Trillen bij remmen

 
 
 
 
 
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1467
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 21.06.2018 - 22:15  ·  #91
Quote
Hoezo niet? Op de snelweg gebruik je geen rem.

Behalve dat je dan met je 1500kg met 150km/u aan komt rijden en binnen 400m tot stilstand moet komen voor een stoplicht. Dan worden ze heel snel heel warm.
edit: Als mijn natuurkunde me niet in de steek laat voegt het remmen 186 graden C toe aan de remschijven

Om te voorkomen dat ik achteruit terug de snelweg oprol gebruik ik bij voorkeur de handrem.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 21.06.2018 - 23:14  ·  #92
Quote door Vogel

Behalve dat je dan met je 1500kg met 150km/u aan komt rijden en binnen 400m tot stilstand moet komen voor een stoplicht. Dan worden ze heel snel heel warm.


Ik zou er de boeken over calorische werktuigen nog eens op moeten naslaan, maar een indicatie is, dat je kinetische energie nodig hebt om te versnellen van 0 tot 150 km/h binnen 400 meter. Die energie wordt dan door je motor (als ie dat al kan) geleverd. Diezelfde hoeveelheid kinetische energie moet je in dat tijdsbestek afvoeren middels je remschijven. Door de frictie van blok en schijf wordt die energie omgezet in warmte. Afvoeren gaat deels door ventilatie en de rest wordt opgeslagen in je hele remsysteem, blokken, schijven etc. Logisch dat je remvloeistof ook heet wordt. Daarom: nieuwe blokken en schijven: nieuwe remvloeistof. Zeker als je met vakantie je auto zwaar belast, is je remvloeistof van cruciaal belang. Oude remvloeistof (2 jaar of ouder) bevat water en dat gaat onder zulke omstandigheden koken en leidt tot stoomvorming en verminderde remprestatie!
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 21.06.2018 - 23:24  ·  #93
Verhaal klopt aardig.

Wel is het tegenwoordig zo dat je ook remvloeistof hebt wat geen water aanttrekt.
Volgens mij.

Dan hoef je om die reden dat natuurlijk niet te vervangen,

Toch heb je minder energie nodig om af te remmen dan om te gaan rijden.
Dat zit hem erin dat je om bij v naar 100 km te gaan je ook de rijweerstand moet overbruggen.
In tegenstelling tot het afremmen van 100 naar 0.
Daar is de rijweerstand juist een hulpje om te stoppen.

In theorie moet je evenveel energie erin stoppen in de praktijk zal remmen minder energie kosten.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 21.06.2018 - 23:38  ·  #94
Herman, je hebt helemaal gelijk. Maar ik wil alleen maar aangeven, dat de hoeveelheid energie die in een rijdende auto zit, kinetisch miet worden omgezet in warmte. En door de synergie met het optrekken te illustreren, wordt de hoeveelheid benodigde energie (en dus de warmte ontwikkeling) duidelijk.
Overigens zijn ook de moderne remvloeistoffen vanwege hun aard nog altijd hygroscopisch. Minder dan voorheen, maar het effect bij warm (heet) worden blijft soortgelijk.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 22.06.2018 - 06:47  ·  #95
Wat ik nu zeg, zal wel als mosterd na de maaltijd komen (of zo beschouwd worden) maar in mijn opinie behandelen de meeste bestuurders hun remmen verkeerd. Zeker de automaat rijders onder ons. De remmen, en of dit nu een BBK is of niet, vinden het gewoon niet echt tof om bloedheet te worden maar ze moeten goed warm worden willen ze hun werk goed doen. Vroegah, daar gaan we weer :), en dan praat ik in de tijd van de Opel E Kadett / Frod Escort / VW Golf nog werden remmen een gemeengoed om te vervangen bij iedere grote beurt. Zeker de remschijven want alles ging of kapot of krom.

Dat is tegenwoordig wel een stukje beter geworden maar nog steeds sneuvelen zeer veel remschijven gewoon door verkeerd gebruik. Als tip voor automaatrijders; nooit je voet op de rem houden bijvoorbeeld bij een stoplicht, beter is het om de handrem te gebruiken en deze erop te trekken. Achter rem je normaliter toch maar voor 25 a 30 % dus die rommel word ook niet zo heet als aan de voorzijde. Geef de remmen de kans om te koelen, zeker na een heftige rit. Ook is het beter om harder en korter ipv slepend te remmen en ook zeker weer bij een automaat.

Mensen 'vertrouwen' teveel op hun ABS en eigenlijk is dit totaal verkeerd; het word de nieuwe, jongere, generatie ook niet meer aangeleerd om goed te remmen bij het halen van hun rijbewijs. Ik bedoel hiermee als de ABS uitvalt of moeten rijden in een auto zonder ABS kunnen ze de auto niet meer onder controle houden met het plotsklaps, lees echt hard, remmen. Immers de ABS zorgt er voor dat de remmen niet blokkeren.

We zien helaas te vaak ongelukken door mensen die teveel op hun ABS vertrouwde (en bleek dat dit dus niet goed werkte cq heeft gewerkt) waardoor de wielen wel blokkeerden en een oncontroleerbare auto als gevolg. Eigenlijk zou men opnieuw moeten leren remmen met een auto zonder ABS om vervolgens de weg op te mogen. Dit zou een tweetal voordelen hebben a)minder onnodige slijtage aan juist die remmen en b)minder ongelukken door een onbestuurbare auto.

Helaas ga je dit er nooit doorheen krijgen bij de instructeurs cq CBR.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 22.06.2018 - 09:58  ·  #96
helemaal eens Dirk! het verbaasde mij al (1998 - 1999) dat ik dat remmen wel op de motor moest leren, maar auto leerde rijden alsof er geen remmen opzaten..
en vandaag de dag frustreert dat, want er gaat ook heel veel tijd verloren aangezien het nieuwe rijden nog erger wordt aangeleerd alsof er een bom onder dat middelste pedaal zit en ook een aan de voorbumper hangt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4108
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 22.06.2018 - 10:51  ·  #97
Nou... remmen blijft gewoon verspilling van energie, dus je bespaart wel degelijk veel brandstof als je anticiperend rijdt en afstand houdt, en daardoor minder remt. En met de drukte in NL heeft het ook wel degelijk een positief effect door het voorkomen van een sterk harmonica-effect op de snelweg of andere langzaam verkeer situaties.
Maar je komt toch niet onderuit, af en toe moet je remmen, en als wij autoliefhebbers er dan af en toe eens aan denken dat stevig doorremmen ook wel goed is, dan is het toch prima? En voor de rest is het goed voor de inkomsten van de garages ;-)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 22.06.2018 - 11:16  ·  #98
Natuurlijk ben ik het met je eens dat het verspilde energie is, als je moet remmen. Maar als je het dan toch moet dan liever hard en kort als slepend (dit is gewoon beter voor je remmen). Idd is het gewoon zo als je een beetje anticiperend rijd je het remmen eigenlijk tot een minimum kunt beperken, relatief gezien.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 22.06.2018 - 17:03  ·  #99
Mijn onderschrift van remmen is een uiting van angst is natuurlijk wat overtrokken. Maar zeker in mijn carrière als trucker viel er veel over remmen te bespreken. Vervang maar eens remschijven en blokken op een 480PK Actros! Dan is je werkgever blij met uitstel daarvan met 50.000km. En hoedt te bereiken? Simpelweg door te leren met de energie om te gaan met die massa die je voortbeweegt. Daar hoort dan het gebruik van de motorrem of retarded bij, die op een luxe auto niet voorkomen. Maar leert je wel met remmen om te gaan. Als ik dan hier regelmatig lees, dat mensen eindeloos remschijven vervangen omdat ze "krom zijn", dan denk ik steeds: mensen, leer eens remmen!
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 22.06.2018 - 17:11  ·  #100
Nou het ligt dus echt niet altijd aan het remmen zoals beweerd word (ik denk vaker niet dan wel, om eerlijk te zijn)

Mijn seat Inca had kromme schijven, nieuwe originele gemonteerd vorig jaar, en sinds een paar maand weer trillen. En ik rem echt wel af en toe goed met die auto. Naven zijn brand en brand schoon. Wielen staan vast op het moment wat voor geschreven staat. Alles is perfect gangbaar.

Sommige autos hebben er gewoon last van, hoe dat komt heb ik werkelijk geen idee van, maar we hebben er mee te maken.

Dus al die theorieen... Ik weet het zo net nog niet.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 22.06.2018 - 17:35  ·  #101
Moet je nu wel soms hard remmen?
Of juist niet.

Ik kan pittig rijden maar anticipeer wel veel waardoor ik al wat eerdeer het gas los laat.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 509
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 22.06.2018 - 17:41  ·  #102
Ik vervang eigenlijk bijna nooit remschijven. Heb auto's gereden waar dezelfde remschijven 400.000 km en meer er onder zaten en deze waren nog oke.
Ik bedenk nu de laatste auto daar zitten de voorste remschijven er 460.000 km op.

Eric.
Dennis__78
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wezep
Leeftijd: 46
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 23.06.2018 - 19:40  ·  #103
Wat ik wel heb gemerkt met deze auto (automaat) is dat ik heel anders ben gaan rijden, want afremmen op de motor is nihil en daar moest ik wel aan wennen, hiervoor had ik een Civic Hybrid en die remt wel hard af, maar dat komt natuurlijk ook door het bijladen van de accu's.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0