Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 22.04.2019 - 00:05  ·  #8071
De draagarm met de nieuwe rubbers, en het gebruikte gereedschap. Voor het inpersen van die grote rubber met twee openingen waar een bout doorheen gaat, hebben we op mijn werk een speciale tool gemaakt. En die tool werkte perfect.

GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 22.04.2019 - 00:31  ·  #8072
das inderdaad t lastige je moet wat aangepast gereedschap gebruiken om te dr goed in te kunnen persen. Ik ga tegenwoordig maar gewoon voor een nieuwe hele arm. Das echt wel wat makkelijker en even goed zoeken en de prijs is ook best ok dan..
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2019 - 00:39  ·  #8073
Omdat bij ik bij een poging van het wisselen van de 4 subframe rubbers in het subframe had gezaagd (om de ouder rubber uit te boren), heb ik het gehele subframe vervangen.

Ik heb hierbij gebruik gemaakt van VIDA, en zo alle stappen gevolgd. Ik heb hiervoor speciaal een motor takel aangeschaft. Ik was er op zich wel wat huiverig voor om de motor te takelen, omdat dit een klus was die ik nog nooit had gedaan. Maar het is allemaal goed gegaan.

Alles bij elkaar heb de volgende onderdelen vervangen
-Draagarm rubbers (4x) vervangen, voor nieuwe exemplaren van Lemforder.
-Stabilisator stangetjes (2x) vervangen, voor nieuwe exemplaren van Lemforder.
-Kogeleind vervangen(1x andere kant had ik al een keer vervangen), voor nieuwe exemplaren van Lemforder.
-De 2 rubbers van de anti-roll bar. Vervangen door een setje van estates service. Ondanks dat ik de juiste diameter had besteld, vond ik ze nog steeds erg ruim zitten. Je kon de anti-roll bar met de hand raaien en links en rechts waards bewegen. De anti-roll bad had ik eerst helemaal kaal geschuurd en met hamerite geverfd. Daarna op de plek van de rubbers een krimpkous gedaan en die verhit. Daarna de rubber er overheen gedaan en met de beugels op het subframe bevestigd. Nu kon ik het niet meer met de hand bewegen.

Hier het oude subframe al onder de auto vandaan gehaald.

De motor takel. En nog extra gezekerd aan de voor en achterkant om te voorkomen dan de takel niet naar een kant kon kantelen.

De onderkant zonder subframe. Met voor de zekerheid nog een potkrik onder de motor als ondersteuning.

Hier het subframe voorgemonteerd. Met de draagarmen en anti-roll bar. uiteindelijk de draagarmen er toch af moeten halen omdat het anders niet te doen was om het nieuwe subframe te monteren.

Het monteren van de draagarmen aan het subframe was een crime. Het volgende filmpje op youtube (van 1A Auto Parts https://www.youtube.com/watch?v=fApDmxZi534) heeft me goed geholpen om de klus te klaren. Nu alleen nog wachten tot de linker buitenste stuurstang binnen is. Als die gemonteerd is, de auto opnieuw uitlijnen.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2019 - 00:44  ·  #8074
Quote door GRUNNS60

das inderdaad t lastige je moet wat aangepast gereedschap gebruiken om te dr goed in te kunnen persen. Ik ga tegenwoordig maar gewoon voor een nieuwe hele arm. Das echt wel wat makkelijker en even goed zoeken en de prijs is ook best ok dan..

Ja je hebt helemaal gelijk. Ik kwam een hele nieuwe draagarm van Lemforder tegen voor een hele schappelijke prijs, nadat ik de rubbers had gekocht.

Maar goed, de voldoening dat het is gelukt, maakt een boel goed ;-) Ik heb overigens die steun voor het inpersen mee naar huis genomen. Het uitpersen met die standaard persbussen was echt een fluitje van een cent. Het inpersen met die zelf gemaakte steun ging ook super makkelijk. Ik had niet verwacht dat het zo soepel zou gaan, echt maar een paar minuten werk.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 22.04.2019 - 08:06  ·  #8075
Wat weegt dat blok eigenlijk?
Jij hebt er nu een potkrik onder maar ik zie ze ook wel eens alleen in de motor takel hangen die je hier gebruikt.
En dan hangt het hele gewicht alleen op de 2 randen van de spatborden?
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2019 - 09:34  ·  #8076
Quote door Jeroen

Wat weegt dat blok eigenlijk?
Jij hebt er nu een potkrik onder maar ik zie ze ook wel eens alleen in de motor takel hangen die je hier gebruikt.

Eerlijk gezegd een goede vraag wat een motor en versnellingsbak weegt..... Ik ben er ook naar op zoek geweest. De motor takel kon 500kg hebben. En ik had niet het idee dat het meer zou zijn. Die pot krik er onder zou niet hoeven. Dat had ik alleen als zekerheidje gedaan

Quote door Jeroen

En dan hangt het hele gewicht alleen op de 2 randen van de spatborden?

Nou de takel staat net niet op de rand van het sparbord, als je die daar op zou zetten zouden de spatschermen indeuken. Ze staan de het geteelte van het voorframe van de auto (of hoe je dat ook noemt), dat is sterk genoeg.
Bennie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2019 - 09:44  ·  #8077
Jij bent niet bang ,,,,,een krik onder de carterpan .
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2019 - 10:56  ·  #8078
Prima oplossing, vind alleen de kettingkjes van de takel wat iel (/erg dun). Echte hijsketting heeft veel dikkere en kortere schalmen.
Heb je de motorsteun bij de distributie ook vervangen? Daar kun je nu ook goed bij. En dit ga je zeer zeker merken met rijden!
En als je nog zin hebt kun je de achterkant ook zo aanpakken.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2019 - 11:16  ·  #8079
Dat gaat meer dan prima zo , die kettingen kunnen makkelijk een paar ton tillen dus een 3 a 400 kiko die het blok en de bak weegt kan makkelijk .

Heb dit al zo vaak gedaan met zo een motorsteun , krikje is overbodig eronder . Ik heb de wagen dan op de brug staan , nog nooit geen probleem mee gehad .
Ook het steunen van de motorsteun op de felsranden naast spatbord is geen enkel probleem .
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 22.04.2019 - 11:40  ·  #8080
Oke, dus hij staat gewoon op het frame van de auto en daar liggen dr spatborden gewoon bovenop.
Lijkt op de foto beetje raar misschien maar nu ik bij mijn eigen auto kijk zie ik dat het beresterk is.
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 22.04.2019 - 20:23  ·  #8081
Gister de dag minder begonnen. Wilde wegrijden, blijft m'n rechter knipperlicht branden... zelfs met contact uit. Dit is helaas 1 van de (gelukkig weinig voorkomende) minpunten van de CFE Plus. Zonder aanleiding kan het rechter knipperlicht zomaar continue gaan branden. Zeer irritant, dit is me nu 3x overkomen in 1,5 jaar tijd. Alleen te resetten door de accu te lossen.

Vandaag leukere dingen gedaan, namelijk mijn nog prima, maar niet meer de mooiste xenon koplampen vervangen door een paar z.g.a.n. exemplaren. Ik kreeg een kans om een set van 50.000km oud te kopen, van een S60. De plastic kap achter de reflector is hiervan zwart ipv grijs bij de V70/XC70, en dat vind ik mooier/sportiever staan.
De ballast van de nieuwe koplampen bleek anders te zijn dan van mijn oude, dus hier nog nieuwe voor aangeschaft. Verder was bij het vooraf testen alles prima, maar na montage bleek 1 lamp gesneuveld. Gelukkig had ik in mijn oude lampen net een nieuwe set, dus die ga ik overzetten. Die zijn gelukkig wel gelijk ;)

BBS
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 22.04.2019 - 20:31  ·  #8082
Ein-de-lijk de zin gehad om de winterwielen te wisselen voor de zomer exemplaren. Ook van de rooie Toyota trouwens.

En een lijstje gemaakt wat er de komende tijd nog aan de Volvo moet gaan gebeuren.....
Staan leuke dingen op waar ik nog iemand voor zoek zoals een subwoofer inbouwen icm SC901 radio en de 50 Watt versterker onder de stoel vervangen voor een 100Watt C70 versterker.
De subwoofer moet wel uitneembaar zijn op een fatsoenlijke manier, dus dat wordt nog een leuke uitdaging.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2019 - 20:44  ·  #8083
Quote door Walterj

Prima oplossing, vind alleen de kettingkjes van de takel wat iel (/erg dun). Echte hijsketting heeft veel dikkere en kortere schalmen.
Heb je de motorsteun bij de distributie ook vervangen? Daar kun je nu ook goed bij. En dit ga je zeer zeker merken met rijden!
En als je nog zin hebt kun je de achterkant ook zo aanpakken.

Hey Walter die ketting is echt dikker dan je denkt. Op de foto komen ze er wellicht niet zo goed uit. De motorsteun bij de distributie, voor en achter en onder-kant van de motor had ik onlangs allemaal al vervangen ;-)

De achterkant.... Tja dat is al een veel langer lopend project dan de voorkant. Ik heb een achteras liggen. hiervan heb ik op 2 na alle bussen vervangen (die moet ik er als laatste inpersen. Ook alle rubbers van de achter fusee zijn vervangen. Waarbij de laatste bus er door een bevriende garage eigenaar er in is geperst. Ik moet de fusee nog bij hem ophalen. Dus dat is nog een karweitje. wat op de planning staat ;-)

Bij de achteras moet ik nog uitdokteren hoe ik het voor elkaar krijg om de twee aangegeven locaties op de juiste stand te krijgen. Zodat alles enigszins recht staat. Adviezen/hulp zijn welkom ;-)

Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 22.04.2019 - 20:58  ·  #8084
Quote door Doeke Dobma

Gister de dag minder begonnen. Wilde wegrijden, blijft m'n rechter knipperlicht branden... zelfs met contact uit. Dit is helaas 1 van de (gelukkig weinig voorkomende) minpunten van de CFE Plus. Zonder aanleiding kan het rechter knipperlicht zomaar continue gaan branden. Zeer irritant, dit is me nu 3x overkomen in 1,5 jaar tijd. Alleen te resetten door de accu te lossen.

Vandaag leukere dingen gedaan, namelijk mijn nog prima, maar niet meer de mooiste xenon koplampen vervangen door een paar z.g.a.n. exemplaren. Ik kreeg een kans om een set van 50.000km oud te kopen, van een S60. De plastic kap achter de reflector is hiervan zwart ipv grijs bij de V70/XC70, en dat vind ik mooier/sportiever staan.
De ballast van de nieuwe koplampen bleek anders te zijn dan van mijn oude, dus hier nog nieuwe voor aangeschaft. Verder was bij het vooraf testen alles prima, maar na montage bleek 1 lamp gesneuveld. Gelukkig had ik in mijn oude lampen net een nieuwe set, dus die ga ik overzetten. Die zijn gelukkig wel gelijk ;)

Staat goed Dobma!
v70n2.4t
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2019 - 22:01  ·  #8085

Selected quotes for multi-quoting:   0