V70 motor overleden?

Distributie?

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3194
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

V70 motor overleden?

 · 
Posted: 30.07.2023 - 22:24  ·  #1
Ons geluk kan niet op, volgende probleem met de V70.
Schoonvader belt, staat langs de weg met pech. Vlakbij huis gelukkig.
Motor maakte raar geluid, zie filmpje. Ik dacht dat de distributieriem er af lag maar die zit er nog om. Misschien een paar tandjes versprongen, maar dat kan ik zo niet controleren.
Verder heb ik echt geen idee wat dit nou weer is, maar het klinkt niet goed. Klinkt alsof er wat kapot wordt geslagen intern ergens.

Heb dinsdag pas tijd om hem uit te lezen met Vida.

https://youtu.be/cpBFLt1zyGE
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 01:07  ·  #2
Erg kort, heeft hij zonder oliedruk gereden ofzo? Die melding is vrij duidelijk als doe dst heeft. Bekende kwaal, 3 ringetjes in de carterpan reventief voorkomt dat zoals je vermoeselijk wel weet.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Sterkte!

 · 
Posted: 31.07.2023 - 08:27  ·  #3
Heel raar geluid, doet me niet herinneren aan een mazda-motor zonder olie of druk, dat klonk veel metaalachtiger. Lijkt haast wel of er iets op een hol stuk plastic klopt.
Maar je kent mij, technisch een drama, zelfs van LPG-tanken kan ik een 'feestje' maken :(

Enfin, hoop dat het allemaal meevalt!

JP
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 298
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 12:26  ·  #4
Maakt ie dit geluid continu als de motor loopt? Weet je iets van de omstandigheden waaronder de auto aan de kant is gezet, bijv vermogen ineens weg, hij viel compleet uit of alleen ineens die vreemde ratel?
Puur op het geluid in het filmpje afgaande klinkt het een beetje als een kapot dubbel massa vliegwiel.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3194
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 12:33  ·  #5
Auto begon dit geluid te maken en ik ging binnen 100 meter aan de kant, dat zei hij tegen mij. Gevraagd of er een melding kwam en of het vermogen weg was, maar hij reed niet hard, vroeg geen vermogen dus geen duidelijk antwoord daar op.
Volgens hem was er geen melding, maar hij wordt gewoon ouder en ziet wel meer over het hoofd.

Starten lukt niet, hij lijkt even aan te slaan maar slaat dan toch weer af.
Stel dat hij zonder olie druk heeft gereden, wat gaat er dan precies kapot?

Toen we deze auto net hadden gingen we olie peilen, en vrijwel leeg! Geen melding van gehad op de DIM.
Verse olie er in en niet weer mee gemaakt dat hij zomaar leeg was, we peilen deze auto ook regelmatig.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 12:41  ·  #6
wat doet t oliedruklampje als je m probeert te starten? ik wileerst bij die van mij wel checken wat ie doet als ik de injectoren even loshaal en dus niet start
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 298
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 13:04  ·  #7
Quote door Jeroen

Auto begon dit geluid te maken en ik ging binnen 100 meter aan de kant, dat zei hij tegen mij. Gevraagd of er een melding kwam en of het vermogen weg was, maar hij reed niet hard, vroeg geen vermogen dus geen duidelijk antwoord daar op.
Volgens hem was er geen melding, maar hij wordt gewoon ouder en ziet wel meer over het hoofd.

Starten lukt niet, hij lijkt even aan te slaan maar slaat dan toch weer af.

Dan denk ik niet meer aan het vliegwiel. Misschien dan een drijfstang lager, maar dat is echt een gok.

Quote door Jeroen

Stel dat hij zonder olie druk heeft gereden, wat gaat er dan precies kapot?

Ieder bewegend deel in de motor. Er is best veel afhankelijk van oliedruk dus je kunt niet echt zeggen "oh geen oliedruk, dan gaat dit of dat specifiek stuk" .


Quote door Jeroen

Toen we deze auto net hadden gingen we olie peilen, en vrijwel leeg! Geen melding van gehad op de DIM.
Verse olie er in en niet weer mee gemaakt dat hij zomaar leeg was, we peilen deze auto ook regelmatig.

Ik meen dat Volvo de melding op de DIM alleen geeft bij een te lage oliedruk.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3194
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 14:16  ·  #8
Moet ik morgen even kijken Frank. Volgens mijn schoonvader geen melding of lampjes... vreemd verhaal.

Drijfstanglager, ja zou kunnen maar hoe kom je daar achter zonder het blok open te halen?

Morgen maar eens kijken wat Vida er van zegt.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 298
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 14:24  ·  #9
Je zou de olie kunnen aftappen en bekijken. Ook in je oliefilter zou je hints kunnen vinden. Als er metaal schilfers of stukjes metaal zichtbaar zijn dan is dat al een indicatie van inwendige schade. Evt met een camera via de bougie gaten kun je de zuigers op eventuele aanraking met de kleppen controleren, dan is er iets misgegaan rondom de klepstoters.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 14:26  ·  #10
Klinkt mij ook als drijfstang lager , en die is als dat het is serieus kapot , dus olie af laten , daar vind je dan zeker metaal fragmenten in .

Dan weet je genoeg .

en iemand was me voor
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 298
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 14:33  ·  #11
Quote door olaf


en iemand was me voor

:D

Je kunt ook even met een vinger via je olie aftappunt in het rond voelen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 15:31  ·  #12
Dat klinkt niet best. Dit klinkt een stuk heftiger dan eventueel drijfstanglager (of het drijfstanglager moet al echt volledig aan gort zijn).
Wellicht bougies er uit halen en checken met een endoscope i.c.m. een compressiemeting?
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 16:14  ·  #13
Wat ontzettend balen Jeroen! Hopelijk valt het mee, maar het geluid klinkt niet best....
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3194
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 16:48  ·  #14
Nou, stiekem ben ik ook wel klaar net die auto. Niets anders dan pech, en schoonvader is nu met pensioen dus geld om te blijven oplappen is ook een keer over.
Dan de vraag wat doen met die auto als het echt afgelopen is? Zit vol net nieuwe onderdelen.

Compressie test setje, koelwater afpers setje en koppakking snuffelaar en wou ik al kopen voor de S60, die lekt koelwater. Ja het zit wel mee hier...
Endosscoop moet er dan ook maar bij.

Durf het bijna niet te vragen, maar Frank, heb jij die laatste toevallig?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 31.07.2023 - 21:24  ·  #15
ik heb een inkijk camera lekker dun is me al eerder gelukt door het bougiegat.. mar ik denk dat je t aan de onderkant moet zoeken. en c02 meter voor koelvloeistof compressietester etc je weet t ik mag graag in de spulletjes zitten. ik ga vast zoeken. zal ik eens langskomen? kan ik die van de schoonpa ook eens bekijken :-(
 
Selected quotes for multi-quoting:   0