Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

Malmö

Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 08.07.2021 - 22:31  ·  #10111
Quote door Bigdog

Die oliedruk herstel reparatie moet je niet onderschatten.
Ik heb er al een behoorlijk aantal in de soep zien draaien, door zo’n grieplig platgedrukte O-ring.
Onderdelen zijn niet duur en als je een beetje handig bent kun je voor weinig een hoop ellende voorkomen.
Denk ook dat dit dé belangrijkste preventieve reparatie is.

Die kan ik wel een keer laten doen.
Hoe komt het eigenlijk dat die O-ringen platgedrukt worden?
Ze zitten toch eigenlijk gewoon op de aansluiting van het carter met het blok. Zijn die ringen van inferieure kwaliteit?
Ze zouden toch gewoon op hun plek moeten blijven zitten en kunnen eigenlijk toch geen kant op.
latten
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 08:05  ·  #10112
Begonnen met vervangen van sier strips door gespoten exemplaren. Leuk klusje, enkele nog spuiten en dan komen er meer pics. Toch mooi hoe de auto daar flink van opknapt.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
koeni
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 09:06  ·  #10113
Quote door latten

Begonnen met vervangen van sier strips door gespoten exemplaren. Leuk klusje, enkele nog spuiten en dan komen er meer pics. Toch mooi hoe de auto daar flink van opknapt.

Leuk klusje, waar de auto inderdaad mooi van opknapt.

Ik heb gisteren de koplampen van mijn XC90 laten polijsten. Zeer tevreden over het resultaat.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 10:05  ·  #10114
Quote door Malmö

Quote door Bigdog

Ik heb er al een behoorlijk aantal in de soep zien draaien, door zo’n grieplig platgedrukte O-ring.
Onderdelen zijn niet duur en als je een beetje handig bent kun je voor weinig een hoop ellende voorkomen.

Ze zitten toch eigenlijk gewoon op de aansluiting van het carter met het blok. Zijn die ringen van inferieure kwaliteit?
Ze zouden toch gewoon op hun plek moeten blijven zitten en kunnen eigenlijk toch geen kant op.

Wat ik begrepen heb gaan de rubber ringen in de loop der jaren opzetten en dus van hun oorspronkelijk plaats gedrukt worden. In die zin zou je kunnen zeggen dat de ringen dan idd van slechte kwaliteit zijn. Maar dan hebben ze er toch ook al minstens 2 ton ingezeten.
Heb het bij mn oude v70 ook laten doen bij bijna 3ton, daar waren ze ook al behoorlijk ver heen. Was dus wel nodig.
De V70 die ik nu heb heeft een nieuwe motor gekregen omdat de oude is overleden door jawel deze carterringen kwaal.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 10:32  ·  #10115
Quote door Malmö

Quote door Bigdog

Ze kunnen ook geen kant op.
Echter, een van de aansluitingen zit niet goed gefixeerd, waardoor de oliepomp steeds druk op de o-ring zet.
Gevolg hiervan is dat de o-ring platgedrukt wordt en de olie langs, i.p.v. door de buis gaat.
Hierdoor krijgen de lagerschalen te weinig smering, met als resultaat dat ze eraan gaan.
Mocht je dus ooit een melding krijgen van je olie druk, motor afzetten en vooral niet meer starten.
Doe je dit wel, dan is het klaar.
Het vervelende is dat je de staat van buitenaf niet kunt zien.
Ze kunnen dus optimaal zijn, maar ook helemaal plat, vandaar de bijnaam sluipmoordenaar.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 10:37  ·  #10116
Ik heb ze bij mij toen ook preventief vervangen, en maar goed ook. Eentje was al aardig vervormd. Toch wel fijn als je af en toe al het vermogen aanspreekt zonder je zorgen te hoeven maken...
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 11:02  ·  #10117
Bij deze even een voorbeeld;

Malmö

Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 11:58  ·  #10118
Tjonge, als ik dit allemaal zo lees dan denk ik dat ik maar snel op zoek ga naar een opvolger en in deze helemaal geen cent meer investeer.
Wat kosten al deze reparaties bij elkaar? Denk toch wel tegen de €800,- als je ze laat doen. Dan nog bij €900,- erbij voor alles wat stuk is aan het onderstel maakt dus in totaal €1700,-! Nou, als ik eerlijk moet zijn is mij dat deze gare bak eigenlijk niet meer waard.
Okay, hij heeft mij bijna 20.000km helemaal probleemloos overal naartoe gebracht waar ik wilde. Heb er vorige week nog mee in Frankrijk gezeten zelfs.
Maar, 5000km geleden bij de oliewissel zag ik allerlei rommel in het oliefilter rond dwarrelen. Kon het niet echt thuisbrengen wat dit was. Het was in ieder geval zwart van kleur. Zou dit al een teken zijn dat mijn krukaslagers aan het overlijden zijn? Maar aan de andere kant, kun je daar dan nog probleemloos 5000km mee rondrijden?
Verder, geen aanval op Volvo of zo. Maar als ik dit forum lees zet ik toch wel echt mijn vraagtekens bij die zogenaamde onverwoestbare Volvo's. Ja, ze kunnen hoge km.standen halen maar dat gaat lang niet zonder slag of stoot en je dient toch wel regelmatig stevig te investeren om de boel in leven te houden. Tja, als je dat doet dan rijd je een Opel Astra ook naar het halve miljoen.
Die onkosten en dure reparaties zie ik dus bij dat andere merk waar ik liefhebber van ben, Honda, absoluut niet. In de USA zie je die dingen met een beetje standaard onderhoud allemaal probleemloos naar de 300.000 miles rijden. En ook in Europa kom je exemplaren tegen die zomaar even dik over de 5 ton gaan zonder grote reparaties. Ok, misschien een keer een nieuwe dynamo bij 4,5 ton maar dat was het dan ook.
Ik denk, met deze kosten in zicht om het ding op de weg te houden, dat ik dan toch maar op zoek ga naar een opvolger.
Ik kan er €1700,- in investeren maar een mooie auto wordt het nooit meer.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 13:08  ·  #10119
Het zijn gewoon zwakke punten die iedere Volvo van deze modelserie heeft. En die onverwoestbaarheid moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen (dan moet je een Toyota of idd Honda kopen, maar dat kon je van te voren ook wel weten natuurlijk ;)). Maar door dit soort preventieve reparaties komt het blok dicht in de buurt van onverwoestbaarheid (maar alles kan stuk natuurlijk), alhoewel een auto natuurlijk uit meer bestaat dan alleen een motorblok (het onderstel van een Volvo is altijd min of meer een zwak punt geweest).
Als je van plan bent om lang te rijden met de auto zou ik het zeker in overweging nemen om die O-ringen te vervangen. Als je en beetje handig bent en beschikking hebt over een brug is het goed zelf te doen namelijk
Malmö

Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 13:30  ·  #10120
Quote door [-Tom-]

Het zijn gewoon zwakke punten die iedere Volvo van deze modelserie heeft. En die onverwoestbaarheid moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen (dan moet je een Toyota of idd Honda kopen, maar dat kon je van te voren ook wel weten natuurlijk ;)). Maar door dit soort preventieve reparaties komt het blok dicht in de buurt van onverwoestbaarheid (maar alles kan stuk natuurlijk), alhoewel een auto natuurlijk uit meer bestaat dan alleen een motorblok (het onderstel van een Volvo is altijd min of meer een zwak punt geweest).
Als je van plan bent om lang te rijden met de auto zou ik het zeker in overweging nemen om die O-ringen te vervangen. Als je en beetje handig bent en beschikking hebt over een brug is het goed zelf te doen namelijk

Ja, maar het zijn niet alleen de O-ringen. Het is ook het complete onderstel, de carterventilatie, de uitlaat die ook niet meer al te fris is.
En als je dan alle kosten bij elkaar optelt dan loont het eigenlijk niet meer. Als het nu een auto was geweest die zowel qua in- en exterieur in een zeer nette staat was, dan zou ik misschien zeggen van ja. Maar zoveel geld pompen in een oude auto die er optisch eigenlijk niet meer uitziet en waarvoor je bij inruil amper €800,- krijgt, ik denk dat je dat niet moet willen.
Verder heb ik best het geld liggen om een andere, nettere en jongere auto te kopen. Beter daar dan het geld in investeren denk ik dan.
Ik zit de laatste tijd best veel te kijken naar de Ford Focus. Mijn vriendin heeft er ook 1. Een mk2 1.6 Futura. Dat ding rijdt als een trein en is nog vrij zuinig ook en valt qua belastingtarief ook in een lagere klasse. En, je hebt er nooit wat mee buiten gewoon onderhoud. Overigens destijds gekocht bij De Groot in Soesterberg waar je volgens sommigen alleen maar rommel kan kopen. Niet dus.
Voor mij ook belangrijk dat de instap wat hoger is. Onze S60's die liggen zo dicht bij de grond daar kom ik amper nog in en uit.
Misschien ga ik zelf voor de mk3. Die is nog wat moderner en had in het begin ook nog de robuuste 1.6 motoren. Later de 1.0 3 cilinder ecoboost. Die lopen nog fijner maar ik vertrouw ze niet. Als daar ooit eens de verkeerde olie in is gekomen kan de distributieriem vergaan en loopt je motor in de soep.
Naja, maar eens rondkijken dan naar een mooi exemplaar.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 15:00  ·  #10121
Nouja, je koopt een auto van bijna 20 jaar oud met een bijbehorende kilometerstand. Niet zo gek toch dat er dan het e.e.a. vervangen moet worden.
Als je een wat hogere zit wilt, en betrouwbaar wilt rijden, waarom dan geen Toyota Avensis? Die heb ik juist weg gedaan vanwege de hoge zit
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 15:05  ·  #10122
Wij hebben ook een Focus (mk1 facelift, 1.6 16V) en de Focussen hebben inderdaad weinig zwakke punten, maar ze zijn er wel degelijk. Zo roesten bepaalde jaargangen op de kit-/lasnaden, en de mk2 1.6 die jij noemt is berucht om water bij de bougies (wat langs de ruitensproeierkopjes binnenkomt), die dan vastoxideren en er niet meer uitkunnen, of zelfs vriesdoppen kunnen wegrotten... dus een Focus is ook niet heilig. Volvo heeft in bepaalde auto's dezelfde motor gemonteerd, en een afdekkap over de bougies gemonteerd die dat bougierisico oplost... er wordt zelfs aangeraden voor de Focus om de Volvo afdekkap te monteren ;-) En dat is zo'n voorbeeld tussen het ene segment en het andere segment auto.
Helaas heeft gewoon elk automodel wel zijn zwakke punten. Het is evengoed wel zo dat de Focus weinig zwakke punten kent (er staat een goede samenvatting per generatie op het focusclub.nl forum) maar de P2 Volvo is een hoger segment auto die in principe meer luxe biedt, maar waar ook wel meer gewicht en complexiteit aan zit, wat navenant verbruik en mogelijk problemen met zich meebrengt. Nochtans staan de P2 Volvo's wel bekend als zeer robuust.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 18:14  ·  #10123
Een auto heeft onderhoud nodig, of het nu een Ford, Volvo, of Volvo-Ford is.
Als je met 3 ton plus al dit soort zaken tegelijk krijgt, zegt dit meer iets over het onderhoud.
De een houdt het goed bij en de ander trekt hem van APK naar APK.
En dat is een wezenlijk verschil.
Zijn de kosten hoger dan dat de dagwaarde is, dan lijkt het me verstandiger om even een rekensommetje te gaan maken.
Maar goed, de opvolger zal ook de nodige investeringen vragen.
Malmö

Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 19:43  ·  #10124
Avensis is een auto die mij niet echt aanspreekt. Bovendien laat de kwaliteit van de 2de generatie Avensis nogal wat te wensen over.
In Toyota kringen wordt deze auto gezien als de slechtste Toyota ooit gemaakt. Bovendien zit ik er niet echt lekker in op de rare wat vlakke stoelen.
Ja, bijna alle automerken hebben wel hun zwakke punten. De één echter meer dan de andere. Er is echter 1 merk dat helemaal geen zwakke punten kent en dat is Honda. Daar kan ik uit ervaring over meepraten. Die dingen krijg je echt niet stuk. Ik heb zelf ooit een Accord naar de 3 ton gereden. Bij 3 ton rammelde er nog helemaal niets en dat is bij de S60 wel anders. Tjonge wat kunnen die rammelen zeg op slecht wegdek! In die 3 ton dat de auto in mijn bezit was is er alleen maar normaal onderhoud uitgevoerd en werd er niets vervangen. Geen startmotor of dynamo, geen draagarmen of stabilisatorstangen, geen elektronische storingen, gewoon helemaal niets. Je kan het geloven of niet, zelfs de originele remschijven zaten er nog op die toen overigens wel aan vervanging toe waren. Evenals de koppelingsplaat die weliswaar nog niet slipte maar in files wel trillingen veroorzaakte bij optrekken vanuit de eerste versnelling. De veren van de koppelingsplaat waren toen gewoon op. Daarom heb ik die auto toen ook met mijn stomme kop verkocht en een kleinere nieuwe 208 terug gekocht. Nooit, nooit, nooit moeten doen. Stomste beslissing die ik ooit heb gemaakt.
Ik zit daarom nog weleens met een schuin oog te kijken naar een zelfde gebruikte Accord. Maar die zijn best nog prijzig en veelal in optisch zeer goede staat. Dat vind ik dan weer jammer om zo'n mooie auto in hartje Amsterdam te parkeren om dan terug te komen bij je mooie auto en te zien dat iemand zijn fiets tegen je auto heeft aangedrukt.
Mede daarom houd ik het momenteel even bij goedkope tweedehandsjes. En daarbij, met de transitie gaande naar elektrische auto's weet je ook niet wat je over een paar jaar voor je nu nieuwe benzine auto gaat terugkrijgen. Dat heb ik recent meegemaakt met mijn C5 diesel die bij inruil ook plotseling niets meer opbracht vanwege dieselgate. Heb geen zin om de komende jaren weer mega veel geld weg te schrijven. Met dat geld kun je leukere dingen doen denk ik dan.
Ja, dat probleem van de Ford Focus dat water via de ruitensproeierkopjes op de bougies en vriesdoppen kan komen daarvan ben ik op de hoogte.
Bij de Focus van mijn vriendin is dit probleem preventief opgelost door die ruitensproeierkopjes met kit af te dichten. Inderdaad kan je er ook een afdekkap van een Volvo S40/V50 op doen, dan is het probleem ook opgelost.
Maar ja, dat is dan ook 1 van de weinige problemen die dit model kent. Verder zijn ze vrij robuust als je ze gewoon op tijd onderhoudt en de distributieriem tijdig vervangt. Die roestproblemen zijn overigens destijds al opgelost toen de auto's nog jong waren. Hier en daar zie je er nog wel eentje roesten maar dat zijn dan ook door en door versleten en amper onderhouden exemplaren.
Daarbij, ik vind het gewoon lekker rijdende auto's. Die 1.6 is best pittig door de korte overbrengingen in de versnellingsbak en de wegligging is erg goed met een prima restcomfort. Enige nadeel is dat de Focus 1.6 op hogere snelheden wel behoorlijk herrie maakt en de motor hoge toeren draait. Maar ach, in Nederland mogen we toch niet harder meer dan 100km/u overdag en 120 's avonds. Dus, zo erg vind ik dat nu ook weer niet. Verder voordeel is dat de Focus wat lichter is dan een S60 en dus goedkoper is in de vaste lasten. Maar daar gaat het mij eigenlijk niet om.
Verder vind ik de Volvo S40 ook wel een interessante auto. Staat op hetzelfde platform als de Focus en is in principe onderhuids ook een Focus met dezelfde motoren. Misschien dus ook een optie.

Zijn de kosten hoger dan dat de dagwaarde is, dan lijkt het me verstandiger om even een rekensommetje te gaan maken.
Maar goed, de opvolger zal ook de nodige investeringen vragen.

Ja, dat snap ik. Maar je moet ook een risico afweging maken. Wat zal eerder stuk gaan? Een S60 die in het verleden duidelijk veel voor de kiezen heeft gehad en 3,6 ton heeft gelopen of een Ford Focus die behoorlijk wat jonger is, 1,5 ton minder heeft gelopen en er optisch beter uit ziet.
Kijk, ik kan er nu wel voor bijna 2 mille aan kosten in pompen maar wie zegt hoelang mijn automaatbak het nog volhoudt? Ok, deze schakelt nu nog prima maar dat kan zomaar van vandaag op morgen zijn afgelopen. Ook daarvan zijn genoeg voorbeelden te vinden op dit forum. Een Focus met handbak die 1,5 ton minder heeft gelopen lijkt mij dan een kleiner risico.
Een Focus is technisch gewoon een wat eenvoudiger auto en brengt dus minder risico's met zich mee. Moet er bij een Focus een koppelingsplaat worden vervangen dan is dit zomaar de helft goedkoper dan bij een S60 met handbak. Dubbelmassa vliegwiel om maar iets te noemen heeft zo'n Focus namelijk niet. En ook geen fragiel pcv systeem of oliedrukprobleem.
Het is allemaal wat eenvoudiger terwijl het rijgenot er in feite niets minder om is. De vijfcilindersound heeft de Focus dan natuurlijk weer niet, tenzij je de RS neemt natuurlijk, maar bijbehorend benzineverbruik dan ook weer niet.
Tja, het is een afweging die je moet maken.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 20:52  ·  #10125
De diesels waren slecht ja van de Avensis. De benzine versies niet.

Eerlijk gezegd vraag ik mij af waarom je überhaupt een Volvo hebt gekocht

Selected quotes for multi-quoting:   0