Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

motorfietsenmaker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 16.05.2020 - 16:42  ·  #8971
Vandaag voorste balk van het subframe roest vrij gemaakt .
Was er mooi op tijd bij..
Kan er weer ff tegen👌👍
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 16.05.2020 - 18:11  ·  #8972
Vandaag 2 zweetplekken op de motor aangepakt.
De welbekende PTC heater aan de carterontluchting is telkens vet en de rondom de EGR klep heeft de motor oliewaas.

De ptc heater en aanzuigbuis losgehaald en ontvet, daarna in de vloeibare pakking gezet en laten drogen.

Rondom de EGR klep niks vreemds kunnen vinden, wel zat de klem op de slang tussen de intercooler en EGR klep niet super strak. Even losgehaald, ontvet en daarna alles weer gemonteerd.

Kijken hoe het houdt.

Nu nog 1 vetvlek te gaan: die van de wervelklep. Binnenkort maar eens kijken.
joebar
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 16.05.2020 - 19:14  ·  #8973
leren interieur omgeruild voor stof...bij marius van gessel EPE..nette set, dus niet meer de r**t verbranden als de zon er op staat
dwijers
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 16.05.2020 - 20:55  ·  #8974
Vandaag weer druk geweest met de v70 😀

Eerst de schuif van het open dak (Ging niet meer heen en weer) gemaakt. Glas van open dak eraf door 4 bouten los te draaien . Toen met een beetje geweld de schuif uit getrokken en zag toen 1 klem die verbogen was. Die geheel eruit gehaald en hij schuift nu weer heerlijk soepel.

Toen kwam de postbode met de Bluetooth kit.
Deze ingebouwd op de hu-850
Had daarbij een y stekker meebesteld om de 6 cd wisselaar erbij aan te sluiten maar dat gaf storing op de speakers (motor toeren hoor je over de speakers)
Y stekker er tussen uit en de cd wisselaar maar losgekoppeld gelaten. Nu de beschikking over Bluetooth in de auto

En natuurlijk eindeloos gepoetst 😂
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 16.05.2020 - 22:51  ·  #8975
Paar dagen terug de buitenkant, maar vooral de binnenkant grondig onder handen genomen.

Zelfs het witte stiksel weer wit weten te krijgen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 17.05.2020 - 00:47  ·  #8976
Mooi hoor! Zelfs de armsteun is met leer bekleed! Fraai.

Ik heb vandaag de V weer gewassen. Binnenkort eens polijsten en waxen. Zelfs vind ik dat hij na bijna een half miljoen kilometers nog goed uitziet. Zal tzt wel een foto posten.
Maarten85
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.05.2020 - 08:24  ·  #8977
Nieuwe accu geplaatst in de S60. Het lange stil staan door het thuiswerken was blijkbaar de nekslag voor de 6jaar oude Volvo accu. Of het wekelijkse ritje van 20minuten niet genoeg. Na twee keer met de startkabels moeten starten was ik het zat. Ook omdat de auto wel vaker 1-2 weken stil staat, ook zonder lockdown. Gekozen voor Varta E44 silverline. Daarmee ga ik van 60 naar 77Ah. Gelijk ook multimeter gekocht zodat ik de laadspanning kon checken maar dat was een keurige 14,5 V.
bartk
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 17.05.2020 - 09:53  ·  #8978
Quote door Maarten85

Nieuwe accu geplaatst in de S60. Het lange stil staan door het thuiswerken was blijkbaar de nekslag voor de 6jaar oude Volvo accu. Of het wekelijkse ritje van 20minuten niet genoeg. Na twee keer met de startkabels moeten starten was ik het zat. Ook omdat de auto wel vaker 1-2 weken stil staat, ook zonder lockdown. Gekozen voor Varta E44 silverline. Daarmee ga ik van 60 naar 77Ah. Gelijk ook multimeter gekocht zodat ik de laagspanning kon checken maar dat was een keurige 14,5 V.

toch even checken of je idle niet te veel stroom verbruikt anders is je nieuw accu ook snel kapot
Maarten85
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.05.2020 - 10:01  ·  #8979
Quote door bartk

Quote door Maarten85

Nieuwe accu geplaatst in de S60. Het lange stil staan door het thuiswerken was blijkbaar de nekslag voor de 6jaar oude Volvo accu. Of het wekelijkse ritje van 20minuten niet genoeg. Na twee keer met de startkabels moeten starten was ik het zat. Ook omdat de auto wel vaker 1-2 weken stil staat, ook zonder lockdown. Gekozen voor Varta E44 silverline. Daarmee ga ik van 60 naar 77Ah. Gelijk ook multimeter gekocht zodat ik de laagspanning kon checken maar dat was een keurige 14,5 V.

toch even checken of je idle niet te veel stroom verbruikt anders is je nieuw accu ook snel kapot

Bedoel je stroomverbruik met draaiende motor? Een voor een de zekeringen eruit en spanning op de accu meten?

Tja sluipverbruik had ik ook aan zitten denken maar afgelopen jaar nooit problemen met starten gehad ook niet na een week stilstaan. Het is nu met de lockdown wel echt extreem: veel stil staan en geen lange ritten. Misschien ook maar af en toe aan de druppellader dan?
bartk
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 17.05.2020 - 10:24  ·  #8980
Quote door Maarten85

Quote door bartk

Quote door Maarten85

Bedoel je stroomverbruik met draaiende motor? Een voor een de zekeringen eruit en spanning op de accu meten?

Tja sluipverbruik had ik ook aan zitten denken maar afgelopen jaar nooit problemen met starten gehad ook niet na een week stilstaan. Het is nu met de lockdown wel echt extreem: veel stil staan en geen lange ritten. Misschien ook maar af en toe aan de druppellader dan?

Nee stroom verbruik op het moment dat hij een 10min ( of langer ) stilstaat.
Motorkap open, alle deuren dicht en op slot, even wachten en dan de stroom meten,
Het moet beneden de 50mA ( de lager de beter natuurlijk ) , anders kom je makkelijk in de problemen.

Als hij bijvoorbeeld 100mA zou verbruiken in idle ( stilstand ) dan verbruikt hij uit de accu 17Ah per week. En dan heeft een oudere accu al moeite om een auto te starten.
Maarten85
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.05.2020 - 14:23  ·  #8981
Quote door bartk

Quote door Maarten85

Quote door bartk

Nee stroom verbruik op het moment dat hij een 10min ( of langer ) stilstaat.
Motorkap open, alle deuren dicht en op slot, even wachten en dan de stroom meten,
Het moet beneden de 50mA ( de lager de beter natuurlijk ) , anders kom je makkelijk in de problemen.

Als hij bijvoorbeeld 100mA zou verbruiken in idle ( stilstand ) dan verbruikt hij uit de accu 17Ah per week. En dan heeft een oudere accu al moeite om een auto te starten.

Misschien domme vraag maar waar/hoe meet ik dit stroomverbruik?
Bedankt alvast!
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 18.05.2020 - 10:49  ·  #8982
Quote door Maarten85

Misschien domme vraag maar waar/hoe meet ik dit stroomverbruik?
Bedankt alvast!

Je hebt een digitale multimeter nodig met een stroombereik die afgezekerd is op minstens 10A en een bereik waarin je milli-ampère kunt aflezen (dat kan een Ampère-bereik zijn, zolang er maar genoeg cijfers achter de komma zichtbaar zijn, dus 1.999 maximaal op het 2A-bereik bijvoorbeeld)
Je meet idealiter tussen de massa-aansluiting en de massakabel van de accu (die haal je los), dan loop je het minste risico mocht je per ongeluk iets van de carrosserie aanraken met de meetpennen.
Omdat met de motorkap open de CEM nog steeds "denkt" dat de auto open staat, zal deze niet volledig in ruststand gaan. Het is dus belangrijk dat de meetsnoeren langs de gesloten kap gevoerd kunnen worden. Vanaf de accubak is dat niet moeilijk, je legt de multimeter op de voorruit, voert de snoeren door de kier van de motorkap als die openstaat en sluit daarna de kap.
Dan auto op slot doen, even wachten totdat de deadlock wordt geactiveerd (je hoort nog een klik) en het stroomverbruik aflezen op de multimeter. Houd er rekening mee dat vooral goedkopere multimeters notoir onbetrouwbaar zijn in het stroombereik, maar je krijgt wel een indruk van de hoeveelheid stroom die in rust wordt getrokken. In de orde van 20mA is normaal, dat is de stroom die een LED trekt. Ruststroom in de orde van 100mA is teveel.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 22.05.2020 - 20:20  ·  #8983
Verse olie + filter gegeven, was ondertussen een jaar en een maand geleden. Aan z'n kilometers zat 'ie nog lang niet (11.000 km gereden sinds de vorige beurt :P).
Daarbij ook mijn oliefiltersleutel gesloopt (zo eentje met een metalen band die je aandraait), mooi moment om een goede oliefilterdop te kopen, geen gekloot meer met zo'n aandraaiding (echt veel ruimte heb je daar niet voor bij een Volvo).
Verder ook even met VIDA aan het stoeien geweest, de DIM geeft nu km/L weer en de stoelverwarming staat op stand 2 nu maximaal te loeien :D
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.05.2020 - 12:58  ·  #8984
motorfietsenmaker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 23.05.2020 - 16:08  ·  #8985
Lederen stoelen met color-wax opgefrist. Daarna een verzorgend laagje leder verzorging er over.

Ook nog even goed gewassen en mijn trots staat weer fris en fruitig te wachten in de garage ;-)

Selected quotes for multi-quoting:   0