Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

S60, S60CC, S80, V60, V70, XC60 en XC70 tussen 2006 en 2019

 
 
 
 
 
BBB
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 56
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

 · 
Posted: 01.07.2020 - 15:49  ·  #1
Zojuist gezien op nu.nl

"Volvo roept 102.166 auto's terug in Nederland, meldt Volvo Cars Nederland aan NU.nl. De maatregel van Volvo maakt onderdeel uit van een wereldwijde terugroepactie van bijna 2,2 miljoen voertuigen.

Het betreft modellen die tussen 2006 en 2019 van de band zijn gelopen: de S60, S60CC, S80, V60, V70, XC60 en XC70. Bij deze auto's moeten de kabels van de veiligheidsgordels voorin gecontroleerd worden. Eigenaren van de Volvo-modellen zullen bericht krijgen wanneer ze naar de garage moeten.

Volgens Volvo kan de kabel in zeer zeldzame gevallen slijtage vertonen, waardoor de veiligheidsgordel niet optimaal meer functioneert. De kabel zal uit voorzorg worden vervangen. Volgens de Zweedse autobouwer zijn er geen gevallen bekend waarbij de kabel voor problemen of ongelukken heeft gezorgd.

De terugroepactie van bijna 2,2 miljoen voertuigen is de grootste zogeheten 'recall' van Volvo tot nu toe. Hoeveel de terugroepactie Volvo gaat kosten, is niet bekend."

Het eerste wat ik dacht, hoe zit het met nog oudere wagens?
Als het bv harnas is, plastic bescherming oid, dan zal het bij oudere modellen eventueel nog erger kunnen zijn.
Tot hoe oud roept Volvo zijn modellen terug?
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2182
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

 · 
Posted: 01.07.2020 - 16:23  ·  #2
Ik heb op een Engelse website dit lijstje teruggevonden:

Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4064
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

 · 
Posted: 01.07.2020 - 16:29  ·  #3
@BBB: de bevestiging van de gordel aan de stoel aan de deurkant is bij de P3 (V70nn) anders dan bij het voorgaande model. Ik heb het altijd een beetje rare constructie gevonden, de eerste keer voelt het alsof hij er los bij hangt. In de P3 zit de onderkant niet echt op 1 plek vast maar kan bewegen (wat op zich ten goede komt aan de aanpassing van de gordel aan de bestuurder) maar daardoor kan de onderkant dus heen en weer bewegen en dat zorgt mogelijk op den duur voor slijtage.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1447
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

 · 
Posted: 01.07.2020 - 19:28  ·  #4
Hoe werkt dit met import auto's? Wat is de bron van deze gegevens RDW of importeur?
Krijgen wij (bezitters van importauto"sl ook een oproep?
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

 · 
Posted: 01.07.2020 - 19:30  ·  #5
Op rdw staat een terugroepregister.
Maar veel info is daar (nog) niet.

https://terugroepregister.rdw….ister.aspx
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1677
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

 · 
Posted: 01.07.2020 - 19:54  ·  #6
Quote door Vogel

Hoe werkt dit met import auto's? Wat is de bron van deze gegevens RDW of importeur?
Krijgen wij (bezitters van importauto"sl ook een oproep?


Interessante vraag, heb een import, we zullen zie of ik een uitnodiging krijg?
Maar volgens mij valt jou V70 niet binnen de terug roep actie jij hebt toch een V70n
Volgens mij gaat het hier over de V70nn.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1447
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

 · 
Posted: 01.07.2020 - 22:36  ·  #7
Ik had het tabelletje hierboven nog niet bekeken. Het nu.nl artikel was daar niet zo specifiek in.
Mijne is van maart 2007. Volvo heeft wel vaker onderdelen in gebruik genomen op ogenschijnbaar willekeurige momenten (zonder model overgang), dus wellicht heb je gelijk, maar dat zou ik dan graag bevestigd willen zien.
Ik vind de omschrijving 'probleem met de kabel van de gordel' overigens sowieso niet echt duidelijk. Aan de hand van die omschrijving kan ik niet beoordelen of ik een probleem heb, ja of nee.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2182
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

 · 
Posted: 02.07.2020 - 10:28  ·  #8
Het gaat echt om de voorlaatste generatie modellen, dus S80 vanaf modeljaar 2007, V70/XC70 vanaf modeljaar 2008 en S60/V60 vanaf modeljaar 2011 tot en met modeljaar 2018. (XC60 tot en met modeljaar 2016)
Mijn import V70NN is "vernederlandst", heeft al 3x bij een Volvo-dealer binnen gestaan inclusief Volvo Assistance(*), dus ik denk dat ik wel een oproep mag verwachten. Maar als je auto nog nooit bij Volvo binnen heeft gestaan en de meldingen op de boordcomputer praten zelfs nog Duits of Zweeds tegen je, dan denk ik niet dat de recall je gaat bereiken.

(*) ik heb nu Poika Assistance :P
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

 · 
Posted: 02.07.2020 - 17:59  ·  #9
Ik heb een orginele Nederlandse.
Krijg ik dan vanzelf bericht van een dealer? Of moet ik me dat eerst een keer melden?
deaaron
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 34
Berichten: 164
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

 · 
Posted: 03.07.2020 - 08:54  ·  #10
Quote door brinkie

Het gaat echt om de voorlaatste generatie modellen, dus S80 vanaf modeljaar 2007, V70/XC70 vanaf modeljaar 2008 en S60/V60 vanaf modeljaar 2011 tot en met modeljaar 2018. (XC60 tot en met modeljaar 2016)
Mijn import V70NN is "vernederlandst", heeft al 3x bij een Volvo-dealer binnen gestaan inclusief Volvo Assistance(*), dus ik denk dat ik wel een oproep mag verwachten. Maar als je auto nog nooit bij Volvo binnen heeft gestaan en de meldingen op de boordcomputer praten zelfs nog Duits of Zweeds tegen je, dan denk ik niet dat de recall je gaat bereiken.

(*) ik heb nu Poika Assistance :P



Ik belde laatst met het Volvo magazijn via broekhuis voor een onderdeel, konden ze mijn import V70n niet vinden op kenteken. Wel op VIN. Ik kon de auto volgens de beste man laten “vernederlandsen”, wat inhoudt dat ze de auto in hun systeem koppelen: VIN + kenteken. Dus ik zei, lijkt me prima, doe maar!
Kosten hiervoor: €250,-
Ik zei, laat maar 😅. Dan noem ik het VIN wel op als ik een onderdeel zoek.

Een auto is dus “vernederlandst” als je 250 euro overmaakt voor 2 klikjes in het systeem.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 708
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

 · 
Posted: 03.07.2020 - 09:35  ·  #11
Quote door deaaron

Ik belde laatst met het Volvo magazijn via broekhuis voor een onderdeel, konden ze mijn import V70n niet vinden op kenteken. Wel op VIN. Ik kon de auto volgens de beste man laten “vernederlandsen”, wat inhoudt dat ze de auto in hun systeem koppelen: VIN + kenteken. Dus ik zei, lijkt me prima, doe maar!
Kosten hiervoor: €250,-
Ik zei, laat maar 😅. Dan noem ik het VIN wel op als ik een onderdeel zoek.

Een auto is dus “vernederlandst” als je 250 euro overmaakt voor 2 klikjes in het systeem.


Dat is wel opvallend. Ik heb ook een import auto en inderdaad alleen op VIN konden ze deze vinden.
Echter toen de auto laatst vanwege een parkeerschade bij de dealer was bood men daar aan e.e.a. aan te passen naar kenteken.
Was zo gebeurd en een rekening heb ik er niet voor gezien. :o
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2182
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

 · 
Posted: 03.07.2020 - 10:07  ·  #12
Hangt inderdaad heel erg af van de dealer! Ik heb 'm laten vernederlandsen door de dealer die als eerste een onderhoudsbeurt uitvoerde, maar een bevriende receptionist bij een andere dealer had dat ook zo voor me kunnen doen.
250 euro klinkt meer als "we willen je niet als klant met je importwagen!"
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

 · 
Posted: 03.07.2020 - 11:59  ·  #13
Valt iets voor te zeggen, je koopt een import of doet het zelf omdat de autos via een dealer te duur zijn. Maar je wil de dealer wel gebruiken, kan me er iets bij voorstellen dat ze niet allemaal heel happig zijn.

Zelf op het werk heb ik hetzelfde met elektrisch handgereedschap. Ik werk bij een groothandel voor bouw en industrie. Bij ons zijn die machines duurder als bij div internetshops. Dat komt omdat wij alleen bij de Nederlandse importeur kunnen kopen van bijv makita, bosch, festool etc.. Grijs import is vaak veel goedkoper, maar onze accessoires zijn weer veel goedkoper en dat merken ze (helaas) niet. Maar wel bij ons komen voor garantie, ja doei!
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1447
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

 · 
Posted: 04.07.2020 - 00:16  ·  #14
Quote door deaaron

Ik belde laatst met het Volvo magazijn via broekhuis voor een onderdeel, konden ze mijn import V70n niet vinden op kenteken. Wel op VIN. Ik kon de auto volgens de beste man laten “vernederlandsen”, wat inhoudt dat ze de auto in hun systeem koppelen: VIN + kenteken. Dus ik zei, lijkt me prima, doe maar!
Kosten hiervoor: €250,-
Ik zei, laat maar 😅. Dan noem ik het VIN wel op als ik een onderdeel zoek.

Een auto is dus “vernederlandst” als je 250 euro overmaakt voor 2 klikjes in het systeem.


Gewoon een paar keer naar de dealer gaan voor een onderdeeltje van 5 euro (raam-hoekje, glijblokje zijruit, etc) en hem dat VIN nummer laten overtypen, dan wordt het opeens gratis ;-)
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1447
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo roept ruim 100.000 auto's terug in Nederland in grote terugroepactie

 · 
Posted: 04.07.2020 - 00:26  ·  #15
Quote door bartv70

Valt iets voor te zeggen, je koopt een import of doet het zelf omdat de autos via een dealer te duur zijn. Maar je wil de dealer wel gebruiken, kan me er iets bij voorstellen dat ze niet allemaal heel happig zijn.

Zelf op het werk heb ik hetzelfde met elektrisch handgereedschap. Ik werk bij een groothandel voor bouw en industrie. Bij ons zijn die machines duurder als bij div internetshops. Dat komt omdat wij alleen bij de Nederlandse importeur kunnen kopen van bijv makita, bosch, festool etc.. Grijs import is vaak veel goedkoper, maar onze accessoires zijn weer veel goedkoper en dat merken ze (helaas) niet. Maar wel bij ons komen voor garantie, ja doei!


Ben ik niet met je eens. De dealer is niet uitsluitend een autohandel!
Je kunt ook gewoon klant zijn van het magazijn of de werkplaats.
Daarnaast is de dealer ook vertegenwoordiger van het merk en heeft daarom al het belang om de reputatie van het merk te waarborgen.
Een partijtje moeilijk doen en de klant terugverwijzen naar een niet bestaande importeur is echt een typisch voorbeeld van "Penny wise, Pound foolish" Bij zo'n dealer zal ik nooit een auto kopen...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0