Turbodruk probleem XC70 2.5T

2.5T handgeschakeld

 
 
 
 
 
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 356
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 01.09.2021 - 22:17  ·  #46
Alwin,
Doe me een plezier en schakel je airco eens uit en probeer het nog eens.
Las dit in een andere post.
Ik ben benieuwd wat jij hiervan merkt !!
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 02.09.2021 - 20:17  ·  #47
Hoi Johan,

Mijn airco stond eigenlijk bij alle metingen uit, de airco doet het niet zo best, maar dat is een probleem voor de volgende zomer.
zojuist is het PCV systeem besteld met nieuw gasklep huis pakking zodat deze ook gelijk even los kan, en injector o-ringentjes voor de zekerheid.

Zover ik kan zien is het airco systeem 100% gescheiden van de rest van de motor, dus ik zie niet echt hoe dit de problemen kan veroorzaken. Zit hier een theorie achter?

Ik zag op internet dat als je te lang wacht de carter pan er onderuit moet laten zakken, dus hopelijk zijn we op tijd O-)
Klikkerdeklik
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 02.09.2021 - 20:26  ·  #48
De vida code 601c, te hoog of te laag signaal?

Hebben jullie de bov (aflaatklep) ook al eens los gehad?

Vergeet bij de pcv niet de banjobout en het pijpje waar de banjobout in zit te vervangen (loopt koelwater doorheen)

Je kan dat pijpje met pvc slangetje los bestellen van een T6 s80 oud model.

Als je op je eigen auto besteld dan krijg je de hele alu pijp (heel duur)
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 02.09.2021 - 20:28  ·  #49
Quote door Blade

De vida code 601c, te hoog of te laag signaal?


Ja die heb ik één keer gezien maar later niet meer.

Bedoel je met de BOV aflaatklep de TCV -> Turbo Control Valve?

Ik heb het hele systeem opnieuw besteld, ik denk dat ik het gewoon helemaal ga vervangen voor de zekerheid
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 02.09.2021 - 20:34  ·  #50
Nee de interne bov vd turbo. Wellicht gaat die open/dicht op momenten dat het niet moet.

Ik bedenk ook maar wat hoor. Jullie hebben inmiddels zon beetje wel alles gehad en gecheckt of vervangen.

De tcv slangen zitten 100% op de goede plek? Ik ben daar weleens flink mee de mist in gegaan. Mijn voorganger had ze dus verkeerd aangesloten en ik nogmaals…

Edit: zie pagina 1!!! Daar staat de bov heel goed uitgelegd (vergeten)
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 02.09.2021 - 20:40  ·  #51
Quote door Blade

Nee de interne bov vd turbo.

Ik bedenk ook maar wat hoor. Jullie hebben inmiddels zon beetje wel alles gehad en gecheckt of vervangen.

De tcv slangen zitten 100% op de goede plek? Ik ben daar weleens flink mee de mist in gegaan. Mijn voorganger had ze dus verkeerd aangesloten en ik nogmaals…


Ja zover ik kan zien wel, de kleurtjes komen ook overeen met wat er op de TCV staat, nu is dit natuurlijk geen garantie.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 02.09.2021 - 20:42  ·  #52
De wastegate is wat anders dan de bov. Ze zitten er beide op.
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 02.09.2021 - 20:46  ·  #53
Quote door Blade

De wastegate is wat anders dan de bov. Ze zitten er beide op.


Bedoel je dan de actuator van de waste gate? zit er ergens nog een klep verstopt?

Edit: Gevonden, je hebt gelijk inderdaad. ik dacht overigens dat Johan hier al naar gekeken had.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 02.09.2021 - 20:52  ·  #54
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 02.09.2021 - 20:54  ·  #55
Quote door Blade

https://turboonderdelen.nl/pro…EYEALw_wcB

Hier kan je de bov zien. Eerste foto. Zit met 3 boutjes.


Johan zei in wat posts geleden:
Ik heb de actuator op de turbo vervangen.

Als dit over de Waste gate actuator ging en niet over de BOV dan is dit inderdaad een goed punt om nog even te checken inderdaad!
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 356
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 03.09.2021 - 07:57  ·  #56
Ik heb mijn BOV vervangen en mn wastegate anders afgesteld, deze stond veel te strak.
Hiermee veranderde het hoofdprobleem niet.
Zo bleek de airco bij mij ook voor inhouden te zorgen maar wederom het hoofdprobleem bleef.
Ben erg nieuwsgierig Alwin wat bij jou het vervangen van de carterventilatie opleverd.
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 03.09.2021 - 08:36  ·  #57
Ik vraag me af of dat je wastegate klep in de turbo zelf wel mee open gaat, deze zit dus naast de uitlaat turbine in de turbo.

Maar ik heb al vaker gezegd de wastegate Rechtstreeks op de druk kant aan te sluiten, dus tcv overbruggen en zorgen dat de druk gelijk op de wastegate komt, dan kan je uitsluiten dat A de tcv niet de oorzaak is, cq geen pulse krijgt en dus dicht blijft en B dat de wastegate ook daadwerkelijk de "gate" open stuurt, werkt namelijk de WG maar loopt de druk toch door dan moet het wel bij de turbo zijn..


Maar zonder terug te lezen, het was toch de overdruk wat problemen geeft?
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 12.09.2021 - 20:48  ·  #58
Quote door v70_2.4T

Ik vraag me af of dat je wastegate klep in de turbo zelf wel mee open gaat, deze zit dus naast de uitlaat turbine in de turbo.

Maar ik heb al vaker gezegd de wastegate Rechtstreeks op de druk kant aan te sluiten, dus tcv overbruggen en zorgen dat de druk gelijk op de wastegate komt, dan kan je uitsluiten dat A de tcv niet de oorzaak is, cq geen pulse krijgt en dus dicht blijft en B dat de wastegate ook daadwerkelijk de "gate" open stuurt, werkt namelijk de WG maar loopt de druk toch door dan moet het wel bij de turbo zijn..


Maar zonder terug te lezen, het was toch de overdruk wat problemen geeft?


Ik ben het zeker met je eens! de TCV overbruggen in een goede manier om te checken of de waste gate goed werkt :Thumbsup:
Echter weet ik dat ik een probleem heb met de carterventilatie, dit moet ik hoe dan ook vervangen, deze onderdelen zijn ondertussen ook binnen gekomen.
Het vervangen hiervan staat voor volgend weekend geplanned O-)
Als dit niet werkt ga ik de slangetjes omsteken, ik heb dit nog niet gedaan omdat ik alle onderdelen los van elkaar al gechecked heb.

Vraag: Maar zonder terug te lezen, het was toch de overdruk wat problemen geeft?
Het was niet zozeer het gebrek aan overdruk, maar vooral het plotselingen schommelen er van, het hele systeem lijkt goed te werken tot dat je er te veel van vraagt.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 356
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 12.09.2021 - 22:02  ·  #59
V70_2.4t
Dat probleem is bij mij dus precies hetzelde....
Bij scheelt het echter als ik de airco uitzet, dan heb ik minder last van inhouden maar het inhouden bij meer vermogen vragen is dan niet weg.
Ik merk het het sterkst wanneer ik met de CC terug ga naar een eerder ingestelde hogere snelheid. Ik heb 2x de foutcode 601c gehad juist bij die situaties.
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Carter ventilatie vervangen

 · 
Posted: 20.09.2021 - 19:36  ·  #60
Hallo iedereen,

Zoals al aangekondigd heb ik afgelopen weekend de carter ventilatie gefixed.
Ten eerste, welke stagiar heeft dat spruitstuk ontworpen!? o.O, die linker bout is echt niet bij te komen.
Ten tweede, het zat niet 100% verstopt maar wel flink, en de ventilatie slang naar de kleppendeksel bleek op meerdere plekken gescheurd. Uiteindelijk heb ik ook de verwarmde slang naar de inlaat vervangen, dat was niet 100% nodig maar als je toch bezig bent is het niet zo heel veel extra moeite.
Hierna even het gasklep huis losgehaald en schoon gepoetst, dit was wel nodig.

Goed, de conclusie van het hele verhaal is: Carter ventilatie werkt nu 8-), probleem is nog niet weg :-|
Met alles wat ik vervang gaat de auto beter rijden, maar het probleem blijft, op de ODBII lezer zie ik nog steeds de turbo druk op en neer vliegen.

Hierna heb ik de TCV overbrugging van 'v70_2.4T' door gevoerd, dit zie je ook op één van de afbeeldingen.
Na het doorverbinden van de druk slang direct op de waste gate ben je wat vermogen kwijt, logisch want de waste gate gaat gelijk met de turbo druk mee open.
We zien de druk oplopen tot maximaal 1.3 bar, bij het schakelen zien we dat de druk in elkaar stort door het openen van de BOV. Hierna is de druk direct weer terug als het gas weer open gaat, de BOV werkt dus, even als de waste gate.

Een conclusie kan ik hier echter niet helemaal uit trekken, de problemen doen zich voor als de druk te hoog op loopt. Als je de TCV overbrugd dan kom je niet in het probleem gebied, dus heb je ook geen problemen.

Nu zat ik te denken, we hebben nu écht alles uit elkaar gehad en vervangen. na al dit heb ik nog twee vragen:

De eerste, wat is de maximale turbo druk dat een xc70 opbouwd met een standaard turbo zonder tuning, misschien wordt de druk te hoog en wordt daar op een of andere manier op gereageerd door motormanagement om het zaakje heel te houden.
Ik zie de problemen bij > 1.8 bar druk. Mijn gevoel zegt dat dat al best hoog is.

De tweede, nu dat we allerlei onderdelen vervangen hebben, moet de ECM niet een keertje gereset worden of iets dergelijks? Misschien is deze gewoon helemaal van slag en moet hij een keertje helemaal uit -> accu los en even alle condensatoren leeg laten lopen. Mijn vraag is, kan dit zonder problemen? kan ik de accu los halen zonder problemen met gaskleppen inleren en dergelijke.

Groeten, Alwin
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0