Omdat bij ik bij een poging van het wisselen van de 4 subframe rubbers in het subframe had gezaagd (om de ouder rubber uit te boren), heb ik het gehele subframe vervangen.
Ik heb hierbij gebruik gemaakt van VIDA, en zo alle stappen gevolgd. Ik heb hiervoor speciaal een motor takel aangeschaft. Ik was er op zich wel wat huiverig voor om de motor te takelen, omdat dit een klus was die ik nog nooit had gedaan. Maar het is allemaal goed gegaan.
Alles bij elkaar heb de volgende onderdelen vervangen
-Draagarm rubbers (4x) vervangen, voor nieuwe exemplaren van Lemforder.
-Stabilisator stangetjes (2x) vervangen, voor nieuwe exemplaren van Lemforder.
-Kogeleind vervangen(1x andere kant had ik al een keer vervangen), voor nieuwe exemplaren van Lemforder.
-De 2 rubbers van de anti-roll bar. Vervangen door een setje van estates service. Ondanks dat ik de juiste diameter had besteld, vond ik ze nog steeds erg ruim zitten. Je kon de anti-roll bar met de hand raaien en links en rechts waards bewegen. De anti-roll bad had ik eerst helemaal kaal geschuurd en met hamerite geverfd. Daarna op de plek van de rubbers een krimpkous gedaan en die verhit. Daarna de rubber er overheen gedaan en met de beugels op het subframe bevestigd. Nu kon ik het niet meer met de hand bewegen.
Hier het oude subframe al onder de auto vandaan gehaald.
De motor takel. En nog extra gezekerd aan de voor en achterkant om te voorkomen dan de takel niet naar een kant kon kantelen.
De onderkant zonder subframe. Met voor de zekerheid nog een potkrik onder de motor als ondersteuning.
Hier het subframe voorgemonteerd. Met de draagarmen en anti-roll bar. uiteindelijk de draagarmen er toch af moeten halen omdat het anders niet te doen was om het nieuwe subframe te monteren.
Het monteren van de draagarmen aan het subframe was een crime. Het volgende filmpje op youtube (van 1A Auto Parts
https://www.youtube.com/watch?v=fApDmxZi534) heeft me goed geholpen om de klus te klaren. Nu alleen nog wachten tot de linker buitenste stuurstang binnen is. Als die gemonteerd is, de auto opnieuw uitlijnen.