Trillen bij remmen

 
 
 
 
 
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Trillen bij remmen

 · 
Posted: 10.10.2016 - 09:27  ·  #1
V70D5-AUT-2003 half jaartje geleden bij handelaar gekocht met 323.000km.
Tijdens de eerste proefrit enorm getril uit de voorkant bij het remmen, één grote grap.
Dit hebben ze toen vóór de koop opgelost door de schijven af te draaien en klauwen/blokken gangbaar te maken. Bij de tweede proefrit was het getril weg en reed ie verder prima dus heb de auto toen gekocht.

1,5 mnd daarna (3000km verder) werd het getril opnieuw langzaam merkbaar waarna het vrij snel helemaal terug was tot het niveau van de eerste proefrit (vet getril!, geen doen).
Om eerst een paar dingen uit te sluiten heb ik beide draagarmen voor laten vervangen die vertoonden speling, en daarna de auto uitgelijnd. Spoort en stuurt ook weer prima daarna, maar geen enkele verbetering in het getril bij het remmen.

Voor de voorkant toen nieuwe org. Volvo schijven (15" versie) en Volvo blokken besteld bij parts4swedes. Zelf de boel vervangen, en ca. 1,5 maand heerlijk probleemloos trillingloos kunnen remmen..... Nu ca. 1,5 mnd (en weer 3000km verder) begint het trillen helaas weer merkbaar terug te komen...
Wordt er een beetje moe van: herkenbaar voor iemand???
(voor de duidelijkheid: de auto rijd zonder trillingen op alle snelheden en stuurt prima, hij trilt echt alleen bij het remmen!?)
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 10.10.2016 - 09:42  ·  #2
Als het alleen bij remmen is, komen bij mij de volgende opties boven:

1. Draai je de wielbouten op moment aan? Ofwel: kan het zijn dat één of meerdere bouten strakker/losser staan dan de rest? Heb ik gehad bij mijn achterkant.
2. Wat is de staat van je wiellagers? Je kunt checken of je naaf nog recht is.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 10.10.2016 - 09:45  ·  #3
Geen speling op de stuurkogels of andere delen van de ophanging?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 10.10.2016 - 09:49  ·  #4
Aangezien je een automaatje hebt kan ik me een afkoel probleem voorstellen.
Als je afgeremd hebt moet je de rem vasthouden anders gaat ie er weer van door. Wat ik vaak doe als ik een afrit gehad heb van een snelweg en bij een stoplicht moet wachten de bak even in neutraal zetten en de rem los om na een halve minuut de auto even een halve meter baar voren te laten rollen en weerde bak ik neutraal. Door dat je anders de blokken op de schijf vast blijft drukken is de afkoeling niet overal gelijkwaardig. Daar kunnen de schijven ook krom van gaan.

Hoe is de kleur van je huidige voorschijven in vergelijk met achter? Als ze blauwer zijn worden ze te heet
florisjj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zandvoort
Leeftijd: 35
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 10.10.2016 - 10:22  ·  #5
Misschien stomme vraag, maar je hebt niet toevallig last van aanlopende remmen? Dan willen ze wel goed warm worden. Als het probleem (tijdelijk) is opgelost door nieuwe schijven e.d. te plaatsen dan kan je er vrij zeker van zijn dat daar je probleem zat/zit. Er moet een reden aan te wijzen zijn waardoor je spullen zo gauw weer aan de beurt zijn?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 10.10.2016 - 11:36  ·  #6
Quote

Misschien stomme vraag, maar je hebt niet toevallig last van aanlopende remmen? Dan willen ze wel goed warm worden. Als het probleem (tijdelijk) is opgelost door nieuwe schijven e.d. te plaatsen dan kan je er vrij zeker van zijn dat daar je probleem zat/zit. Er moet een reden aan te wijzen zijn waardoor je spullen zo gauw weer aan de beurt zijn?


Zeker geen stomme vraag maar juist óók een hele goede veroorzaker van kromme schijven.
Als de klauwen niet goed lossen en de blokken blijven klemnen wordt het zeker weten heet. Dan verkleurd de betreffende schijf ook blauw. Handig want dan weet je meteen om welk wiel het gaat (spreek uit ervaring met m'n vorige V70)
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 10.10.2016 - 12:09  ·  #7
Dank voor de vele snelle reacties hier...
- wielbouten op moment? ja netjes met momentsleutel en kruislings vast
- staat van wiellagers? geen zoemgeluid in de bochten en i.i.g. geen speling op wielen te voelen als ie opgekrikt staat
- stuurkogels? zijn ook gechecked tijdens v.v. van draagarmen, was weinig over te melden geloof ik
- voet op rem bij stoplicht bij een AUT: inderdaad een bekend verhaal, sinds het afdraaien van de schijven bij aankoop van de auto ben ik hier heel alert op, dus óf in de N, maar meestal ruim voor stoplicht afremmen en steeds kort stukje doorschuiven
- kleur van de voorschijven? gelijk aan achter, zeker niet blauw

- is aanlopen van de klauwen/blokken nog op andere manier te testen? de schijven zijn best warm na een stukje rijden, maar dat lijkt me vrij normaal, ze zijn zeker niet blauw...
Gekke is dat er na afdraaien schijven en compleet nieuwe schijven + blokken plaatsen er dus een tijdje geen trillingen zijn maar het komt steeds langzaam terug.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 10.10.2016 - 12:19  ·  #8
Quote

is aanlopen van de klauwen/blokken nog op andere manier te testen?


Auto op bokken zetten, wielen een slinger geven. Op het rempedaal (laten trappen), rem los en weer een slinger geven en beoordelen hoe het wiel draait. Staat ie vrijwel meteen weer stil of hoor je duidelijk de rem slepen weet je genoeg lijkt me.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 10.10.2016 - 12:39  ·  #9
Quote door Steve

Quote

is aanlopen van de klauwen/blokken nog op andere manier te testen?


Auto op bokken zetten, wielen een slinger geven. Op het rempedaal (laten trappen), rem los en weer een slinger geven en beoordelen hoe het wiel draait. Staat ie vrijwel meteen weer stil of hoor je duidelijk de rem slepen weet je genoeg lijkt me.


Ik gok op een remprobleem.

Ik heb ergens gelezen dat de automaat op N zetten juist uitermate slecht voor je automaat is.
Ik doe dat nooit, en heb sinds de aankoop dan ook 20K gereden zonder dit probleem.
dieselaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 10.10.2016 - 13:04  ·  #10
Quote

Auto op bokken zetten, wielen een slinger geven.


Had het idd bijna zelf kunnen bedenken... :thumb:
In het weekend maar eens checken op deze manier...
En zo ja: slepende remmen: is er een manier om je remklauw nog een beetje in de goede richting helpen of wordt dat gelijk weer de hele boel vervangen?
Bij vervangen van schijven en blokken gezien dat die rubber afdichtingen van de remcilinder nog prima ogen...
HansS80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Leeftijd: 59
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 10.10.2016 - 13:10  ·  #11
Herkenbaar. Bij mijn wagen komt het ook terug na het vervagen van blokken en schijven. Dus de gouden tip is ook bij mij heel welkom. In mijn beleving kan het ook nog het inrem fenomeen zijn. 10x terug van 100 naar 50 etc.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 10.10.2016 - 21:15  ·  #12
Quote door hermanusb

Ik heb ergens gelezen dat de automaat op N zetten juist uitermate slecht voor je automaat is.
Ik doe dat nooit, en heb sinds de aankoop dan ook 20K gereden zonder dit probleem.


Misschien beter maar eens veranderen.
Dat schakelen, denk dat ze het over het kleppenhuis hebben.
Enig idee welke hitte ontwikkeling je in de koppelomvormer krijgt met je voet op de rem ?
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 10.10.2016 - 21:26  ·  #13
Welk merk schijven gebruik je?
Ik was een tijdje geleden bij Volvo service te Elst en Kubba wist mij te vertellen dat je het beste ATE schijven kunt monteren. Daarop vroeg ik waarom geen Bosch of Brembo. Hij antwoordde hierop dat die op één of andere allemaal krom trekken omdat de remmen eigenlijk aan de lichte kant zijn bij een V70. ATE heeft kennelijk zijn materialen het beste op orde en die blijven behoorlijk recht.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 10.10.2016 - 21:34  ·  #14
Quote

Enig idee welke hitte ontwikkeling je in de koppelomvormer krijgt met je voet op de rem ?



Ik meen dat het bij bij "stallspeed" (dus volgas in D met de voet op de rem of vol gas accelereren) iets van 10 graden Celcius per seconde op loopt. Wat het bij stationair doet weet ik niet maar er is een ongelofelijke flow van ATF door de omvormer dus warm wordt het zeker.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Trillen bij remmen

 · 
Posted: 10.10.2016 - 21:38  ·  #15
Quote door HansS80

Herkenbaar. Bij mijn wagen komt het ook terug na het vervagen van blokken en schijven. Dus de gouden tip is ook bij mij heel welkom. In mijn beleving kan het ook nog het inrem fenomeen zijn. 10x terug van 100 naar 50 etc.


Kan iemand mij eenvoudig uitleggen wat 'goed inremmen' is?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0