Trillen bij remmen

 
 
 
 
 
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 14.11.2016 - 21:44  ·  #31
Quote door FreddyNL

Ik heb niet alles terug gelezen, maar hoe ziet de wielnaaf eruit?
Deze voordat de nieuwe schijven erop kwamen nog goed schoon en roestvrij gemaakt? Hier kan je ook de nodige trillingen van krijgen.


Zou je dit dan ook niet bij gewoon rijden moeten merken? De velg zit op de schijf, als de schijf niet helemaal plat op de naaf zit zou de velg toch ook scheef moeten zitten? Of zou je dat alleen merken in het slijtagepatroon en niet zozeer een 'slingerend' wiel zoals bij een slag.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5833
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 14.11.2016 - 22:16  ·  #32
Dat hoef je idd niet direct aan t wiel te merken...
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 14.11.2016 - 22:23  ·  #33
Maar dat zou je dan na montage van nieuwe schijven wel gelijk moeten merken bij afremmen, of niet? In mijn (en zijn) geval werd/wordt het steeds erger. Of kan het zijn dat een hele lichte onbalans in de positie van de schijf na verloop van tijd zorgt voor een kromme schijf.
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 15.11.2016 - 11:31  ·  #34
Idd, bij normaal rijden zonder de rem aan te raken zijn geen trillingen voelbaar.
Na afdraaien van de schijven bij aankoop van de auto was het probleem even weg (ca. 1500 km) en begon toen weer in toenemende mate.
Daarna schijven incl. blokken vervangen door nieuwe (org. Volvo) spullen, probleem was even weg (ca. 1500 km) en begon toen opnieuw in toenemende mate.
Wielnaaf idd gecontroleerd tijdens het schijven vervangen, mooi vlak, geen roest, geen rommel.
Gisteren via MP een adresje gevonden in Lunteren waar ze voor ca. 100eur 2 schijven vlakdraaien aan de auto (het idee is een evt. onbalans in de wielnaaf/remschijf combinatie gezamenlijk op te heffen) ik ga het eens overwegen maar vraag me af of dat een (blijvende) oplossing is.
Heb de auto pas een half jaar, ik denk soms wel eens dat de oorzaak misschien ook te zoeken is in een eerdere schade waarbij één van de wielnaven een keer een iets te grote tik heeft gehad oid... (maar ja dan zou je denken dat er tijdens het rijden ook trillingen te voelen moeten zijn).
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 15.11.2016 - 13:16  ·  #35
Als inderdaad de naven de boosdoener zijn dan kun je die voor niet al te veel geld vervangen. Zo te zien heb je voor rond de 100 euro een set (dat is dan voor de voorkant). Dat is met lager. Zie ze ook zonder lager. Geen idee of de hele set vervangen dient te worden of alleen een bepaald onderdeeltje.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 15.11.2016 - 14:45  ·  #36
we geven wel de schijven de schuld, maar mag ik ook vragen welke blokken er gemonteerd worden?
met TRW heb ik tot twee keer toe ervaren dat deze bindmiddel uitbloedden wat vervolgens op verschillende plekken in de schijven trok met op deze plaatsen verhoogde wrijvingswaarden.. dit was ook wel duidelijk te zien op de schijven. ("stempelafdrukken" in de vorm van de blokken)
bij de tweede auto kon het er nog af gedraaid worden.. en hebben we er Bosch voor terug laten monteren ookal waren de blokken nèt ingeremd..
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5833
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 16.11.2016 - 00:11  ·  #37
als t de naven geweest waren lijkt t me sterk dat het even weg is na nieuwe schijven geplaatst te hebben. Omdat het erger wordt en even weg was na nieuwe schijven geplaatst te hebben, is het het aannemelijkst dat het in schijven en blokken gezocht moet worden. Maar even voor de zekerheid; hoe is de gehele ophanging en (even grieplig doen) zitten de wielen goed vast?

oja als ze nu al weer afgedraaid moeten worden omdat de niet recht zijn, zul je nog steeds de oorzaak moeten vinden want anders kun je binnenkort weer en das niet handig.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 16.11.2016 - 07:36  ·  #38
Quote door joriz

Als inderdaad de naven de boosdoener zijn dan kun je die voor niet al te veel geld vervangen. Zo te zien heb je voor rond de 100 euro een set (dat is dan voor de voorkant). Dat is met lager. Zie ze ook zonder lager. Geen idee of de hele set vervangen dient te worden of alleen een bepaald onderdeeltje.

als je toch bezig bent: meteen met lager: de arbeid om je lagers over te zetten en de kans dat je die daarbij beschadigt wegen niet op tegen de kosten van die lagers..
maar als zouden het je naven zijn, als je de schijven erop afdraait moet het geheel weer vlak zijn.. (en dat afdraaien is voordeliger)
ik zou eerst goed kijken naar sporen van bindmiddelafzetting..
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 22.11.2016 - 16:58  ·  #39
Gisteren allebei de schijven aan de voorkant laten afdraaien (op de auto).
Aan beide kanten is 0,1 mm af.
Tot nu toe rem ik weer trillingsvrij... (heerlijk :-) )
Ik zal over een paar duizend km verder hier nog een keer posten of het een blijvende oplossing is...
Grtn
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 22.11.2016 - 17:05  ·  #40
O ja, vooraf is de remmerij nog gecontroleerd: geen speling, geen aanlopende blokken.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 22.11.2016 - 17:08  ·  #41
en was er bij het aanzetten (beitel naar de schijf toe draaien) al/nog een slinger zichtbaar? of eerder afdrukken?
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 12.12.2016 - 09:45  ·  #42
Quote door dieselaar

Gisteren allebei de schijven aan de voorkant laten afdraaien (op de auto).
Aan beide kanten is 0,1 mm af.
Tot nu toe rem ik weer trillingsvrij... (heerlijk :-) )
Ik zal over een paar duizend km verder hier nog een keer posten of het een blijvende oplossing is...
Grtn


Fijn!
Wellicht is dat voor mij ook de oplossing, af draaien op de auto.
Voorts heb ik volgende week een apk afspraak staan en dan gaan ze ook naar de remmen kijken. Ben benieuwd wat daar uitkomt.
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 06.02.2017 - 12:40  ·  #43
Probleem met de remmen na afdraaien nog steeds niet opgelost, na 1 mnd terugkerende trillingen.
De theoretische vervolgstap zou zijn: wielnaven v.v.

Maar auto is inmiddels ingeruild...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39728
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 06.02.2017 - 18:56  ·  #44
En welke opvolger is het geworden ?
Puur belangstelling natuurlijk. :whistle:
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 07.02.2017 - 09:11  ·  #45
geen idee, hij was binnen een dag alweer verkocht bij die handelaar.... maar het zal wel iemand zijn die zich hier binnenkort meld met trillende remmen ben ik bang....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0