Vandaag eindelijk de tijd gekregen om de antiskid melding, waar ik de laatste tijd te pas en te onpas last van had, eens wat nader onder de loep te nemen.
Wat hieraan vooraf ging :
De laatste weken kreeg ik in de display regelmatig twee meldingen :
1: ABS/anti-skid service vereist
2: Rembekrachtiging service vereist
Dit ging uit door het contact uit en aan te zetten. Soms bleef daarna de melding weg, soms kwam de melding in no time terug.
Wat merkte ik verder :
- De melding kwam vrijwel altijd boven drijven als ik over een slecht wegdek reed.
- Voordat de melding kwam, was bij het remmen (soms) het in werking treden van de ABS te voelen.
- Als de melding zich manifesteerde, schakelde bij koude motor en lage snelheid, de automaat niet, of heel laat op ?!?
Overigens remde de auto nog steeds heel goed, de melding had geen invloed op de remkracht o.i.d.
Ik heb (nog) geen werkende VIDA, dus uitlezen heb ik niet gedaan.
Volgens de alwetenden

hier kon het, gezien het bouwjaar van mijn T5 de ABS unit NIET zijn, dus dat hoefde ik niet na te kijken.
Vandaag heb ik in eerste instantie de accu doorgemeten. Deze was goed, maar dat vermoedde ik al.
In tweede instantie de gierhoekmeter opgezocht. Na wat vijven en zessen - kreeg de stoel niet gekanteld - alles nagekeken - zag niets vreemds - geen water (heb een schuifdak, dus de afwatering had verstopt kunnen zijn).
Tenslotte het rechter voorwiel eraf om de naafbout te controleren. Alles OK.
Linker voorwiel eraf: rinkel de kinkel.... De naafbout met ring lagen onder de auto.
Fout gevonden! Alles schoongemaakt en met locktite weer in elkaar gezet.
Net testrondje gemaakt (slecht weg genoeg bij mijn werk), en alles OK.
Me is happy!
OK, terwijl de auto op de brug stond, geconstateerd dat de linker voorrem leiding gescheurd was. Geen droogte scheurtje, maar echt een scheur.
Dat wordt het volgende klusje - alle remleidingen vervangen door braided teflon.
Als het dan toch moet, dan maar in één keer goed.
Terloops ook nog even de koplampen gepolijst. Goed gelukt, maar zit wat zichtbare vervuiling aan de binnenzijde, dus hier moet ik eerdaags ook mee aan de gang.
Moet toch de grille nog vervangen (bedankt BD), dus kan dan mooi de koplampunits demonteren en daarna van binnen zien te reinigen.