@R-W:
Het antwoord is ondertussen al mooi neergeschreven.
Zowel voor-als achteraan de remklauwen en schijven van een XC90 gemonteerd op m'n V70.
Voor de voorremmen heb ik de gaten van m'n fusee uitgeboord naar 14mm. Je kan dan idd niet meer terug. Dat is waar, maar ik ga ook niet meer terug.
Het is trouwens aluminium waar je in moet boren, dus dat valt best mee. De beugels van de stuuruitslagbegrenzers moeten eveneens uitgeboord worden naar 14 mm. Die zijn vervaardigd uit gietstaal, dus dat doe je maar beter met een kolomboormachine. Tenslotte moet je ook langere bouten gebruiken. Daar die beugels van die stuuruitslagbegrenzers mee gemonteerd zitten heb je dus langere bouten nodig. Die kan je gemakkelijk vinden bij een ijzerwarenwinkel ofzo. Wel steeds rondsel bijplaatsen. Je kan ze natuurlijk ook bij de Volvo dealer bestellen, maar dan wordt het lastig om te vertellen voor welke auto ze moeten gemonteerd worden. (probeer eens een V70T5 van 2006) Het is een gewone M14. Dat is normaal geen probleem.
Bij montage voorzien van schroefdraadborging bij voorkeur.
De stofplaten heb ik vooraan niet vervangen. Die zijn nu wel ietsje kleiner qua diameter dan de schijven zelf, maar dat stoort niet vind ik.
Achteraan is er inderdaad geen boorwerk nodig. Je kan er dezelfde bouten gebruiken. De stofplaten moet je wel degelijk mee vervangen. Anders kan je de grotere schijf er gewoon niet op plaatsen. Ik heb het lager ook even verwijderd om de stofplaat niet onnodig te moeten plooien.
Verder is het eigenlijk gewoon plug&play hoor. Iemand die een beetje kan sleutelen, heeft het zo voor mekaar.
Wel even opmerken dat de voorste remmen wel degelijk de schijfdiameter 316mm hebben. De meeste XC90's hebben 336mm.(--> Dan moet je minstens 17" velgen monteren)
Dit is bewust gekozen omdat ik m'n 16" wielen wil kunnen blijven gebruiken. Het is de grootst mogelijke schijf/remklauw voor een 16".
Achteraan is er maar 1 mogelijkheid. -->308mm.
Groeten uit Belgiƫ. :thumb: