V70 motor overleden?

Distributie?

 
 
 
 
 
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 22:09  ·  #16
Quote

Dan de vraag wat doen met die auto als het echt afgelopen is? Zit vol net nieuwe onderdelen.


Dan toch maar een ander blok erin lepelen?
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 302
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 22:50  ·  #17
Eerst maar eens onderzoeken wat er mis is. Misschien valt het allemaal mee 🤞
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 509
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 23:36  ·  #18
Wat kost het om ee bijvoorbeeld een ander blok er in te lepelen?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3224
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 02:06  ·  #19
Het er in lepelen wil ik zelf nog wel doen, vind ik wel interessant.
Maar de kosten zijn wel een probleem denk ik.
En de lpg moet dan ook over gezet worden
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2036
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 09:50  ·  #20
En een 2e hands motor is ook gewoon net zo oud en moet intern echt even een overhaul krijgen.

Daarbij is het ook een 2.5t toch, met dubbele VVT? Al met al een prijzige operatie waarbij je voor de motor alleen al €4000~€5000 moet rekenen ex. arbeid inbouw.

Opzich is dat zeker de moeite, daar alles dan nieuw is en zeker weer enkele tonnen km's mee kan, ook grote onderhoudskosten als VVT, distributie, carterventilatie, klepseals ben je weer voor 10 jaar klaar mee.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 09:55  ·  #21
Quote door Jeroen

Nou, stiekem ben ik ook wel klaar net die auto. Niets anders dan pech, en schoonvader is nu met pensioen dus geld om te blijven oplappen is ook een keer over.
Dan de vraag wat doen met die auto als het echt afgelopen is? Zit vol net nieuwe onderdelen.

Compressie test setje, koelwater afpers setje en koppakking snuffelaar en wou ik al kopen voor de S60, die lekt koelwater. Ja het zit wel mee hier...
Endosscoop moet er dan ook maar bij.

Durf het bijna niet te vragen, maar Frank, heb jij die laatste toevallig?


Even op amazon kijken (of als je wat meer geduld hebt, op Aliexpress), voor een paar euro heb je een redelijke USB endoscope die je op je telefoon kan aansluiten.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 10:08  ·  #22
De motor eerst reviseren is uiteraard het beste wat je kunt doen maar dan kan je toch net zo goed deze reviseren als dat nog mogelijk is en de schade niet te groot.

Ik vraag me wel af of dat niet een beetje overdaad is. Wat is het probleem om een goede tweedehands te nemen en daar gewoon verder mee gaan zonder revisie. Het is geen R of anderszins bijzonder exemplaar. Dan wist ik het wel
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 10:15  ·  #23
Quote door Steve

De motor eerst reviseren is uiteraard het beste wat je kunt doen maar dan kan je toch net zo goed deze reviseren als dat nog mogelijk is en de schade niet te groot.

Ik vraag me wel af of dat niet een beetje overdaad is. Wat is het probleem om een goede tweedehands te nemen en daar gewoon verder mee gaan zonder revisie. Het is geen R of anderszins bijzonder exemplaar. Dan wist ik het wel

Omdat je er met alleen de motor dan niet bent. Je pakt meteen de distributieriem mee, en als de boel dan toch los ligt ook de VVT poelie(s), carterventilatie, O-ringen etc..
Als je zelf handig bent en er de tijd/ruimte voor hebt, is dat prima te doen. Ben je dat niet, dan kost het serieus knaken.

Heel eerlijk, als bij mijn auto de motor in puin zou lopen, dan gaat die ook weg (ook al heb ik er b.v. afgelopen jaar een volledig nieuw onderstel onder gemonteerd). Ik heb er de tijd en zin niet voor.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3224
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 10:26  ·  #24
Tijd en moeite hebben we afgelopen jaar al genoeg in die auto gestopt.
Handigheid is er wel, ruimte wat minder.
Geld is nu het grote probleem voor hem.
Maar ja wat koop je dan voor het bedrag om deze weer op te lappen?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2036
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 10:54  ·  #25
Quote door Steve

De motor eerst reviseren is uiteraard het beste wat je kunt doen maar dan kan je toch net zo goed deze reviseren als dat nog mogelijk is en de schade niet te groot.

Ik vraag me wel af of dat niet een beetje overdaad is. Wat is het probleem om een goede tweedehands te nemen en daar gewoon verder mee gaan zonder revisie. Het is geen R of anderszins bijzonder exemplaar. Dan wist ik het wel


Nouja, dan ben je €3000 verder ipv €5000 en dan zit je fijn met olieverbruik en oliedruk problemen omdat ook dit exemplaar weer 20 jaar oud en vervuild is, en kan er vervolgens nóg eens €5000 tegenaan omdat nu afscheid nemen nog meer verlies is. (Komt zo vaak voor, goedkoop is gewoon duurkoop).
Daarnaast, de kosten van een R of 2.5t zijn gelijk aan elkaar, het zijn dezelfde motoren in die zin qua onderhoud.

Of het wel of geen R is, het is een persoonlijk keuze, de 1 stopt er gerust nog 20.000 euro in, omdat die gewoon fijn wilt rijden. De ander doet nieteens 2 draagarmen als er 1 slecht is.

Van wat ik proef, afschrijven en lekker het geld aan wat anders besteden Jeroen, je geeft al aan wel klaar te zijn met de wagen. De zoektocht naar wat nieuws is dan ook een fris nieuw begin, waar je mogelijk een stuk meer vertrouwen in gaat hebben dan de ex die alleen maar voor gezeur zorgde :D
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 391
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 10:54  ·  #26
Quote door Jeroen

Maar ja wat koop je dan voor het bedrag om deze weer op te lappen?


Een degelijke Toyota?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1542
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 11:03  ·  #27
Quote door ries123

Quote door Jeroen

Maar ja wat koop je dan voor het bedrag om deze weer op te lappen?


Een degelijke Toyota?



Ik stem voor een Kia, scheelt een berg werk en gezeur 😄
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 11:12  ·  #28
Quote door ries123

Quote door Jeroen

Maar ja wat koop je dan voor het bedrag om deze weer op te lappen?


Een degelijke Toyota?

+1
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 11:44  ·  #29
Quote door GRUNNS60

ik heb een inkijk camera lekker dun is me al eerder gelukt door het bougiegat.. mar ik denk dat je t aan de onderkant moet zoeken. en c02 meter voor koelvloeistof compressietester etc je weet t ik mag graag in de spulletjes zitten. ik ga vast zoeken. zal ik eens langskomen? kan ik die van de schoonpa ook eens bekijken :-(


Echt een mooi gebaar. De helpende hand.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3224
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 15:15  ·  #30
Frank, als je een keer tijd hebt wil ik wel cilinder 3 van binnen zien, en de zuiger.

De bobine lag er los op en het boutje er naast, bougie lag in 2 delen los in het gat. Schroefdraad van het blok lijkt aangetast, kan het niet goed zien maar dat kan toch niet anders. Boogje is net tegen het puntje gedrukt, maar toch is alles omhoog gedrukt. Foto's doe ik er bij.

De motor loopt wel op 4 cilinders. Veel lawaai maar niet meer die harde knal die we eerder hoorden. De motor ligt nu deels open, dat zal het geluid vooral zijn.
Hij start en slaat snel aan, loopt er ook gewoon op.

Uitlezen met Vida bracht eigenlijk maar 1 melding over de motor? En een paar over het remsysteem lijkt het, traction control, ABS.


Starten met cilinder 3 open
https://youtu.be/HxsbAdeByqQ

En met bobine en bougie van cilinder 2 in cilinder 3
https://youtu.be/29jJlQm-7jA
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0