Voor de anwb leden die op vakantie gaan….

MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Voor de anwb leden die op vakantie gaan….

· 
Posted: 01.08.2025 - 17:46  ·  #1
Misschien zinvol om het volgende documentje even te bekijken mocht je met je fijne Volvo op vakantie gaan naar het buitenland.

Men heeft heel subtiel een wijziging doorgevoerd voor 2025….

Rechter kolom pag 6 van het document zelf of 7 van het pdf…

https://merk.anwb.nl/m/44b7507…2cLI1xktyQ
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 68
Homepage: elverdesign.nl
Subject:

Taxatierapport is dus ook dan wel belangrijk

· 
Posted: 01.08.2025 - 18:30  ·  #2
En ja, het is een dure boel zo bij elkaar geteld. Aan de andere kant: Als ik elk jaar die 250 euro voor niets heb betaald ben ik ook wel weer blij. Tenslotte ben ik heel goed in onbedoeld slopen van dingetjes door het net de verkeerde kant op te draaien, iets te hard te trekken of juist te voorzichtig zijn zodat ik het niet los krijg en een techneut dat whoppa.. lostrekt.

En die bijna 50 jaar ANWB lidmaatschap heb ik er over het algemeen goede ervaringen mee!
elevating
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Voor de anwb leden die op vakantie gaan….

· 
Posted: 01.08.2025 - 18:34  ·  #3
Dit kwam op facebook ook al voorbij. Dan ga ik bij deze inderdaad opzeggen. Dit was zo een beetje de enige reden waar ik het voor had.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 01.08.2025 - 19:31  ·  #4
Dit is allemaal indekken. Ik heb niet anders dan positieve ervaring met de anwb met de motor.
Ik ben een keer stil komen te staan met een losgelopen vliegwiel waardoor het blok volledig was afgeschreven. De motor was 15 jaar oud dus de restwaarde was sowieso al 0. Deze werd keurig naar mijn woonplaats gebracht zonder enige discussie.

Ik zou me niet zo druk maken. Sowieso, als je je auto netjes houdt en goed onderhoudt, is de kans klein dat je de anwb nodig hebt.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 01.08.2025 - 20:13  ·  #5
Wat is precies de issue mbt de gewijzigde tekst?
Zoals ik het stukje over reparaties lees:
- Vorig jaar regelde de ANWB dat je auto naar de sloper ging.
- Dit jaar regelt de ANWB dat je auto naar de sloper gaat.

Effectief weinig verschil....als het de ANWB geld kost gaat je auto naar de sloper.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.08.2025 - 20:17  ·  #6
Ze drukten eerst de waarde door het ontstane gebrek van je waarde af te halen .

Nu verdubbelen ze dat eigenlijk door vervolgens ook de reparatie kosten erbij op te tellen…

Met een kapotte automaat ben je dan ook bij een goede wagen vrij snel de pineut qua drempel voor wel of geen repat.
elevating
VolvoV70forum member
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 01.08.2025 - 20:20  ·  #7
En juist voor die duurdere reparaties heb ik zo iets. Kleine dingen fix ik zelf wel, al dan niet met een noodreparatie. Ben al eens met een lekke uitlaat, een leeg cola blikje en 2 slangklemmen vanuit Kroatië terug komen rijden met de 460. Maar wat de anwb nu hanteert ben je inderdaad al heel erg snel zwaar de pineut.
joebar
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 02.08.2025 - 07:37  ·  #8
mijn reden is dat we in geval van pech en niet meer verder kunnen , 3 dagen een hotel hebben, en in combinatie met een doorlopende reisverzekering, komen we altijd wel weer thuis, en in het ergste geval voor 200 euro zelf een autoambulance huren en hem zelf ophalen
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.08.2025 - 09:53  ·  #9
Niemand leest al die aangepaste details die elk jaar bij het nieuwe pasje mee komen.

Men gaat ervan uit dat met dat nieuwe pasje alles in orde komt en dat is dus niet meer zo vanzelfsprekend.

Niet het eind van de wereld … maar niet iets waar je op dat foute moment achter wilt komen…
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 02.08.2025 - 19:02  ·  #10
Dat is aan de ene kant toch ook wel logisch. maar aan de andere kant wel heel snel jammer dan.
Al is iedere auto van meer dan 8 jaar op deze manier al snel economisch total loss dus wordt niet meer naar NL gehaald maar gesloopt zonder restwaarde....
en dan drie dagen vervangend vervoer.... zie maar hoe je thuis komt!
Wat wel even belangrijk is hoe ze inschatting maken. Met de garage (dealerprijzen) in Nederland van elk "premium" merk zit je al snel aan arbeidsloon van over de 1000 euro als ze de auto een dag op de brug hebben staan. Moeten er nog wat onderdeeltjes bij (dealerprijzen bruto) en transport naar NL. vanuit Italië of Zuid Frankrijk... Ga je zo richting de 5 tot 7k (volgens redenering van ANWB)
Dus zomaar voor een "grieplige" reparatie die je thuis op de bokjes op de oprit kan doen voor 200 euro ben je je auto kwijt en wordt ie "gesloopt".
Oftewel: een handige Italiaanse "Harry" koopt je mooie auto op voor zeer weinig. Gaat er een dagje onder liggen sleutelen en heeft voor een habbekrats een Youngtimer die hij vervolgens naar NL transporteert en duur verkoopt omdat het een goed onderhouden Youngtimer is... De auto krijgt dan zelfs weer het oude kenteken van de RDW.

Het is wel een handige zet van de ANWB (en hoogstwaarschijnlijk meer verzekeraars) om het wagenpark te vernieuwen (zit toch de overheid hier niet achter?)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 02.08.2025 - 21:39  ·  #11
Dat laatste zou ik niet van opkijken Ruben.
Maar ook de moeite, tijd en geld wat het de ANWB kost om zo'n auto terug te krijgen. Zak voor hun goedkoper zijn dan wanneer jij of ik dit zelf moet doen, maar het zal ze vast ergens weer geld schelen.
Die stress had ik vorig jaar toen in Noorwegen mijn S60 moeilijk begon te doen. Werd indirect via Total Energies door re ANWB geregeld en achteraf iets simpels, naar op zo'n moment sta je daar en om dan je auto te exporteren en zie maar hoe je thuis komt met je spullen... Geen leuke gedachte.
FritsXC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

· 
Posted: 03.08.2025 - 06:24  ·  #12
Ik zal gaan kijken of mijn verzekering (Univé) de pechhulp buitenland ook stiekem aangepast heeft.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.08.2025 - 07:42  ·  #13
Misschien toch maar even je huidige autoverzekeraar checken voor een extra repatriëringsverzekering? Of er een zoeken welke deze aanbied.
Ik heb altijd goede ervaringen met de anwb en ik heb ze ook al enkele keren nodig gehad in het buitenland. Maar ik ben er niet mee getrouwd en ook ik vind dat ze een verlengstuk van onze overheid zijn wat betreft electrificatie van ons wagenpark cq verkettering van de fossiele brandstofrijders.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.08.2025 - 07:44  ·  #14
Quote door Jeroen

Dat laatste zou ik niet van opkijken Ruben.
Maar ook de moeite, tijd en geld wat het de ANWB kost om zo'n auto terug te krijgen. Zak voor hun goedkoper zijn dan wanneer jij of ik dit zelf moet doen, maar het zal ze vast ergens weer geld schelen.
Die stress had ik vorig jaar toen in Noorwegen mijn S60 moeilijk begon te doen. Werd indirect via Total Energies door re ANWB geregeld en achteraf iets simpels, naar op zo'n moment sta je daar en om dan je auto te exporteren en zie maar hoe je thuis komt met je spullen... Geen leuke gedachte.

Passagiers en baggage wordt wel gerepatrieerd, indien verzekert.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.08.2025 - 08:08  ·  #15
Jeroen stond met een trailer en een of twee motoren erop toch ?

Absurd is dat ze de kosten van reparatie nu ook meenemen in hun berekening,
die komen sowieso nooit ten laste van de anwb.
Selected quotes for multi-quoting:   0