Quote door Malmö
Vandaag even de bovenste motorsteun vervangen.
Was eigenlijk een klusje van niks hoewel de klus slecht begon.
Wilde de kunststof afdekkap waaronder de bobines zitten verwijderen. Want die moet eraf anders kom je niet bij 1 van de bouten van de motorsteun.
Brak direct mijn bithouder van de Action af. Wat een rommel is dat toch!
Dus kon direct op de fiets en bij de lokale bouwmarkt maar even een nieuwe T30 schroevendraaier gekocht waarmee het verwijderen van de T30 boutjes perfect ging.
Ik heb de gemodificeerde bovenste motorsteun gemonteerd. Merk Lemförder en besteld via Motointegrator.
De oude die eraf kwam had een productiedatum van ergens in 2013 dus zo'n oude was dat ook nog niet.
Maar aan de boven en onderkant van het rubber is de boel toch flink ingescheurd en het hele rubber is zo zacht als trekdrop.
Merk van de oude steun kan ik niet meer achterhalen. Het rare is dat de plek waarin het merk was gegraveerd is uitgefreesd. Dit lijkt achteraf te zijn gedaan. Hmmm....dubieus!
In ieder geval de boel naderhand even uitgetest en wat denken jullie, de bonk bij het zetten van de automaat in D en R is vooralsnog volledig verdwenen.
Grote kans dat het dus wel degelijk aan de bovenste motorsteun lag. Ook lijkt het alsof de motor bij stationair toerental rustiger loopt met duidelijk minder trillingen.
Nu heb ik ook de onderste motorsteun distributiezijde nog liggen. Ook van Lemförder. Misschien overbodig besteld maar ga deze toch wel een keer monteren in mijn favoriete hobbywerkplaats in het Duitse Legden. Maar dan moet het weer wel iets frisser worden want het kan daar zeer warm worden in die hal met zomers weer.
Enkele foto's heb ik bijgevoegd. Ook die van de oude steun met weggefreesde merknaam.
Ook nog even de staat van de crossbar steunen bekeken. Dat zijn nog de originele maar zit geen enkele speling in. Wel zit er verschil tussen de rechter en de linker crossbar steun viel me op.
Tevens nog even de staat van de distributieriem bekeken, die was ook nog top maar is nog geen 40.000km vervangen.
Nou, deze gemodificeerde motorsteun is dus 1 van de beste investeringen die ik ooit voor mijn S60 heb gedaan!
Wat een verschil kan zo'n nieuwe steun maken zeg.
Heb er nu goed een week mee gereden. Heb de steun vervangen in de hoop af te komen van die hinderlijke bonk bij het in de R of D zetten van de bak. Die bonk is inderdaad helemaal verdwenen.
Maar dat is niet het enige positieve effect van deze nieuwe steun.
De motor draait nu stationair veel rustiger en trillingsvrijer. Als ik de motor van de cruisecontrol afhaal had ik altijd een lichte schok door de auto. Ook die is nu helemaal weg. Daarbij lijkt de automaat nu nog soepeler te schakelen. Als ik plotseling mijn voet van het gaspedaal haal is ook de schok die daarbij voelbaar was volledig verdwenen.
Kortom, door het vervangen van die oude steun, die van het oude type was en nog lang niet helemaal versleten, door het nieuwe type heb ik een compleet andere auto terug gekregen. Althans, zo voel ik dat wel. De hele aandrijflijn is er steviger door gaan aanvoelen en ik heb nu een veel fijner rijdende auto.