Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 07.07.2021 - 09:26  ·  #10096
geen roest. kan ook niet. is kunststof.
Kuip
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 07.07.2021 - 09:31  ·  #10097
Ik ken iemand die dat kunststof van de kentekenplaat houder heeft glad geschuurd en gepolijst..... 8-)
V70_R_AWD_2003
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Chassis brace xc70 P2

· 
Posted: 07.07.2021 - 11:22  ·  #10098
Gisteren een chassis brace onder in de kofferbak geplaatst. Vanmiddag uitproberen of het wat scheelt met een ritje naar de Kwakel...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 68
Homepage: elverdesign.nl
Subject:

LPG pomp+ in Assen

· 
Posted: 07.07.2021 - 12:25  ·  #10099
Ik had het gevoel dat de lpg-pomp tegen het einde aan begon te lopen. Afspraak met Romio gemaakt en vanmorgen om 9 uur was ik in Assen. Hij haalde de pomp los, had wel beroerdere gehoord maar ik ging voor zekerheid dus vervangen dat ding. Ik aan het werk, komt hij aangelopen.

Even dacht ik dat hij boos op me was omdat ik zelf met de gasinstallatie aan de gang was geweest. Kon ik snel ontkrachten :) maar erg goed was het allemaal niet. Er zat vocht op een plek waar geen vocht hoort, kortom, het werd iets duurder en dan beter.

Na het inbouwen naar een pompstation, gas pompen en ter plekke gasdichtheid controleren, het aan- en uitschakelen getest en de boel weer dicht. Wat me wel opviel was dat de motor vloeiender liep op benzine dan op de (oude) gas pomp. Ga ik snel genoeg merken maar ik ben er blij mee!
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.07.2021 - 15:30  ·  #10100
Quote door V70_R_AWD_2003

Gisteren een chassis brace onder in de kofferbak geplaatst. Vanmiddag uitproberen of het wat scheelt met een ritje naar de Kwakel...

Zo'n veerpootbrug had ik er (voor en achter) ook inliggen in de oude T5. Werd-ie wel strakker van moet ik zeggen.
Eriksson
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 07.07.2021 - 15:56  ·  #10101

En, daadwerkelijk verschil? Zie ze steeds op MP voorbij komen.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 08.07.2021 - 01:02  ·  #10102
Bij mij zit er voorin een veerpootbrug. Het wordt geen BMW, maar het weggedrag wordt er aanzienlijk beter van.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 08.07.2021 - 06:48  ·  #10103
Voor, achter, onder en boven. Zodra ik de onderste achterste draagarm brug heb zit de Volvo op vier plekken in de bruggen. Zoals gezegt, het is geen Bmw..... maar het laat zich wat strakker aanvoelen.
V70_R_AWD_2003
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.07.2021 - 08:11  ·  #10104
Quote door Eriksson

En, daadwerkelijk verschil? Zie ze steeds op MP voorbij komen.

Ik heb afgelopen woensdag in een paar korte bochten bewust wat meer 'gehoekt' en in een lange kromme oprit naar de snelweg even flink gas gegeven, met de actieve 4C-vering in de stand Sport. Auto gaf geen krimp (de passagiers achterin wel), dus ik zou zeggen: ja, het werkt uitstekend en komt de wegligging zeker ten goede. Op XC-modellen zal het verschil waarschijnlijk nog groter zijn. 120 euro (+ 6,75 verzendkosten) is ook niet een bedrag waar je wakker van hoeft te liggen...
Malmö

Subject:

· 
Posted: 08.07.2021 - 16:36  ·  #10105
Vandaag even de beroemde carterventilatietest gedaan met een plastic handschoen op de olievulopeining.
Resultaat, helemaal perfect. Handschoen blaast niet op en wordt ook niet het kleppendeksel ingezogen.
Ik wilde dit toch nog even testen voordat ik morgen voor een flink bedrag aan onderdelen voor de revisie van het onderstel ga bestellen. Nieuwe schokbrekers voor en achter plus alle toebehoren, nieuwe stabi stangetjes voor en achter, nieuwe draagarmen voor en nieuwe fuseekogels. Ga het direct gewoon goed aanpakken om weer een lekkere stabiele auto te krijgen. Wil het gewoon perfect hebben.
Verder is de S60 technisch gewoon zeer goed. Motor loopt als een zonnetje, transmissie schakelt perfect (lijkt wel of deze steeds vloeiender begint te schakelen gewoon bijna op het onmerkbare af) en deze oude S60 heeft mij gedurende de 20.000km dat ik ermee gereden heb in iets meer dan een half jaar tijd geen enkele keer laten staan dan wel onkosten veroorzaakt. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt bij zowaar splinternieuwe auto's!
De auto is het dus in mijn optiek meer dan waard. Heb verschillende keren voor een nieuwere S60 gekeken. Ze mogen er misschien dan optisch beter uitzien maar beter rijden deden ze zeker niet. Verder ook naar andere merken gekeken maar daar zat een hoop ellende tussen. Vorige week nog in een nog niet eens zo oude Ford Focus gereden van de eerste eigenaar met amper een ton op de teller. Motor maakte een schurend geluid en de koppeling was helemaal op. En daar laten ze je dan ook nog mee proefrijden ook. Nou, hard weggelopen!
Deze S60 blijft voorlopig.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 08.07.2021 - 16:40  ·  #10106
Helemaal niet perfect dus. Hij moet netjes ingezogen worden. Succes!
Malmö

Subject:

· 
Posted: 08.07.2021 - 19:32  ·  #10107
Quote door Blade

Helemaal niet perfect dus. Hij moet netjes ingezogen worden. Succes!

Hij zoog wel ietsjes in bij stationair toerental maar niet heel veel.
Robert DIY zegt in zijn video dat je ook minstens 2500tpm moet geven voordat de handschoen echt in gaat zuigen.
Dat kon ik dus niet testen want was alleen.
Ik heb overigens ook een dubbelgevouwen A4tje op de opening gelegd bij stationair toerental en toen viel het me wel op dat het A4tje wat aangezogen werd. Maar heb het A4tje toen snel weer verwijderd omdat ik bang was dat het papier scheurde en er stukken papier in de cilinderkop terecht kwamen. Het papier wordt namelijk al snel week door de olie die eraan gaat zitten.
In ieder geval heb ik alles behalve een handschoen die opblies of een A4tje dat omhoog blies.
Tja, misschien is het allemaal niet echt perfect meer maar we hebben het hier ook niet over een nieuwe auto van €25.000,- waarbij alles perfect moet zijn.
Trouwens, verder zie ik nergens lekkages of zweetplekken rondom keerringen en dergelijke die het gevolg kunnen zijn van een defecte PCV. Dus het zal wel meevallen allemaal.
Dit is een auto met 355.000km op de teller. Als ie de 4 ton haalt ben ik al ontzettend blij en heeft die investering in het onderstel zich allang terug betaald.
Verder, hoeveel geld wil je steken in zo'n oude auto? Dat met die dempers nu is gewoon noodzakelijk voor de veiligheid en veiligheid gaat bij mij boven alles. Punt. Bovendien, mocht de auto toch onverhoopt stuk gaan dan laat ik die dempers er gewoon onderuit halen want de auto belandt dan toch op de sloop. Koop dan gewoon weer een P2 en zet de onderdelen daar op. Heb je direct weer een fris onderstel.
Maar ik ga echt geen €1000,- uitgeven voor beide preventieve pcv reparaties en/of oliedrukherstel.
Als een ander dat doet moet hij/zij zelf weten maar ik doe het niet want het is mij het geld niet waard.
Als die auto morgen een tik krijgt in het verkeer zegt de verzekering, "meneer, hier heeft u €500,- als dagwaarde voor uw auto" en dat was het dan. Als je al €500,- krijgt dan. En weg zijn mijn duizenden euro's aan investeringen in preventieve reparaties.
Die duizenden euro's kan ik straks beter investeren in een nieuwere auto mocht deze onverhoopt stuk gaan of schade oplopen in het verkeer. Dat is iets wat je altijd in je achterhoofd moet houden. Autorijden is ook vaak gewoon nuchter nadenken en logisch calculeren.
We hebben hier te maken met stokoude Volvo's met een dagwaarde van een tweedehands fiets. Niet met peperdure verzamelaarsobjecten zoals Ferrari's of Lamborghini's.
sw2983

Subject:

· 
Posted: 08.07.2021 - 20:13  ·  #10108
Vind ik de verkeerde zuinigheid. Ik zou blij zijn dat je nu een aardig exemplaar hebt en naast het onderstel ook de carterventilatie en oliedrukreparatie laten doen.

Ben je goedkoper uit dan dat je je oliedruk weg laat vallen, dan maar weer wat anders moet kopen en die weer moet gaan voorzien van je onderstel.
Malmö

Subject:

· 
Posted: 08.07.2021 - 21:11  ·  #10109
Quote door sw2983

Vind ik de verkeerde zuinigheid. Ik zou blij zijn dat je nu een aardig exemplaar hebt en naast het onderstel ook de carterventilatie en oliedrukreparatie laten doen.

Ben je goedkoper uit dan dat je je oliedruk weg laat vallen, dan maar weer wat anders moet kopen en die weer moet gaan voorzien van je onderstel.

Technisch is deze wel goed maar qua uiterlijk is het bepaald niet moeders mooiste. Daar was de prijs dan ook naar. Voor mij niet erg want mijn auto staat altijd aan de straat en daarbij zit ik ook vaak in hartje Amsterdam voor mijn werk en dan wil er nog weleens een beschadiging bijkomen.
Overigens, auto heeft bij 1 van de vorige eigenaren ook lang in de randstad gereden en dat heeft z'n sporen wel nagelaten op de carrosserie.
Ook het interieur is niet echt super mooi meer. Best wel veel plekken waar de kunststof beschadigd is.
Om in een auto met een dagwaarde van amper €500,- nu duizenden euro's in te gaan pompen lijkt mij niet zo'n goed idee.
Zo'n onderstel, kun je nog weer onderdelen van demonteren mocht het misgaan maar het geld van de carterventilatie reparatie en het preventieve oliedrukherstel dat ben je voorgoed kwijt.
Bovendien, al die preventieve reparaties zijn ook geen garantie voor nog duizenden km's probleemloos rijden. Daarvan zijn er hier op het forum genoeg voorbeelden te vinden. Tja, het is en blijven ook gewoon oude auto's.
Overigens, een carterventilatie dat stuk gaat schijnt in Nederland niet eens vaak voor te komen. Integendeel zelfs.
Het is veel meer een "Amerikaans" probleem. Daar wordt/werd nog vaak minerale olie gebruikt. Men laat daar de auto's vaak "onderhouden" door fastfitters en die kieperen er de goedkoopste olie in die ze kunnen vinden om de prijzen concurrerend te houden. Bovendien is de kwaliteit van de brandstof daar veel slechter dan hier. Dat zijn factoren die nu niet bepaald bevorderlijk zijn voor het in optimale conditie houden van je PCV systeem.
Zelfs op Amerikaanse Honda fora zie ik problemen met de carterventilatie voorbij komen waarbij de boel verstopt raakt. Uit het Honda wereldje weet ik dat van in Europa gereden Honda's zelfs bij hele hoge km.standen en leeftijden de PCV systemen zo schoon zijn dat je er wel uit kan eten.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 08.07.2021 - 21:59  ·  #10110
Die oliedruk herstel reparatie moet je niet onderschatten.
Ik heb er al een behoorlijk aantal in de soep zien draaien, door zo’n grieplig platgedrukte O-ring.
Onderdelen zijn niet duur en als je een beetje handig bent kun je voor weinig een hoop ellende voorkomen.
Denk ook dat dit dé belangrijkste preventieve reparatie is.

Selected quotes for multi-quoting:   0