Verwarming wordt koud bij lange rit

 
 
 
 
 
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

 · 
Posted: 09.02.2017 - 18:11  ·  #31
Quote door Rizola

Ik heb iets vergelijkbaars met mijn Volvo V70 D5 Momentum 185pk uit 2007, maar met slecht nieuws: lekkende cylinders of koppakking. Eerst was het motortje van de kleppen vervangen door de dealer - diagnosesysteem gaf dat aan als kapot. Maar het hielp geen snars. Nu staat de auto bij de dealer met de kop eraf en drie roestige zuigers, 2,3 en 4, te wachten op mijn beslissing. "Tja, de koppakking en de kop waren toch goed, dus het moet in de cylinder zitten. Al zien we het niet". De dealer aan het woord. Enfin. Ik weet het effe niet meer. Kan het niet geloven, altijd beurten bij de dealer gedaan geen gekke dingen meegemaakt. Niets gemerkt aan rare, schommelende motortemperaturen, verlies aan power. Hij reed gewoon prima, toch kan ik die roest niet ontkennen. Dat heb ik gezien. Maar nu is de bereidwilligheid van de dealer minimaal - ondanks mijn trouw. Helaas praat ik over een Duitse dealer, want ik woon in Duitsland. Iemand nog andere tips? Of moet ik mijn verlies nemen en een andere auto uitzoeken? Ben benieuwd.


Hoe ziet de koppakking er uit? Tussen de cilinders doorgelagen? Heel vreemd, nog wel bij 3 cilinders! Hij krijgt toch op een of andere manier vocht in de cilinders.
Kan in mijn beleving alleen van de kop komen. Hebben ze de kop al getest op scheuren?
Daar is vloeistof voor om de scheuren te vinden.
Is het blok een keer erg oververhit geweest?
Rizola
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

 · 
Posted: 09.02.2017 - 19:16  ·  #32
Tja, wil ik doen, dat verplaatsen, maar ben er nog niet achter hoe precies ;-)
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

 · 
Posted: 09.02.2017 - 22:01  ·  #33
Ik heb nu 5 minuten naar dit beeld zitten staren en kan er geen touw aan vastknopen. De verbranding heeft tot eind toe optimaal verlopen, gelet op de prachtig grijze aanslag in het uitlaatspruitstuk. Op z'n minst moet je koelmidddel in je olie hebben gehad of olie in de koelcircuit. Heeft de motor lang open gestaan voordat deze foto op 31 januari werd gemaakt?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 55
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

 · 
Posted: 09.02.2017 - 22:26  ·  #34
Dat is ook mijn gedachte. Als een blok open is en buiten staat dan gaat het er zo uit zien.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2057
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

 · 
Posted: 09.02.2017 - 22:49  ·  #35
Als ik de foto bekijk vraag ik mij af: is roest echt wat dikker, of is het vliegroest? In dat laatste geval zou het kunnen komen door waterlekkage tijdens het verwijderen van de kop, dat ze niet netjes droog gemaakt hebben.

Een ding is wel duidelijk, de drie cilinders hebben ook te weinig smering gehad, anders krijgt de roest geen kans.

Is er geen sprake van 'waterslag'? Dat zijn heel kleine scheurtjes in de wanden van de cilinderbus (tenminste zo te zien zijn het cilinderbussen), waardoor het koelwater in de verbrandingsruimte kan komen. Doordat het maar met kleine beetjes naar binnenkomt verbrand/verdampt het wel. Sta je echter stil dan staat er nog wel druk op het koelwatersysteem dat dan water langzaam naar verbrandingsruimte perst.
Dit heb ik zelf ooit eens gehad.
Bekijk de bussen van binnen op kleine scheurtjes. Als het inderdaad losse bussen zijn kan je ze er ook uit halen en goed inspecteren. Daarna wel nieuwe voetpakking er onder.

Rizola
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

 · 
Posted: 09.02.2017 - 22:58  ·  #36
Onverklaarbaar inderdaad. De motor is denk ik dzelfde dag geopend, hooguit een dag ervoor. Tja, heb nooit iets gemerkt tijdens het rijden. Ook maar weinig koelvloeistof verloren en afgelopen zomer een keertje olie bijgevuld om het laag stond. Niet te laag. En, als het lang zo gestaan heeft zouden de buitenste twee cylinders toch ook wel wat roest moeten vertonen. Mijn twijfel is of ik het blok moet laten vervangen of toch iet repareren. De kop zou goed zijn. Dealer werkt ook niet erg mee en vindt de auto 500 EUR WAARD ...
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

 · 
Posted: 09.02.2017 - 23:09  ·  #37
Overleg eens met forumsponsor Avoldem. Die heeft meestal blokken liggen en kan transporteren, demonteren en misschien zelfs monteren. Zijn vak is het zulke problemen te tackelen!
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2057
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

 · 
Posted: 09.02.2017 - 23:16  ·  #38
Geen scheurtjes in de cilinderbussen?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

 · 
Posted: 09.02.2017 - 23:33  ·  #39
had je last van verlies van koelvloeistof? en echt ook even overleggen met Dennis van Volvoservice. misschien dat die er pap van kan maken. is toch te gek zo..
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2057
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

 · 
Posted: 09.02.2017 - 23:46  ·  #40
Als het waterslag zou zijn, heb je geen olie in je koelvloeistof en omgekeerd ook geen koelvloeistof in je olie. Aangezien de koelvloeistof in je verbrandingsruimte komt. Tijdens het rijden heb je er geen last van, want het verbrand/verdampt meteen. Pas bij stilstaande motor krijg je last van het probleem. Maar als de motor dan weer afgekoeld is, is de druk van het koelsysteem ook weer weg.
Dus je koelvloeistofpeil zakt in zo'n geval maar heel langzaam. Dus eigenlijk heb je nauwelijks symptomen die wijzen op problemen.
Maar goed, als je niet zelf alles kan onderzoeken zeker een van de aangeraden personen benaderen.
Rizola
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

 · 
Posted: 10.02.2017 - 10:56  ·  #41
Quote door brulkjaer

Geen scheurtjes in de cilinderbussen?


De dealer vermoedt dat, maar zegt ze niet te zien en dat er dan een specialist aan te pas moet komen tegen hoge kosten ... die natuurlijk al gemaakt zijn zonder resultaat.
Rizola
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

 · 
Posted: 10.02.2017 - 11:55  ·  #42
Quote door brulkjaer

Tijdens het rijden heb je er geen last van, want het verbrand/verdampt meteen. Pas bij stilstaande motor krijg je last van het probleem. Maar als de motor dan weer afgekoeld is, is de druk van het koelsysteem ook weer weg.
Dus je koelvloeistofpeil zakt in zo'n geval maar heel langzaam. Dus eigenlijk heb je nauwelijks symptomen die wijzen op problemen.


Dit herken ik en verklaart een en ander naar mijn idee. Dank daarvoor. Blijft de vraag hoe zoiets kan ontstaan, zeker als je regelmatig bij de dealer alle onderhoudsbeurten laat doen om dit soort ellende te voorkomen. Want stel dat ik er een andere motor in laat hangen, kan de oorzaak nog niet weggenomen zijn. En hoe zouden die verroeste cylinders zo droog kunnen zijn. Ruim een week voor de foto's gemaakt zijn, ben ik er ruim 300km mee heen en weer gereden zonder rare geluiden enzo. Alleen koude voeten wegens gebrek aan interieurwarmte. Voel me sowieso een beetje machteloos nu. Auto bij dealer, rekening staat nog open en moet toch snel een beslissing nemen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2057
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

 · 
Posted: 10.02.2017 - 20:04  ·  #43
Oorzaak: dat is een lastige, zeker omdat het bij 3 cilinders tegelijk het geval is. Dat is wel uitzonderlijk.
Scheurtjes ontstaan door grote thermische verschillen. Bv. door het zwaar belasten van een steenkoude motor.
Als het de cilinderbussen zijn, is dat een kwestie van ze vervangen. Dat is niet de hoofdprijs. Dan moet wel onomstotelijk bewezen zijn dat dat de oorzaak is.
Zijn de bussen er al uit geweest voor inspectie? Met een goede loep zou je de scheurtjes moeten zien.

Een koppakking die een heel klein beetje lek is heeft echter hetzelfde resultaat: ook daardoor kan koelwater in de cilinders komen, zonder dat het koelwater in de oliekanalen komt. In dat geval nauwkeurig de koppakking bekijken of je daar lekkages op kan zien.

Als je er een andere motor in laat hangen, ben je wel van je (motor)probleem af. Maar tegen welke kosten? Wat ik mij afvraag: met welke reden hebben zij de cilinderkop gelicht? Zoiets doe je niet, zonder goede reden. Daar ben ik wel erg benieuwd naar.
Misschien rommel/roest in de waterruimte om de cilinder (door te weinig verversen van de koelvloeistof)?
Rizola
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

 · 
Posted: 10.02.2017 - 23:02  ·  #44
Quote door brulkjaer

Wat ik mij afvraag: met welke reden hebben zij de cilinderkop gelicht? Zoiets doe je niet, zonder goede reden. Daar ben ik wel erg benieuwd naar.
Misschien rommel/roest in de waterruimte om de cilinder (door te weinig verversen van de koelvloeistof)?


Op zoek naar het niet functioneren van de interieurverwarming, meenden ze hoge druk in het koelwatersysteem te ontdekken. Er kwam wat witte rook uit de uitlaat, en daarom gingen ze koolstofgehalte meten in het koelwater. Dat was hoog. Dus stelden ze dat er heel waarschijnlijk van een lekkende koppakking sprake was. Ik heb toestemming gegeven die te vervangen, op voorwaarde dat als dat niet het geval en het de kop of de cylinders zelf zouden zijn, zij ons een eerlijk aanbod zouden doen voor een nieuwe auto, rekening houdend met onze "pech". Toen kwamen ze hiermee. Overigens, dat aanbod was schandalig. En hun expertise niet indrukwekkend. Maar goed. Ik probeer dus wat meer te begrijpen van de zaak.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2057
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

 · 
Posted: 11.02.2017 - 11:04  ·  #45
Als het echt hoge druk in het koelwater is kan dat m.i. maar 2 oorzaken hebben: verstopping in de koelwaterleidingen waardoor het water niet goed rondgepompt kan worden òf een lekke koppakking en/of scheuren in cilinderbussen.
Wat was de kwaliteit van het koelwater? Bruin (roest)?

Witte rook uit de uitlaat (bij warme motor) kan inderdaad duiden op water in verbrandingsruimte.

Nog eens nadenkend over het geheel kom ik tot de volgende hypothese (maar pretendeer tegelijk niet dat dit de enige verklaring is):
- Verontreinigingen in het koelwater hebben tot verstoppingen geleid in het koelsysteem, waar door een aantal cilinders minder gekoeld werden. De temperatuur loopt dan daar flink op met gescheurde cilinderbussen of lekke koppakking tot gevolg.
Of 'gewoon' een lekke koppakking.

Maar m.i. zou er in ieder geval antwoord moeten zijn of er sprake is van verstoppingen in het koelsysteem.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0