Verwarming wordt koud bij lange rit

Longdike
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Verwarming wordt koud bij lange rit

· 
Posted: 18.01.2016 - 23:37  ·  #1
Ik heb een vreemd probleem. De verwarming en koeiling van mijn V70 D5 2006 doen het prima bij korte ritten, maar bij langere rit bv 1 uur wordt de temperatuur van de lucht uit de 2 roosters boven de radio steeds kouder. Thermostaat doet het prima, motor is snel op temperatuur. Als ik temp laag zet voel ik meteen koude lucht , als ik hem heet zet komt er meteen hete lucht. Maar als ik lang rij met verwarming op 21 C en auto, dan wordt de lucht uit genoemde 2 roosters steeds kouder. De 2 rooster opzij ( zijruiten) worden minder koud dan de 2 middelste roosters. Als ik de temp ter compensatie steeds warmer zet dan wordt het wel warm in de auto en de lucht uit die 2 roosters wordt minder koud, maar nog steeds veel koeler dan de andere uitstroomopeningen. Iemand een idee hoe dit kan en hoe ik het kan oplossen?
J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

Re: Verwarming wordt koud bij lange rit

· 
Posted: 18.01.2016 - 23:42  ·  #2
Even zoeken hier op t forum. Waarschijnlijk zit het ventilatortje in de climate control vol stof. Deze demonteren en schoonmaken voldoet meestal.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.01.2016 - 23:45  ·  #3
lijkt me of temp regeling. of de electronica bv doordat de sensor/ventilator achter het roostertje niet goed werkt of iets met de kleppen in de luchtstromen. of mogelijk een nieuw verschijnsel dat nog niet in de onderzoekstabel staat(hier kun je wel vinden het een of ander te testen) dus ik ben benieuwd : topic.php?t=12068&page=fst_unread&highlight=
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 19.01.2016 - 09:54  ·  #4
Ik heb laatst de kleppen van de verwarming opnieuw laten calibreren en tot nu toe lijkt dat bij mij in ieder geval gezorgd te hebben voor een stabielere temperatuur in de auto.
Longdike
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.01.2016 - 21:01  ·  #5
Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb vandaag de ecc unit gedemonteerd en het thermokoppel en de fan schoongemaakt. Zat erg veel stof om het thermokoppel en fan was ook erg vuil. Fan met druppeltje olie gesmeerd en alles weer gemonteerd. Nog geen lange rit gemaakt, maar tot nu toe lijkt alles goed te werken.
Mocht het toch nog niet verholpen zijn, dan zal ik de garage de calibratie laten doen, lijkt me een logische volgende stap omdat alle elementen (verwarming, koeling) het op zich goed doen.
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.01.2016 - 21:26  ·  #6
Toch vind ik het frappant. Ik heb precies hetzelfde. Ook na ong. een uur. En het lijkt wel of het alleen zo is met de instelling op 21graden. Had dat al toen ik de auto kocht...er is toen een ander paneel ingezet met die fan. Daarna kwam het toch weer terug. Heb het er toen maar bij gelaten. Dat het pas na een uur intreed vind ik apart. Die thermokoppel doet het...of niet zou ik zeggen. Die vervuiling zit er het eerste uur ook op.
peter248
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

· 
Posted: 19.01.2016 - 23:35  ·  #7
Komt mij ook bekend voor. In 2008 heb ik het ook gehad bij mijn lease V70 (NN). Die was net een paar maanden oud. En ook na een uur koude lucht. Na een klacht bij de dealer heeft men opnieuw gecalibreerd en toen was het over.

Overigens de V70/XC70 van bouwjaar 2012/2013 die ik daarna reed hadden dit verschijnsel niet. Nu heb ik weer een 2008 V70 en deze heeft ook ditzelfde probleem. Niet fijn.

Dus vandaar de vraag, is dat kalibreren ook zelf uit te voeren? Met Vida bijvoorbeeld?
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 20.01.2016 - 00:07  ·  #8
Calibreren kun je zelf middels vida..
socrates
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.01.2016 - 08:17  ·  #9
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb het idee dat er koude lucht van buiten door de ventilatie onder de voorruit en de centrale roosters bijgemengd wordt. Als tijdelijke oplossing heb ik een strip tegen de voorruit bij de ventilatie geplakt om in ieder geval de koude lucht uit mijn gezicht te houden. Ja ik weet het, dat is niet echt profie. :bandit:

Ik heb wel vida maar geen dice, dus kalibreren lukt mij zelf niet. Iemand met een dice in de buurt van Nijmegen? Anders toch maar naar de dielert.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.01.2016 - 08:48  ·  #10
topic.php?t=8060

Quote door socrates

Ik heb wel vida maar geen dice, dus kalibreren lukt mij zelf niet. Iemand met een dice in de buurt van Nijmegen? Anders toch maar naar de dielert.
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 15.01.2017 - 07:43  ·  #11
Zou het zo kunnen zijn dat, wanneer er veel stof in de ECC Fan doorlaat zit, de luchtstroming zodanig beperkt wordt dat een andere warmtebron (bijvoorbeeld de radio) meer invloed heeft op de waarneming van de sensor dan de doorstromende lucht?

ik zoek nog naar het fotoverslag van demontage van de ECC, heeft er iemand een linkje? [edit: inmiddels gevonden]
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 15.01.2017 - 08:27  ·  #12
ik heb zojuist geprobeerd het ECC paneel uit te bouwen maar ik krijg het er niet uit. Ik heb de 2 T25 schroeven verwijderd en kan dan de onderkant van het paneel naar voren halen maar dan stopt het. Ik weet ook niet hoe ik kracht moet zetten, moet ik het paneel naar beneden duwen of verder draaien zoals het er uit komt, dus richting de achterkant van de auto?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 15.01.2017 - 09:00  ·  #13
https://m.youtube.com/watch?v=XIorgtnduT8

Ik zou alleen iets minder lomp met een schroevendraaier overal tussen wringen.
Er is speciaal gereedschap voor, maar met een verfroerhoutje die je een beetje scherp gevijld heb gaat t ook goed.
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.01.2017 - 09:03  ·  #14
Is ook een beetje trickie. Naar onder en naar je toe trekken en dan, met het liefst een kunststof tooltje de ECC naar je toe halen.
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=glvHx2bX5d0.

Succes!

Je was mij net voor, Walter :D
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 15.01.2017 - 09:20  ·  #15
deze methode heb ik geprobeerd, maar het paneel komt niet los. Het komt wel een mm of 3 naar beneden maar verder gaat het niet. Ik baal nu want er is bij de 4e keer losschroeven een schroef naar beneden gevallen, die dingen lijken ook niet echt magnetisch... ik hoorde m ver vallen.

Selected quotes for multi-quoting:   0