Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 
 
 
 
 
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 · 
Posted: 29.11.2022 - 20:20  ·  #1
Gisteren werd ik door mn vrouw gebeld nadat ze klaar was met sporten. Onze Volvo S60 140pk 2001 benzine wilde niet meer starten. Eerst heb ik haar door de telefoon geprobeerd te helpen, maar niks hield. Dus uiteindelijk zelf op de fiets erheen.

Bij het draaien van de sleutel tot positie II ging alles zoals normaal. Dashboard lichte op, brandstofpomp hoorde ik kort brommen, airco en radio gingen aan. Maar toen ik door draaide gebeurde er niks. Ik hoorde geen relais klapperen, dus de accu leek niet het probleem. Ook met reserve sleutel wilde zij niet starten.
Ik had mn laptop en dice mee, maar had mn hd vergeten, dus kon niet uitlezen. (Had recent te weinig ruimte op mn laptop dus de vm verplaatst naar een externe hd)
Dus auto laten staan bij de sportschool en op de fiets naar huis.

Goed om nog even te vermelden, het meldingdisplay links op het dashboard is stuk. Mogelijk had ik daar anders een melding over de startonderbreking zien staan? (Heb ik zelf stuk gemaakt bij het hersolderen van de chips op het dashboard, dat zo ineens uitviel)

Ondanks dat ik niet kon uitlezen toch even aan het rond zoeken geweest. De accu leek het niet te zijn. Ventilatie, radio alles sprong aan. En geen geklapper van relais bij startpoging.
Wat ik tegenkwam zou het de startonderbreking kunnen zijn. Ik las dat de antenne ring rondom het contactslot problemen kan geven. Ook noemde iemand sleepcontactjes in het contactslot. Zou te verhelpen zijn met contacspray.
Ik herinnerde me ineens dat ik een paar dagen eerder bij het starten ook bot ving. Eerste keer deed ie niks, bij terugdraaien en opnieuw aan draaien startte die wel. Ik dacht er toen niet zoveel van.

Vanochtend vroeg, voor mijn werk aan, naar de auto gefietst met laptop en hd. Ik had vaag de hoop dat hij nu misschien zou starten. Dat zou passen bij de symptomen van problemen met de antenne ring.
Dus eerst geprobeerd te starten. En jawel hoor, ze startte prima. Wel met een korte vertraging leek het. Al kan dat ook mijn waarneming zijn omdat ik gespannen luisterde.

Dus auto teruggereden, dan stond die tenminste thuis en door naar t werk.

Vanavond de volvo uitgelezen met vida. Accu voltage is met 11.7V prima. Voltage bij lopen is met 14.4V ook prima.
Er staan wel wat meldingen in, maar geen die iets te maken hebben met niet starten.

Mijn eerste verdenking is nog steeds dat het te maken heeft met de startonderbreking. Voor ik een nieuwe immobiliser ring bestel a 69 euro.
Wat zijn jullie gedachten. Wat kan ik nog meer testen om tot de oorzaak te komen?
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 · 
Posted: 29.11.2022 - 20:25  ·  #2
Startmotor?
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 492
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 · 
Posted: 29.11.2022 - 23:36  ·  #3
Hallo Fostart 82

Wat ook vaak veroorzaakt wordt door de dunne draad aansluiting op de start motor die dan geen of slecht contact maakt

Groeten BUM
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 · 
Posted: 30.11.2022 - 07:19  ·  #4
11,7 volt in rust met alles uit? Dat lijkt mij flink te laag…Is het met alle verbruikers aan dan houdt het nog steeds niet over.
Gummiebeer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 43
Berichten: 136
Geregistreerd: 09 / 2022
Subject:

Re: Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 · 
Posted: 30.11.2022 - 07:38  ·  #5
Eerst de accu vervangen voordat je verder gaat met zoeken. 11,7 in rust is gewoon een accu die aan zijn eind is.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 · 
Posted: 30.11.2022 - 09:55  ·  #6
Quote door fostar82


Accu voltage is met 11.7V prima. Voltage bij lopen is met 14.4V ook prima.



Hoort ca 12.6V te zijn dus zou er even een nieuwe accu in lepelen
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 · 
Posted: 30.11.2022 - 10:45  ·  #7
Hij zou met 11,6V tenminste wel enig teken van leven moeten vertonen. De startmotor zou dan wel heel langzaam en zwaar moeten gaan, maar helemaal niks is geen sprake van.

Je zou kunnen zoeken in het (elektronisch) contact slot. Als hij weer niet wil starten probeer dan eens de sleutel iets terug te draaien en weer terug. Als hij dan wel een teken van leven geeft dan weet je dat het in het contactslot zit.
Antennering is altijd goed om die te vervangen, kost niet de wereld en als het echt budget moet dan kan je zelfs een gebruikte monteren. Antennering hoeft niet ingeleverd te worden, dat ding leest alleen het signaal wat de chip van de sleutel heeft.
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 105
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 · 
Posted: 30.11.2022 - 12:19  ·  #8
Als de antenne van de startonderbreking (of je sleutel) niet meer werkt krijg je netjes de vraag op je dashboard of je het nogmaals wil proberen. Weet niet of dat voor alle P2s geldt, maar in ieder geval vanaf MY2003.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 · 
Posted: 30.11.2022 - 12:50  ·  #9
De +15 geccorrodeert op de startmotor?
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 · 
Posted: 30.11.2022 - 12:53  ·  #10
Het info display doet niks meer schreef TS....
Dus het is zeer goed mogelijk dat het de antennering/contactslot is. Dat maakt het wel lastiger om iets te achterhalen, cruciale informatie -hoe summier ook- is nu niet zichtbaar....


Quote door fostar82


Goed om nog even te vermelden, het meldingdisplay links op het dashboard is stuk. Mogelijk had ik daar anders een melding over de startonderbreking zien staan? (Heb ik zelf stuk gemaakt bij het hersolderen van de chips op het dashboard, dat zo ineens uitviel)


meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 492
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 · 
Posted: 30.11.2022 - 12:55  ·  #11
Hallo Fostar82

Zoek het start relais op onder de motorkap bij de zekering, haal het kapje er af plaats het terug zet de auto op contact en uit de versnelling .

Maak via het relais contact met de startmotor door op het lipje van het relais te drukken, nu moet de startmotor aanslaan.

Als dit niet het geval is dan zit het probleem in elektronica beginnen bij het startrelais. anders controleren of er 12volt aanwezig is bij het relais er ook wordt door geschakeld naar de start motor, is dit het geval dan 12v op de startmotor controleren.


Groeten BUM
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 · 
Posted: 30.11.2022 - 13:23  ·  #12
Bedankt voor de reacties allemaal!

De 11.7V was gemeten via Vida met dus sleutel in positie II en dice eraan. Net gemeten op de + en massapunt onder de motorkap zonder sleutel in contact. Kwam op 12.1V.
Iets laag, maar gezien ik gisteren heb uitgelezen zonder dat de motor liep kan de accu wat leger zijn, lijkt me. Tis denk ik een 4 jaar oude 100Ah accu.

Maar als ik het zo samenvat:
- schakeldraad 15 op de startmotor loshalen en checken op corrosie
- startmotor via startrelais laten draaien. @meijer het lipje wat ik moet indrukken is een soort testfunctie op de relais? Dus met het relais in de originele positie moet ik dit testen?
- mocht het de startmotor zelf zijn, kan die ook het de ene keer wel en de volgende keer niet doen zonder geluid of andere symptomen?
Gummiebeer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 43
Berichten: 136
Geregistreerd: 09 / 2022
Subject:

Re: Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 · 
Posted: 30.11.2022 - 17:09  ·  #13
Ik blijf toch bij de accu..
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 · 
Posted: 30.11.2022 - 19:05  ·  #14
Quote door fostar82

Gisteren werd ik door mn vrouw gebeld nadat ze klaar was met sporten. Onze Volvo S60 140pk 2001 benzine wilde niet meer starten. Eerst heb ik haar door de telefoon geprobeerd te helpen, maar niks hield. Dus uiteindelijk zelf op de fiets erheen.

............. Ook met reserve sleutel wilde zij niet starten........................

Dus auto laten staan bij de sportschool en op de fiets naar huis.

.........
Vanochtend vroeg, voor mijn werk aan, naar de auto gefietst met laptop en hd. Ik had vaag de hoop dat hij nu misschien zou starten. Dat zou passen bij de symptomen van problemen met de antenne ring.
Dus eerst geprobeerd te starten. En jawel hoor, ze startte prima. .....................

Dus auto teruggereden, dan stond die tenminste thuis en door naar t werk.




;-)
Is je auto nu een hij of zij? En hoe is je vrouw thuis gekomen, achterop de fiets?

:-)
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Volvo S60 start ineens niet meer... en een nachtje later wel weer

 · 
Posted: 30.11.2022 - 20:55  ·  #15
Quote door meijer

Hallo Fostart 82

Wat ook vaak veroorzaakt wordt door de dunne draad aansluiting op de start motor die dan geen of slecht contact maakt

Groeten BUM


Klopt, vorige week zelf meegemaakt. Als je start goed luisteren of je het relais dat onder de motorkap zit hoort schakelen. Die hoorde je bij mij schakelen. De monteur van de anwb heeft vervolgens aan die dunne aanstuur draad voor de startmotor gefriemeld, en toen startte de auto wel. Daarna heeft de monteur het contact aan de draad war dichter bij elkaar geknepen, zodat die weer goed klemt op de startmotor.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0