Verwarming wordt koud bij lange rit

Rizola
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

· 
Posted: 12.02.2017 - 14:23  ·  #46
[quote="brulkjaer"
Maar m.i. zou er in ieder geval antwoord moeten zijn of er sprake is van verstoppingen in het koelsysteem.
[/quote]

Hallo Brulkjaer. Dank! Verstoppingen zou kunnen. De auto woont onder een boom, dus ik haal heel veel blaadjes weg bij de roosters, maar daar blijft natuurlijk wel het nodige achter. Andere invloeden, behalve een lelijk stinkende en rokende standkachel - die de auto ook niet zo warm meer kreeg als ik me herinnerde - kan ik me niet voorstellen. Er zijn immers altijd de regelmatige servicebeurten gedaan bij de dealer. En de stand der sappen hield ik zelf wel in de gaten. De kleur van het koelwater kan ik nu niet controleren. Ik ben overigens bijna murw. ;-)
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

· 
Posted: 12.02.2017 - 14:51  ·  #47
Ik kan je jou gevoel wel voorstellen, zo oud is de auto nog niet en dan een dergelijk probleem.

Wat de verstoppingen betreft: ik bedoel het koelwatersysteem. Als daar verstoppingen in optreden kunnen er ernstige problemen ontstaan. Maar dat moet aan de kleur van het koelwater te zien zijn.

Maar wat je zelf aanroert mbt tot stinken van de verwarming: heb je het interieurfilter (bij voeteneinde aan de bijrijderszijde) al we eens (laten) vervangen? Je zal verstelt staan wat daar voor troep uit komt. Die van mij staat niet onder een boom, maar ook daar zitten soms bladeren in het filter. Een vuil filter kan een knap beroerde lucht veroorzaken.
Mocht het filter potdicht zitten, kan dat ook effect hebben op je kachel. Maar dan zou je ook weinig luchtuitstroom uit je luchtroosters moeten hebben.
Ben wel benieuwd of ze bij onderhoud ook echt het interieurfilter vervangen hebben. Zou op de bon moeten staan. Vervangen wordt nogal eens overgeslagen.

Maar wat nu te doen.
Zelf zou ik het volgende doen (gebaseerd op de informatie uit jouw omschrijving)
1 Nagaan of interieurfilter inderdaad vervangen is
2 Her probleem voorleggen aan een van de personen die eerder in dit draadje genoemd zijn
3 afhankelijk wat daar uit komt, koelwaterkanalen goed laten reinigen (ook van de kachel), kop op vlakheid laten controleren, kop secuur op onregelmatigheden inspecteren, cilinderbussen er uit en goed inspecteren, nieuwe pakkingen onder de bussen, oliekanalen inspecteren, nieuwe koppakking en de kop weer monteren. Als je auto verder in goede staat is, is deze actie het nog wel waard.
Want restwaarde van 500 euro is natuurlijk belachelijk.

Selected quotes for multi-quoting:   0