verwarming doet het niet lekker HELP

Ruspek
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: verwarming doet het niet lekker HELP

· 
Posted: 13.02.2026 - 13:47  ·  #106
Quote door ohz274

Waarom niet sowieso met de XC60? Het is tenslotte een polar. 😀

Plan B is ook helemaal niet slecht hoor. Maar dat is de auto van mijn vrouw en moet nog een wat langer mee ;-)
De V70 is toch echt wel een auto voor dit soort ritten: beetje op leeftijd. Als er een dutje inkomt is dat geen probleem en als grootste troef: AWD.

Dus liefst gewoon met plan A: de V70
Ruspek
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 13.02.2026 - 13:57  ·  #107
Quote door koennie

Je bent wel de partsbin aan het lostrekken zo..
Heb je nu al gemeten hoe warm het kachelhuis en de pijpjes door het schutbord worden?

Aan de andere kant heb ik ook last gehad van een splinternieuwe airco condenser die ook gewoon bij nieuw al verstopt was.. Dit was wel een Pro Parts Sweden onderdeel... (niet zelf voor gekozen).

Nissens is over het algemeen geen slecht merk.

Ja klopt dat we nu "lukraak" wat vervangen. Aan de andere kant was de thermostaat kapot en moest vervangen worden. Distributie (en waterpomp) moest ook gewoon ivm KM.
Kachelradiator blijkt (hopelijk) domweg niet opgewassen tegen hetgeen hij moet doen en dat is warmte leveren. In gematigd klimaat geen probleem maar wel in de koude nordic gebieden.

Heb het hier vanochtend uitgebreid met de garage over gehad. Ze willen echt meedenken en laten mij gewoon de spullen bestellen die nodig zijn. Ze geven aan het echt niet te weten behalve dan dat de kachelradiator domweg niet voldoende afgifte heeft. Wel bij veel toeren maar niet bij normaal rijden / toeren.
Het hele verhaal op Swedespeed ook met hen gedeeld (monteur had de posts zelf ook doorgelezen gisteravond) en vond het op zich een plausibel verhaal dat het aan de kachelradiator ligt.
Ook doordat ze hebben geconstateerd dat bij weinig toeren van de ventilator er wel meer warmteafgifte is dan bij meer toeren van de ventilator -> kachelradiator komt domweg vermogen tekort.

Dat Nissens geen slecht merk is heb ik ook niet beweerd: er blijken alleen verschillende uitvoeringen te zijn. Volgens Swedespeed zit er echt een groot verschil in in de warmteafgifte.

We gaan het zien aankomende week. Hij is besteld en komt morgen binnen. Dan nog hopen dat we 'm erin krijgen.
En dan Fingers Crossed........

HAVC sensor werd ook nog even genoemd maar dat zou niet moeten kunnen volgens de mannen van de garage. Die doet niets met de ECC. Al helemaal niet als de ECC op manueel ingesteld staat.

Volgende week de update!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.03.2026 - 23:41  ·  #108
Selected quotes for multi-quoting:   0