Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 
 
 
 
 
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 02.07.2019 - 00:47  ·  #46
Nou dat betwijfel ik serieus. Ik heb al 2 V70's regelmatig uit laten lijnen. Naar rechts trekken is wel een dingetje hoor. Ook al stond alles goed en waren alle rubbers perfect. Maar hopelijk wordt het opgelost!
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 03.07.2019 - 09:27  ·  #47
Doeke,

Ik ben nu zelf met de draagarm en veerpoot lagers bezig (met die handige spanners) en dacht nog aan je.

Is de rijhooghte aan beide kanten wel gelijk. Toen ik namelijk net de bovenste moer wilde aandraaien voordat ik de veer weer los draaide zag ik die vlindermoer weer los draaien. (overigens stond links op 22mm naar beneden en rechts op 23mm)

Ik heb nu eerst de vlindermoer op 22mm gezet, toen langzaam de veer op spanning en daarna pas de bovenste moer voor het veerpoot lager erop.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 03.07.2019 - 14:10  ·  #48
Ik zet de kruismoer vast met loctite. Anders trilt ie los, tenzij je m zo vast zet dat je m zonder speciaalgereedschap nooit meer loskrijgt 😂

Verder: bij het aandraaien van de topmoer moet je de pen vd schokbreker vasthouden he. Dan draait de kruismoer ook niet los. Toch?
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 03.07.2019 - 16:15  ·  #49
Als je de topmoer vast zet kan de kruismoer toch niet losdraaien? Volvo zet deze ook niet vast met loctite, en ik heb zelf nog nooit een losgelopen kruismoer gehad.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 03.07.2019 - 16:40  ·  #50
Ik vat hem ook niet helemaal. Als die vlindermoer eenmaal aan zit krijgt ie nog even een mep met de hamer. Die komt niet meer los hoor.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 03.07.2019 - 16:50  ·  #51
De eerste keer heb ik hem voor het lossen van de veer op maat gezet, toen had ik het lager erop gezet en de top moer met luchttol vast gezet. Door het trillen verliep de moer.

Nu dus eerst veer op spanning en dan lager en top moer erop.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 03.07.2019 - 22:40  ·  #52
Nou, de aap is uit de mouw...

Ik kreeg de afgelopen dagen het idee dat bij oneffenheden rechts meer geluid maakte dan links...



Lemforder, 2 jaar oud.... :'(

(...en dan te bedenken dat ik 2 weekenden terug geruime tijd met 180-200 door Duitsland gejaagd heb...)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 03.07.2019 - 23:36  ·  #53
Zo te lezen heb je een engeltje op je schouder.
Gelukkig allemaal goed gegaan.
Geen deuk in je motorkap ?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 04.07.2019 - 00:07  ·  #54
Koop origineel Volvo, ik heb met geen enkele aftermarket (sachs, lemforder, stark (ja ja, foutje), febi-bilstein) het langer dan een jaar volgehouden, nu met origineel Volvo wel.

Overigens heb ik de schotel op XC90 kenteken besteld, die schijnen sterker te zijn, was wel duidelijk een stuk degelijker qua constructie dan de oude schotels die ik had. Al is dat nummer volgens mij sinds een klein jaartje weer gelijk aan de rest. (zou Volvo even te gierig geweest zijn?)
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 04.07.2019 - 07:35  ·  #55
Ik zie in Vida 2014D dat schotels voor V70 en XC90 gelijk zijn.... alle bouwjaren XC90. Zou die van de XC90 dan zwakker zijn geworden of die van de V70 sterker? :D
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 694
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 04.07.2019 - 07:58  ·  #56
Oef Doeke! Fijn dat het is opgelost en er niks ernstigs is gebeurd!!!
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 04.07.2019 - 09:18  ·  #57
Net nieuwe besteld bij de dealer. Uiteraard gelijk 2, want die andere neem ik natuurlijk geen risico mee. Kosten vallen mee, 46 incl btw per stuk, daar zijn veel andere shops, zoals Skandix, Estate services, duurder mee.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 04.07.2019 - 09:28  ·  #58
Quote door Doeke Dobma

Net nieuwe besteld bij de dealer. Uiteraard gelijk 2, want die andere neem ik natuurlijk geen risico mee. Kosten vallen mee, 46 incl btw per stuk, daar zijn veel andere shops, zoals Skandix, Estate services, duurder mee.


Die prijs van zeker meer. Als ik dat had geweten, heb laast twee meyle hd's bij nordicar besteld.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 04.07.2019 - 10:16  ·  #59
Heeft Jasper je toch mooi op het spoor (pun intended) gezet naar het verlossende antwoord!

Maar eeh… Doeke - heb jij en de uitlijner dan tijdens/na 2x uitlijnen en blijvende klachten niet onder de kap gekeken of daar de boel wel vast & goed zat? Lijkt me toch bij zo'n verzakking dat de rechterkant zo kats verkeerd moest staan dat dat wel opvalt. Dat is dan nu wellicht middels andere stelmogelijkheden min of meer recht gezet, en die moeten dus straks weer allemaal teruggedraaid worden nadat je dit veerpootrubber hebt vervangen. Ik hoop dat dit de definitieve oplossing is!

Een vriend van me had een 850R die na vervanging van de banden ineens begon te trekken. Alles geprobeerd, uiteindelijk bleek bij nameten van de auto het rechtervoorwiel iets naar achter te staan tov het linker door een oude schade van een vorige eigenaar , wat door de andere banden ineens voelbaar werd.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3191
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 04.07.2019 - 11:30  ·  #60
Hoe staat je voorwiel nu dan?
Ligt de auto er gewoon bovenop of hangt de veerpoot nog ergens anders in nu?
Zal de dealer in Veendam ook even vragen, die prijs is beter dan de vorige keer dat ik ze daar bestelde.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0