 220 km/u heb zitten rijden of net flink heb geaccelereerd. Dan wil de turbo wel even wat olie hebben om af te koelen.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 22.03.2021 - 19:16  ·  #8
Ik ben geen wilde rijder (meer) en zorg dat ik nooit /zelden het gaspedaal vloer als ik wegrij, laat eerst het blok warm draaien en dat kan een hele poos duren heb ik ervaren.
Ik rij hoofdzakelijk provinciale wegen en de gemiddelde rit duurt circa een half uur.
De ex V70N 2.5 T Geartronic kwam bij die ritten zelden boven de 2500 tot 3000 toeren. Als ik hiermee ‘s winters na 22.00 uur naar huis reed zag ik dat pas na een kwartier het actuele verbruik echt was gedaald en constant was, dan was het blok dus goed warm. Overigens draaide bij die auto de turbo automatisch circa een halve minuut na zodra je het contact had afgezet.
De XC70 die ik nu heb rij ik op dezelfde manier maar hiervan draait de turbo niet na. Deze motor trek ik wel eens door tot 6000 toeren bij inhalen, maar dat is niet zo vaak.
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 22.03.2021 - 20:10  ·  #9
Ik rijd helaas nog kortere stukken.
Slechts 15km per dag., in 2 keer.
Dan is de T6 nog ijskoud.
En komt zelden boven de 1800rpm.
Maar dan is de turbo toch ook al wakker..

Daarom af en toe een langere rit voor de fun, dan kan de T6 zich een beetje uitleven..

De motor olie heeft toch ca 30 minuten nodig om op temp te komen.
Beerta1992
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 90
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 24.03.2021 - 03:18  ·  #10
Ben ik misschien toch te voorzichtig haha... Maar komt denk ik ook omdat ik voor het eerst een turbo blok rij. Ben ook geen wildrijder... Maar bij warme motor ontzie ik hem zeker niet.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 24.03.2021 - 07:56  ·  #11
Warmrijden probeer ik me wel zoveel mogelijk aan te houden. Niet te veel gas (belasting) en toeren bij koude motor.

Helaas zit de oprit een kilometer van huis. Dus daar moet ik 'm vaak toch al 'n beetje op z'n donder geven. En ik ga niet elke dag maar omrijden om met 'n beetje temperatuur de snelweg op te gaan. Ik houd 'm dan altijd, een beetje afhankelijk van het verkeersbeeld, tot de 2500 toeren.

Gelukkig draaien onze blokken met een aardige snelheid mooie lage toeren. Dus ik zet 'm op de cruise control en dan gaat alles vanzelf.
Stier03
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 61
Berichten: 75
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 24.03.2021 - 15:37  ·  #12
rij bijna dagelijks 150km woon/werk met de V70 2.0 diesel 2015, schakel eigenlijk altijd zo rond de 2500 tpm. als de koelvloeistofmeter in de juiste stand staat wilt nog niet zeggen dat die de 90gr heeft bereikt denk eerder aan een temp van 60gr en dan nog je olie temp die eigenlijk ook wel belangrijk is, duurt langer voor dat deze op temp is (afhankelijk van het jaar getijden) denk alles bij elkaar dat een motor na 50/60 km geheel op bedrijfstemperatuur is.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 24.03.2021 - 15:44  ·  #13
Quote door Stier03

rij bijna dagelijks 150km woon/werk met de V70 2.0 diesel 2015, schakel eigenlijk altijd zo rond de 2500 tpm. als de koelvloeistofmeter in de juiste stand staat wilt nog niet zeggen dat die de 90gr heeft bereikt denk eerder aan een temp van 60gr en dan nog je olie temp die eigenlijk ook wel belangrijk is, duurt langer voor dat deze op temp is (afhankelijk van het jaar getijden) denk alles bij elkaar dat een motor na 50/60 km geheel op bedrijfstemperatuur is.


Dat lijkt me sterk.
Dat zou 95% vd auto’s nooit meer warm worden,
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 24.03.2021 - 21:36  ·  #14
Quote

Overigens draaide bij die auto de turbo automatisch circa een halve minuut na zodra je het contact had afgezet.
De XC70 die ik nu heb rij ik op dezelfde manier maar hiervan draait de turbo niet na.


Dat is niet de turbo die nadraait.....dat is de koelfan achter je radiator. Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen. Dus als je je motor uitschakelt dan krijgt de turbo geen uitlaatgassen meer om aangedreven te worden en stopt ie met draaien.
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 24.03.2021 - 21:46  ·  #15
Ik lees de temperaturen uit met de cfe+
Deze Grt de echte temperatuur aan van water en olie.
Water is na 10min op 90, olie pas na 30 min
 
Selected quotes for multi-quoting:   0