Storing of geen storing? / To be or not te be. That is the question!
Afgelopen vrijdag even snel een dice uit China voor iemand getest (had ik voor hem besteld) in mijn auto.
Ik zag naast het rijtje gebruikelijke storingen een "vreemde"(van de tuning zie ik er altijd 2 en 1 van de versterker omdat ik die zelf heb geplaatst)
- communicatie met SRS-regeleenheid. Signaal ontbreekt
- O ja: ook een melding over de koppelingspedaal sensor: Onjuist signaal
Als die koppelingspedaalsensor kuren heeft heb je meestal ook geen cruise-control maar die doet het prachtig en gebruik ik zodra ik de wijk uitrij.. Dus genegeerd
Ik ken die die SRS niet, maar zoals gezegd haast, dus gewoon alles gewist en daarna afsluiten en auto op slot.
Daarna overige dingen in huis afronden en wil ik vertrekken naar Overijssel...
Komt
direct bij het starten.wegrijden de melding SRS service vereist oid (geen foto van gemaakt, sorry) en de oranje driehoek blijft in beeld, ondanks bevestigen met de stengel!
Zucht, dat is wel toevallig, ik test een andere dice en nu dit? Maar gezien de leeftijd en km van mijn auto kunnen er gewoon allerlei storingen ontstaan, dat is nu eenmaal "part of the deal" met een oudere auto!
- motor uit hielp niet
- later nog een keer alle storingen wissen in Vida hielp OOK niet (NB ik wist iets nog niet)
Wat kan het zijn? Vandaag weer thuis en wat tijd hieraan besteed.
Volgens Google/internet/enkele fora:
- accu
- contacten
- waterlekkage en dan corrosie
- draadbreuk of slecht contact
- kortsluiting achtige of slechte massa zaken
- dynamo (bijna) kapot
- etc
De lijst was lang!
- Ik begon vanmiddag maar even te

op water: alles stofdroog, dat was het dus niet.
- de accu is ietsje ouder: 4,5 bijna 5 jaar, ik heb hem direct gekocht na de aanschaf vd auto, want die kwam met een lege accu.
De spanning is volgens Vida 11,9 Volt met de sleutel op stand 2.. Draaiend 14,4V. Dit lijkt me voldoende, maar weet het niet zeker eigenlijk. Via Google:
https://www.awaccu.nl/pagina/21-ontladingstabel-12v-accu-s
- daarna in die idiote houding onder de pedalen gekeken, daar schijnt die SRS unit te zijn..
ik vond het nl zo vreemd dat het precies NA de

van de dice ontstond, het KAN toeval zijn, maar in mij wereld (IT) moet je vaak de laatste "change" in elk geval goed onder de loep nemen.
In die gekke houding heb ik in elk geval elke connector -waar ik bij kon met mijn lompe pootjes- even aangedrukt, just to be sure.
Daarna had ik als backup plan de auto 10 min stroomloos te maken dmv de accu. Maar eerst wou ik de melding toch graag met Vida!
Op internet had een gast wel gezegd dat je die SRS apart moet wissen, maar niet gezegd HOE!
Blijkt het simpelweg dat je gewoon op het icoon van de SRS module moet klikken, dan komt plotseling onderin te staan SRS Wissen, naast de normale tekst: storingen wissen , je weet wel!
Dus SRS storing gewist + de rest van de storingen, contact uit en toen tromgeroffel.... YES geen melding van SRS meer!
Paar keer uit-aan.. nog steeds, toen maar stukje rijden en weer terug uit en aan: melding
blijft weg!
DJ dus blij

maar wat het nu is geweest?? Ik zal die andere dice toch nog een keer moeten testen, maar dat kan morgen pas, zou dit apparaat dit kunnen veroorzaken?
Of is het stiekem de accu? Of toch een van de stekkers beetje los geweest?
De melding van de koppelingspedaalsensor kan ik morgen pas met zekerheid zien, als ik de kar nog een keer uitlees..
Vragen, vragen.. To be or not te be...?