V70 motor overleden?

Distributie?

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3224
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 15:18  ·  #31
Bougiepuntje en schroefdraad blok, maar moeilijk te zien. Ook in het echt

Veel olie in cilinder 2
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3224
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 15:23  ·  #32
En uitlezen met Vida, heb alle regels van die melding er in geplakt
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3224
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 15:36  ·  #33
Oh ja en om het af te maken ook nog 2 meldingen, even opgezocht want mijn Duits is niet zo goed.
Blijkbaar Anti skid service vereist, en remsysteem ABS module.
Als dat er nog bij komt, en we moeten iets met het schroefdraad in het blok, is het voor mij wel klaar met die auto.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 16:08  ·  #34
Ik zeg: weg met dat ding, pech gehad / slechte aankoop geweest, kan gebeuren. Tenzij je veel zin en tijd hebt om te klussen en alles zelf kan, maar als je veel moet uitbesteden heeft het lijkt mij financieel weinig zin om een toch al krakkemikkige V70 met >5 ton op de teller op te laten lappen.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 354
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 19:33  ·  #35
Zou het kunnen dat je bougie gewoon los gelopen is....
Als je draad beschadigd is in de kop een helicoil erin, dan heb je i.i.g. een lopende auto.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2036
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 19:41  ·  #36
Op z'n minst zou ik dat zeker even doen ja.

Een filmpje brengt nooit het geluid goed over, alles kan een hard geluid/til geven, en dat komt niet goed over op een opname.

Mogelijk is het hierna opgelost, scheeld je een hoop afschrijving en dan kan je hem alsnog weg doen.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 19:57  ·  #37
Ai, ai, Jeroen zie dus net dit draadje. Dat is balen na alle energie, geld en moeite die je in deze auto hebt gestopt.
Weet je nog dat ik je pm's schreef dat er opvallend veel 2.4T's bij Rima met motorschade op de sloop liggen? Da's geen toeval. Deze blokken zijn volgens mij echt heel erg slecht en halen gewoon geen hoge km.standen. Volgens mij ook geen gevalletje "oliedrukverlies" maar gewoon de bekende gespleten/gebarsten cilinderwanden waar deze blokken allemaal aan ten onder gaan.
Advies van mijn kant, weg doen dit ding! Dit gaat nooit een fatsoenlijke auto worden. Dat was het niet en wordt het ook niet met een ruil 2.4T motor. Met een gebruikt blok weet je ook niet hoe lang die het nog gaat volhouden want vroeg of laat overlijden ze allemaal en vaak bij niet al te hoge km.standen al.
Koop gewoon iets verstandigs terug voor je schoonvader zeker omdat uit je posts blijkt dat hij niet al te veel heeft te besteden. Met een niet al te groot budget achter de hand moet je gewoon niet aan iets als een Volvo, Audi, Mercedes of BMW willen beginnen. Daar ga je met een beetje pech op leeglopen en heb je alleen maar ellende van.
Denk dat je schoonvader de ellende met deze wagen ook wel zat is. Die wil in feite gewoon betrouwbaar vervoer van A naar B en nog wat centjes achter de hand om van het leven te genieten. Mijn advies, Opel Corsa C, Ford Fiësta mark5, VW Polo 1.4. Die dingen zijn niet dood te knuppelen, goedkoop in onderhoud en vaste lasten en gaat er ooit iets aan stuk dan zijn ze, vooral over de grens in Duitsland bij een ATU bijvoorbeeld, voor een habbekrats te fixen. Onderdelen in overvloed en je schoonpa zal voortaan lachen aan de pomp want het verschil in verbruik tussen een Corsa 1.2 en een V70 2.4T is enorm om niet te spreken van het verschil in mrb. Een Kia Picanto is natuurlijk nog goedkoper in de lasten maar daarmee was ooit iets met een loslopende krukaspoelie dus ook weer problemen. En onderdelen voor een Kia vind je ook niet op iedere straathoek.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 19:58  ·  #38
Wat een gek verhaal. Heb je de bougies zelf eens vernieuwd? Zo ja, wanneer? Wellicht die los is vergeten goed vast te zetten? Wat ik vreemd vind is dat het boutje vd bobine eruit is, of is die er met schroefdraad en al eruit? Als een bougie niet goed vast heeft gezeten, dan krijg je dit euvel wat je nu hebt, schroefdraad uit de kop. Door de cilinderdruk juttert het kapot totdat de bougie eruit ploft met adraad en al.

Komt de olie niet ergens anders vandaan? Olievuldop? Carterventilatie slang? Of zit het echt in de cilinder? (Gat in zuiger bijv)

Overigens is dit een 2.5t en geen 2.4t volgens Jeroen. Heeft deze motor 1 of 2 vvt’s Jeroen?
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 20:27  ·  #39
Quote

Overigens is dit een 2.5t en geen 2.4t volgens Jeroen. Heeft deze motor 1 of 2 vvt’s Jeroen?


Maakt in principe niet veel uit. Betreft hetzelfde blok alleen wat gemodificeerd en opgeboord. Zelfde constructiefouten en scheurende cilinderwanden. De 2.4T's/2.5T's, je ziet ze bij bosjes met motorschade bij Rima liggen. Allemaal een opschrift op de voorruit Blokschade. Wie mij niet gelooft, ga maar kijken daar.
2.4's zie je natuurlijk ook wel, maar veelal met carrosserie schade of kapotte automaatbakken.
Natuurlijk, met turbo rijdt zo'n Volvo wel fijner. Maar ze gaan sneller stuk en lusten ook wel een beste slok. Daarom ben ik gegaan voor de stinknormale 2.4 onder het motto, hoe eenvoudiger hoe beter. Vermogen heb je in NL toch niet echt nodig met die 100km/u max overdag.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 509
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 01.08.2023 - 20:40  ·  #40
Ik ook volledig mee eens hoe eenvoudiger hoe beter.
Het alleen maar kapot gaan die toeters en bellen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 02.08.2023 - 00:00  ·  #41
Jeroen ik heb ook ervaring met reparatie bougieschroefdraad (busje). mn eerste blok had ook zon fijne verassing bij eerste beurt, kapot schroefdraad. (en was niet de eerste auto waarbij ik dit tegenkwam). kan daarnaast bobine bougie etc wel meenemen. klinkt al veel betere hoor maar ja.er zal toch wel iets mis zijn ben ik bang. olie vind ik ook wel iets raar of er moet oom iets mis zijn bij de zuiger/cilinderwand bv(wat komt er uit het bougiegat voor een sproei? maar gaan we zien. oja als ie loopt heb je dan oliedruklampje?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3224
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 02.08.2023 - 00:48  ·  #42
Olie op het blok heeft daar altijd gelegen, zo lang hij de auto heeft. We maken het wel eens schoon, maar tijdje later ligt het er weer. De slang die door het blok naar boven komt zat ook niet goed vast, dus vast gedraaid laatste keer.
Oliedruklampje niet op gelet, wou hem niet te lang laten lopen en lette meer op de motor dan de instrumenten.

Het is een B5254T2, 2.5t 210 pk. Dubbele VVT weet ik niet, maar 1 blauwe en 1 grijs/zwarte poelie bij de nokkenassen.
Bougies zelf vervangen, goed handvast en een beetje extra. Zelfde verhaal bij mijn S60, maar ik vind ze maar losjes zitten als ik er een keer bij moet of bij vervangen.
Bobines heb ik los gehad om te testen op de S60 toen die van mij kapot waren. Alles weer goed vast gedraaid daarna.

Stel dat dit opgelost wordt, dan is het rem probleem er nog.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 02.08.2023 - 08:07  ·  #43
Stel dat het met die helicoil opgelost zou zijn.....
Dan kun je van daar uit toch eens verder kijken wat het zou kunnen zijn? En die helicoil werkt gewoon heel goed, Zelf ook al eens bij de hand gehad dat er een bougie uit knalde. Kan gewoon gebeuren, helicoil erin laten zetten en nog vele jaren zonder noemenswaardige problemen verder gereden. Met een kleine 100 euro had ik hem weer op de weg.

Eerst eens zien of je dat ding weer fatsoenlijk aan het draaien kunt krijgen en dan verder......

Althans dat zou ik doen. En als je besluit om er dan alsnog vanaf te zien kan je hem tenminste nog als "rijdend" van de hand doen en doet die 100 euro ook geen zeer in de knip.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 02.08.2023 - 09:30  ·  #44
Quote door S80 Kinetic

Quote

Overigens is dit een 2.5t en geen 2.4t volgens Jeroen. Heeft deze motor 1 of 2 vvt’s Jeroen?


Maakt in principe niet veel uit. Betreft hetzelfde blok alleen wat gemodificeerd en opgeboord. Zelfde constructiefouten en scheurende cilinderwanden. De 2.4T's/2.5T's, je ziet ze bij bosjes met motorschade bij Rima liggen. Allemaal een opschrift op de voorruit Blokschade. Wie mij niet gelooft, ga maar kijken daar.
2.4's zie je natuurlijk ook wel, maar veelal met carrosserie schade of kapotte automaatbakken.
Natuurlijk, met turbo rijdt zo'n Volvo wel fijner. Maar ze gaan sneller stuk en lusten ook wel een beste slok. Daarom ben ik gegaan voor de stinknormale 2.4 onder het motto, hoe eenvoudiger hoe beter. Vermogen heb je in NL toch niet echt nodig met die 100km/u max overdag.

Dat die 2.4T/2.5T's kapot gaan is dan niet perse te wijten aan de turbo, eerder aan een slecht motorblok ontwerp
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 59
Berichten: 315
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 06.08.2023 - 12:03  ·  #45
Ik heb wel eens, door Volvo dealer op kenteken, verkeerde bougies geleverd gekregen. Tijdens het vervangen, de oude naast de nieuwe gelegd. En wat bleek, de nieuwe hadden langer schroefdraad, waardoor deze er dieper in gingen.
Terug gebracht, een excuus gekregen. Ik had niet willen weten wat er was gebeurd als ik ze er blind in had geschroefd.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0