Avensis is een auto die mij niet echt aanspreekt. Bovendien laat de kwaliteit van de 2de generatie Avensis nogal wat te wensen over.
In Toyota kringen wordt deze auto gezien als de slechtste Toyota ooit gemaakt. Bovendien zit ik er niet echt lekker in op de rare wat vlakke stoelen.
Ja, bijna alle automerken hebben wel hun zwakke punten. De één echter meer dan de andere. Er is echter 1 merk dat helemaal geen zwakke punten kent en dat is Honda. Daar kan ik uit ervaring over meepraten. Die dingen krijg je echt niet stuk. Ik heb zelf ooit een Accord naar de 3 ton gereden. Bij 3 ton rammelde er nog helemaal niets en dat is bij de S60 wel anders. Tjonge wat kunnen die rammelen zeg op slecht wegdek! In die 3 ton dat de auto in mijn bezit was is er alleen maar normaal onderhoud uitgevoerd en werd er niets vervangen. Geen startmotor of dynamo, geen draagarmen of stabilisatorstangen, geen elektronische storingen, gewoon helemaal niets. Je kan het geloven of niet, zelfs de originele remschijven zaten er nog op die toen overigens wel aan vervanging toe waren. Evenals de koppelingsplaat die weliswaar nog niet slipte maar in files wel trillingen veroorzaakte bij optrekken vanuit de eerste versnelling. De veren van de koppelingsplaat waren toen gewoon op. Daarom heb ik die auto toen ook met mijn stomme kop verkocht en een kleinere nieuwe 208 terug gekocht. Nooit, nooit, nooit moeten doen. Stomste beslissing die ik ooit heb gemaakt.
Ik zit daarom nog weleens met een schuin oog te kijken naar een zelfde gebruikte Accord. Maar die zijn best nog prijzig en veelal in optisch zeer goede staat. Dat vind ik dan weer jammer om zo'n mooie auto in hartje Amsterdam te parkeren om dan terug te komen bij je mooie auto en te zien dat iemand zijn fiets tegen je auto heeft aangedrukt.
Mede daarom houd ik het momenteel even bij goedkope tweedehandsjes. En daarbij, met de transitie gaande naar elektrische auto's weet je ook niet wat je over een paar jaar voor je nu nieuwe benzine auto gaat terugkrijgen. Dat heb ik recent meegemaakt met mijn C5 diesel die bij inruil ook plotseling niets meer opbracht vanwege dieselgate. Heb geen zin om de komende jaren weer mega veel geld weg te schrijven. Met dat geld kun je leukere dingen doen denk ik dan.
Ja, dat probleem van de Ford Focus dat water via de ruitensproeierkopjes op de bougies en vriesdoppen kan komen daarvan ben ik op de hoogte.
Bij de Focus van mijn vriendin is dit probleem preventief opgelost door die ruitensproeierkopjes met kit af te dichten. Inderdaad kan je er ook een afdekkap van een Volvo S40/V50 op doen, dan is het probleem ook opgelost.
Maar ja, dat is dan ook 1 van de weinige problemen die dit model kent. Verder zijn ze vrij robuust als je ze gewoon op tijd onderhoudt en de distributieriem tijdig vervangt. Die roestproblemen zijn overigens destijds al opgelost toen de auto's nog jong waren. Hier en daar zie je er nog wel eentje roesten maar dat zijn dan ook door en door versleten en amper onderhouden exemplaren.
Daarbij, ik vind het gewoon lekker rijdende auto's. Die 1.6 is best pittig door de korte overbrengingen in de versnellingsbak en de wegligging is erg goed met een prima restcomfort. Enige nadeel is dat de Focus 1.6 op hogere snelheden wel behoorlijk herrie maakt en de motor hoge toeren draait. Maar ach, in Nederland mogen we toch niet harder meer dan 100km/u overdag en 120 's avonds. Dus, zo erg vind ik dat nu ook weer niet. Verder voordeel is dat de Focus wat lichter is dan een S60 en dus goedkoper is in de vaste lasten. Maar daar gaat het mij eigenlijk niet om.
Verder vind ik de Volvo S40 ook wel een interessante auto. Staat op hetzelfde platform als de Focus en is in principe onderhuids ook een Focus met dezelfde motoren. Misschien dus ook een optie.
Zijn de kosten hoger dan dat de dagwaarde is, dan lijkt het me verstandiger om even een rekensommetje te gaan maken.
Maar goed, de opvolger zal ook de nodige investeringen vragen.
Ja, dat snap ik. Maar je moet ook een risico afweging maken. Wat zal eerder stuk gaan? Een S60 die in het verleden duidelijk veel voor de kiezen heeft gehad en 3,6 ton heeft gelopen of een Ford Focus die behoorlijk wat jonger is, 1,5 ton minder heeft gelopen en er optisch beter uit ziet.
Kijk, ik kan er nu wel voor bijna 2 mille aan kosten in pompen maar wie zegt hoelang mijn automaatbak het nog volhoudt? Ok, deze schakelt nu nog prima maar dat kan zomaar van vandaag op morgen zijn afgelopen. Ook daarvan zijn genoeg voorbeelden te vinden op dit forum. Een Focus met handbak die 1,5 ton minder heeft gelopen lijkt mij dan een kleiner risico.
Een Focus is technisch gewoon een wat eenvoudiger auto en brengt dus minder risico's met zich mee. Moet er bij een Focus een koppelingsplaat worden vervangen dan is dit zomaar de helft goedkoper dan bij een S60 met handbak. Dubbelmassa vliegwiel om maar iets te noemen heeft zo'n Focus namelijk niet. En ook geen fragiel pcv systeem of oliedrukprobleem.
Het is allemaal wat eenvoudiger terwijl het rijgenot er in feite niets minder om is. De vijfcilindersound heeft de Focus dan natuurlijk weer niet, tenzij je de RS neemt natuurlijk, maar bijbehorend benzineverbruik dan ook weer niet.
Tja, het is een afweging die je moet maken.