verwarming doet het niet lekker HELP

Ruspek
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

verwarming doet het niet lekker HELP

· 
Posted: 20.01.2026 - 08:58  ·  #1
Hoi Allemaal,

V70 2.5T, 2006.

verwarming doet het niet echt lekker. Lucht uit de uitstroom is lauw tot net aan warm. In ieder geval niet erg warm...

een goede 1000 km geleden distrubutie gedaan incl nieuwe waterpomp (stalen schoepjes), interieurfilter vervangen.
Afgelopen weekend ook de kachelradiator vervangen. nog steeds niet lekker warm.....
Kleppen gekalibreerd, ECC sensortje achter roostertje ziet er schoon en goed uit.
thermostaat lijkt te werken. kachelpijpen in motorruimte zijn goed warm, daarna pas de slang die naar thermostaat gaat.
Maar nog steeds niet lekker warm uit de roostertjes.....
Met Vida uitgelezen. geen foutcodes, alleen de aqs sensor. voor de rest niets gerelateerd aan de ccm / verwarming

Wat zou het nog meer kunnen zijn?

We gaan binnenkort op winterexpeditie naar de Noordkaap dus een goed werkend verwarmingssysteem is wel essentieel....
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Homepage: rogerkuypers.eu
Subject:

Re: verwarming doet het niet lekker HELP

· 
Posted: 20.01.2026 - 11:14  ·  #2
Een verstopping van het systeem in de radiateur in de middenconsole?
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 20.01.2026 - 11:54  ·  #3
Quote door GrumpyXXL

Een verstopping van het systeem in de radiateur in de middenconsole?

Dat is de kachelradiator, die is vervangen
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.01.2026 - 13:45  ·  #4
Kachel als op maximaal warm gezet? Daarmee schakel je dacht ik de temperatuurmeting in het interieur uit. Als hij het dan wel doet, is er iets mis met het regelsysteem.

Ik denk ook dat een luchtbel je nieuwe kachelradiator niet goed laat werken. Heb je langzaam genoeg gevuld? Idealiter trek je het systeem vacuum, dan trek je alle lucht eruit. Mocht je daar niks voor hebben kan je ook wat in elkaar flansen met een vacuvin of zo...
Je kan het eens op de 'boeren'manier proberen door met je mond op het kvs-vaatje te blazen/zuigen (kan zijn dat je een overloopgaatje onder de rand moet dichthouden met je vinger, dat is zo bij mijn P3), maar pas daar erg mee op want kvs is giftig dus dat wil je niet binnenkrijgen. Ik heb dat wel eens gedaan en dan hoor je de evt. aanwezige luchtbellen rondborrelen in het systeem, dus het werkt wel.

De lucht (aangenomen dat dat het is) zit ws vast op het hoogste punt, waarschijnlijk waar de slangen door het schutbord gaan. Daar kan je er een van losmaken om de lucht te laten ontsnappen, beetje zoals het ontluchten van de verwarmingsradiateur thuis.

Beetje lomp, maar wat je ook eens kan doen, is als de thermostaat nog dicht zit (dus kvs wordt rondgepompt door het 'kleine circuit' = blok + verwarming, excl radiateur) de motor tot de toerenbegrenzing jagen waardoor de waterpomp als een malle rondgaat en misschien je luchtbel doorpompt. Dan stijgt die lucht tot het hoogste punt = het kvs-vaatje. Als dat lukt, zakt ineens het kvs-peil in het vaatje (want dat verdwijnt je kachelradiateur in) en krijg je een melding 'laag kvs niveau' want de sensor in het vaatje gaat tot op de bodem... niet direct een probleem als je hem dan uitzet en bijvult.

Hou ons op de hoogte :-)

Recent was er hier iemand wiens aircopomp niet loskoppelde, dat kan je ook nog controleren. Als je de airco inschakelt moet de pomp (onderaan motorblok aan passagierszijde) regelmatig aan- en loskoppelen, zeg met intervallen van pakweg 10 seconden (duur zal afhankelijk zijn van de druk in het systeem).

In het slechtste geval, waterpomp kaduuk, maar met stalen schoepen ligt dat niet voor de hand. Zeker niet als de motor niet oververhit bij normaal gebruik.
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 20.01.2026 - 14:08  ·  #5
dank, lucht ga ik eens goed naar kijken.

Kan het ook nog te maken hebben met dat sensortje dat onder de pedalen zit?
sensor pe3dsalen
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.01.2026 - 15:39  ·  #6
Dat zou kunnen, die meet de inkomende luchttemperatuur. Als die sensor een verkeerde waarde doorgeeft (te hoog), dan zal het systeem de temperatuur van de inkomende lucht verlagen (dmv omleiden verwarmde lucht of bijmengen buitenlucht) om de ingestelde gewenste temperatuur te bereiken. Die sensoren kan je denk ik uitlezen met vida om zeker te zijn welke waarden die sensoren doorgeven (of worden begrepen door de computer).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.01.2026 - 16:12  ·  #7
Was hier laatst niet iemand met hetzelfde probleem? En was de oorzaak niet de buitentemperatuursensor onder de buitenspiegel?
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

· 
Posted: 20.01.2026 - 16:46  ·  #8
Staat me ook iets van, maar die verwarmde wel maar na verloop van tijd kwam er koude lucht uit?
Dat probleem lijk ik nou ook te hebben vrees ik😂
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 20.01.2026 - 17:57  ·  #9
Was ik dat niet?
Klopt hoor, in het begin werd het wel warm, maar daarna kwam er veel te koude lucht uit de roosters. Maar ik had ook dat de boordcomputer een foutieve waarde aangaf. Sensoren waren niet zo duur dus je kan het eens proberen.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 20.01.2026 - 18:09  ·  #10
ik gok op lucht in het systeem.
of de thermostaat is kapot
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 20.01.2026 - 18:53  ·  #11
Thermostaat lijkt gewoon goed te werken.
Eerst wordt korte circuit warm en pas na tijdje de slang aan bovenkant motor.
Zal t morgen eens uitproberen.

Als thermostaat te kort dan duurt het toch ook erg lang voordat ie uberhaupt warm wordt?
Temperatuurmeter op dash staat vrij vlot in t midden.

En vida weer eens aankoppelen.
Weet iemand zo waar ik het menu kan vinden in vida om de temp sensoren uit te lezen?

Kan dat ook met een simpele obd2 lezer en de app carscanner? (Die ligt nl standaard in auto en vida staat op een groot bakbeest van een laptop)
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 20.01.2026 - 19:00  ·  #12
Je primaire sensoren die met milieu en veiligheid te maken hebben kun je uitlezen met een simpele obd scanner. Dus alleen je koelvloeistof temperatuur.
Die comfort gerelateerde dingen zitten vaak in merk specifieke lagen. Sommige universele kunnen meer dan andere. Vida kan sowieso alles uitlezen. Ik verwacht dat de spiegel sensoren en kachel temperatuur alleen met Vida is uit te lezen.
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 20.01.2026 - 19:41  ·  #13
Waar kan ik die vinden in vida? Welk menu?
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 20.01.2026 - 21:16  ·  #14
Is trouwens thermostaat makkelijk te vervangen bij een 2.5T blok (2006)
Zag bij o.a. winparts hele behuizing erbij krijgt?
Oftewel: is t even uurtje knutselen of ben je gelijk dag bezig omdat er veel los moet?
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 20.01.2026 - 21:28  ·  #15
Ik weet niet hoe en waar precies de juiste parameters uit te lezen zijn in Vida, daarvoor gebruik ik het te weinig.

Bij een 2.4 non turbo schijnt het spruitstuk er af te moeten om de thermostaat te wisselen. Verder is het vrij eenvoudig.
Selected quotes for multi-quoting:   0