Gisteravond weliswaar, maar toch. Vers apk-tje (ITV geheten hier in Spanje) en net 253333km op de teller, dus dat gaat lekker. Flesje gekocht om het te vieren. Niet voor mezelf, maar polish/wax van LiquiMoly om dit weekend maar eens te proberen als het weer het toelaat.
Voor de apk ga je hier in Spanje, net als in Belgie, naar zo'n keuringsstation. Netjes een afspraak maken 2 maand van tevoren en dan nog 20 minuten staan wachten, maar goed.
Je rijdt naar binnen onder begeleiding van de inspecteur, remcheck op van die rollen (voetrem en handrem), vering/schokbreker

op van die trilplaten, dan doorrijden naar volgende ruimte waar lichten rondom, trekhaak, deuren, veiligheidsgordels, claxon, ruitenpisser en -wissers worden gecontroleerd. Dan kijken ze via een smeerput onder de auto naar de ophanging en remmen, uitlaat etc. Dan een

van de stuurinrichting (je moet dan aan het stuur draaien met de motor uit en aan, en wordt er op speling gecontroleerd), dan de martelplaten (platen waar de wielen opstaan en die in alle richtingen worden bewogen om de bewegingen van de auto te simuleren tijdens het rijden, om te

en op speling in de ophanging), en als laatste een uitlaatgas/roettest. En dan nog vast wel wat dingen die niet opvallen.
0,0 roet, want mijn dpf doet het nog prima! Slechts 5 gram roet in het filter aldus VIDA (max = 100, dan blokkeert 'ie), dus de regeneratie werkt ook nog prima. Ik was van plan een regeneratie te forceren met VIDA vóór de apk maar dat bleek dus niet nodig.
Tot mijn verbazing was ook de brandstofcorrectie van de injectors veel minder dan een paar maand geleden. Dat zegt wel iets over het effect van af en toe een tank 'dure diesel' (type vpower) en af en toe doortrappen tot de rode lijn (met een warme motor), want ik zou niet weten waar het anders aan zou liggen.