Transmissie olie vervangen, welke weg te gaan?

3 vragen

Geitekaas
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

Transmissie olie vervangen, welke weg te gaan?

· 
Posted: Gisteren om 13:27  ·  #1
Hallo mensen van het mooie Volvo forum,

Zoals ik al in mijn ‘even voorstellen’ topic meldde, ik heb wat vragen over mijn mooie nieuwe Volvo V70 ‘De Badkuip’. (V70 D4 5-cyl 163 Pk 2013 170.000 km)

Eerst dan maar eens de transmissie.
Ik heb al flink wat topics hierover gelezen maar weinig actueels en mijn vraag is niet echt specifiek terug te vinden.
In de onderhoudsgeschiedenis kan ik niets terugvinden over transmissieolie vervangen.
Wel heeft de auto de 30.000, 60 en 90.000 km beurt volgens de Volvo richtlijnen gehad. Maar ja, wat betekent dat als Volvo zegt dat het life-time en onderhoudsvrij olie is. Dus ik ga er van uit dat de auto geen nieuwe olie heeft gehad en inmiddels met 13 jaar en 170.000 km wordt dat wel tijd.

Ik sta voor een dilemma.
•Moet ik een flush doen? neen, denk ik. Alleen als de auto regelmatig onderhoud heeft gehad bij een lage km stand is dat verstandig, melden al mijn adviseurs.
•Dan maar een drain and fill? Oke, maar dan 12 liter doorspoelen in drie opeenvolgende spoelingen?
•Of juist alleen 4 liter en over 2 jaar, of ongeveer 25.000 km) weer een keer en dat een aantal keren doen?
Ik neem de originele Volvo olie. De Aisin is welliswaar hier (Duitsland) iets goedkoper maar ik neem geen risico.

De auto schakelt prima, geen stuttering, geen rare acties. De auto voelt niet traag aan.
Het is dus uit voorzorg. Mijn vrouw rijdt regelmatig op en neer naar Nederland. We rijden weinig kleine stukjes en indien we dat doen, compenseren we dat altijd met een flinke rit om de roetopeenhoping te voorkomen.

Wat is jullie ervaring en wie heeft er wat advies?

Voor de goede orde: De Volvo dealer hier wil wel voor 850 euro een transmissieonderhoudsbeurt doen. ik weet niet wat dat dan precies inhoudt. En ik kan het zelf doen. Ik heb de beschikking over gereedschap en een brug.

Dank voor alle adviezen alvast!
isaacvanasselt
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Transmissie olie vervangen, welke weg te gaan?

· 
Posted: Gisteren om 17:08  ·  #2
Als je geen klachten hebt, gewoon nieuwe olie erin en klaar.
(dat is dus mijn volstrekt subjectieve advies)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 19:14  ·  #3
Drain & fill 👍
Je pakt dan niet alles, maar doe dit een paar keer achter elkaar en je hebt het meeste er wel uit. Elke 500 km bijvoorbeeld, en dan 3 of 4 keer.
Probleem is wel dat je dan olie gaat mengen, maar als er nog originele olie in zit is dat ook geen probleem meer.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 21:19  ·  #4
atf-wissel-wat-wijsheid-t28805.html

Hier mijn relaas, met tips en commentaren van anderen.

Ik heb ook drain&fill gedaan, zit er alweer bijna 35K km in nu, en alles prima.
Selected quotes for multi-quoting:   0