Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

BBS
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 06.07.2020 - 11:31  ·  #9151
Als wij beide auto's nog moesten laten keuren ben ik daar heel strikt in geworden sinds Dirk overleden was. Dirk vertrouwde ik blindelings, als er een reden was voor afkeur dan werd dat door hem gefixt en dat stond later ook keurig netjes op het keuringsrapport. Goedkeur na herstelwerkzaamheden.

Maar sinds Dirk er niet meer is laat ik hem keuren, als het goedkeur is het goed. Afkeur betekend automatisch afmelden met bijbehorend keuringsrapport. Vodjes waar het een en ander aan mankementen op staat ter reparatie accepteer ik niet en resulteert steevast in het niet betalen van de (APK) rekening. En dat vertel ik de garagist ook heel duidelijk vooraf.
Ik geen officieel rapport, zij geen centen. Simpel zat. Als er verzekeringstechnisch iets zou gaan gebeuren ben ik daar niet zo bang voor. Er zit nog een geldige keuring op tot de vervaldatum. Papieren gewoon goed bewaren!
En die fastfitters, die zijn mij nog te slecht om de banden op te laten pompen.......
Kevin
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 07.07.2020 - 11:31  ·  #9152
Vandaag maar eens bezig met de distributie vervangen,dat was gelijk een goede reden om mijn nieuwe endoscoop even te testen,helaas toen ik bougie van cilinder 5 eruit haalde was ie zeiknat van de olie.
Cilinder 1 tm 4 zien er heel mooi uit,bougies zien er goed uit en nog mooi duidelijk een hoonpatroon op de cilinder wanden,de zuigers zijn ook mooi schoon.(en dat voor 380.000km)
Cilinder 5 heeft een mooi hoonpatroon,alleen de zuiger is pikzwart en wat natte plekken erop van de olie.
Dat wordt denk ik de kop lichten en nieuwe klepseal. :(
Vreemde is dat ie niet rookt,ook niet als ik hem een poosje laat draaien en dan eens gas geef.
Bougie gat is wel nattig van binnen,maar er ligt geen olie om het gat heen.
Ik zal eerst eens verder op onderzoek uit.
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 07.07.2020 - 11:44  ·  #9153
Quote door Kevin

Vandaag maar eens bezig met de distributie vervangen,dat was gelijk een goede reden om mijn nieuwe endoscoop even te testen,helaas toen ik bougie van cilinder 5 eruit haalde was ie zeiknat van de olie.
Cilinder 1 tm 4 zien er heel mooi uit,bougies zien er goed uit en nog mooi duidelijk een hoonpatroon op de cilinder wanden,de zuigers zijn ook mooi schoon.(en dat voor 380.000km)
Cilinder 5 heeft een mooi hoonpatroon,alleen de zuiger is pikzwart en wat natte plekken erop van de olie.
Dat wordt denk ik de kop lichten en nieuwe klepseal. :(
Vreemde is dat ie niet rookt,ook niet als ik hem een poosje laat draaien en dan eens gas geef.
Bougie gat is wel nattig van binnen,maar er ligt geen olie om het gat heen.
Ik zal eerst eens verder op onderzoek uit.

bij veel autos kun je de klepseals vervangen zonder de kop te ligten. Met perslucht de cylinder op druk zetten, zodat de klep blijf zitten, en dan kun je van buiten af alles los halen en klep seal vervangen. Als het de klep seal is is het meestal de inlaat.
Kevin
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.07.2020 - 12:13  ·  #9154
Weer wat geleerd.
Zojuist even een compressie test gedaan
Cilinder 1 185 psi
Cilinder 2 156 psi
Cilinder 3 184 psi
Cilinder 4 186 psi
Cilinder 5 183 psi
Cilinder 2 wat aan de lage kant maar hij valt nog net binnen de specs.
Ik ga het even in de gaten houden,maar als ik de klepseals ga vervangen doe ik natuurlijk wel alles.
Appeltje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.07.2020 - 17:08  ·  #9155
In mijn V70 2002 op CNG-benzine de speakers voor vervangen door de betere versie (van witte sticker Performance naar blauwe sticker High Performance). Achter had ik al eerder gedaan, klinkt echt stuk beter zo met deze boxen. Nog in de planning zit een ombouw van HU603 naar HU803 (zonder cassette speler ;-) ) en installeren van versterker.
Volterop

Subject:

· 
Posted: 07.07.2020 - 17:47  ·  #9156
Quote door Kevin

Weer wat geleerd.
Cilinder 1 185 psi
Cilinder 2 156 psi
Cilinder 3 184 psi
Cilinder 4 186 psi
Cilinder 5 183 psi
Ik ga het even in de gaten houden,maar als ik de klepseals ga vervangen doe ik natuurlijk wel alles.

Nu wil ik niet op jouw parade regenen, maar ik vind het onderling verschil wel vrij groot.
Cilinder 2 kan mooi binnen de tolerantie liggen (weet niet uit mijn hoofd, maar zeg 155 psi) maar dan is het wel de "bedoeling" dat de anderen ook in de buurt zijn.
Een onderling verschil van 10% is zo ongeveer de vuistregel (ligt er ook een beetje aan wie je het vraagt).

Officiële rekenmethode is: hoogste en laagste waarde eraf en dan het gemiddelde nemen.
183 + 184 + 185 / 3 = 184
plusmin 10% = 165,6 psi tot 202,4 psi

Jouw waarde van 156 psi komt neer op een percentage van 15,2...........
Tikkie veel dus.
gysman
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 07.07.2020 - 21:40  ·  #9157
Vanavond de wielkasten aan de binnenkant voor schoongemaakt, volgens het volgende filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=CXNz1oa7lTs

Mijn XC70 is een modelletje nieuwer dan degene van volvosweden, en het isolatiemateriaal aan de binnenkant (het foam) zit net een beetje vaster. Alles viel eigenlijk een beetje tegen:

- De krik gleed lastig over de grond bij het opkrikken (net niet 100$ gladde ondergrond)
- 18 inch wielen zijn in je eentje best zwaar om eraf en er op te zitten
- Het foam bestaat bij mijn xc70 uit 2 delen en was op het eerste en tweede gezicht niet te verwijderen. Ik heb het wat los kunnen wrikken waarna er een enorme boel bagger uit de wielkasten kwam zetten.
- De plastic kap was lastig weer op zijn plek te zetten.

Voordeel was wel: omdat ik met een momentsleutel in het voorjaar de wielen had vastgezet, was alles prima los te krijgen.

Alles met een sopje zo schoon mogelijk gemaakt, en na alles weer gemonteerd te hebben de slang erop op vanaf te bovenkant te "vullen'. Het water loop nu wel gewoon weg (langzaam, want er zit heel veel foam en heel weinig ruimte) en klus dus geslaagd.

Al met al 2,5 uur bezig geweest, maar een flink voldaan gevoel!!
Stef75
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 07.07.2020 - 21:46  ·  #9158
Een duo sim aangeschaft, zodat ik de telefoon kan gebruiken. Het geluid is perfect!
Kevin
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.07.2020 - 22:21  ·  #9159
Quote door Volterop

Quote door Kevin

Weer wat geleerd.
Cilinder 1 185 psi
Cilinder 2 156 psi
Cilinder 3 184 psi
Cilinder 4 186 psi
Cilinder 5 183 psi

Nu wil ik niet op jouw parade regenen, maar ik vind het onderling verschil wel vrij groot.
Cilinder 2 kan mooi binnen de tolerantie liggen (weet niet uit mijn hoofd, maar zeg 155 psi) maar dan is het wel de "bedoeling" dat de anderen ook in de buurt zijn.
Een onderling verschil van 10% is zo ongeveer de vuistregel (ligt er ook een beetje aan wie je het vraagt).

Officiële rekenmethode is: hoogste en laagste waarde eraf en dan het gemiddelde nemen.

Tikkie veel dus.

Klopt,maar ik merk er niks aan,auto loopt goed,houd niet in,verbruikt bijna geen olie en is verder niks aan te merken,dus ik ga er ook niks aan doen.
Over een poosje nog eens compressie test doen,en dan vind ik het wel best.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 11.07.2020 - 12:16  ·  #9160
Maar weer eens een oliebeurtje. Natuurlijk met Ardeca ;-).
ff ruim 12.500km gereden sinds de vorige beurt en geen druppel olie verbruikt sinds ik weer op Ardeca (met een potje WS2-E erbij) over gegaan ben. Hij loopt mooi rond en het brandstof verbruik blijft telkens verbeteren (nu tussen de 1:15 en 1:18). Ook de roetophoping in de buis naar de gasklep toe was nihil, die had ik al veel eerder schoongemaakt.
Al met al zeeer tevreden met de Ardeca!! De Focus van mn vrouw is eerdaags ook aan een oliewissel toe, daar ga ik vanaf nu ook Ardeca in gebruiken.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.07.2020 - 12:32  ·  #9161
Quote door PDJ

Maar weer eens een oliebeurtje. Natuurlijk met Ardeca ;-).
ff ruim 12.500km gereden sinds de vorige beurt en geen druppel olie verbruikt sinds ik weer op Ardeca (met een potje WS2-E erbij) over gegaan ben. Hij loopt mooi rond en het brandstof verbruik blijft telkens verbeteren (nu tussen de 1:15 en 1:18). Ook de roetophoping in de buis naar de gasklep toe was nihil, die had ik al veel eerder schoongemaakt.
Al met al zeeer tevreden met de Ardeca!! De Focus van mn vrouw is eerdaags ook aan een oliewissel toe, daar ga ik vanaf nu ook Ardeca in gebruiken.

Ik zweer ook bij ardeca. Laatst ook weer ververst, voor de zesde keer ofzo. Verbruik is ook zeer minimaal.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 11.07.2020 - 13:30  ·  #9162
Ik zie in je voorstel topic dat je auto over de 350k heen zit. Dat is vaak wel de km stand waar je zou kunnen gaan nadenken over kleppen stellen. Als je er te lang mee wacht kan het zijn dat je klepspeling te klein wordt, waardoor kleppen minder goed gaan sluiten. Als dit gebeurt krijg je eerst compressie verlies en als je daar dan mee door blijft rijden kun je verbrande kleppen krijgen. Een koprevisie kost veel meer dan een kleppen stel sessie.

Quote door Kevin

Quote door Volterop

Quote door Kevin

Weer wat geleerd.
Cilinder 1 185 psi
Cilinder 2 156 psi
Cilinder 3 184 psi
Cilinder 4 186 psi
Cilinder 5 183 psi

Tikkie veel dus.

Klopt,maar ik merk er niks aan,auto loopt goed,houd niet in,verbruikt bijna geen olie en is verder niks aan te merken,dus ik ga er ook niks aan doen.
Over een poosje nog eens compressie test doen,en dan vind ik het wel best.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 11.07.2020 - 13:31  ·  #9163
Toevoeging; jouw auto komt uit 2000 zie ik, misschien heb je klepspeling inspectie gaten, dat scheelt een hoop.

Als ik jou was zou ik de klepspeling checken!
w0wter
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 16.07.2020 - 21:26  ·  #9164
vandaag in mijn V70 uit 2010 een bluetooth module en achterlicht module geïnstalleerd, werkt perfect!
MathijsT
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 16.07.2020 - 23:34  ·  #9165
Welke BT module heb je geïnstalleerd?

Quote door w0wter

vandaag in mijn V70 uit 2010 een bluetooth module en achterlicht module geïnstalleerd, werkt perfect!

Selected quotes for multi-quoting:   0