Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 14.10.2018 - 17:34  ·  #7471
Gisteren de koplampen geschuurd, gepolijst en daarna met Spraymax behandeld.
Het moest een nachtje drogen dus vandaag het geheel weer ingebouwd, prachtig weer vandaag hoor, tjonge; even genieten van zo’n zondagmiddag in oktober!

Gewoon het standaard werk: schuren met waterproof 1500 dan 2000 dan 3000. Daarna gepolijst met de DAP, stond niet bij het verhaal van Spraymax, maar op het gevoel maar gedaan.
De primer erop, ging perfect, wou het bijna zo laten en de lampen weer inbouwen.
Daarna de 2K lak erop, dat ging minder. Ik heb het flesje in mijn onhandigheid ook een keer laten vallen, wellicht scheelt dat, want ik moest toch 4x spuiten voordat het sinaasappel-effect minder werd. Of ik heb iets fout gedaan, kan ook ik ben niet zo’n goede autospuiter..

Maar het eindresultaat ziet er toch niet echt slecht uit. In elk geval een stuk beter als het was, ik kreeg steeds vaker te horen van mede forummers dat de lampen nogal afstaken tegen de rest van de auto.

Uiteraard vergeten foto vooraf te nemen, maar maakt eigenlijk niet zoveel uit, ik denk dat je elke lamp wel weer OK kan krijgen met deze behandelingen. :-). Gekocht bij Crop (non-paint), zowel het schuurpapier als de 2k lak van Spraymax voor koplampen.
DJ
O ja, doe het lakken niet buiten zoals ik bij poging 1, te veel wind en er vliegt blijkbaar van alles rond, ik ben mijn kleine schuurtje in gevlucht.. maar een grote garage is iets idealer voor je longen..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2018 - 17:39  ·  #7472
Quote door flevodirk

Quote door ohz274

Beide Spoorstangen en stabilisatorstangetje rechts vervangen. Werd tijd want lag al 2 maanden in de doos.

Goed bezig Hans, zaten ze net zo vast als bij mijn auto? :-/

DJ

Behoorlijk DJ. En op straat kan je er niet even aan hangen zoals op een brug. Maar uiteindelijk is het wel gelukt.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2018 - 17:41  ·  #7473
Quote door flevodirk

Gisteren de koplampen geschuurd, gepolijst en daarna met Spraymax behandeld.
Het moest een nachtje drogen dus vandaag het geheel weer ingebouwd, prachtig weer vandaag hoor, tjonge; even genieten van zo’n zondagmiddag in oktober!

Gewoon het standaard werk: schuren met waterproof 1500 dan 2000 dan 3000. Daarna gepolijst, stond niet bij het verhaal van Spraymax, maar op het gevoel maar gedaan.
De primer erop, ging perfect, wou het bijna zo laten en de lampen weer inbouwen.
Daarna de 2K lak erop, dat ging minder. Ik heb het flesje in mijn onhandigheid ook een keer laten vallen, wellicht scheelt dat, want ik moest toch 4x spuiten voordat het sinaasappel-effect minder werd. Of ik heb iets fout gedaan, kan ook, ik ben niet zo’n goed autospuiter..

Maar het eindresultaat ziet er toch niet echt slecht uit. In elk geval een stuk beter als het was, ik kreeg steeds vaker te horen van mede forummers dat de lampen nogal afstaken tegen de rest van de auto.

Uiteraard vergeten foto vooraf te namen, maar maakt eigenlijk niet zoveel uit, ik denk dat je elke lamp wel weer OK kan krijgen met deze behandelingen. :-). Gekocht bij Crop, zowel het schuurpapier als de lak.
DJ
O ja, doe het lakken niet buiten zoals ik bij poging 1, te veel wind en er vliegt blijkbaar van alles rond, ik ben mijn kleine schuurtje in gevlucht.. maar een grote garage is iets idealer..

Ziet er goed uit DJ. Heb je met de hand geschuurd?
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 14.10.2018 - 20:45  ·  #7474
Quote door ohz274

Ziet er goed uit DJ. Heb je met de hand geschuurd?

Ja Hans, gewoon 3 vellen Colad waterproof gekocht en met hand geschuurd. Met een schuurschijf zou het denk ik ook wel gaan, mits je het toerental een niet te hoog doet, denk ik dan. Maar dat spul heb ik niet. Dus gewoon het ouderwetse handwerk..

Ik wil wel een How-to maken, maar het is feitelijk niet meer dan mijn verhaaltje
- koop 3 vellen bij Crop of ergens anders (eventueel nog korrel 700 als je lampen er heel erg aan toe zijn, dat scheelt dan wat tijd)
- koop een plantenspuit bij de Action die lekker kan sproeien, kost iets van 2 euro o.i.d.
- koop Spraymax
- zoek een weekend uit waarin je droog de bumper en lampen uit en in kan bouwen, zoals dit weekend.
- zorg voor wat ruimte in de schuur voor het spuiten van de lak.
- voor het spuiten van de lak heb ik ze schoongemaakt met water en alcohol voor het ontvetten, heb je ook wel ander spul voor, maar had ik niet zo 123 in huis.

1. lampen schuren met waterproof schuurpapier; grofst, grof, fijner, fijnst, tussendoor lekker sprayen met de sproeier
2. polijst sessie als je wilt met de DAP (ook van grof naar fijner) mits je een DAP hebt natuurlijk. Hoeft niet volgens de manual.
- restanten polijstmiddel schoonmaken met water, later met alcohol voor ontvetten
3. Spraymax primer erop: 1 uur laten drogen (ik heb 1 nacht laten drogen, ik moest naar een feestje, maar 1 uur schijnt OK te zijn)
4. Spraymax 2k blanke lak erop, 3 lagen volgens boekje, ik meende nog een laagje extra nodig te hebben voor een glad resultaat.
5. nachtje lekker slapen en je lampen ergens droog bewaren (niet te koud)
6. bewonder je werk / scheld jezelf uit en bouw het geheel in en de lampen zijn weer voor paar jaar vrij van onderhoud/ beschermd tegen UV/weer/wind/muggen/fietsers en voetgangers. :-)
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2018 - 21:17  ·  #7475
Bedankt DJ voor de howto. Ik wou het eigenlijk uitbesteden, maar met een beetje geduld moet het goed zelf te doen zijn lijkt mij.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 14.10.2018 - 21:44  ·  #7476
Crop heeft goede setjes en redelijke prijzen.
Verder is er wel meer handig spul te vinden.

@DJ,
Loon naar werken.
Dat smoelt weer mooi.👍🏻
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 15.10.2018 - 22:56  ·  #7477
polijsten is niet nodig. primer trekt t weer helder en mogelijk heeft dat nog invloed gehad op de finish met de lak? maar gaat prima zo he Dirk
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 16.10.2018 - 19:32  ·  #7478
Vanmiddag op tijd thuis, dus het deurpaneel van de bestuurderskant er maar eens afgetrokken. Sinds een paar dagen zat er als de radio aan stond een rare kraak in de deur.

Ik denk het gevonden te hebben; de DDM kraakte tussen de verschillende delen als je ze heel licht bewoog.

Dus met de stoftape aan het plakken geweest. Ook meteen de scharnieren van het deksel van de armsteun in de middenconsole gesmeerd, en ook daar wat strategische stukjes stof geplakt. Ik lijk weer een paar kraakjes minder te hebben :-)

Toen het deurpaneel er af lag viel me ineens op dat de conus van de middentonen speaker ingedeukt was. Geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren (was niet toen ik ze monteerde), maar zou misschien wel de oorzaak kunnen zijn dat ik soms het idee had dat er iets minder detail geluid van links kwam. Met een stukje ductape 'm weer in orginele stand gebracht. Morgen maar eens flink de versterker opentrekken om het allemaal te testen :-)
Bert West2
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 18.10.2018 - 11:18  ·  #7479
Afgelopen weekend de glijblokjes van de linkerzijruit vervangen. Rechts moet nog.

Ik was geen dag te vroeg met het vervangen!! Zie de foto. 1 glijblokje was al gebarsten en de achterste zelfs al afgebroken. In principe een eenvoudig klusje maar wel noodzakelijk.

Tip: hang de zijruit even vast met een lus ductape over de bovenzijde van het portier zodra je met de blokjes aan de gang gaat. Dan kan deze niet in de deur vallen. Denk niet van: de ruit blijft wel hangen op het andere blokje. Want dat doet tie niet als dat blokje dan afbreekt zoals bij mij het geval was!!
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 18.10.2018 - 12:01  ·  #7480
Heb hem net gewassen :-)
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 18.10.2018 - 17:45  ·  #7481
Een afspraak gemaakt voor een grondige interieur reiniging. Bedrijf vlakbij mn werk. Wel zo makkelijk.
Ben benieuwd of het er daarna weer ‘als nieuw’ uitziet.
Dat oak half leren interieur is zo besmettelijk als de pest.
Bert West2
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 21.10.2018 - 15:45  ·  #7482
Quote door Bert West2

Afgelopen weekend de glijblokjes van de linkerzijruit vervangen. Rechts moet nog.

Ik was geen dag te vroeg met het vervangen!! Zie de foto. 1 glijblokje was al gebarsten en de achterste zelfs al afgebroken. In principe een eenvoudig klusje maar wel noodzakelijk.

Tip: hang de zijruit even vast met een lus ductape over de bovenzijde van het portier zodra je met de blokjes aan de gang gaat. Dan kan deze niet in de deur vallen. Denk niet van: de ruit blijft wel hangen op het andere blokje. Want dat doet tie niet als dat blokje dan afbreekt zoals bij mij het geval was!!

Na de montage van de nieuwe blokjes ging de ruit nuet echt lekker omhoog. Het was als of er iets aan liep. En het werd steeds erger. Misschien iets niet goed gemonteerd?
Vandaag het deurpaneel maar eens verwijderd. Wat blijkt!? Het stalen U clipje dat de geleider op zn plaats moet houden loopt aan langs de aluminium geleide rail. Op een uiteinde van dat clipje zat allemaal schaafsel van de geleide rail. Logisch dat het niet lekker liep. Het blijkt dat het nieuwe clipje langer is dan origineel. Zie de foto, de rechtse is origineel. De oude clipje had ik nog dus deze even gemonteerd in het nieuwe glijblokje.
Moraal: zorg dat je originele blauwe glijblokjes monteert. Ik had de vervangings glijblokjes van een forum sponsor gekocht. Dat gaat dus ook niet altijd goed.
Knalgas
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 21.10.2018 - 16:50  ·  #7483
Vanmorgen de kunsstof afdekkappen gemonteerd en besloten er geen energie meer in te steken.
Zodra de portemonnee het toelaat gaan we op zoek naar een opvolger. Ik gok eind dit jaar. Tot die tijd is het een kostbare boodschappenauto.
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 21.10.2018 - 16:50  ·  #7484
Altijd fijn als je weer wat van je volvo todo lijstje kunt afstrepen.
Heb ze een paar weken terug ook vervangen. Merk geen verschil maar t geeft een goed gevoel wetende dat de blokjes nu goed zijn.
Heb nog wel dat de ruit bovenaan iets kantelt wanneer ik hem omhoog doe. Dat heeft het vervangen vd blokjes niet opgelost. Met automatisch omhoog dan gebeurt het niet, maar wannneer ik de schakelaar vasthoud tot het raam dicht is wel.
Geen idee wat dat veroorzaakt. Ik laat t maar zo. T is ook niet erg.
Paneel moet er eerdaags nog wel een keer af want er zit een irritant rammeltje achter.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 21.10.2018 - 19:37  ·  #7485
Quote door Bert West2

Wat blijkt!? Het stalen U clipje dat de geleider op zn plaats moet houden loopt aan langs de aluminium geleide rail.
Moraal: zorg dat je originele blauwe glijblokjes monteert. Ik had de vervangings glijblokjes van een forum sponsor gekocht. Dat gaat dus ook niet altijd goed.

Heb je dat betreffende sponsor ook gemeld ?

Selected quotes for multi-quoting:   0