V70 motor overleden?

Distributie?

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3224
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 30.08.2023 - 15:46  ·  #106
Locktite volgens mij niet, maar kan nog. Wordt wel heet daar he, blijft dat dan wel zitten?
Krukas lagers zijn nog wel goed als ik dit zo hoor lopen.

Denk dat die bougie inderdaad gewoon niet goed vast gezeten heeft en langzaam aan stukje bij beetje los gedraaid is, tot het punt dat er niet meer genoeg draad was om hem binnen te houden.
Toen door de druk in de cilinder er uit geduwd, bobine zat in de weg dus die moest er ook aan geloven. Draad van de bout in de bobine moet ook even opnieuw.

Voorlopig doet de V70 het weer. Nu verkopen/inruilen en op zoek naar wat kleiners (goedkopers) helaas. Zo veel werk, tijd en geld in deze auto.
Remprobleem is weg, heb er even naar gezocht en lijkt te komen door communicatie tussen ECM en nog iets. Dat is nu weer goed, geen meldingen meer in de DIM.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1408
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 30.08.2023 - 16:40  ·  #107
Dat zijn mooie berichten...dat hij/zij weer mooi loopt.
Nu brengt ie tenminste wat meer op en ondanks al de tijd en geld wat erin ging...dat zie je toch nooit meer terug.
Inruilen is de beste optie,de volgende berijder zoekt t verder maar uit of wie weet export.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 30.08.2023 - 17:17  ·  #108
Mooi dat ie weer loopt!
Bougies in feite wel even vastzetten op moment als je niet zeker weet hoe vast/los.
Bij de eerste keer vervangen van de bougies in mijn auto zaten ze er ook los in. Kon ze er zo met de hand uitdraaien. Muurvast waardoor je de schroefdraad beschadigt is natuurlijk niet de bedoeling. Echter, zo los dat ze er op den duur uitvliegen natuurlijk ook niet.
Inderdaad, nu ie weer loopt brengt ie natuurlijk wel weer meer op. Maar wat wordt dan het volgende probleem?
Als je het budget niet hebt voor zo'n gecompliceerde auto die ook nog eens duur in de vaste lasten en brandstof is zou ik deze inderdaad weg doen voor wat kleiners.
Zoals ik eerder schreef, een Fiësta'tje uit de bouwjaren 2004-2009 bijvoorbeeld zijn erg fijne autootjes en rijden zeer volwassen. Beetje mooie uitvoering zoeken en dan heb je er met een beetje mazzel ook nog vrij veel luxe in zitten zoals een airco, electrische ramen/spiegels etc. En die motortjes zijn niet dood te knuppelen.
En aan de pomp en bij de maandelijkse afdracht van de bpm lach je je rot.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3224
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 30.08.2023 - 20:08  ·  #109
Het is de MRB, 130 per maand.
Lpg kost niks, dat is het probleem niet.
Maar dit hoofstuk moet gewoon afgesloten worden.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5154
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 30.08.2023 - 21:20  ·  #110
Quote door Jeroen

Locktite volgens mij niet, maar kan nog. Wordt wel heet daar he, blijft dat dan wel zitten?
Krukas lagers zijn nog wel goed als ik dit zo hoor lopen.

Denk dat die bougie inderdaad gewoon niet goed vast gezeten heeft en langzaam aan stukje bij beetje los gedraaid is, tot het punt dat er niet meer genoeg draad was om hem binnen te houden.
Toen door de druk in de cilinder er uit geduwd, bobine zat in de weg dus die moest er ook aan geloven. Draad van de bout in de bobine moet ook even opnieuw.

Voorlopig doet de V70 het weer. Nu verkopen/inruilen en op zoek naar wat kleiners (goedkopers) helaas. Zo veel werk, tijd en geld in deze auto.
Remprobleem is weg, heb er even naar gezocht en lijkt te komen door communicatie tussen ECM en nog iets. Dat is nu weer goed, geen meldingen meer in de DIM.



Exact dit dus. De groene locktite blijft prima zitten. Als je dat niet gebruikt heb je wederom de kans dat de helicoil met bougie en al eruit komt, of dat je de helicoil er telkens uit draait met een bougiewissel. Een drupje is voldoende, aan het begin van het draad. Je wilt niet dat het op het draad komt vd bougie.

En voortaan de bougies dus goed vast zetten, handvast en iets meer is niet voldoende.

Bij nieuwe bougies draai ik ze aan tot het eind, en dan draai ik door tot de nieuwe ring plat is (halve tot 3 kwart slag gok ik) voorheen deed ik dat een kwartslag, maar dat is ook erg losjes vind ik zelf.

Als alles weer zit, mogen jullie toch echt wel even genieten. Dit zijn geen alledaagse klusjes 😃
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3224
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 30.08.2023 - 21:44  ·  #111
Dan moet er maar een goede momentsleutel komen. Want zoals Frank gisteren al zei, die momentsleutel voor de wielen gaat van 30 tot 200 of zo. Kan wel, maar eentje van 10-50 is nauwkeuriger voor deze klusjes.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 288
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 30.08.2023 - 23:21  ·  #112
Super
Scheelt een hoop geld
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.08.2023 - 00:26  ·  #113
Ik heb jeroen aangegeven dat ik de auto sowieso nog even langs wil hebben en alle bougies wil na lopen /vervangen. Ik had slechte ervaring met locktite maar dat was rode ik heb ook wel groene gaan we die proberen, als ik denk dat bougie en bus dr toch nu nog een keer uit moeten. Zit ie goed en strak(moment 25/30.,dan zien we dat bij volgende wissel wel. Heb 170.000km met mn oude blok met zon bus en meerdere bougies gereden zonder locktite. Bus zit daar nogsteeds mooi in. Midlock 17mm bus en geen helicoil dus..

Wel heel blij dat rest geen schade had. T klonk toch echt heel verkeerd.
S80tig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.08.2023 - 08:45  ·  #114
Al dat gegok met handvast en dan nog zoveel kwartslagen. Gewoon met momentsleutel.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.08.2023 - 09:03  ·  #115
en dat dus. (ja met momentsleutel)
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.08.2023 - 12:45  ·  #116
mooi dat het gelukt is en dat het de bougie was .
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 461
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 04.09.2023 - 10:54  ·  #117
Gaaf gedaan Jeroen: Volharding werkt!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0